Saavatko lapset nähdä väkivaltaisen elokuvan konventeissa?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Saavatko lapset nähdä väkivaltaisen elokuvan konventeissa?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuva: JW.ORG

Jehovan todistajien konventeissa esitetään 26.06.2016 kello 13:50 - 14:40 vajaan tunnin mittainen elokuva "Oi Jehova – – sinuun olen pannut luottamukseni". Monien mielestä tämä elokuva ei sovellu lapsille, koska siinä on sotaa ja väkivaltaa. Pienet lapset ovat kuitenkin konventeissa läsnä koko ajan ja näin altistuvat myös tämän elokuvan ahdistavalle ja pelottavalle tunnelmalle. Pitäisikö elokuvalla ola ikäluokitus? Jos pitäisi, mikä se olisi?

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö on ottanut yhteyttä tapahtumien järjestäjään (Jehovan todistajien Suomen haaratoimistoon) ja kertonut mitä säännöksiä kuvaohjelmien esittämisessä on noudatettava ja miten ikärajojen ym. suhteen on toimittava.

Elokuvista ja ikärajoista on olemassa ohje, missä tarkkaan kerrotaan, miten Suomen haaratoimiston on toimittava.

Kuva
Kuva: MEKU

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s578.html
Veli-Hopea

Re: Saavatko lapset nähdä väkivaltaisen elokuvan konventeissa?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Elokuvista ja ikärajoista on olemassa ohje, missä tarkkaan kerrotaan, miten Suomen haaratoimiston on toimittava.
Hehheh tietää jo etukäteen että vtseuraa kiinnostaa ikärajat ja ohjeet oman elokuvansa suhteen yhtäpaljon kuin kilo paskaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Nukahtanut

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Odotan innolla Veikkosen kommenttia asiaan :D Voi tulla taas mielenkiintosta kiertelyä
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vempula

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Nukahtanut kirjoitti:Odotan innolla Veikkosen kommenttia asiaan :D Voi tulla taas mielenkiintosta kiertelyä
Veikko todennee MEKU:lle, että osasi odottaakin jonkun valittavan taas jostain. Verrattain pieni katkerien entisten jehovantodistajien joukko käy kampanjaa jehovantodistajia vastaan, Veikko jatkanee, ja vastaavaa on tapahtunut aiemminkin konventtien yhteydessä sekä mediassa. Takavuosina samat ihmiset ovat järjestäneet mielenosoituksiakin, Veikko voi valistaa ja mainita tietävänsä nimeltä näitä kampanjoivia luopioita. Tosiasiallisesti jehovantodistajat rakastavat lapsia ja ottavat esimerkkiä Jeesuksesta, Veikko sanonee ja lukee perään pari raamatunjaetta. Kaikki MEKU:n suuntaan esitetyt kantelut ovat luopiovalheita, Veikko väittänee hymyssä suin.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

MEKU:a ei onneksi kuitenkaan taida pehmoiset seliselit kiinnostaa, sitä kiinnostaa esitettävän materiaalin sisältö, ja se että elokuvaan liitetään asianmukaiset merkinnät. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Miksipä seura noudattaisi tätäkään? Eihän heitä koskaan koske mitkään yleiset säännöt, ohjeet tai lait yleensäkkään. Mutta jos noudattaisi näitä niin mielestäni ikäraja tulisi olemaan maksimissaan K12, nyrkki ja hämähäkki. K16 olisi liikaa ottaen huomioon että tuskin näkyy seksiä, huumeita ja voimakasta väkivaltaa.

Eikös nuo muuten pidä lähettää johonkin tarkastettaviksi tai muuten se leima on automaattisesti K18? Ainakin muistan että tyyliin MacGyver DVD-boxit oli tästä syystä K18. Muistaakseni Pieni talo Preerialla oli kanssa samasta syystä K18. Omalla kohdalla kaikki seuran materiaali tulisi luokitella vähintään tuolla hämähäkillä: "voi aiheuttaa ahdistusta". :lol:
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Shamaani kirjoitti:Miksipä seura noudattaisi tätäkään? Eihän heitä koskaan koske mitkään yleiset säännöt, ohjeet tai lait yleensäkkään.
Kyllä koskevat. He itse ovat sanoneet noudattavansa maan lakeja ja antavansa "keisarille sen, mikä hänelle kuuluu". On aivan eri asia, noudattavatko Jehovan todistajat näitä, vai vetoavatko he siihen, että "Jehovaa tulee palvella ennemmin kuin ihmisiä". Asia ei ole mitenkään mustavalkoinen.

Mikäli valtion lait ja asetukset ynnä muut säännöt menevät yli sen, mitä Jehova ei salli, on luonnollista, että he tottelevat mieluummin Jehovan ohjeita, sillä maailma ei milloinkaan voi luvata onnellista ja sävyisää tulevaisuutta paratiisissa, mutta Jehova voi ja Jehovaan he luottavat.

Mitä taas tuohon konventtivideoon tulee, mielestäni se ei ole lapsille soveliasta katsottavaa, mutta mikä olen minä sitä kieltämään. Kieltäjät istuvat vallan muualla. Ja siksi toiseksi, Jehovan hyväksymä väkivalta on aivan eri asia kuin maailmallinen väkivalta.
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Mukanaoloaikana minulla oli semmonen fiilis että lakiin vedottiin kun haluttiin jotain itselle mutta mitään sen enempää ei haluttu suostua noudattamaan, oli se sitten suoranainen laki tai vain yhteinen sääntö jonkun tahon kanssa jota kaikki sitoutuvat noudattamaan toimiessaan.

