Ateismi

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Ateismi

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ateisti vastustaa sitä, mihin hän ei usko, mutta jonka hän tietää olevan olemassa
Timo Soini kertoo tämän niin kauniisti.
https://youtu.be/3007fdYbgOY


No enivei sopisiko keskustelu ateismista?
Uskovainen kun sen näkee niin negatiivisena ja esittää sen negatiivisena, mitä väärää on olla uskomatta esimerkiksi lentävään spagettihirviöön?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Meinasin kans tehdä aiheen tästä joskus, mutta ehdit ensin :)

Kyllähän Ateismi on monelle melkonen kirosana vielä nykyäänkin. En tosin ymmärrä miksi. Onko johonkin todistamattomaan satuhahmoon uskominen sitten hyväksyttävämpää?
Toisaalta ihmettelen myös ihmisiä, jotka väittää olevansa Ateisteja, mutta sitten kuitenkin kuulutaan kirkkoon. Ei oikein mun järkeen käy...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Lieneekö ateisti sitten parempi vai pahempi kuin kilpailevan firman edustaja, jos ajatellaan vaikkapa keskenään nahistelevia kristinuskon suuntauksia tai eri maailmanuskontoja, kuten kristinusko vastaan idän uskonnot. Tai ehkä ateismi nähdään uskispiireissä vain yhtenä vääränä uskontona muiden joukossa.

Minua ei edes hirveästi häiritse ateismin nimittäminen uskonnoksi. Vaikka niin sitten. Onhan ateismi ainakin jonkinlainen elämänkatsomus tai arvaus siitä, miten asiat kenties ovat.

Agnostismi olisi tietysti tyylipuhdas ratkaisu, mutta on helpommin sanottu kuin tehty olla täydellisesti ottamatta kantaa Jumalan olemassaolon kaltaiseen suureen kysymykseen, etenkin kun on koko ikänsä elänyt uskonnon vaikutuspiirissä. Vaaka kallistunee käytännössä joko ateismin tai uskonnollisuuden suuntaan. Jos olisi jossain sellainen yhteiskunta, missä ei minkäänlaisesta uskonnosta ole kuultukaan, niin siellä varmaan onnistuisi - vaan tuskin itseään agnostikoiksi tai ateisteiksi nimittäisivät :)

Lisäys: kun tästä on erilaisia määritelmiä, negatiivista ja positiivista ateismia ym. ja uskontojakin kovin erilaisia, niin täsmennettäköön, että tarkastelen asiaa lähinnä suhteessa kristinuskoon ja käytän määritelmää
uskovainen = uskoo/luulee/arvaa, että Jumala on olemassa
agnostikko = ei ota Jumalan olemassaolokysymykseen lainkaan kantaa
ateisti = uskoo/luulee/arvaa, että Jumalaa ei ole olemassa
Viimeksi muokannut Polyester, 15.03.2016 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Minä aattelen et uskokoon kukin mihin tahtoo, kunhan on järki päässä ja syrän kohorillaa :) niin ku meillä päin sanotaha.
On se ateistikin ihminen. Eikä pitäis tuomita ketään välittömästi uskonnon perusteella.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Ateisti vastustaa sitä, mihin hän ei usko, mutta jonka hän tietää olevan olemassa
Soinilta vahvaa ja vanhaa kannanottoa.

Eihän nykyaikana kukaan voi todistettavasti tietää onko jumalaa olemassa, tunne on ainoa todiste jumalan olemassaolosta ja sekin vaihtelee uskonnosta ja henkilöstä riippuen.

Sanalla Ateismi (atheistos) oli alunperin hiukan eri merkitys, noin 2500 vuotta sitten uskottiin Ateenan näkyviin valtion jumaliin jolloin niiden loukkaaminen oli kiellettyä..taikauskoisesti pelättiin niiden suuttuvan ja kostavan.
Anaksagoras oli ensimmäinen filosofi uskalsi tuoda julki järkensä päätelmiä jumalasta, hänet tuomittiin kuolemaan,mutta selvisi maastakarkoituksella.

Vähän samaan joutuisivat Muhammedia vastustava tai Jt:jat kärryineen tai Ristin Voittoa levittävä helluntalainen Saudi-Arabiassa. Ei tämä maailma ole paljon muuttunut 2500 vuodessa, noin jos ajatellaan uskonnon puitteissa.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Maailmaa on nähty tuhansia vuosia uskonnon kautta, olis mielenkiintoista nähdä ilman uskontoa...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Ateisti vastustaa sitä, mihin hän ei usko, mutta jonka hän tietää olevan olemassa
Ja eikun perusteet lavaan tuollaisesta väitteestä.
Timo Soini kertoo tämän niin kauniisti.
Käsittääkseni hemmo on julkiroomalaiskatolilainen, eli uskoo sellaiseen, mitä ei vähimmässäkään määrin kykene osoittamaan todelliseksi.
Uskovainen kun sen näkee niin negatiivisena ja esittää sen negatiivisena, mitä väärää on olla uskomatta esimerkiksi lentävään spagettihirviöön?
Uskovaiselle ateismi on lyömäsana vailla vertaa. Jehovantodistajille totuus on sana vailla vertaa ja niinpä mutsin taholta olen saanut aikoinaan tekstiviestin, jossa oli oikein majuskelilla, että SINÄ TIEDÄT KYLLÄ MIKÄ ON TOTUUS. Totta moosen minä tiedän mikä on todellisuus tuon viitatun totuuden suhteen ja viitatun TOTUUDEN kykenen katkomaan sekä pinoamaan täysin kysyjän määrittämäksi pinoksi.

