Miksi niin monet kokevat ahdistusta, vaikka eivät enää kuulukaan Jehovan todistajien seurakuntaan? - Kokemuksia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Miksi niin monet kokevat ahdistusta, vaikka eivät enää kuulukaan Jehovan todistajien seurakuntaan? - Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuva: Pixabay

Hylätyksi tuleminen jättää jälkensä, vaikka näennäisesti elämä jatkuu.
- - -
Erottaminen on isoin traumatekijä, joka häiritsee edelleen jokapäiväistä elämää. Jos ei olis erotettu omasta perheestä herkässä iässä rankkojen tapahtumien seurauksena, ei olis koko elämä mennyt näin sekasin.
- - -
Miten omat vanhempani suhtautuivat erottamiseeni? En ole enää tervetullut kyläilemään vanhempieni luona. Toki haluavat lapsiani nähdä, joten ehdottivat, että ex-vaimoni veisi lapsiani välillä sinne kylään! No ei sovi mulle!
- - -
Nyt jälkeenpäin ajatellen, tää oli surullisin vanhimman kommentti: "Tää elämä on vaan välivaihe mikä pitää kestää, se oikee elämä alkaa sitten paratiisissa".
- - -
Mikään, mitä tein, ei riittäny Jehovalle. Aina olin paha, syntinen paska. Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväistä.
- - -
Voi jukra nää demonit elää niin edelleen. Kaveri lapsena väitti, että autiotalon pihalla oli demoni purrut häntä käteensä. No, mulla oli sitten autiotalon edessä käsi täynnä demonin puremia viimeyön unessa.

http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s617.html
YksinäinenSusi

Re: Miksi niin monet kokevat ahdistusta, vaikka eivät enää kuulukaan Jehovan todistajien seurakuntaan? - Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Kyllä syö taas naista. Vaikka tiesin että kun äiti on konventtiohjelmat katsonu, niin yhteydenpito jää taas mut silti se vaan tuntuu aina yhtä pahalta. Minkä ihmeen takia annan asian aina vaan satuttaa mua... olis helpompi kun ei oltas taas yhteydessä.
Tämänkaltaiset on ihmetyttänyt minua suuresti. Miten tuo äiti kehtaa pitää suurimman osan vuodesta yhteyttä tyttäreensä mutta sitten konventin aikaan ja siitä muutaman kuukauden ajan eteenpäin ei sitten pidä yhteyttä?

Tuntuisi että eikö tuollainen ulkokultaisuus alkaisi jo jehovantodistaja-äitiä itseäänkin hävettämään.

Kerran kun kävin kentällä erään miehen luona hänen ovellaan - hän sanoi, että "Minä nään niin tuollaisten läpi". Hän tarkoitti että näkee uskontojen läpi ikäänkuin rivien lävitse, mitä ne oikeasti haluavat.

Hmm... näkeä niin tuollaisten läpi.

Tuon edellämainitun äidinkin toiminnan läpi helposti näkee, että se taitaa olla enemmän pelkoa ja järjestön luomasta kiireestä johtuvaa hajamielisyyttä ja tuo äiti ei kykene sen oman toimintansa läpi näkemään.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Shamaani

Re: Miksi niin monet kokevat ahdistusta, vaikka eivät enää kuulukaan Jehovan todistajien seurakuntaan? - Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Tämänkaltaiset on ihmetyttänyt minua suuresti. Miten tuo äiti kehtaa pitää suurimman osan vuodesta yhteyttä tyttäreensä mutta sitten konventin aikaan ja siitä muutaman kuukauden ajan eteenpäin ei sitten pidä yhteyttä?
Konventit on aina sen verran vahvaa ruokaa että ravintoarvot ja vitamiinit on kohdallaan juuri sopivassa suhteessa että seuraavat 2-3kk jaksaa pistää henkistä panostusta peliin lisää juuri siihen asiaan ja hetkeen kun Vartiotorniseura jotain pyytää (= käskee) vaikka pahalta tuntuu.

Itsellä oli aina konventin jälkeen semmonen outo "energinen" olo ja lisäsi asioiden tekemistä vaikka stressihän siitä kasvaa. Ihmeellistä on kyllä tuo mielenhallinta...
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Itsellä päinvastainen tunne. Otti päähän että viikonloppu meni hukkaan. Ja sai sitä hengellistä kierrätysruokaa, josta parasta ennen päiväys oli mennyt vuosia sitten, niin paljon ettei vähään aikaan todellakaan tehnyt mieli.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Shamaani kirjoitti:Konventit on aina sen verran vahvaa ruokaa että ravintoarvot ja vitamiinit on kohdallaan juuri sopivassa suhteessa että seuraavat 2-3kk jaksaa pistää henkistä panostusta peliin lisää juuri siihen asiaan ja hetkeen kun Vartiotorniseura jotain pyytää (= käskee) vaikka pahalta tuntuu.

