Erosin Jehovan todistajista

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Shamaani

Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Tänään se tapahtui! Erosin virallisesti Jehovan todistajista väestörekisterin kautta. :thumbup:

Vaiheittainen ja pitkä prosessi oli kyseessä jonka koen alkaneen vuonna 2010, kun aloin jättäytyä toiminnasta pois. Nyt seitsemisen vuotta myöhemmin sain vihdoin tehtyä asian viralliseksi ihan rekisteriä myöten. Tietenkin vanhimmat varmaan kokevat, jos Bethelistä tieto edes menee eteenpäin seurakunnalle, että en ole "virallisesti" eronnut kun en ole kirjallisesti heille itselleen ilmoittanut. Suomen lain mukaan en kuitenkaan ole enää Jehovan todistaja ja minä en enää anna vanhimmille valtaa. Se mitä he ovat asiasta mieltä ei liikauta minua enää mihinkään suuntaan. Saavat luulla itsestään mitä haluavat, mutta minä en — en enää. He ovat minulle nyt lopullisesti tavallisia kaduntallaajia aivan kuten minäkin. Täältä foorumilta ymmärsin että leikkivaltaa on niin pitkään kun sitä leikkiä haluaa leikkiä. Tämä leikki loppui virallisesti minun osaltani tähän. Kiitos ja näkemiin Vartiotorniseura!

Haluan kiittää ylläpitoa että olette jaksaneet pitää tätä foorumia pystyssä kaikki nämä vuodet. Haluan myös kiittää kaikkia täällä foorumeilla olleita, jotka ovat viestejäni lukeneet ja niihin myös vastailleet. Olen saanut paljon ymmärrystä, helpotusta ja paikan purkaa paljon niinä parina vuotena mitä ole täällä ensin lukenut ja myöhemmin uskaltautunut kirjoittamaan. Samalla haluan myös kiittää Uskontojen uhrien tukea (UUT), kun olen päässyt siellä myös keskustelemaan asioista. Kiitos teille kaikille!

Nyt on todella helpottunut olo! Olen nyt lopullisesti vapaa. Tuo on asia jota Jehovan todistajat uskottelevat itselleen ja toisille, mutta eivät edes kykene näkemään sitä minkälaisen mielenhallinnan alla he oikeasti ovat — jonka alla itse olin. Melkein vuosikymmen siihen meni että siitä pystyi irtautumaan, ja tavallaan matka jatkuu edelleen, mutta nyt se "virallinen" osa tästä on ohi...

Tämä on juhlan paikka. Hip hip hurraa! :D :clap:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Onnea vapauteen! :)

Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos harteilta tippu tuhannen kilon taakka, ratkaisu oli oikea. Tsemppiä vaan!!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Shamaani kirjoitti:Tänään se tapahtui! Erosin virallisesti Jehovan todistajista väestörekisterin kautta. :thumbup:
Yleisen inhimilliseksi koetun olemassaolon ja ajattelevana ihmisenä olemisen tasoa kohottava teko.
Tietenkin vanhimmat varmaan kokevat...
Ja mitä ikkunankarmeissa roikkuvat Joulupukin tontutkin nyt ajattelevat?
Nyt on todella helpottunut olo! Olen nyt lopullisesti vapaa. Tuo on asia jota Jehovan todistajat uskottelevat itselleen ja toisille, mutta eivät edes kykene näkemään sitä minkälaisen mielenhallinnan alla he oikeasti ovat — jonka alla itse olin. Melkein vuosikymmen siihen meni että siitä pystyi irtautumaan, ja tavallaan matka jatkuu edelleen, mutta nyt se "virallinen" osa tästä on ohi...
Pakko ilkikurisesti huomattaa siitä piirteestä joka monelle on käänteisen yhtäläinen Vt-eronkin jälkeen. Tosin kyse ei ole siitä surullisenkuuluisasta velvoittavasta verivelasta, vaan joillakin on halu ja jonkin sortin tasapainoitusyritys koittaa paikata ovilla levittämäänsä huuhaata. Siis ihan vaan jos tulee mieleen kysymys siitä miksi jatkaisi asian julkista käsittelyä.
Tämä on juhlan paikka. Hip hip hurraa! :D :clap:
Vähintään ziljoona kertaa järkevämpi olotila sen jälkeen kun on kostuttautunut jehovantodistajakisi.
ModestMuse
Viestit: 145
Liittynyt: 12.12.2016 21:52

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja ModestMuse »

Onneksi olkoon! :)
Truth Does Not Fear Investigation.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Shamaani kirjoitti:Tänään se tapahtui! Erosin virallisesti Jehovan todistajista väestörekisterin kautta. :thumbup:

Vaiheittainen ja pitkä prosessi oli kyseessä jonka koen alkaneen vuonna 2010, kun aloin jättäytyä toiminnasta pois. Nyt seitsemisen vuotta myöhemmin sain vihdoin tehtyä asian viralliseksi ihan rekisteriä myöten. Tietenkin vanhimmat varmaan kokevat, jos Bethelistä tieto edes menee eteenpäin seurakunnalle, että en ole "virallisesti" eronnut kun en ole kirjallisesti heille itselleen ilmoittanut.
Mikään muu kuin omaan seurakuntaan tehty ilmoitus ei poista "Jehovan yhteydestä". Näin saavat pidettyä seurakuntalaisten määrää hivenen totuutta suurempana. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osuus vuosikirjassa ilmoitetuista todistajista on jo aikoja sitten karistanut amerikkalaisen rahankeräyslahkon homeiset salit taakseen.
Shamaani kirjoitti:Tämä on juhlan paikka. Hip hip hurraa! :D :clap:
Kyllä. Onneksi olkoon koko sydämestä! Tästä eteenpäin elo on yhtä juhlaa! Kuva Kuva Kuva
Kuva


<OT>
Tämä ei ole sinulle, tuli vain mieleen tätä lukiessa, miksi ihmeessä monelle on niin vaikea laittaa kirjettä seurakuntaan, ts. esim. jollekin vastuuvanhimmalle tms? Tiedän useamman joka on ihan oikein eronnut maistraatin kautta ja kokevat ettei heidän tarvitse ilmoittaa erikseen seurakunnalle, kuten oikein onkin.