Esimerkkinä nyt hatusta voi vetää "Uskontojen eettiset periaatteet" tai mediaetiikka yleensä esim. tekemällä lainauksia väärissä asiayhteyksissä omien tarkoitusperien saavuttamiseen. Siinä ei sitouduta mediaa jakavana kanavana yleiseen ohjeistukseen ja normistoon. Kyseessä ei kaikessa ole edes laki, vaan säännöt ja periaatteet joita tulisi noudattaa.

Se taasen pelataanko Jehova ensin-kortti vai ei, ei ollut mielessäni alkuperäisessä viestissäni vaikka se iso osa asiaa onkin, kuten toit esille. Kyseinen ideologia voisi ehkä kaivata filosofista pohdintaa, sillä esim. eihän ketään kivitetä koska laki, vaikka niin pitäisi ja Jehova ensin yms. Voipi olla vähän huono esimerkki mutta kuitenkin.

Pointti oli minulla se alkuperäisessä viestissä että tuntuu kuin periaatteesta Vartiotorniseura ei suostuisi yhtään mihinkään, vaikka julkisesti niin väittääkin.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Shamaani kirjoitti:Pointti oli minulla se alkuperäisessä viestissä että tuntuu kuin periaatteesta Vartiotorniseura ei suostuisi yhtään mihinkään, vaikka julkisesti niin väittääkin.
Totta. Tuolta se ulkopuolisen silmään näyttää.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Shamaani kirjoitti:Mukanaoloaikana minulla oli semmonen fiilis että lakiin vedottiin kun haluttiin jotain itselle mutta mitään sen enempää ei haluttu suostua noudattamaan, oli se sitten suoranainen laki tai vain yhteinen sääntö jonkun tahon kanssa jota kaikki sitoutuvat noudattamaan toimiessaan.
Esimerkiksi henkilötietolakiahan pannaan halvalla edestä ja takaa. Siellä on seurakunnissa ja beteleissä useampia henkilörekistereitä ja -tietoja, joiden olemassaolosta asianomaisilla ei ole mitään tietoa, ja vaikka olisikin, niitä ei pääse tarkistamaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Misled

Viesti Kirjoittaja Misled »

Voin jo sieluni silmin nähdä ihmisten reaktion, kun lavalta ilmoitetaan, että viranomaismääräysten takia ennen elokuvan esittämistä pitää kertoa, että se ei sovi aivan pienimmille lapsille. Hymähdykset ja huvittunut nauru täyttävät messukeskuksen. Puheenjohtaja saattaa esittää jonkin sarkastisen kommentin ja ihmiset pyörittelevät päitään. Eihän nyt kerta kaikkiaan mikään minkä hallintoelin on valmistanut, voi olla epäsopivaa lapsille?

Pelottavinta tässä on se, että ihmiset aivan vilpittömästi uskovat näin. Vaikka seura olisi valmistanut moottorisahamurhaaja kolmosen, pidettäisiin sitä ihan sopivana, koska hallintoelin. Kaikki mitä se valmistaa sopii vauvasta vaariin.

Edistynyt valo tarjoillaan aina oikeaan aikaan. Ja vaikka sitä välillä (aina) täytyykin korjailla, tarkoittaa se vain sitä, että osa valosta on ollut piilossa. Tai sitten se on ollut vain hallintoelimen tiedossa. Onneksi kirjaimellinen aurinko ei toimi yhtä epäselvästi. Tässä olisi tullut muuten maailmojen tuho jo lukemattomia kertoja.
pikku myy

Viesti Kirjoittaja pikku myy »

Todella hyviä puheenvuoroja ja huomioita.
Seura nyppii rusinat pullasta ja soveltaa näitä kahta mainittua raamatun jaetta aina itselleen edukkaasti.
Milloin pitää totella jumalaa,milloin maallista valtaa.
Todella hyvä homma että tämä asia on mennyt valvovan tahon tietoon,tuskin filmiä valmistaessa on edes käväissyt mielessä että näin voi käydä!
Mietin,josko tästä tehdään päälle suomeksi puhuttu versio .. Siinä saa pilttien korvat peittää kun tuo paennut mies kertoi miten siellä nyljettiin elävältä jms kivaa.. Huh :shock:
Eli vaikkei vaunukansa elokuvaa katselisikaan niin kyllä kuulee ainakin.
Nukkuessasi et voi tietää nukkuvasi.ymmärrät sen vasta herättyäsi.
-Tommy Hellsten
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jaakko Ahvenainen » 24.05.2016 15:58

" Mitä taas tuohon konventtivideoon tulee, mielestäni se ei ole lapsille soveliasta katsottavaa, mutta mikä olen minä sitä kieltämään. Kieltäjät istuvat vallan muualla. Ja siksi toiseksi, Jehovan hyväksymä väkivalta on aivan eri asia kuin maailmallinen väkivalta. "

-Tavallaan. Mutta jos verrataan vaikka ns. noitavainoihin (Ruotsissakin alioikeuden puheenjohtaja löi nuijan pöytään todeten: olet noita-akka, rangaistuksena poltetaan roviolla) niin historiankirjoitus yleensä toteaa että vähitellen 1700 -luvulla ne oikeudenkäynnit harvenivat ja loppuivat. Mutta yksityiskohtaisempi historia kertoo, että oli, ainakin yksi lääkäri, joka kävi aktiivista kampanjaa tuota ilmiötä vastaan, kyseenalaisti ja aktivoi ajattelemaan. tätä tarkoitan. Orjuuttakin on ensin vähän vastustettu, sitten on ollut aktiivisia valistajia ja vastustajia, ja heille on nostettava hattua.
Vastaa Viestiin