Tässä näkee, että julkisuudella on vaikutusta. Vaikka JT:t itse ohittaisivatkin mediasta kriittiset jutut, kyllä nämä ihmisiä kiinnostavat ja todistajilta käydään kyselemässä. Kärrynvartijatkaan eivät olleet välttyneet kuulemasta ajankohtaisista aiheista. Varmaan on uskoa vahvistavaa kerta toisensa jälkeen vastata, ettei ole lukenut kirjaa, eikä aiokaan lukea, koska siinä on valehtelua ja vääristelyä, mistä tosin ei ole antaa esimerkkejä, kun ei ole kirjaa lukenut, eikä siis aiokaan lukea.
JT-veli: Mä en niinku viitsi ruveta niin kuin niin nippeliyksityiskohtiin... jokaista virhettä ruveta analysoimaan... Mä ajattelen asiaa silleen laajemmin kokonaisuutena...
--
JT-veli: En halua. Mä oon tutkinu Raamattua, mä oon tutkinu pikkusen muita uskontoja ja mä en oo oppinu yhdenkään uskonnon avulla yhtään mitään. Mut Jehovan todistajat on opettanut mulle Raamatun perusasiat.
--
JT-veli: Se on mahtava tulevaisuuden odote... ja minä alistun kaikkeen, mitä veljet sanoo... Uskon siihen, että Jumala johtaa kaikkea...
Niin kai se menee, eikä tuo edes kovin uskomattomalta tunnu varsinkaan, kun itse on joskus ollut samassa mielentilassa. Kokonaiskuva on niin selkeä, ettei yksityiskohtiin tarvitse paneutua, ja huomattava vaikutus on sillä vahvistuksella, mitä koko ajan tulee kirjallisuuden, kokousten ja JT-verkostojen kautta. Koko ympäröivä todellisuuskin antaa todistusta Totuudesta, kun informaation tulvaa suodattaa sopivasti. Taustalla on tietysti myös pelko siitä, että kriittisen materiaalin tutkiminen voisi vieraannuttaa Jehovasta (vaikka ei siellä oikeasti mitään merkittävää voi olla) ja vaarantaa pääsyn hartaasti odotettuun paratiisiin.
Mukava näitä keskusteluja on lukea, vaikka melkoista leinostelua kärrynvartijoilta tuleekin. Koko ajan pyöritään Raamatun periaatteiden vapaaehtoisen noudattamisen ympärillä eikä millään myönnetä (tai ei itsekään nähdä) sitä, että järjestö syöttää valmiin tulkinnan ja vaatii noudattamaan sitä sanktioiden uhalla. Sinänsä reippaita kärrynvartijoita, kun ovat kuvaankin suostuneet. Vielä kun olisivat vähän paremmalla asialla.