Hengellinen ajattelukyky

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Hengellinen ajattelukyky

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Ex-vaimon kanssa oli puhetta eräästä meitä lähipiirissä koskettaneesta tapauksesta.

Kahden perheen vaimot olivat sydänystäviä keskenään, kunnes toisen perhaan mies innostui myös vaimonsa ystävästä siinä määrin, että molemmat perheet hajosivat. Nyt kun nuo avion rikkoneet puoliskot ovat menneet keskenään kihloihin, niin petetty entinen vaimo on sairaalloisen katkera ja masentunut tilanteesta. Avionrikkojat ovat takaisin seurakunnassa ja suunnittelevat häitä.

Ex-vaimon pitäisi siis olla näitten nykyisten veljien ja sisarten kanssa hyvissäkin väleissä, mutta hän ei voi koska ei pysty antamaan anteeksi. Vähän niin kuin Toni Halme. "Jumala armahtaa mutta minä en."

Kun tuota tilannetta puimme, niin ex kertoi mielipiteensä: "Kyllä tuo on niin hankala tilanne, ettei tarvitse kaukaa hakea syyllistä".

No tuosta minä tietysti loukkaannuin, koska en ollut mielestäni sekaantunut asiaan millään tavalla. Asia selvisi siltä osin. Minä en ollut aiheuttanut mitään. Siinä ex-rouva sitten huitoi kätösillään ja hoki että "Etkö sie nyt tajuu!?"

No minä en meinannut millään tajuta, että kuka se nyt on koko sopan takana, kunnes tajusin että ent.-vaippi tarkoitti SAATANAA.

Niin kauas olen jeppulpoimisesta ajautunut, etten hoksannut ollenkaan ajatella Saatanaa.
Let me go Master I hate you so
kirjallisuusveli
Viestit: 903
Liittynyt: 29.04.2007 16:43

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

rippeli kirjoitti: Ex-vaimon pitäisi siis olla näitten nykyisten veljien ja sisarten kanssa hyvissäkin väleissä, mutta hän ei voi koska ei pysty antamaan anteeksi.
Ei hänellä minusta ole mitään erityistä velvollisuutta olla hyvissä väleissä näiden kyseisten sisarten ja veljien kanssa. Mitä taas tuohon anteeksiantamiseen tulee, niin häntä vastaan kaiketi ei tapauksessa suoranaisesti oltu rikottu, joten häneltä ei anteeksiantoa odotetakaan, eikä näillä ihmisillä ole velvollisuutta pyydellä häneltä anteeksi.

Mutta tilanne ei ole kyllä näiden pariskuntien kohdalla kunnossa, koska petetty sisar on katkera ja masentunut tapauksen johdosta. Sitä taustaaa vasten ymmärrän hyvin eksäsi tyytymättömyyden.


rippeli kirjoitti: Kun tuota tilannetta puimme, niin ex kertoi mielipiteensä: "Kyllä tuo on niin hankala tilanne, ettei tarvitse kaukaa hakea syyllistä".

No tuosta minä tietysti loukkaannuin, koska en ollut mielestäni sekaantunut asiaan millään tavalla. Asia selvisi siltä osin. Minä en ollut aiheuttanut mitään. Siinä ex-rouva sitten huitoi kätösillään ja hoki että "Etkö sie nyt tajuu!?"

No minä en meinannut millään tajuta, että kuka se nyt on koko sopan takana, kunnes tajusin että ent.-vaippi tarkoitti SAATANAA.

Niin kauas olen jeppulpoimisesta ajautunut, etten hoksannut ollenkaan ajatella Saatanaa.
Kiinnostavan näkökohdan toit kyllä esiin. Jostain käsittämättömästä syystä monet Jehovan todistajat ihan vanhimpia myöten mieltää asiat siten, että on joko kyseessä Jumalan & pyhän hengen toiminta tai Saatanan toiminta. Jonnekin unohtuu se Raamatun tosiasia, että kumpaisenkin osapuolen 'lapset' kykenevät ihan itsenäiseen toimintaan.

Tätä ajatusmaailmaa ilmentää kirjavat kommentit siitä, kuinka henki ohjaa tai Saatana tekee mitä milloinkin pettääkseen ihmisiä.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

rippeli kirjoitti: Niin kauas olen jeppulpoimisesta ajautunut, etten hoksannut ollenkaan ajatella Saatanaa.
:o

Niin ja demoneita kanssa? Mitenkäs nyt tuollainen on päässyt unohtumaan?
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Pehmoluopio kirjoitti:
rippeli kirjoitti: Niin kauas olen jeppulpoimisesta ajautunut, etten hoksannut ollenkaan ajatella Saatanaa.
:o

Niin ja demoneita kanssa? Mitenkäs nyt tuollainen on päässyt unohtumaan?
No on se kieltämättä kuma, etten ollenkaan ajatellut saatanaa, vaikka hoen nimeänsä kovastikin töissä. Siis ihan vain kiroilumielessä.
Let me go Master I hate you so
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja Ninth »

rippeli kirjoitti:
Pehmoluopio kirjoitti:
rippeli kirjoitti: Niin kauas olen jeppulpoimisesta ajautunut, etten hoksannut ollenkaan ajatella Saatanaa.
:o

Niin ja demoneita kanssa? Mitenkäs nyt tuollainen on päässyt unohtumaan?
No on se kieltämättä kuma, etten ollenkaan ajatellut saatanaa, vaikka hoen nimeänsä kovastikin töissä. Siis ihan vain kiroilumielessä.
Ahaa, no sehän selittääkin jo paljon. Olet kiroilemalla manannut Saatanan ja hänen demoninsa pääsi sisään, ja nyt kun olet hänen vallassaan hän estää sinua näkemästä, miten hän vaikuttaa asioihin. Mikäs sen pahempaa kuin olla autuaan tietämätön Vihtahousun juonitteluista.

