joulu ja synttärit

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Elfslayer

Viesti Kirjoittaja Elfslayer »

Ohoh. :o Minä kun ehdin jo tehdä päätelmän, että täällä sivuilla kuvatut asiat synttäreiden vietosta erottamisen syynä olisivat liioittelua...

En kyllä usko, että nuo pojat olisivat ilman lupaa juhlissa olleet. Jotenkin tuntuu hirmu tavalliselta perheeltä, mitä olen heistä kuullut, verrattuna näihin juttuihin. Toinen poika oli meillä tänäänkin. :)
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Elfslayer kirjoitti:Ohoh. :o Minä kun ehdin jo tehdä päätelmän, että täällä sivuilla kuvatut asiat synttäreiden vietosta erottamisen syynä olisivat liioittelua...
Ei synttäreiden vieton perusteella enää erotetakkaan, mutta ei niiden viettämistä mitenkään päin kannustetakaan, mikä monille tarkoittaa samaa kuin kieltäminen. Toki jehovan todistajissakin on liberaalimpia tapauksia, eikä kaikki todistajat välttämättä edes usko koko hömpötykseen.

Kun minä olin vielä alaikäinen, ei mun todistajavanhemmille olisi tullut kuuloonkaan että olisin mennyt edes mihinkään muihinkaan "maailmallisen" (=ei-jehovan todistaja) kaverin juhliin, synttärijuhlista nyt puhumattakaan. Salaa bilestin silti tottakai ja 18-vuotisia juhlinkin jo sitten aika railakkaasti. En tosin jehovan todistajien kanssa.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ninth kirjoitti:Päätin vähän repäistä ja tehdä joulukortteja koulumme joulumyyjäisiin. 8) Tuntuu hupaisan kapinalliselta.
Mä maalasin joskus pentuna joulukortin joka oikein palkittiin... oli kova salaaminen tossa vanhemmiltani... :lol:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kirsieveliina

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Olin lapsena aivan ihastunut naapurin joulukoristeisiin. Kävin leikkimässä tonttua naapurin takapihalla. Oli upeat paksut kinokset... Ripustin lehdistä leikattuja tontunkuvia myös piha-kuuseen.

Kokousiltana siinä oli vieressä metallinhohtoinen Sunbeam skrapattavana jäistä. Eipä aikaakaan kun pahansisuinen isosisko oli siinä taas äkkäämässä ja pauhaamassa, perkele!
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kaarmis kirjoitti:Mä maalasin joskus pentuna joulukortin joka oikein palkittiin... oli kova salaaminen tossa vanhemmiltani... :lol:
Minun koulussa (muiden mukana) askartelemaa pääsiäisnoitaa ei palkittu, mutta sen hautaamisessa lähimetsään oli kova homma. Herranen aika mitä se todistajuus teettääkään, lapsi tuskanhiki otsalla kaivamassa askartelemalleen pääsiäisnoidalle hautaa männynjuureen.. huhhuh! :shock:

Kaikki vaiva tietenkin siksi ettei olisi saanut osaansa "joka keppiä säästää' -värssyn käytännön toteuttamisesta. 8)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Enpä ole itse kuullut kenestäkään joka synttäreitä tai muita juhlia olisi saanut viettää... :roll:
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

meillä

Viesti Kirjoittaja sorbet »

meillä äiti halusi jotenkin kai korvata sen, että synttäreitä ja joulua ei vietetty. Hän järjesti meille kolmelle yhteiset lastenkutsut pari kertaa vuodessa. Teki meille prinsessa asut ja leipoi kakut,piparit ja järjesti ongintaa. Äitini ei todellakaan ole luonteeltaan mikään kutsujen järjestäjä, joten jälkikäteen ymmärrän, että hän on halunnut,että mekään ei jäädä paitsi mistään, vaikka juhlat kulkisivatkin eri nimellä. Meidän seurakunnassa oli tuohon aikaan hurjasti ipanoita ja kaikki kutsuttiin eli vilskettä riitti. Muita korvaavia juhlia, joita meillä vietetiin oli kun vanhempani olivat vappuna menneet naimisiin niin vappuna meillä täytekakkua ja ostimme vanhemmille jotkin lahjat. Kun lukuvuosi päättyi niin silloin sitä juhlistettiin korteilla,kukilla,lahjoilla ja kakulla. Lapsuudesta muistan sen että isä piti huolen siitä, että meillä leluja riitti. Ja totta kai kyse oli myös kilpavarustelusta, osti meille tytöille naapuruston komeimmat ja kalleimmat lelut...meillä oli radiopuhelimet, akulla kulkeva iso monsteri radio-ohjattava,yksipyöräinen,potkulauta, barbeja hän osti aika useasti meille ja jopa itse rakensi barbikodin meille...lemmikeistä puhumattakaan...yhdessä vaiheessa meillä oli kerrostalo kolmiossa: koira,kaksi kissaa, lintuhämähäkki ja papukaija sekä tuhat litrainen merivesi akvaario koralleilla ja merivedellä, kaloja ei sitten koskaan hankkinutkaan sinne...
en voi väittää että olisi ollut kovinkaan ankea lapsuus...ainakaan itsellä ei siitä huonoja muistoja. Kun kaverit toivat kouluun synttäreinään karkkia koko luokalle nin isä kävi meille jokaiselle tytölle hakemassa brumbergilta laatikolliset neekerinsuukkoja ja veimme ne sitten kouluun ja jaoimme ne luokalle, tämä toistui pari kertaa vuodessa.
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

