Vaihdoin nimimerkkini!

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Täytyy tunnustaa, että tässä "pöydänpuhdistamisoperatiossa" en ole pystynyt puhdistautumaan siitä ajatuksesta, etteikö kaikella olisi suunnittelijaa ja tekijää.

Itseasiassa olen jopa iloinen, että en ole heittänyt "lasta pesuveden mukana pois" .
Usko Suunnittelijaan ja Tekijään antaa minulle rauhallisen mielen.
Eikä tätä iloa voi kukaan sinulta viedä pois. Ainoa ero menneeseen on, ettei sinun ole pakko uskoa tai teeskennellä uskovasi kaikkeen, mitä amerikkalaisen pikkulahkon johto päähänsä saa. Voit valita ihan itse.
Ei se todellakaan ole helppoa..ei. Alkaessani yleensä kirjoittelemaan näillä palstoilla (kirjoittelin jonkin verran myös kielletyllä Jehovantodistajat palstalla) niin ajattelin "minähän näytän noille Saatanan luopiolle", mutta kun vastaukset oli hyvin perusteltu (vaikka ne kirvelikin), niin menin hiljaiseksi.
Seurasi miettimisen aika.
Miettimisen seurauksena aloin vähitellen ymmärtämään, että minua on perusteellisesti huijattu 70 vuotta.
Jehovan todistajien uskonto on nimenomaan huijaus ja yksilöt ovat uhreja. Ei kannata olla liian ankara itselleen.
Olinhan toki erotetussa tilassa n. 20 vuotta, mutta kävin kyllä konvenetissa ja muistonvietoissa erotettunakin, koska sydän oli koko ajan kiinni Jehovantodistajuudessa (olinhan lapsesta lähtien siihen kasvanut).
Yleinen kokemus lienee, että asian aktiivinen työstäminen on välttämätöntä mielenhallinnasta vapautumiseksi. Muuten jää eräänlaiseen välitilaan. Ainoastaan täsmällinen tieto Vartiotornin opista ja toimintatavoista voi siirtää ihmisen "entä jos kuitenkin"-tilasta "ei todellakaan"-tilaan.

Jos olet vielä kirjoilla, mikset käyttäisi tilaisuutta hyödyksi ja heittelisi "ystäville" muutamia tarkoin valittuja piikkejä "totuutta" koskien? No, se täytyy sinun harkita itse. Onnittelut vapautumisesta!
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Polyester kirjoitti..."Jos olet vielä kirjoilla, mikset käyttäisi tilaisuutta hyödyksi ja heittelisi "ystäville" muutamia tarkoin valittuja piikkejä "totuutta" koskien? No, se täytyy sinun harkita itse. Onnittelut vapautumisesta!"

Kommentoin... Olen sitä kyllä harkinnut, mutta tämän hetkinen ajatukseni on, että säästän kommentointini seuran "huiputuksista" siihen kun seurakunnan vanhimmat tulee "paimennuskäynnille". Katsotaan nyt...tulevatko ollenkaan?

Tässä yhteydessä haluan kiittää kaikkia palautteen antajia ystävällisyydestä ja rohkaisuista, ne todellakin on yllättänyt minut.
Tässä "mielen myllerryksessä" rohkaisut ovat todellakin tarpeen.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Onnittelut Occamin Partaveitselle :) Vapaus antaa voimaa.
And Justice For All
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ihan kirjoittelemisesi alusta lähtien olet tuntunut kuitenkin avoimelta ja rehelliseltä, kiitos siitä. It was a privilege to wrote with you. Onnea valitsemallesi tielle, Koskaan ei ole myöhäistä olla hitusen onnellisempi itseensä kohdistuvasta löytöretkestä johtuen.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ihan kirjoittelemisesi alusta lähtien olet tuntunut kuitenkin avoimelta ja rehelliseltä, kiitos siitä
Tästä olen täysin samaa mieltä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Täytyy tunnustaa, että tässä "pöydänpuhdistamisoperatiossa" en ole pystynyt puhdistautumaan siitä ajatuksesta, etteikö kaikella olisi suunnittelijaa ja tekijää.
Jumalan (melkoisen etäiseksi muotoutunut) olemassaolo lähti minun ajatuksista vasta kakkosena, WTBTS ykkösenä.
Olisi hassua, että alkaisin suunnitellun kaikkeuden sijaan uskomaan, että olemmekin täällä suunnittelematta ja sattumanvaraisesti.
Minulle ajatus, että olisimme täällä raamattusuunnitellusti, odottaa vakavasti otettavaa kilpailevaa näyttöä mahdottomaksi osoittautuneen raamattusuunnittelun tilalle, jonka suunnittelun uskottavuuden kanssa samassa sarjassa painii sotkanmuna-lähtökohta.
Mielestäni voin rakennella omaa uskomustani elämän tarkoituksen löytämiseksi aivan uusiksi.
Siihen meillä kaikilla on täysi vapaus, minäkin leikittelen asialla aika ajoin.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Täytyy tunnustaa, että tässä "pöydänpuhdistamisoperatiossa" en ole pystynyt puhdistautumaan siitä ajatuksesta, etteikö kaikella olisi suunnittelijaa ja tekijää.
Jumalan (melkoisen etäiseksi muotoutunut) olemassaolo lähti minun ajatuksista vasta kakkosena, WTBTS ykkösenä.



