Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-s ... n/P8kvGZ2k


Tony, tämän voi poistaa, minä en siinä onnistunut.

Laitoin tekstin sellaisenaan toiseen osioon.

Linkki korjattu -Tony
Viimeksi muokannut Tony, 08.04.2016 09:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Kielletyn puun hedelmän köytön seurauksia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Linkki ei toimi.

Mikäli juttu käsittelee kannabista, otsikko kannattaa muuttaa informatiivisemmaksi. Kannabiskasvi ei ole puu eikä se tuota hedelmää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Kielletyn puun hedelmän köytön seurauksia

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Kannabiksen viihdekäyttökin vaarallista!

8.4.2016 9:32
Kirjoitus kauppalehdessä 8.4.2016.

Nuoruudessa aloitettu kannabiksen käyttö johtaa taloudellisiin ongelmiin jo varhaisessa keski-iässä.

Näin käy, vaikka käyttäjä ei olisi jäänyt aineeseen edes koukkuun, ilmenee uusista tutkimuksista.

Lisäksi kannabiksen käyttäjä putoaa sosiaalisessa hierarkiassa.

Jo neljä käyttökertaa viikossa riittää aiheuttamaan tuhot.

Yhteys on tutkijoiden mukaan selvä ja korrelaatio vahva.

”Mitä nuorempana kannabiksen käyttämisen aloittaa, sitä todennäköisemmin ajautuu muun muassa vakaviin taloudellisiin ongelmiin”, väittää epidemiologi Magdalena Cerdá Kalifornian yliopistosta.

Yleisimpiin ongelmiin kuuluvat muun muassa luottokorttimaksujen laiminlyönti, tinkiminen ruoasta ja vuokrarästit.

Kun Uudessa-Seelannissa seurattiin 947 ihmisen varttumista syntymästä 38 vuoden ikään, kannabiksen käyttäjät olivat lopussa pitkälti samanlaisessa tilanteessa kuin alkoholistit. Heillä ilmeni sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia, varastelua ja muun muassa perheväkivaltaa.

Jos kotitausta oli keskiluokkainen, he olivat yleensä pudonneet alemmaksi. Joukossa oli 29 sellaista kannabiksen käyttäjää, joiden katsottiin syntyneen keskiluokkaisiin perheisiin. Heistä 15:n sosiaalinen asema romahti.

160:sta kannabista käyttämättömästä verrokista näin tapahtui vain 23:lle.

Jos ihminen luokiteltiin 18 ikävuoden jälkeen kannabiksesta riippuvaiseksi, hän ajautui yleensä vielä pahempiin rahavaikeuksiin kuin alkoholisti.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Kielletyn puun hedelmän köytön seurauksia

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tony kirjoitti:Linkki ei toimi.

Mikäli juttu käsittelee kannabista, otsikko kannattaa muuttaa informatiivisemmaksi. Kannabiskasvi ei ole puu eikä se tuota hedelmää.
Kannabis kuuluu kasvikuntaan, mihin kuuluu niin puut kuin kasvitkin.

Kielletyn puun/kasvin hedelmä eli tuote on emikukinto ja ennenkaikkea kasvi/puu käytettynä kokonaisuutena on sitä "hedelmää".

Katsoisin, että "puun" ja "hedelmän" sanojen käyttö on lähinnä kielenkäännösproblematiikkaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Kielletyn puun hedelmän köytön seurauksia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Occamin partaveitsi kirjoitti:
Tony kirjoitti:Linkki ei toimi.

Mikäli juttu käsittelee kannabista, otsikko kannattaa muuttaa informatiivisemmaksi. Kannabiskasvi ei ole puu eikä se tuota hedelmää.
Kannabis kuuluu kasvikuntaan, mihin kuuluu niin puut kuin kasvitkin.
Ihminen kuuluu eläinkuntaan, joten...
Katsoisin, että "puun" ja "hedelmän" sanojen käyttö on lähinnä kielenkäännnösproblematiikkaa.
Itse katsoisin, että asioiden mielivaltainen vääntäminen omien oletusten pohjalta vaikeuttaa ja monimutkaistaa keskustelua aivan turhaan. Osaatko kertoa, miksi kannabiskasvin vääntäminen "puuksi" on sinulle tärkeämpää kuin se selkeä fakta, että se ei ole puu?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Tony »

KL kirjoitti:Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin
--
Jo neljä käyttökertaa viikossa riittää aiheuttamaan tuhot.
Enpä ole aikaisemmin miettinytkään sen tarkemmin, mitä viihdekäyttö voisi kannabiksen tapauksessa määrällisesti tarkoittaa. Neljä käyttökertaa viikossa kuulostaa kyllä joltain ihan muulta kuin viihdekäytöltä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Occamin partaveitsi kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-s ... ihdekaytos


Tony, tämän voi poistaa, minä en siinä onnistunut.