joulu

Viesti Kirjoittaja sorbet »

nyt on joulukoristeet kaivettu kaapista ja vkonloppuna ripustan ne esille. Muutaman joululahjan olen ostanut ja huomaan,että olen pikkuisen innostunut tästä joulusta. Stokkalta pitää käydä ostamassa tohon minikuuseen ne polkka karkki sauvat roikkumaan, ja muutaman piparin olen ajatellut leipoa :lol:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joulusta voi tehdä omansanäköisen. Valitset sopivat ruoat, ehkä kinkkua, sinappia, kalaa, puuroa (manteli puurossa tuottaa onnea, kenen lautaselle se sattuu) mätiä tai mitä nyt kukkaro kestää. Jouluolutta saa kausijuomana. Koristelet kodin kauniiksi, ostat pienen kuusen, johon laitat koristeita ja tähden muistuttamaan Jeesuksesta. Jos haluat uskonnollista sisältöä, luet ehkä itseksesi tai toisille ääneen sen jouluevankeliumin, jota kaikissa kouluissa luetaan niissä tilaisuuksissa, joihin ehkä et ole saanut koskaan osallistua. Laitat musiikin soimaan: joululaulut ovat kauniita. Ostat paketteja rakkaille ystävillesi, jotka ehkä huomaavaisesti muistavat myös sinua paketeilla. Voitte kokontua koko sukukin yhteen, jos suvussasi ei ole jehovantodistajia. Kaikilla on hyvä olo. Suosikkijoululauluni on Joulumaa: "Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta, joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta eikä sinne matka täältä kovin kauan kestä, joulumaa kun jokaisella löytyy sydämestä". Sitten voit tehdä hyvää yksille näistä vähimmistä: viet ehkä vanhat tarpeettomat vaatteesi ja tavarasi Pelastusarmeijan joulukeräykseen ja ilahdutat köyhiä suuresti. Olet ehkä aikaisemmin tottunut lahjoittamaan vain sellaisille, joilla jo ennestään on paljon rahaa. Tämä pieni lahjoituksesi saa suuret mittasuhteet, kun se menee oikeaan paikkaan ja itsekin tiedät, minne se menee. Älä rehvastele lahjoituksillasi, vaan anna hiljaa auttamisen halusta.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: joulu ja synttärit

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Alueveli kirjoitti:
Witless kirjoitti: Noihin symboleihin liittyvä kammo on jo onneksi kokonaan häipynyt, odotan vaan että koska Watchtower viimein haluaisi havaita sen vihkisormusten pakanallisen historian... Kauheus tuntuu olevan katsojan silmässä. :)
Watchtower on myöntänyt vihkisormukseen liittyvän jotain pakanallisia perinteitä. Mutta koska siihen ei enää yleisesti niitä liitetä, niin kyse on sitten omantunnon asiasta. Jossain lukijain kysymyksiä oli tätä käsitelty.

Logiikka on kyllä puhtaasti hukassa. Ei synttäreihinkään enää kukaan liitä mitään pakanallisia ajatuksia, mutta se on sitten erottamisperuste. Haloo..?
Olisi mielenkiintoista tietää, onko JT-sääntökokoelma tarkoituksella ristiriitainen vai onko siitä vahingossa tullut sellainen.

Joka tapauksessa kyseessä on tehokas alistamiskeino. Sääntöjen pikkutarkkuus ja ristiriitaisuus saa aikaan sen, ettei uskollinen JT voi missään asiassa luottaa omaantuntoonsa, vaan aina pitää katsoa valoa Vartiotornista. Ja tietenkin vain uusinta valoa.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Re: joulu ja synttärit

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Alueveli kirjoitti:Watchtower on myöntänyt vihkisormukseen liittyvän jotain pakanallisia perinteitä. Mutta koska siihen ei enää yleisesti niitä liitetä, niin kyse on sitten omantunnon asiasta. Jossain lukijain kysymyksiä oli tätä käsitelty.