Aika sen näyttää, tuleeko minulle tuo "kaiken suunnittelijan ja tekijän " olemassa olo vielä kyseenalaiseksi, nimittäin vaihtoehto (evoluutio) on aikas heikko ja kevyt vastine.

Olisi hassua, että alkaisin suunnitellun kaikkeuden sijaan uskomaan, että olemmekin täällä suunnittelematta ja sattumanvaraisesti.
Minulle ajatus, että olisimme täällä raamattusuunnitellusti, odottaa vakavasti otettavaa kilpailevaa näyttöä mahdottomaksi osoittautuneen raamattusuunnittelun tilalle, jonka suunnittelun uskottavuuden kanssa samassa sarjassa painii sotkanmuna-lähtökohta.



Niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin, että raamatun kertomukset on hyvä ottaa varauksellisesti, niin olen edelleen sitä mieltä, varsinkin kun siitä voidaan tulkita niin monia versioita, mutta itse luonnon kirjaa en toistaiseksi ota varauksellisesti.
Kun näen luonnonkirjasta kaiken tehdyn... mm. koko maailmankaikkeuden pienine yksityiskohtineen hyvinkin suunnitelluksi ja HAVAINTONI JA HAVAINTOJEMME mukaan tyhjästä ei voi mitään alkaa, ei varsinkaan sellaista joissa näkyy HAVAITSEMALLA selvästi suunnitelmallisuus.
Siis välttämättä emme tarvitse "raamattusuunitelmallisuutta" Luonnonkirja riittää sen todistamiseksi, että kaikella on tekijänsä.

Mielestäni voin rakennella omaa uskomustani elämän tarkoituksen löytämiseksi aivan uusiksi.
Siihen meillä kaikilla on täysi vapaus, minäkin leikittelen asialla aika ajoin.
Hyvä ajatus.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Aika sen näyttää, tuleeko minulle tuo "kaiken suunnittelijan ja tekijän " olemassa olo vielä kyseenalaiseksi, nimittäin vaihtoehto (evoluutio) on aikas heikko ja kevyt vastine.
Itse pidän evoluutiota aivan eri dekadeilla osoitettuna asiana kuin yhdenkään jumalan olemassaolo-osoituksen yritelmää. Ja mitä sitten todisteisiin tulee, niin evoluutiosta on enemmän todellista näyttöä kuin esimerkiksi painovoimasta, sitä kun ei ole toistaiseksi saatu sovitettua muihin vuorovaikutuksiin.
Niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin, että raamatun kertomukset on hyvä ottaa varauksellisesti, niin olen edelleen sitä mieltä, varsinkin kun siitä voidaan tulkita niin monia versioita...
Varauksellisuus onkin paikallaan kun ja jos ajattelee vaikka Australian aboja, jotka zoomailivat sateenkaasta kymmeniä tuhansia vuosia ennen Raamatun kasaamista.
, mutta itse luonnon kirjaa en toistaiseksi ota varauksellisesti.
Kun näen luonnonkirjasta kaiken tehdyn... mm. koko maailmankaikkeuden pienine yksityiskohtineen hyvinkin suunnitelluksi...
Kyseinen kirja on mulla lukematta esimerkiksi laattatektoniikan ja vulkaanisen toiminnan osalta, siis mitä hyötyä on maanjäristyksistä ja tulivuorenpurkauksista. Niistä pienimmistä yksityiskohdista mun pitäisi luonnonkirjasta lukea mitä hyötyä on taudinaiheuttajista jne.
ja HAVAINTONI JA HAVAINTOJEMME mukaan tyhjästä ei voi mitään alkaa, ei varsinkaan sellaista joissa näkyy HAVAITSEMALLA selvästi suunnitelmallisuus.
Oman havaintoni mukaan ainoastaan uskonnollisissa piireissä toistellaan tuota hokemaa. Luonnontiede ei esitä tuota tyhjästäsyntymistä.
Siis välttämättä emme tarvitse "raamattusuunitelmallisuutta" Luonnonkirja riittää sen todistamiseksi, että kaikella on tekijänsä.
Mistähän tuon luonnokirjan saa lainaksi, edes noiden esittämieni asioiden osalta?
_______________________