Todellisuus on myrkkyä luuloille, joiden mukaan kuitenkin uskovainen pyrkii ojentamaan muita suostuttelee liittymään noihin luuloon perustuviin harhoihin.

Määrityksen mukaan on erikseen negatiivista sekä positiivista ateismia ja kun muutaman kerran esitin olevani agnostikko, niin lopetin sen siihen kun suunnilleen jokainen kysyi mitä se merkitsi. Uskonnottomuus on toistaiseksi minulle sopivin määritys
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ateisti vastustaa sitä, mihin hän ei usko, mutta jonka hän tietää olevan olemassa
Yksisilmäinen fundamentalistinen uskonnollisuus ruokkii maailmankatsomuksellista ylimielisyyttä. Tällaiset uskovat ovat kykenemättömiä ymmärtämään erilaisuutta tai asettumaan toisten saappaisiin. Vain heidän näkemyksensä ja vakaumuksensa ovat valideja.

Minulle ateismi on sitä, että yliluonnolliset toimijat ovat samassa kategoriassa ja ne kumpuavat kaikki samasta lähteestä - mielikuvituksesta ja tunneperäisistä tarpeista. Jumala on samassa laatikossa Joulupukin, maahisten ja yksisarvisten kanssa.

Ateismi ei siksi ole Jumalan aktiivista kieltämistä, kuten innokkaimmat uskovat usein esittävät. Jumalaa vain ei ole, kuten ei niitä muitakaan samassa laatikossa olevia toimijoita. Minä ja uskovat emme usko että Joulupukki on olemassa, emmekä herää joka aamu kieltääksemme Joulupukin. Kun kyse on Jumalasta, minä ja tiukemman linjan uskovat heräämme eri maailmaan. Nämä uskovat eivät kykene ymmärtämään, että Jumala on minulle joka aamu yhtä epätodellinen ilmiö kuin Joulupukki, eikä minun siksi tarvitse asiaa erikseen kieltää, kuten uskovankaan ei tarvitse kieltää Joulupukkia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Nukahtanut kirjoitti:Maailmaa on nähty tuhansia vuosia uskonnon kautta, olis mielenkiintoista nähdä ilman uskontoa...
Niin kauan kuin on ihmisiä on myös niitä jotka haluavat hallita toisia ja myös niitä jotka alistuvat hallintaan. Uskontojen sisällöt saattavat muuttua, mutta valtasuhteet pysyvät samoina.

Samoin uskoisin (jumalattomien) ateistien määrän pysyvän vakiona, vaikka nyt väitetään ateismin lisääntyvän niin en usko siihen, muun mystiikan tai jumalaa vailla oleva buddalaisuuden kiinnostus on vain harventanut uskontojen rivejä.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ensitapaamiseni työterveyslääkärini (ET) luona tuotti heti kättelyssä seuraavan keskustelun. ET: "Minä en usko Jumalaan", mihin minä: "Haittaako se sinua jotenkin?". Tämän jälkeen meillä ei ollut mitään ongelmia keskenämme. Asia tuli kerralla käsitellyksi.
mirjam123
Viestit: 369
Liittynyt: 16.05.2014 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Pointsit jahvelle :mrgreen:
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

On aivan järjetöntä keskustella siitä, että miksi joku ihminen ei usko jumalaan. Jumalaan uskomattomuus on ihmisen synnynnäinen tila. Kun tähän maailmaan putkahtaa, ei usko mihinkään, korkeintaan toivoo että se mamma johon yhteys juuri katkaistiin, pysyisi jossain lähettyvillä.

Ateismi on käsitteenä täysin irrationaalinen. Ne, jotka uskovat johonkin, perustelkoot sen jotenkin edes itselleen. Sen jälkeen voi tulla osoittelemaan toisia sormella, uskon puutteesta.
And Justice For All
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

sinner74 kirjoitti:On aivan järjetöntä keskustella siitä, että miksi joku ihminen ei usko jumalaan. Jumalaan uskomattomuus on ihmisen synnynnäinen tila. Kun tähän maailmaan putkahtaa, ei usko mihinkään, korkeintaan toivoo että se mamma johon yhteys juuri katkaistiin, pysyisi jossain lähettyvillä.

Ateismi on käsitteenä täysin irrationaalinen. Ne, jotka uskovat johonkin, perustelkoot sen jotenkin edes itselleen. Sen jälkeen voi tulla osoittelemaan toisia sormella, uskon puutteesta.

Siis syntyessään ateisti kunnes pää pumpataan täyteen mitä milloinkin missä maailmankolkassa ollaankaan. Jännä pointti, hyvä heitto
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ateismi

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Veli-Hopea kirjoitti:Siis syntyessään ateisti kunnes pää pumpataan täyteen mitä milloinkin missä maailmankolkassa ollaankaan. Jännä pointti, hyvä heitto
No, täsmällisemin: lapsella ei ole edellytyksiä syntyessään hahmottaa abstraktisia käsitteitä tai vakaumustaan. Ne siirtyvät hänelle myöhemmin vanhempien ja ympäröivän kulttuurin kautta. Esim. minuun ovat vaikuttaneet mummoni, koulu ja seurakunnan poikakerho.
Vastaa Viestiin