Mihin lokeroon kuulut?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Täällä on varmaan paljon ateisteja, kuten myös paljon korkeampaan voimaan uskovia.

Ateisteilta haluaisin kysyä, kun puolisattumalta tämän mieletäni suht. laadukkaan artikkelin löysin, että mihinkä lokeroon kuulut? (jos sellaiseen pitäisi itsensä laittaa)

http://commonsenseatheism.com/?p=6487
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Periaattees vois valita useammanki noista (?)

Mutta varmaankin olen passiivinen ateisti ja samalla agnostinen ateisti :D jos tuo nyt mahollista on...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Nuo tietämys-jutut osuvat vähän hankalalle alueelle sikäli, että minulla tekisi mieli väittää että jumaluuksia ei ole, mutta vähän vaikeaksi kai se menee todistaa. Vahvoja argumentteja jumaluuksien olemassaoloa vastaan mielestäni ovat mm. kriittisen tarkastelun kestävän näytön puute ja uskonnollisten oppirakennelmien ristiriitaisuudet ja selittämättömät aukot, mutta jos nämä argumentit eivät jotakuta vakuuta, niin en lähde sen kummemmin vakuuttelemaan.

Toisaalta uskontoon suhtautuminen käytännön tasolla on helpompaa: ei minulla mitään erityistä ole uskonnollisuutta tai uskonnollista tapakulttuuria vastaan, etenkään sellaisessa muodossaan, mitä nyky-yhteiskunnan arvomaailman pohjalta suhteellisen harmittomana voi pitää.

Edellä esitetyn pohjalta puoliksi leikilläni mutta puoliksi tosissani vastaan seitsemään kohtaan
1. gnostic
2. positive
3. broad
4. indifferent
5. open
6. passive
7. non-religious
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

agapi_dō kirjoitti:(jos sellaiseen pitäisi itsensä laittaa)
Jo on keksitty hienoja alaryhmiä uskisten usein lyömäaseenakin käyttämään termiin. Pari vuosikymmentä sitten vastailin agnostikko, mutta kun suunnilleen joka kerta kysyttiin mikä se on, niin ryhdyin uskonnottomaksi.

Odotan mielenkiinnolla vastaavaa luokittelua esimerkiksi siitä miksi henkilö ei harjoita ns. kotiväkivaltaa, kai siihenkin on useita syitä.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Voiskohan näitä samoja käyttää FSMiin?

Jokin Negapassiivinen kai, mutta Meilon käyttämä termi 'uskonnoton' lienee paras. Jos ei usko johonkin juttuun, ei kai sitä sen kummemmin tarvi termittää, sitä vain ei usko.

Eikai sitä mikään 'teisti' ole jos ei usko maahisiin,menninkäisiin tai keijuihinkaan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
agapi_dō
Viestit: 163
Liittynyt: 31.07.2015 22:15

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

Hmm. Minäkin ehkä voisin allekirjoittaa "uskonnottoman" - tai ainakin sen mieliukuvan minkä tuo sana päässä herättää.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Miksi kutsutaan, tai miten lokeroidaan ihminen, joka ei usko joulupukkiin? Aivan, sille ei ole mitään termiä, koska sellainen ihminen on kasvanut aikuiseksi. Hän on normaali. Samasta on kysymys jumaluskossakin.

"Ateismi" on älyttömän irrationaalinen termi. Se on niiden keksimä, jotka eivät halua kasvaa aikuiseksi. Haluavat uskoa joulupukkiin, pistävät pystyyn kaikenmaailman kerhoja. Joka ei halua kuulua kerhoon, saa haukkumanimen. Et usko joulupukkiin, olet "ateisti". Lällällää.

Jos loogisesti ajatellaan, jumalaan uskovia tulisi kutsua teisteiksi. Mihin teistien lokeroon kuulut? Muita nimityksiä tuohon aiheeseen liittyen ei tarvita. Olemattomaan uskomattomuus ei ansaitse mitään arvonimeä.
And Justice For All
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Voiskohan näitä samoja käyttää FSMiin?
Mikäettei, kognitiivisen dissonanssin raja on sama kuin mielikuvituksen, plus vielä bonus päälle kun logiikkaa ei tarvita.
Jos ei usko johonkin juttuun, ei kai sitä sen kummemmin tarvi termittää, sitä vain ei usko.
Termitysongelma onkin lähinnä niissä piireissä, joissa uskonnottomuutta ei katsota sopivaksi ajatusmalliksi.
Eikai sitä mikään 'teisti' ole jos ei usko maahisiin,menninkäisiin tai keijuihinkaan.
Ai kuules nyt veliseni, fundikset yltävät nimittelemään ateismia uskonnoksi. Odottelenkin jo seuraavaa älynväläystä samalta saralta kun toi on jo melko eilistä. Olisivatko lottoamattomuus ja veikkaamattomuus pian myös uhkapelejä?
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minut voi luokittaa oheisen tositapahtuman perusteella. Ensi kertaa tavatessamme silloinen työterveyslääkärini tokaisi, ettei hän usko Jumalaan. Jouduin siis kysymään, haittaako se häntä jotenkin. Hän vastasi hymyilemällä. Tämän jälkeen tervehdimme. Muodollisesti olen uskonnoton.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Minun luokitukseni on myös uskonnoton, vaikka uskonkin kaiken tekijään, eli Luojaan, mutta en usko nk.jumaliin, joita vilisee kaikkialla maailmassa tuhansissa eri uskonnoissa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Minun luokitukseni on myös uskonnoton, vaikka uskonkin kaiken tekijään, eli Luojaan, mutta en usko nk.jumaliin, joita vilisee kaikkialla maailmassa tuhansissa eri uskonnoissa.
Uskonnottoman luoja ei ole millään lailla pyhä, vaan luonnollinen kuolevainen (tai muuten vaan huoltoa vaativa) toimija, joka voi toki tehdä kaikenlaista. Uskonto kun tarkoittaa uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaoloon ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta - siis á la Wiki.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Minun luokitukseni on myös uskonnoton, vaikka uskonkin kaiken tekijään, eli Luojaan, mutta en usko nk.jumaliin, joita vilisee kaikkialla maailmassa tuhansissa eri uskonnoissa.
Uskonnottoman luoja ei ole millään lailla pyhä, vaan luonnollinen kuolevainen (tai muuten vaan huoltoa vaativa) toimija, joka voi toki tehdä kaikenlaista. Uskonto kun tarkoittaa uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaoloon ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta - siis á la Wiki.
En tunne tarvetta kutsua Luojaa,--kaiken suunnittelijaa ja kaiken olemassa olevan aikaansaajaa välttämättä pyhäksi, mutta epäilemättä tunnen Häntä kohtaan kunnioitusta, etkö sinä kunnioita esim. luontoa? Vai onko tunteesi luontoa kohtaan halveksiva?