Ja sitten sellainen yleishuomio, että voisit kiinnittää huomiota postaustesi lainauksiin. Luin vastauksesi jo aiemmin, mutta lainaustyylisi johdosta havaitsin ainoastaan viimeisen kommentin.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Tony »

Koodi: Valitse kaikki

Tekstin lainaaminen voi näyttää haastavalta, mutta kun muistaa vain että lainattu teksti on aina quote-tägien sisäpuolella, niin homma toimii.

Esimerkki:

[quote]Tämä teksti on nyt mainittujen quote-tägien sisäpuolella, ja siitä muodostuu alla oleva lainaus.[/quote]
Tämä teksti on nyt ns. quote-tägien sisäpuolella, ja siitä muodostuu alla oleva lainaus.

Koodi: Valitse kaikki

[quote] -tägi näyttää hieman toisenlaiselta siinä tapauksessa, jos se kertoo keneltä teksti on lainattu. Siinä tapauksessa lainauksen aloittava tägi muodostuu seuraavasti:
[quote="tähän lainauksen kirjoittajan nimimerkki"]

Lainauksen päättää aina tägi kenoviivalla, eli: [/quote]

Ja esimerkki:

[quote="Occamin partaveitsi"]Tästä muodostuu alla oleva lainaus[/quote]
Occamin partaveitsi kirjoitti:Tästä muodostuu alla oleva lainaus
Näitä voi harjoitella näppärästi käyttämällä Lähetä -toiminnon vieressä olevaa Esikatselu -toimintaa ennen viestin lähettämistä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Alkaessani yleensä kirjoittelemaan näillä palstoilla (kirjoittelin jonkin verran myös kielletyllä Jehovantodistajat palstalla) niin ajattelin "minähän näytän noille Saatanan luopiolle", mutta kun vastaukset oli hyvin perusteltu (vaikka ne kirvelikin), niin menin hiljaiseksi.
Seurasi miettimisen aika.
Täsmälleen samalla tavalla homma eteni itsellänikin. Esimerkiksi Markku Meilolle kirjoittelin mielestäni tiukkaakin Vt-uskon puolustus-settiä silloisella Suomi24-palstalla. Vuosi taisi olla jotakin 2007 mikäli oikein muistan.

No, Meilo latasi aina takaisin, omaan tyyliinsä, suoraan mutta asiallisesti. Melko pian tajusin saman kuin mitä sinä nyt kuvailet: vaikka saamani vastaukset kirvelivätkin, oli minun myönnettävä niiden pitävän paikkansa. Tein paljon lisätarkistuksia järjestön kirjallisuudesta ja kaikkialta muualtakin, ja aina palasin samaan pisteeseen. Minua oli kusetettu raskaamman kerran!

Samaa päätelmää tukivat lopulta kriittiset keskustelut seurakuntani vanhinten kanssa. Sen sijaan että heillä olisi ollut vastauksia esittämiini kysymyksiin, heidän suurin huolensa liittyi siihen, mistä olin saanut tietää näistä asioista ja olinko kertonut löydöistäni toisille srk:n jäsenille. Tajusin, ettei heitä oikeasti kiinnosta totuus eikä rehellisyys, vaan ainoastaan Watchtower-lafkan maine, ja tuon valehtelevan järjestön sääntöjen pilkuntarkka noudattaminen.

