Komiteako odottaa?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Minä

Komiteako odottaa?

Viesti Kirjoittaja Minä »

Tänään kävi sellainen jänskä juttu, että kävelin Oulun kadulla kärryjen ohi erotetun kaverini kanssa häpeämättömänä ja ylpeänä seurasta. Kärryjen takana seisoi tuttu tr sisar minun ja erotetun ystäväni entisestä seurakunnasta. Samainen hlö katsoi minua kuin ilmaa viime viikolla. :D

Miteskäs nyt kun ja jos ja melko varmasti tulee kutsu komiteaan, ja en kyllä lähde sinne nöyristelemään. Miten prosessi etenee silloin?
Nina
Tony

Re: Komiteako odottaa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ei kai tuosta vielä automaattisesti komiteaa napsahda. Ensin paimennetaan ja tehdään kartoitus henkilön nk. hengellisestä tilasta. Jos paimennuskäyntiä napsahtaa ja antaa ymmärtää ettei anna moiselle projektille (eli myöskään järjestölle) juurikaan arvoa, sen jälkeen saattaa olla toinen keissi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Leikitään hieman asialla että komiteaan kutsu kävisikin. Miten reagoisit tällä hetkellä?

Kieltäytyisit ,nöyristelisit, haistattaisit paskat tai jotain muuta?

Munhan on helppo sanoo mitä tahansa kun minua ei mitkään pellonkyntäjävanhimmat ( mitä nyt milloinkin "ammatiltaan " ovat)määräile kenenkä ihmisen kanssa juttelen ja missä kuljen.

Eipä niillä sellaista oikeutta noottaamiseen ikään ollutkaan, olin vain kuvitellut niin.

Nykyään menisin periaatteessa ihan mielelläni komiteaan ,koska ei vaan pelota.

Jotkut pelkää, en tiedä mitä ja miksi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Minä

Ehdoton kieltäytyminen kaikelle ns avulle. Ja komitealle. Tiedän että yhteydenotto tulee ja sitten on hyvä tilanne sanoa goodbye.Tuo tämänpäiväinen ei muuten ollut mitenkään suunniteltu vaan ihan random homma.

Ei srk enää näy mitenkään elämässäni joten ehkäpä laitan kirjeen menemään kun elämäni on muutenkin ihan muutosvaiheessa.
Nina
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minä kirjoitti:Ehdoton kieltäytyminen kaikelle ns avulle. Ja komitealle. Tiedän että yhteydenotto tulee ja sitten on hyvä tilanne sanoa goodbye.Tuo tämänpäiväinen ei muuten ollut mitenkään suunniteltu vaan ihan random homma.

Ei srk enää näy mitenkään elämässäni joten ehkäpä laitan kirjeen menemään kun elämäni on muutenkin ihan muutosvaiheessa.
Mun ex-vaimoni oli sellainen aika kova nainen. Kun vanhimmat tulivat ovellemme jututtamaan vaimoani, niin vaimoni vain yksinkertaisesti sanoi suoraan heille että "ei kiitos" ja vaikka vanhimmat yrittivät velvoittaa vaimoani että oikeuskomitea täytyy nyt pitää, niin vaimo sainoi, että "ei täydy" ja laittoi sitten oven kiinni heidän edestään. Ei ne vanhimmat sitten enää tulleet.

Joo, ei mikää laki Suomessa velvoita jehovantodistajia, että pitäisi suostua ameriikkalaisen jt-kultin vaatimuksiin. Ei muutakun lähettää vaan kirjeen ja kieltäytyy vain osallistumasta kaikkiin seuraamuksiin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Minä

Luonnostelin erokirjeeni: "Minä, ______, eroan JT:a allekirjoituksen päivämäärällä. Minulla on monia hyviä muistoja JT:a olemisesta, mutta enää en sydämessäni koe olevani JT. Olisi valehtelua enää jatkaa, valehtelua itselleni ja seurakunnalle. En pysty hyväksymään ei-JT:n tuomitsemista jo ennakkoon kuolemaan , tavallisten ja hyvien ihmisten. Etenkään kun ei tunne heitä ollenkaan. En myöskään hyväksy erottamisjärjestelyä, on julmaa erottaa ihminen rakkaistaan. Sen sijaan pitäisi rakastaa ja auttaa. Neljäntenä seikkana, muistan koko aktiivisen JT aikani kokeneeni jatkuvaa syyllisyyttä siitä, mitä pitäisi tehdä ja mitä en jaksanut.

En halua että minuun koskaan missään olosuhteissa otetaan mitään yhteyttä. "

Siinä se. Postiin vaan. Adjöö.

Oikeastaan tämän asia sai lopullisen sinetin kun äitini kuoli ja tajusin kuinka lyhyt elämä on turhan sälän mukana kantamiseen.
Nina
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ei muuta kuin voimia jaksamiseen jos kiikutat kirjeen perille. Kun se on ohi, helpottaa ja taakkaa lähtee hartioilta 150 kiloa, ainakin minulla kävi niin kuten varmaan monilla muillakin.