Itsellä oli aina konventin jälkeen semmonen outo "energinen" olo ja lisäsi asioiden tekemistä vaikka stressihän siitä kasvaa. Ihmeellistä on kyllä tuo mielenhallinta...
Tämän kesän konventti oli poikkeuksellinen aikaisempiin konventteihin verrattuna. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut samanlaista yhtenäistä linjaa koko konventin ajan. Nyt tuo teema (uskollisuus) toistui joka ainoassa puheessa. Sen lisäksi hyvin tehdyt videot auttoivat kuulijoita pysymään hereillä, ja nostivat tunteet pintaan. Erityisen tunteikkaina näin ne "kellarivideot", mitkä kertoivat lopun ajasta. Tuollainen materiaali saa kenet tahansa pyörryksiin.

Yksi asia häiritsi minua läpi konventtiohjelmien. Kun ohjelmissa puhuttiin uskollisuudesta Jehovaa kohtaan, tuo asia tulkittiin usein niin, että pitää olla uskollinen JÄRJESTÖLLE. Raamattu ei kuitenkaan tue tuollaista ajattelua. Ajatellaanpa esimerkiksi sitä tilannetta, missä juutalaiset vietiin kansana pakkosiirtolaisuuteen. Se joka oli uskollinen JÄRJESTÖLLE, vietiin vankeuteen tai tapettiin. Mutta se joka oli uskollinen Jehovalle (esimerkiksi Jeremia), säilytti elämänsä ja vapautensa.

Mitä me tästä opimme? Järjestö ei ole Jumala, vaikka uskollinen ja ymmärtäväinen orja niin tahtoo väittää. Uskollisuus järjestölle ei kanna pitkälle.
IRanon

Viesti Kirjoittaja IRanon »

JOPO: " Erityisen tunteikkaina näin ne "kellarivideot","

Kellarivideon seuraamuksia muunmuassa tämä absurdi keskustelu JT-äidin ja aikuisen ateistilapsensa välillä.

Äiti: Kun yhteiskunta kaatuu ja pahat tyypit etsivät todistajia, aiotko kertoa missä silloin olen?

Lapsi: En usko, että niin tulee tapahtumaan, mutta en aio kertoa.

Äiti: OK. Kiitti.

Lapsi: Hävitä puhelimesi jos yhteiskunta kaatuu. Olet varmasti veljeni Johnin kanssa silloin, hän on survivalisti.

Äiti: Hahah. En usko! En ole kenenkään teidän kanssa.

Lapsi: Uskotko, että me kaikki tulemme kääntymään sinua vastaan? Jos uskonto kiellettäisiin, olisin kadulla marssimassa ja vaatimassa uskonnonvapautta, vaikka olenkin ateisti. Mielestäni se on ihmisoikeuksien perusta. Riskeeraisin itseni sen oikeuden säilyttämisen puolesta.

Äiti: Luulen, että et epäröi kovinkaan kauan paljastaaksesi missä todistajat ovat, kun he uhkaavat sinua tai lastesi henkeä.

https://www.youtube.com/watch?v=m7T2fliH8go
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Äiti: Luulen, että et epäröi kovinkaan kauan paljastaaksesi missä todistajat ovat, kun he uhkaavat sinua tai lastesi henkeä.

Siinähän se tulikin, sanoista ihan ensimmäisenä : "Luulen".

Siis ketä tässä maailmassa oikein kiinnostaa missä Jehovantodistaja yksilöt luuraa?

Heidän maailmankuvassa ihan oikeasti pelätään että joku päivä heidän kimppuun hyökätään, no sillähän se vtseura pelotteleekin....on se vaan surullista.

Minä taas "luulen" ettei täällä aikuisten oikeassa maailmassa sellaista ole tulossakaan.
Miksi ihmeessä olisi? Sehän on vain uskonto jota oikeestaan kovinkaan moni ei tässä maailmassa vakavasti ota.

Etitäänkö helluntalaiset ja lestadiolaisetkin kivenkoloista?

Sanokaa ny herrajumala yksikin hyvä syy, miksi!?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Siis ketä tässä maailmassa oikein kiinnostaa missä Jehovantodistaja yksilöt luuraa?