En tunne tarvetta myöskään palvella kaiken suunnittelijaa ja aikaansaajaa, sen enempää kun en palvele myöskään vanhempiani, ---kunnioitusta vanhempiani kohtaan voin silti tuntea.

En usko myöskään, että kaiken suunnittelija ja aikaansaaja odottaa minulta mitään palvontaa, sen enempää kuin vanhempani olisivat odottaneet minulta palvontaa itseään kohtaan. Vanhempani esim. olivat vain tyytyväisiä, kun huomasivat, että poika pärjää omillaan. Niin myöskin ajattelen Luojan olevan tyytyväinen, kun Hänen suunnittelemansa aikaansaannokset tulevat suhteellisen hyvin omillaan toimeen.

Annan myöskin sinulle oikeuden sanoa itsestäsi----mihin lokeroon / luokitukseen kuulut, enkä ole korjailemassa lausuntoasi.

Sinulla on oikeus kuulua siihen lokeroon / luokitukseen, minkä itse tunnet oikeaksi.

Toivon myös sinun antavan minulle se sama oikeus.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:En tunne tarvetta kutsua Luojaa,--kaiken suunnittelijaa ja kaiken olemassa olevan aikaansaajaa välttämättä pyhäksi...
Esitin asian vain ja ainoastaan suomenkielen sanamerkityksen kannalta, jos kyseessä on jokin yli-inhimillinen mahti, niin juttu menee uskonnon puolelle, vaikka ajattelulle ei olisi osoittakaan omaa uskontokuntaa. Kukin voi käyttää sanoja yleisestä merkityksestä poikkeavalla tavalla, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Eräsmies
Viestit: 33
Liittynyt: 07.07.2014 16:23

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Eräsmies »

Joo minunkin mielestä uskonnoton on parempi nimi. Mutta jos vähän tarkennan, niin pidän noin 100% totena, että minkäänlaisia henkiolentoja ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan olemassa. Että kaikki ovat ihmisten itse keksimiä.

En kuitenkaan ole muiden hartaudentunnetta kieltämässä, vaikka luulen maailman muuttuvan onnellisemmaksi uskontojen vähentyessä. Ihanneyhteiskunta olisi mielestäni täysin vapaa kaikesta taikauskosta. En kuitenkaan kulje pakottamassa tätä ajatusta muille ihmisille. Ei se mitenkään haittaa minun elämääni, jos naapuri jonkin olennon nimeen siunaa ruokansa, kunhan antaa vastavuoroisesti muiden olla siunaamatta.

Mutta huuhaan levittämistä vihaan syvästi. Homeopaatit ja muut henkiterapiapuoskarihyväksikäyttäjät pitäisi heittää lukkojen taakse ja avain kaivoon.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mihin lokeroon kuulut?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Eräsmies kirjoitti:... pidän noin 100% totena, että minkäänlaisia henkiolentoja ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan olemassa.
Arkimaailmassa henkiolentojen tarve on mennyttä aikaa, uskonnoissa ei tulevaisuudessakaan. Olen aiemminkin maininnut muiston eräästä jt-esitelmästä, jossa lainattiin jotain nk. auktoriteettia (ties miltä vuosisadalta), jonka mukaan mielisairaaloissa olevista 1/3 on paholaisen riivaamia. Suhdelukua en muista muuten kuin pidin sitä hyvin merkittävänä.
Ei se mitenkään haittaa minun elämääni, jos naapuri jonkin olennon nimeen siunaa ruokansa, kunhan antaa vastavuoroisesti muiden olla siunaamatta.
Näinhän se menee luonnollisella tavalla, tilanne muuttuu toki siinä vaiheessa kun minua lähestytään loitsuamalla ennenaikaista kuolemaa pian kohtaavassa maailmanlopussa ja perusteet ovat Vt-seuran valehtelua.
Mutta huuhaan levittämistä vihaan syvästi. Homeopaatit ja muut henkiterapiapuoskarihyväksikäyttäjät pitäisi heittää lukkojen taakse ja avain kaivoon.
Ramen
Vastaa Viestiin