Jaakko Ahvenainen kirjoitti: 1.Tim.1:ssä ja 2.Tim. 2:ssa asiasta sanotaan aivan suoraan. Eivät ole ihmiset tässä suhteessa parin vuosituhannen aikana miksikään muuttuneet.
Joopa joo, nyt taas asiasta kiistellään, mutta lisään vielä.
Pari vuosituhatta sitten jo ennen Paavalin kääntymystä oli diasporajuutalaisuus hengellistänyt "viimeisten päivien tapahtumat" ja sen varhaisimmat edustajat löytyvät UT:n kirjoitusten mukaan korintolaisten joukosta.
Paavalin kirjeiden mukaan he sanovat "ettei (VT mukaista) kuolleitten ylönousemusta ole" 1.Kor.15:12 ja että he "olivat jo päässeet kuninkaiksi" 1.Kor. 4:8, jonka johdosta Paavali oli entisessä elementissään, fariseus uskovana, ja hyökkäsi ylösnousemususkon nimissä heitä vastaan, mutta eteni itsekin siihen samaan suuntaan kuvatessaan ylösnousseiden "henkiruumista" joka olisi aivan eri kuin "liha ja veri"
Tätä ruumiillista ylösnousemusta kiistivät myös mainitsemissasi Timoteukselle kirjoitetuissa kirjeissä Hymeninaios ja Filetos ja jotka kirjeiden kirjoittajan kauhistukseksi väittivät ylösnousemuksen jo tapahtuneen.
Tähän liittyen taas Efesolaiskirje korostaa,että Jumala on herättänyt meidät Kristuksen kanssa ja "antanut meillekin paikan (valtaistuimella) taivaassa" Ylösnousemusta ja paruusiaa ei kielletä vaan Kristuksen kanssa hallitseminen oli jo alkanut. Ef.2:6
Lisäksi vielä: Hebrealaiskirjeessä mainittu taivaallinen "lepo" on aikojen alusta asti ollut odottamassa uskovia samoin kuin Johanneksen evankeliumissa lopun enteistä ei ole puhettakaan. Sen evankeliumin mukaan Kristus
ei muuta maailmaa vaan se on vain paikka josta hän hyvänä paimenena kokoaa lampaansa eikä siten fyysisellä kuolemalla ole mitään merkitystä, sillä ikuinen elämä jota eletään on jo alkanut ja jatkuu täydellisenä kuoleman jälkeen.
Muutama vuosikymmen Johanneksen evankeliumin kirjoituksen jälkeen Antiokian piispa Ignatius kirjoittaa samansuuntaisesti odottessaan marttyyrikuolemaa " Mielluummin kuolen ja pääsen näin Jeesuksen Kristuksen yhteyteen kuin hallitsen maanääriä [älkää estäkö minua kuolemasta, vaan] antakaa minun päästä puhtaaseen valoon"
Tämä samainen näkemys jatkui ensimmäiseltä vuosisadalta aina nykyisyyteen asti ja vasta runsas vuosisata sitten alkoi joissakin piireissä herätä uusi näkemys paruusiasta ja tähän joukkoon kuuluu jehovantodistajat Vartiotorni-seuran tulkintoineen.
(poikkeuksena edelliseen oli Paavalinkin kilpailijana tunnettu varhainen lakihenkinen juutalaiskristillinenhaara joka kuitenkin parin vuosisadan kuluttua katosi vallitsevan hellenistikristillisyyden voittaessa.
Lisätty: Unohtui 100-luvulla vaikuttanut montanolaisuus joka eli Jeesuksen pikaisen paluun odotuksessa, mutta kuihtui sekin haara varsin pian turhaan odotukseen.)
Mikä on sitten oikea näkemys, siihen ei ole oikeaa vastausta. Uskova uskoo kuten tahtoo.