Pro et contra kirjoitti:Kokouksessa ollaan hallituksen järjestämässä tilaisuudessa, sinne pukeudutaan siksi yhteisen "koodiston" mukaan
Hallituksen järjestämässä tilaisuudessa? Tuskin nyt ainakaan Sipilän hallitukseen viittaat, joten selvennätkö hiukan?
Pro et contra kirjoitti:Vapaa-ajan tilaisuuksiin pukeudutaan hieman eri tavalla
Olen tässä viime vuosina seurannut hieman muiden uskontojen menoja ja käytänteitä, ihan vain yleisestä mielenkiinnosta ja vertailun vuoksi. Näistä havainnoistani nousi pari kysymystä jehovantodistajuuteen liittyen: Miksi kaiken toiminnan täytyy olla niin virallista ja muodollista kelvatakseen jumalalle? Miksi uskonnon harjoittamisen tulee olla kuin työn suorittamista? Useissa ammateissahan on perustellusti pukukoodit, mutta mihin jumala kaikkivaltias sellaisia tarvitsee?
Tiedän hyvin Jt-mallivastauksen tähän, jota sinäkin olet täällä usein toistellut; "jumala on järjestyksen jumala". Mutta mitä
epäjärjestyksellistä siinä olisi, että ihminen saa kokoontua palvelemaan jumalaa sellaisena kuin on? Että jokainen seurakuntalainen saa itse valita miten pukeutuu, pitääkö solmiota vai ei, pitääkö jotakin partatyyliä vai ei, pitääkö hametta vai housuja?
Koko tämä Vartiotornilainen toiminta viittaa lähinnä Vanhatestamentilliseen näkemykseen, jossa israelilaiset piti tunnistaa jumalan palvelijoiksi ulkoisista merkeistä; heidän pukeutumisestaan ja tarkoista toimintatavoistaan. Myös Jt-johtajat haluavat nähdä seurakuntalaisensa "jumalan armeijana", eli yhtenäisenä suorittavana joukkona. Tämä on kovin kaukana Uusitestamentillisesta "kristityn vapaudesta".
Pro et contra kirjoitti:en ole niissäkään nähnyt mitään erityisen hälyttävää tai ääripukeutumista mikä voidaan "kiinnostuneelta" vielä hyväksyäkin.
Oletko sinä aktiivinen Jehovan todistaja? Ihan vaan siksi kysyn, kun tunnut osaavan läksysi kuin suoraan Vartiotornista.
Minä muistelen vielä viime vuosikymmenellä konventeissa käydessäni, että siellä oli kyllä useampiakin ihan rintamerkittyjä naispuolisia Jehovan todistajia melko lailla "ääripuettuja", mikäli asiaa Jt-ohjeistuksen valossa katsotaan. Jt-ohjeistuksen mukaanhan todistajien pukeutumisen ei pitänyt konventeissakaan olla "eriskummallista", "tarpeettomasti huomiota herättävää" eikä "paljastavaa". Nämä jokainen kohta täyttyi konventeissa, koska kaikki sisaret eivät saaneet luontoaan kuriin. (Tai heidän isänsä / aviomiehensä / seurakunnan vanhimmat eivät saaneet kyseisiä sisaria Jehovan kuriin).
Pro et contra kirjoitti:Yksinkertaisesta asiasta ei kannata tehdä kovin monimutkaista vyyhtiä, turha kapinointi hyödyttömien tarkoitusten eteen kuluttaa voimavaroja aivan turhaan, onkin parempi solmia se kravatti ihan vaan muiden mieliksi vaikkei itse siitä vielä perustaisikaan...arvostus syntyy sitten myöhemmin.
Jepu. Ei tuo pukeutuminen tokikaan omalla kohdallani niitä kaikkein haastavimpia asioita ollut. Kyse on silti periaatteesta, eli siitä miten JW-organisaation sanelupolitiikka näkyy selvästi todistajien kaikilla elämänalueilla.