Nyt äkkiä kokouksiin ja kentälle pesemään aivosi Saatanasta.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja Witless »

Ninth kirjoitti: Ahaa, no sehän selittääkin jo paljon. Olet kiroilemalla manannut Saatanan ja hänen demoninsa pääsi sisään, ja nyt kun olet hänen vallassaan hän estää sinua näkemästä, miten hän vaikuttaa asioihin. Mikäs sen pahempaa kuin olla autuaan tietämätön Vihtahousun juonitteluista.
Tunnetusti yksi tapa saada Saatana mieleensä ilman heavymusiikin käyttöä on ns. mielen tyhjentäminen jota myös mietiskelyksi kutsutaan. Pakanoiduttuani (huomioi sanaan piilotettu noituus) olen havainnut että zeniläinen keskittyminen ja itsekseen hengittäminen tekee todella hyvää sekä fysiikalle että mielelle. Eikä tarvitse edes uskoa bodhisattvoihin sun muihin kamasutriin. Toimii mielen rauhoittajana jopa paremmin kuin vanhat JT-metodit eli Vartiotorni ja litra kossua.

Tosin nyt pelkään että rauhallisen hengittämisen ja viiteen laskemisen myötä pääkoppaani on asettunut ns. judeo-kristillisten normidemonien lisäksi myös aasialaisia perkeleitä. ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Witless kirjoitti:Tunnetusti yksi tapa saada Saatana mieleensä ilman heavymusiikin käyttöä on ns. mielen tyhjentäminen jota myös mietiskelyksi kutsutaan.
Noin meikällekin opetettiin. Kaverit repesivät nauruun kun kerroin tuon heille (siis jo järjestöstä vapauduttuani). :D
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Witless kirjoitti:Tunnetusti yksi tapa saada Saatana mieleensä ilman heavymusiikin käyttöä on ns. mielen tyhjentäminen jota myös mietiskelyksi kutsutaan.
Samaa legendaa on meikäläisellekkin kerrottu, siis tarkoitin meikäläiselle ei meikäläiselle, vaikka meikäläisillekkin on varmasti myös kerrottu. Hih-hei.
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Itseasiassa tässä minusta nähdään hyvin miksi Jehovan todistajien yhteisöllisyys on minusta toisinaan sairas asia. Kun se ihan oikeesti on niin ettei kaikkien kanssa voi tulla toimeen eikä kaikkia voi rakastaa. Minusta tälläinen tapahtuma on nykyään suht normaali. Ihmiset eroavat ja menevät uudelleen naimisiin.

Sitä tapahtuu paljon ja niin ikävää kuin se onkin, särkyneitä sydämiä syntyy..

Ketään ei voi pakottaa mihinkään muottiin eikä myöskään olemaan ikuisesti naimisissa jonkun kanssa. Jehovan todistajien liitot vain luovat ihmisille ja aviopareille sellaisen ihmeellisen (ja ihan älyttömän) turvallisuuden kuvitelman. Kun me olemme todistajia me emme eroa koskaan. Koska elämme raamatun normien mukaan jne. Minullakin oli tälläinen hyvin älytön ajatus päässäni ja siksi kun vanhempani erosivat se oli aluksi ihan mielettömän vaikea ymmärtää. Miten he voivat erota kun ovat Jehovan todistajia?

Vaikka meillä meni todella huonosti kotona ja äiti ja isä riitelivät niin etteivät saaneet mitään sovituksi, niin minun oli vaikea ymmärtää. Nyt jos ajattelen asiaa.. olisi ero äärimmäisen helppo ymmärtää ja todeta että joskus asiat menee vain niin.

Todistajissa eläminen muutenkin loi sellaisia harha-ajatuksia, elämää ruusunpunaisten lasien takana. Ja sitten kun koko elämän karu todellisuus lyö päin naamaa, on siitä vaikea selviytyä.
"hedelmistään puu tunnetaan"
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hengellinen ajattelukyky.

Viesti Kirjoittaja Witless »

Ninth kirjoitti:
Witless kirjoitti:Tunnetusti yksi tapa saada Saatana mieleensä ilman heavymusiikin käyttöä on ns. mielen tyhjentäminen jota myös mietiskelyksi kutsutaan.
Noin meikällekin opetettiin. Kaverit repesivät nauruun kun kerroin tuon heille (siis jo järjestöstä vapauduttuani). :D
Tässähän oli ihan joku Jeesuksen tarinakin taustalla, muistan vaan että siihen liittyi se kun henki löytää asuinpaikan putsattuna ja asettuu siihen. Loppu on valitettavasti hävinnyt mielestä, epäilemättä mieleeni asettuneiden pahojen henkien takia. :)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Olisko ollut, et sit se henki menee ja hakee vielä seitsemän kaveriansa asumaan sinne putsattuun mieleen ja lopulliset olosuhteet on huonommat kun mitä oli alussa tjsp..? :?

Tosin se taisi liittyä ennemminkin yleensä siihen, et jos/kun on ensin siivonnut mielensä siistiksi todistajan ja sit lähtee pois tai ei muuten vaan täytä sitä noilla hengellisillä jutuilla niin sit nuo uudet asukkaat ilmestyy. Eli piti olla kovasti ahkera todistaja blaa blaa blaa...
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Vastaa Viestiin