Ehkä maailmalliset yrittävät saada väkisin Jehovan todistajat rukoilemaan puolestaan, kun ovat lopulta alkaneet uskoa ja henkeä jo on Jehova viemässä näiltä jotka suostuivat uskomaan vasta silloin kun on jo liian myöhäistä.

On jotenkin hieman lapsellista ajattelua sellainen että kaikkeuden jumala tappaisi sen vuoksi että jotkut eivät onnistuneet uskomaan kuin vasta liian myöhään, eli silloin kun selkeästi on aivan varmasti omin silmin nähtävissä että yliluonnolliset ilmavoimat ovat saapuneet.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ehkä maailmalliset yrittävät saada väkisin Jehovan todistajat rukoilemaan puolestaan, kun ovat lopulta alkaneet uskoa
Jep, eturivissä Putin ja Obama tekevät tämän. Niillä ei ole mitään muuta tekemistä kun etsiskellä pientä uskonnollista ryhmää. Siis itseasiassa kaikki maailman ihmiset ovat kuin jokin Zombien outbreak etsien hylätyissä taloissa ja kellareissa lymyileviä todistajia.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Verilettu kirjoitti:Itsellä päinvastainen tunne. Otti päähän että viikonloppu meni hukkaan. Ja sai sitä hengellistä kierrätysruokaa, josta parasta ennen päiväys oli mennyt vuosia sitten, niin paljon ettei vähään aikaan todellakaan tehnyt mieli.
Ymmärrän tuon hyvin! Minulla oli tuo fiilis kokouksia kohtaan kun aina samat naamat, samat puheet ja loppu tulee kohta. Samoin kentällä. Tylsää!

Konventit, tai ainakin kesän konventti, oli jostain syystä itselle aina eri juttu. Puheet oli tietty juuri mitä sanoit ja odotin aina taukoa, seuraavaa vessareissua ja sunnuntain näytelmää (edes jotain vähän tavallisesta poikkeavaa) ja sitten että loppuu ja pääsee kotiin. Usein myös nukuin ohjelmia ohi kun väsytti aina aikainen herätys kun valvonut myöhään sen jälkeen kun muut jo menneet nukkumaan (piti nääs ladata omia akkuja olemalla yksin, ihmispaljouden rasittama kun oli).

Tykkäsin lähinnä siitä että kaupunki oli täynnä todistajia niin tunsi kuuluvansa edes johonkin joukkoon kun ei sitä fiilistä muualta oikein voinut hakea (työ, harrastus, urheilu yms. ei sosiaalisesti ollut hyväksyttyä tai ainakin paheksuttua). Siihen kait niillä konventeilla tähdätään että aivopestään ihminen hetkellisesti positiivisella viballa massan avulla. Itsellä se ainakin toimi ja hetkellisesti aina lisäsi toimintaa, mutta todellakin HETKELLISESTI (puhutaan varmaan päivistä, ja sekin tunteen tasolla :lol: ). Pahin harmagedon "kiire" mitä se synnytti kesti sitten hieman kauemmin (viikkoja tai kuukausia, en tarkkaan enää muista) mutta sekin laantuu ja sitten taas uus rumba että toistuu ja saadaan ihmisiltä rahat ja ilmainen työ irti. Ahdistustahan se lisää aina kuten kokoukset ja kenttäkin! Voin vain kuvitella mitä ihmiset tuntee tämän kesän konventin takia! En siis väitä että se positiivinen fiilis ja ns. "energisyys" jotenkin mitätöisi sitä tuskaa. Se oli hyvin hetkellistä. Voisi jopa sanoa että hieman kuin huumetta, ehkä. Kuiville päästyä aivot alkoi toimia ja ahdistus vähentyä. Jännää!

Siihen liittyen, myöhemmin asiat alkoi sitten näyttää erilaiselta kun aivot pystyivät kyseenalaistamaan asioita ja 2013 luopiopuhe avasi lopullisesti silmät että se "hengellinen ruoka" on oikeasti aika kuvottavaa. Myöhemmin älysin lopullisesti (asia jota olen yrittänyt ymmärtää pitkään aikaisemmin) että olen yksinäinen ajattelija joka haluaa vain muutaman hyvän ystävän enkä mitään idioottia laumaa lampaita jotka tekee juuri niin kuin sanotaan ilman että ajatellaan tai mistään edes on mitään omaa mielipidettä. Sen takia usein olikin napit vastakkain muiden todistajien kanssa koska tein omia ratkaisuja aivoillani esim. elokuvien, pelien ja musiikin suhteen. Sehän on ihan no-no koska demonit ja itse Saatana vaikuttaa niissä! :twisted:

Täytyy tosin myöntää että senkin suhteen oli sukset itseni kanssa usein ristissä aivopesun takia kun tunsi että haluaa tehdä omia valintoja ja viihde on kivaa mutta silti tuntuu että tekee väärin ja on riittämätön kun kuuntelee, katselee, lukee ja pelaa viihdettä jota seura ei hyväksy. Tuli myös heitettyä tavaroita pois sen takia että luonnottomasti kehittynyt ja seuran luoma vääristynyt omamatunto ei mollaisi. Sen lisäksi yritti tehdä ihan outoja ratkaisuja viihteen suhteen. Esim. yksi sellainen oli että voin katsoa/omistaa elokuvan jos siinä ihminen ei tapa toista ihmistä (joopa joo, ihan kuin addikti joka yrittää kaupitella perheelleen diiliä että voi jatkaa addiktiokäyttäytymistä). Myöhemmin katsoin seuran jotain filmiä ja mietin että tässäkin on väkivaltaa (tietty paljon lievempää, mutta on silti). "Miksi väkivalta on siellä OK mutta ei minun viihteessani" oli ensimmäisiä ihan omia ajatuksiani. Hurraa!

Onneksi siitäkin ahdistavavsta kirouksesta on nykyään päässyt irti ja voi nauttia ihan mitä itse haluaa ja juuri sitä mistä pitää ilman että siitä tuntee jatkuvaa huonommuuden tunnetta. Harmittaa tosin rahan menetys kun monta juttua meni roskiin. Satojen eurojen edestä ajan saatossa erinäisiä asioita...
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Siinähän se tulikin, sanoista ihan ensimmäisenä : "Luulen".
Tärkeysjärjestyksen sanelemaa, koko hommahan perustuu luuloon, joka on uskon synonyymi on usko.
Pääasiassa ainoastaan jehovantodistajien hallintoelintä.
Minä taas "luulen" ettei täällä aikuisten oikeassa maailmassa sellaista ole tulossakaan.
Tässä luulemisessakin on sävyeroja, jotka tietty liippaavat uskonnollista uskomistakin hyvin läheltä. Pelkkä "luulen, että jotain tapahtuu/ei tapahdu", on yhtä tyhjän kanssa niin kauan kuin mitään asiallista perustetta ei ole. Tällöin on kyse pelkästä perustelemattomasta henkilökohtaisesta mielipiteestä tai nk. kinhurskaasta toiveesta.

Minä luulen, ettei mitään Vt-seuran odottamaa vainoa ole tulossa. Perustan luuloni sille, etten vuosien tutkimisesta huolimatta tunne Raamatusta ensimmäistäkään toteutunutta aikuisten oikeaa ennustusta, mutta liudan epäonnistuneita kyllä. Hupaisaa kyllä, niin Vt-logiikan mukaan jo yksikin Raamatun katteeton ennustus osoittaa jt-oppirakennelman harhaksi.

Perusteltu näkemykseni Raamatusta tukee luuloani, kuten myös kaikki tietoni Vt-seuran ennustuksista ja odotteista, jotka aivan kaikki ovat hapantuneet Vt-seuran käsiin. Luuloni perustuu siis siihen, ettei menneisyys tue vaino-odotusta ja mikä pahempaa, niin menneisyys puhuu itse asiassa Raamattuun sidottua vaino-odotusta vastaan.
No ihan vaan siksi kun Ainoan Oikean Totuuden©®℗™ perusodotteisiin sisältyy mm. valheellinen tunne oikeassa olemisesta, paremmuudesta, ainutlaatuisuudesta, odotus vainosta, maailmanlopun odotus sekä oma pelastuminen ja asiasta eri tavalla ajattelevien ennenaikainen kuolema. Nuo syyt riittävät saliuskottavuutta hakevalle jehovantodistajalle, todellisuutta hahmottavalle ne eivät ole minkään arvoisia.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Ehkä maailmalliset yrittävät saada väkisin Jehovan todistajat rukoilemaan puolestaan...
Tuollainen rukoilemisen väkisinyritys on Raamatun mukaan tarpeetonta. Jesajan 19. luvussa ennustetaan, että egyptiläiset ja assyrialaiset alkavat palvoa israelilaisten kanssa samaa jumalaa. Tuo Raamatun ennustus ei edellytä puolestaan rukoilemiseen pakottamista egyptiläisten ja/tai assyrialaisten taholta, vaan oletan sen tapahtuvan samalla kun pian aletaan suunnitella samassa luvussa ennustettua Egypti-Assyria -autobaanahanketta. Toki ensin on hoidettava alta mm. sellainen pikkujuttu kuin Assyrian uudelleenperustaminen.
Vastaa Viestiin