Logiikka on kyllä puhtaasti hukassa. Ei synttäreihinkään enää kukaan liitä mitään pakanallisia ajatuksia, mutta se on sitten erottamisperuste. Haloo..?
Eivät kai synttärit olekaan mitenkään pakanallinen juhla? Ainakin viettämättömyyden ollessa kyseessä olen kuullut syyksi vain sen, että molemmissa synttäribileissä, jotka raamatussa mainitaan, nirrittiin porukkaa. :roll: Vai onko takana jotain muutakin?
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: joulu ja synttärit

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Polyester kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää, onko JT-sääntökokoelma tarkoituksella ristiriitainen vai onko siitä vahingossa tullut sellainen.
Näkisin, että oikea vastaus on eikyllä.

Lahkon sääntökokoelmasta tulee luonnostaan ja vahingossa ristiriitainen, kun erilaisia selityksiä selitellään toisinpäin ja koko hommassa ei ole alunperinkään mitään logiikkaa.

Toisaalta havaittuja ongelmia ei lahkon kannatakaan lähteä korjailemaan, sillä paikkailu on kiusallista ja aiheuttaa aina uusia ongelmia. Lahkon kannalta parempi taktiikka on antaa ajan kulua ja joidenkin vuosikymmenten kuluttua ei vanhoja oppeja juuri enää kukaan muista.

Lahkon kannattaa pitää lahkolaiset pienessä epävarmuudessa ja epäselvyydessä, jotta he kokevat aina tarvitsevansa lisää selityksiä saadakseen asioihin selkeyttä.

Lahkolaiset pyrittään pitämään rippuvaisina muista - vailla kykyä aitoihin ja ohjaamattomiin omantunnonratkaisuihin. Lahkolla on parempi ote niistä, jotka menevät kysymään lahkojohdolta neuvoja erilaisiin elämänratkaisuihin.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: joulu ja synttärit

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Ninth kirjoitti: Eivät kai synttärit olekaan mitenkään pakanallinen juhla? Ainakin viettämättömyyden ollessa kyseessä olen kuullut syyksi vain sen, että molemmissa synttäribileissä, jotka raamatussa mainitaan, nirrittiin porukkaa. :roll: Vai onko takana jotain muutakin?
Jo kysymyksesi todistaa Vartiotornin logiikan olevan hukassa. Vai kuinka yleisesti nykyään on tiedossa seuraava väittämä:
Raamatun ymmärtämisen opas s. 1066 kirjoitti:Syntymäpäivien juhlallinen vietto ei siis ole selvästikään lähtöisin Raamatun heprealaisista eikä kreikkalaisista kirjoituksista. Lisäksi M’Clintockin ja Strongin Cyclopædia (1882, I osa, s. 817) kertoo, että juutalaiset ”pitivät syntymäpäivien viettoa osana epäjumalanpalvontaa – –, ja se johtui ilmeisesti niiden viettoon liittyneistä epäjumalanpalvelusmenoista, jotka toimitettiin sen päivän suojelijoina pidettyjen jumalien kunniaksi, jona asianomainen oli syntynyt”.
Muutenkin on naurettava perustelu olla viettämättä jotain sen takia, ettei Raamattu niin käske tekemään tai että Raamattu sisältää aiheesta vain pari ikävää mainintaa.

Toisaalta melkeinpä kaikki entisaikojen meille periytyneet tavat liittyivät jollain tavalla sen aikaisiin uskonnollisiin käsityksiin.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Raamatussa käskyt ja kiellot ovat nimenomaisia. Yksittäisissä Jeesuksen opettavaisissa kertomuksissa annetaan noudatettavina esimerkkeinä ihmistarinoita.

Eikö se "lisääntyvä valo" kerro juuri vanhurskaan ja sen toisen kohtalosta.

Olisihan se jännää, jos voisi tulkita niin, että kun vanhanaikaisesti käy, niin sanoo vaan että se tuli kaislavasussa Niiliä pitkin...

Synttäreitä koskee käskyt yleensä, murhaaminen ei ole oikeutettua synttäreilläkään, taikka murhan synnin syyllisyydestä ei saa vapautusta sen vuoksi että sen tekee synttäreillä.

Lapselle järjestetyt synttärit ovat tietenkin päivittäin lukemattomille lapsille tehty rakkauden teko. Kuten 5-kymppisen tarjoamat synttäripäivälliset
Vastaa Viestiin