:wink:
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tota noin. Vaikka lähettääkin erokirjeen seurakunnalleen, on varmuuden vuoksi paras ilmoittaa erostaan maistraattiin. Tämä ystävällisenä neuvona. Näet seurakunta toki toimittaa erokirjeen haaratoimistoon, mutta ei välttämättä maistraattiin. Niin tai näin, maistraatti toki ilmoittaa erosta asianomaiselle postin kautta. Ellei tällaista postia maistraatista ala eroamisesta viimeistään kuukauden sisällä kuulua, sitä aiheellisempaa on poiketa maistraatissa tarkistamassa asia.
Minä

Kiitos neuvosta. Kirjeen laitoin tänään postiin. Maistraatin kanssa on semmoinen juttu, että jo kerran yritin erota sen kautta mutta sieltä soitettiin että meillä ei ole tietoa kuulumisesta mihinkään seurakuntaan. Ehkä varmuudeksi pitää vielä kysyä sieltäkin.

Kun nyt kirjoitin että ei saa yhteyksiä ottaa seurakunnasta, toteutuuko tämä vai onko yhteydenotto odotettavissa.
Nina
Tony

Minä kirjoitti:Maistraatin kanssa on semmoinen juttu, että jo kerran yritin erota sen kautta mutta sieltä soitettiin että meillä ei ole tietoa kuulumisesta mihinkään seurakuntaan.
Omat tiedot voi tarkistaa myös verkkopankkitunnuksilla tästä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Kiitos Tonylle, olipa kätevää kun sai tarkistaa tietonsa väestörekisteristä verkkopankkitunnuksilla. Oli nimittäin jonkin aikaa vaivannut löytyykö uskonnollisesta yhteisöstä mainintaa, eipä löytynyt, hyvä juttu, ei vaadi siis toimenpiteitä.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Mun ex-vaimoni oli sellainen aika kova nainen. Kun vanhimmat tulivat ovellemme jututtamaan vaimoani, niin vaimoni vain yksinkertaisesti sanoi suoraan heille että "ei kiitos" ja vaikka vanhimmat yrittivät velvoittaa vaimoani että oikeuskomitea täytyy nyt pitää, niin vaimo sainoi, että "ei täydy" ja laittoi sitten oven kiinni heidän edestään. Ei ne vanhimmat sitten enää tulleet.

Joo, ei mikää laki Suomessa velvoita jehovantodistajia, että pitäisi suostua ameriikkalaisen jt-kultin vaatimuksiin. Ei muutakun lähettää vaan kirjeen ja kieltäytyy vain osallistumasta kaikkiin seuraamuksiin.
Juuri näin. Leikkipoliiseilla ei ole poliisin valtaa, vaikka nämä niin antaisivat ymmärtää. Näiden herrojen sheriffintähti on kotoisin muropaketista. Yhdelläkään entisellä tai nykyisellä Jehovan todistajalla ei ole minkään maailman velvoitetta mennä oikeuskomitean eteen. Vaikkakin on ihan ymmärretävää, että mielenhallinnan seurauksena tällainen vaikutelma on syvällä sielussa.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

mirjam123 kirjoitti:Kiitos Tonylle, olipa kätevää kun sai tarkistaa tietonsa väestörekisteristä verkkopankkitunnuksilla. Oli nimittäin jonkin aikaa vaivannut löytyykö uskonnollisesta yhteisöstä mainintaa, eipä löytynyt, hyvä juttu, ei vaadi siis toimenpiteitä.
Öö, itse olen kyllä sitä mieltä että jos joku ei ole ilmoittanut kuuluvansa jehovantodistajiin siellä maistraatin tiskillä, niin ei sinne maistraatin - jehovantodistajat-uskonnollinen yhdyskunta - silloin edes kuulu.
Kun ei ole alussa ilmoittanut itseään sinne niin ei lopussa kuulukaan.

Asia on tietysti eri, jos jt-vanhemmat ovat ilmoittanee lapsensa sinne maistraatin rekisteriin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Maistraatissa ei ole tietoja kuulumisesta Jt uskonnolliseen yhteisöön jollei ole niitä itse ollut aktiivinen ja ilmoittanut tietojaan.
Itse en ole koskaan maistraattiin ilmoittanut vakaumukseen liittyviä tietoja joten siellä on vain maininta kuulumisesta väestörekisteriin.

Mikäli tulisin kuulumaan Ev.Lut. kirkon tai Ortodksikirkon jäsenenä näiden verotusoikeuden piiriin niin nämä kirkkokunnat hoitavat omia viranomaisteitään tietoni maistraattiin ja siten verottajan tiedoksi.
Väestökirjanpidon ylläpito on nimenomaan verotuksen kannalta tärkeää, siksi siellä vaaditaan muunmuassa ajantasalla olevat osoitetiedot jotka on ilmoitettava aina muuttaessa.
Tony

Pro et contra kirjoitti:Maistraatissa ei ole tietoja kuulumisesta Jt uskonnolliseen yhteisöön jollei ole niitä itse ollut aktiivinen ja ilmoittanut tietojaan.
Tämä pätee vain täysi-ikäisiin. Lapset voidaan ilmoittaa kuuluvaksi uskonnolliseen yhdyskuntaan, ja se merkintä pysyy siellä kunnes lapsi itse täysi-ikäisenä sen sieltä poistaa. Tiedän useamman henkilön joka ei ole koskaan käynyt edes kasteella, mutta jonka tiedoissa luki aikuisena että kuuluisi muka Jehovan todistajiin.
Vastaa Viestiin