Laitoin tekstin sellaisenaan toiseen osioon.

Linkki korjattu -Tony
Kiitos linkin korjauksesta, se oli tärkeä toimenpide, koska nyt tuli myös selville alkuperäinen tutkimus.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Kielletyn puun hedelmän köytön seurauksia

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tony kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:
Tony kirjoitti:Linkki ei toimi.

Mikäli juttu käsittelee kannabista, otsikko kannattaa muuttaa informatiivisemmaksi. Kannabiskasvi ei ole puu eikä se tuota hedelmää.
Kannabis kuuluu kasvikuntaan, mihin kuuluu niin puut kuin kasvitkin.
Ihminen kuuluu eläinkuntaan, joten...
Katsoisin, että "puun" ja "hedelmän" sanojen käyttö on lähinnä kielenkäännnösproblematiikkaa.
Itse katsoisin, että asioiden mielivaltainen vääntäminen omien oletusten pohjalta vaikeuttaa ja monimutkaistaa keskustelua aivan turhaan. Osaatko kertoa, miksi kannabiskasvin vääntäminen "puuksi" on sinulle tärkeämpää kuin se selkeä fakta, että se ei ole puu?
Wikipedian selvennys asiaan...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvit
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Kielletyn puun hedelmän köytön seurauksia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Wikipedian selvennys asiaan...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvit
Eiköhän tämä asia ole käsitelty. Kannabista ei luokitella puuksi missään muualla kuin Occamin partaveitsen maailmassa.
Hamppu

Tieteellinen luokittelu

Domeeni: Aitotumaiset, Eucarya
Kunta: Kasvit, Plantae
Alakunta: Putkilokasvit Tracheobionta
Kaari: Siemenkasvit Spermatophyta
Alakaari: Koppisiemeniset Magnoliophytina
Luokka: Kaksisirkkaiset Magnoliopsida
Lahko: Rosales
Heimo: Hamppukasvit Cannabaceae
Suku: Cannabis
Laji: sativa
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Ei tuo kauppalehden linkki ainakaan mulla toimi vieläkään...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Tony »

Nukahtanut kirjoitti:Ei tuo kauppalehden linkki ainakaan mulla toimi vieläkään...
No ny.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Mä voisin kyllä kokeilla. Kuulemma auttaa kipuihin aika hyvin. En polttelisi, mutta vaikka sellaisia keksejä voisin napostella. Kuva Ja hihitellä tyytyväisenä. Olen kannabis-myönteinen. Kannabis lailliseksi vain.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Tässä se suurin kysymys on tosiaankin, mikä on viihdekäyttöä. Kyllä neljä kertaa viikossa mun silmissä menee jo yli sen rajan aika reippahasti...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Laitonta asiaa on vaikea tutkia, siihen liittyy niin paljon hahmottamattomia muuttujia. Uudessa-Seelannissa pössyttelyyn on toki suhtauduttu sormien läpi katsoen, mutta silti. USA:n laillistamiskokeiluja todennäköisesti tutkitaan erittäin tarkasti, mielenkiintoista nähdä pitempiaikaisia tuloksia siitä. Lyhytaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet mm. rikollisuuden laskua, mikä ei ole yllätys vrt. kieltolain purku.
And Justice For All
Aino Leino

Re: Nyt se on todistettu: kannabis vie tuhoon viihdekäytössäkin

Viesti Kirjoittaja Aino Leino »

Verilettu kirjoitti:Mä voisin kyllä kokeilla. Kuulemma auttaa kipuihin aika hyvin. En polttelisi, mutta vaikka sellaisia keksejä voisin napostella. Kuva Ja hihitellä tyytyväisenä. Olen kannabis-myönteinen. Kannabis lailliseksi vain.
Uskon myös, että kannabiksesta voi tulla tulevaisuudessa iso juttu kipulääkkeenä ja vaihtoehtona ylihintaisille pillereille, joista megakorporaatiot käärivät voitot. Tosin kyllä suhtaudun varauksella tuohon viihdekäyttöön ja epäilen, että suurimman osan kohdalla se tuottaakin jonkinlaisia ongelmia. Ongelmilla en tarkoita automaattisesti myöskään "porttia huumeluoliin", vaan enemmänkin saamattomuutta, joka sitten kostautuu työnteossa, ihmissuhteissa tai muussa vastaavassa.
Vastaa Viestiin