Pojat eivät tuon kirjoitusajankohtana tietenkään tajunneet, että rinnastivat tuossa hieman epätarkasti. Jos olettaa asuvansa kiinteän taivaanvahvuuden alla ja luulee auringon kiertävän tuolla kiinteässä vahvuudessa, yöksi sammuen, on epätarkkuus hyvin ymmärrettävää. Tuossa valossa olisikin silkkaa uskonnollisuutta mennä luulemaan, että heidän kirjoittamansa teksti olisi kotoisin jostain yliluonnollisesta kaikkitietävästä lähteestä.Älköön kuitenkaan tämä yksi seikka jääkö teiltä, rakkaat, huomaamatta, että yksi päivä on Jehovalle kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. (2. Piet. 3:8 UMK)
Ensimmäinen epätarkkuus on muinaisten oppimattomien poikien tapa ajatella maakeskeisesti. Telluksemme päivän sekä vuoden pituudet ovat vallalla ainoastaan täällä, ei muualla. Vt-seuran sijoittaessa Jehovan asunnon Seulasten tähtikuvion Alcyonelle ei vuorokauteen perustuva ajanlasku voinut olla sama meillä ja oletetulla Jehovalla. Jos jo Vt-seuran alkumetreillä Russelin ja Jehovansa ajanlaskut eivät olleet vertailukelpoisia, niin tuskin ero poistui kun Rutherford hääti Jehovan Alcyonen asunnostaan.
On toki luonnollista, että jumalan luonnissa pääsi käymään niin, että jumalasta tuli luojiensa kuva ja jumala sidottiin luojiensa vuorokausirytmiin. Tosin se tarkoittaa, että tuo luotu jumala oli kiinteästi sidottu luomaansa litteään maahan, jota hän loi vuorokausi kerrallaan viikon verran.
Kun lainaa jaetta 2. Piet. 3:8, niin olisi hyvä tehtä itselleen mitä hakee lainauksellaan. Vt-seuran tutulla 99,9 % kertoimella tuota jaetta tarjotaan epätoivoisena hätävarana kun on haluttu selittää miksi mikään Raamatussa ennustettu, odotettu tai muuten vaan esitetty ei ole toteutunut. Yleensä ongelma liittyy maailmanlopun odottajan ajanlaskuihin.
Jos lainaa tuota jaetta kirjaimellisesti otettavaksi, niin kannattaa ottaa huomioon, että meidän nk. trooppisen vuoden pituus on noin 365,2422 vuorokautta. Pietarinkirjeessä esitetään, että kirjoittajan kokeman yhden vuorokauden kuluessa olettamansa jumala kokikin 365 242,2 kappaletta vuorokausia. Siinä valo seuraa pimeyttä niin reippaaseen tahtiin, että edes Vt-seura ei ehdi samaa tahtiin tyrkätä uutta valoa kansalle. Kirjoittaja esittää jumalansa superlyhyen vuorokauden vaihtuvan noin 240 ms välein, siis jumalalla on tässä moodissa yli neljän vuorokauden sekuntivauhti. Tässä vaiheessa kannattaa muistaa, että 1 sekunti on aikuisen oikeasti 1000 millisekuntia, mutta 1000 sekuntia ei ole aikuisen oikeasti 1 millisekunti.
Seuraavaksi yhdessä ja samassa Pietarinkirjeen lauseesta arvotaan oletetulle jumalalle uusi vuorokauden pituus, eli kirjoittajan omista vuorokausista koostuva tuhatvuotiskausi (365 242,2 vuorokautta) olisi toinen vuorokausirytmeistä. Pietarinkirjeen kirjoittajan teoreettinen elinikä olisi voinut olla vaikka 50 vuotta, oletetun jumalan ollessa tässä superhitaassa moodissa tuollaisen maallisen elinkaaren aikana jumalan vuorokaudesta kului ainoastaan 1 tunti ja 12 minuuttia.
Jakeen kirjaimelliset käyttömahdollisuudet ovat rajattomat, tuhatvuotishallinto voidaan kuitata yhdellä vuorokaudella, luomistarun vuorokauden mittaiset ajanjaksot saadaan venytettyä tuhatvuotisiksi, puhumattakaan Raamatun muista numerokoukeroista. Siinä kun vielä ottaa käyttöön kirjaimellisuuden/kuvaannollisuuden sekä Raamatusta tutut kertoimet, niin kuka tahansa voi (ainakin hetken) kokea omaavansa jotain sellaista, mitä kellään muulla ei ole.
On myös toinen tapa asennoitua jakeeseen 2. Piet. 3:8, se asenne lähtee jakeen kuin-sanan antamasta kuvaannollisuusajatuksesta, joka vahvistuu kun lukee jakeen Ps. 90:4 (UMK), joka jae sopii hyvin Petterin innoittajaksi:
Eilispäivä ja koiravahti ovat eri pituisia, lisäksi innoituksen mahdollisuuden havaitsee tavasta, jolla Petteri muistuttaa asian olleen tiedossa aiemmin, ja ettei asiaa saa päästää vaipumaan unhoon. Jos ei ole tarvetta raamattunumerologiaan ja pikaiseen maailmanlopun odotteluun, niin kykenee helposti asennoitumaan siten, että raamatunkirjoittajat halusivat tuoda esille ainoastaan sen, ettei omaa ja jumalan ajankulua tule käsittää yhteneväisiksi. Tästä asenteesta ei tietenkään ole apua maailman pikaista loppua odottavalle.Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi ainoastaan kuin eilispäivä, kun se on mennyt, ja kuin öinen vartiohetki.