No mutta, ei muuta kuin suuret onnittelut sinulle saman tien löytämisestä! Lahkosta johtaa ulos (aluksi) kapea tie, joka johtaa jokaisen ihmisen omannäköiseen elämään. Ja useimmiten myös huomattavasti rehellisempään elämään.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Voimantorni kirjoitti:Minua oli kusetettu raskaamman kerran!
Omalla keittiöpsykologialla olen päätynyt siihen, että nimenomaan tuon tietoisen kusetuksen oivaltaminen on ollut voimakas kiihoke kirjoitteluuni. Yksi alun ensimmäisistä henkilökohtaisesti vaikuttavimmista kusetushavainnoista oli keväällä 1963 suomenkielisestä lehdestä mieleenpainuvasti hutkittu Room. 13. esivaltaoppimuutos, joka valheellisesti esitettiin ensimmäiseksi muutokseksi ko. opetuksessa, vaikka todellisuudessa se oli Rutherfordin öykkäröinnin korjausliike ja paluu takaisin russelilaiseen näkemykseen. Se olikin sen verran törkeä juttu, että sitä seliteltiin vielä vuosikymmen myöhemminkin kun porukka ei täysin niellyt juttua.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Voimantorni kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Alkaessani yleensä kirjoittelemaan näillä palstoilla (kirjoittelin jonkin verran myös kielletyllä Jehovantodistajat palstalla) niin ajattelin "minähän näytän noille Saatanan luopiolle", mutta kun vastaukset oli hyvin perusteltu (vaikka ne kirvelikin), niin menin hiljaiseksi.
Seurasi miettimisen aika.
Täsmälleen samalla tavalla homma eteni itsellänikin. Esimerkiksi Markku Meilolle kirjoittelin mielestäni tiukkaakin Vt-uskon puolustus-settiä silloisella Suomi24-palstalla. Vuosi taisi olla jotakin 2007 mikäli oikein muistan.

No, Meilo latasi aina takaisin, omaan tyyliinsä, suoraan mutta asiallisesti. Melko pian tajusin saman kuin mitä sinä nyt kuvailet: vaikka saamani vastaukset kirvelivätkin, oli minun myönnettävä niiden pitävän paikkansa. Tein paljon lisätarkistuksia järjestön kirjallisuudesta ja kaikkialta muualtakin, ja aina palasin samaan pisteeseen. Minua oli kusetettu raskaamman kerran!

Samaa päätelmää tukivat lopulta kriittiset keskustelut seurakuntani vanhinten kanssa. Sen sijaan että heillä olisi ollut vastauksia esittämiini kysymyksiin, heidän suurin huolensa liittyi siihen, mistä olin saanut tietää näistä asioista ja olinko kertonut löydöistäni toisille srk:n jäsenille. Tajusin, ettei heitä oikeasti kiinnosta totuus eikä rehellisyys, vaan ainoastaan Watchtower-lafkan maine, ja tuon valehtelevan järjestön sääntöjen pilkuntarkka noudattaminen.
Minulla aukeni silmät jo jonkin verran Keskustelu 24 palstalla, kun esitin ajatukseni, että ei Jehovantodistajat virallisesti puhuneet vuodesta 1975, että silloin tulisi harmari jne.
Joku kuitenkin vastasi ja linkitti , oliko se nyt sitten 1973 yleisen esitelmän, jonka piti Mouritz.

En ollut tuossa konventissa, koska olin silloin erotetussa tilassa.

Siinä Mouritz selvästi sanoi "meidän ei tule leikitellä sillä raamatunkohdalla, "että sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan...jne jne."
Silloin huomasin, että minulle on valehdeltu siitä, että "ei seura ole sellaista puhunutkaan, vaan se oli vain yksittäisten jehovantodistajain löpinöitä."
Tuo minulle linkitetty nauha todisti asian kuitenkin toisin.

Sen jälkeen rekisteröidyin tänne.

Täällä olevien X todistajien kirjoitukset ovat todellakin olleet valaisevia, ja ...myönnän, MM:lon kirjoitukset ovat todellakin selventäviä, vaikka tyyli onkin kirpaiseva.
En kuitenkaan allekirjoita kaikkia hänen ajatuksiaan, mutta eihän se ole tarkoituskaan.
Ei ole tarkoitus, että minunkaan ajatukset pitäisi jokaisen allekirjoittaa.
Keskustelujen tarkoitus onkin pohtia asiota monelta eri suunnalta.

Tällä foorumilla olevat kirjoitukset ovat kuitenkin rehellisiä ja se on pääasia.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tällä foorumilla olevat kirjoitukset ovat kuitenkin rehellisiä ja se on pääasia.
Olisikohan niin, ettei aito henkilökohtainen mielipide (mielipide- ja/tai makuasiasta) edes voi olla epärehellinen. Tärkeintä onkin se, että osoitettavissa oleva todellisuus esitetään asiallisesti.

Mitä sitten mainitsemaasi kirpeyteen tulee, niin se on luonteessa ja yksi esillä pysyttävä voima on Vt-seuran valehtelu sekä noiden valheiden paljastamisen nimittäminen luopioiden valehteluksi. Kun siihen lisätään opetus siitä, että 99,9 % maapallon väestä kuolee pian ennenaikaisesti, koska ei lähde mukaan kailottamaan Vt-seuran valheellisia opetuksia, niin enpä näe syytä kohdella Vt-seuran opetuksia silkkihansikkain.
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Minulla aukeni silmät jo jonkin verran Keskustelu 24 palstalla, kun esitin ajatukseni, että ei Jehovantodistajat virallisesti puhuneet vuodesta 1975, että silloin tulisi harmari jne.
Tämä seiskavitonen onkin ollut järjestölle vaikea pala nieltäväksi. Vielä niinkin myöhään kuin 2009 kesän konventissa asiaa käsiteltiin, ja tietenkin tyyliin: "jotkut yksittäiset Jehovan todistajat ovat esittäneet vääriä odotuksia vuodelle 1975". Koko ohjelmanumeron tarkoitus oli valkopyykätä järjestön opillinen floppi ja vapauttaa hallintoelin väärän profeetan vastuusta.

Valitettavan monet uudemman polven todistajat nielevät sokeasti järjestön valkopyykin. Itsekin olen muutaman kerran lehtikärryjen luona todistajia jututtaessani huomannut aivan vilpittömän ihmetyksen, kun olen väittänyt järjestön opettaneen maailmanloppua vuodelle 1975.

Kuinka monta kertaa Jehova voi erehtyä? Kuinka monta kertaa amerikkalainen lahko voi käyttää Jumalan nimeä ja auktoriteettia omiin tarkoituksiinsa, ja olla edelleen Jehovan ainoa (ja jo lähes sata vuotta sitten opillisesti puhdistettu) viestintäkanava? Tällaisia pohdintoja nousi mieleeni tuolloin.
Occamin partaveitsi kirjoitti:Täällä olevien X todistajien kirjoitukset ovat todellakin olleet valaisevia, ja ...myönnän, MM:lon kirjoitukset ovat todellakin selventäviä, vaikka tyyli onkin kirpaiseva. En kuitenkaan allekirjoita kaikkia hänen ajatuksiaan, mutta eihän se ole tarkoituskaan.
Ei ole tarkoitus, että minunkaan ajatukset pitäisi jokaisen allekirjoittaa.
No sehän se vasta erikoista olisikin, jos kaikki olisi samaa mieltä kaikesta.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Voimantorni kirjoitti:Samaa päätelmää tukivat lopulta kriittiset keskustelut seurakuntani vanhinten kanssa. Sen sijaan että heillä olisi ollut vastauksia esittämiini kysymyksiin, heidän suurin huolensa liittyi siihen, mistä olin saanut tietää näistä asioista ja olinko kertonut löydöistäni toisille srk:n jäsenille.
Joo, tämä on jännä juttu. Luulisi että näyttelemiseen panostettaisiin sen verran ettei ainakaan suoraan näitä kysyttäisi, mutta lopulta nämä on ne kysymykset joihin mennään. Ehkä tässä tapauksessa ajatellaan jo sitä, että henkilö on menetetty tosielämälle. Tai panettelijalle, mutta jokainen näistä vanhimmista varmaan tietää, että henkilön silmät ovat auenneet.
Vastaa Viestiin