Mutta kirjoittamalla sananen seurakunnalle, eikä siihen tarvita mitään perusteluja tms. niin hyötynä olisi se, että kenties vähennetään lahkoon kuuluvien lukumääristä, sekä se että lukevat tiedostuksen ettei xxx enää ole Jehovan todistaja. Mielestäni tekee hyvää kun asia luetaan lavalta, sillä uskon että usein kuulemassa on joku joka harkitsee lahkoon kuulumisen järkevyyttä, ja saattaa saada rohkeutta nostaa kytkintä. :) Itse halusin nimenomaan että asiasta on ilmoitettava kokouksessa. Ellen väärin muista, niin silloinen vaimokin näin halusin, eli siellä on tullut kaksi viestiä muille: lahkosta lähtee porukkaa!! :thumbup:

Mutta tosiaan, edellä oleva ei tarkoitettu arvosteluksi, olen vain miettinyt että miksi ihmeessä ei oteta eroamisesta kaikkea irti. :)
</OT>
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

miksi ihmeessä monelle on niin vaikea laittaa kirjettä seurakuntaan,
Ihmispelko on vielä voimissaan, auktoriteettipelko.
Kai tällainen on 2/10 syystä miksi seurakuntaan ei haluta ilmoittaa
Maistraattieroilmoitus on turvallisempi eikä niin pelottava.

Normilakien mukaanhan se riittää, mitä lakia nyt ei vtseura valitettavasti kunnioita toisinaan pätkääkään.

Itse aikoinani laitoin maistraatti ilmoituksen, ikävä kyllä vuodenpäivät juoksivat ovella häiritsemässä ja yrittivät tavoitella. Se oli rasittavaa se, mutta enpä silloin halunnut kasvotusten olla missään tekemisissä.

No nämäkin vuodenpäivät olin vielä jehovantodistaja, vasta kun kiikutin kirjeen salille, suurinpiirtein neljässä päivässä ilmoittivat lavalta etten ole todistaja.

Maistraatti ilmoitusta ei kovin kunnioitettu.

Kokouksen jälkeen eräs vanhin oli todennut sukulaisilleni että heidän (vanhimpien) avusta huolimatta mitään ei ollut tehtävissä ja veli-hopea jouduttiin erottamaan.

Kyllä ne vaan osaa.



Jotkut ovat sitä mieltä että maistraatti ilmoitus riittää, sama se mitä itse vtseura epävirallisissa tilastoissaan statuksena pitää. Näinhän se on kyllä, mutta minä en sitä iloa niille soisi että saavat valehdella jäsentensä määrän.


Kaikista huolimatta maistraatti erohan on ihan riittävä täällä oikeassa maailmassa ,valitettavasti sillä ei kuitenkaan välttämättä pääse touhusta täysin eroon
Viimeksi muokannut Veli-Hopea, 24.02.2017 13:57. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Maistraatin kautta erotessa eroilmoitusta ei myöskään lueta lavalta, jolloin karttamissääntö jää langettamatta samalla laajuudella kuin seurakunnasta erottaessa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Onnittelut Shamaanille ilmeisen sopivasta ja vapauttavasta ratkaisusta!

Eroilmoituksen tekemiseen on monia näkökulmia. Joku voi ajatella, että ilmoituksen tekeminen seurakuntaan on todistajien säännöillä pelaamista, joten miksi vaivautua moiseen. Toisaalta maistraattiin ilmoittamalla jää luultavasti komistamaan vt-seuran jäsentilastoja. Kumpi ompi parempi, en osaa ainakaan minä sanoa.
And Justice For All
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Joku voi ajatella, että ilmoituksen tekeminen seurakuntaan on todistajien säännöillä pelaamista, joten miksi vaivautua moiseen.
Kyllä juuri tämäkin, törmäsin tällaiseen ihan muutama viikko takaperin. Maistraattierolla mentiin ja todettiin että

"on ihan yksi paskanhailee mitä vtseura rekisterissänsä pitää statuksena. Se mitä pitää, pitäkööt",
kuului kommentti.

Tosin sekään ei mennyt putkeen kun tästä kului hetki ja yksi vanhimmista sattui vastaan elämän arjessa. Olisivat halunneet keskustella asiasta, mutta sukuloija vastasi ettei kiinosta pätkääkään ja tämä on nyt tässä.

Joten se lienee vtseuran omissakin rekistereissä status vaihdettu, todennäköisesti erotettu status , kun se näyttää olevan siiheen suuntaan kallistuva vaikka itse lähteekin.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
pikku myy
Viestit: 158
Liittynyt: 25.01.2016 21:59

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja pikku myy »

Tuohan on yksi juttu että kun lavalta ilmoitetaan asia niin siitä ei selviä onko erotettu vai itse lähtenyt " hlö se ja se ei ole enään jt "
Toinen juttu mitä mietin on luonnistuuko ero maistraatin kautta kun ei ole ikinä rekisteröinyt itseään Jehovan todistajaksi.
Sitä puhuttiin aikanaan vuosia vuosia sitten että tälläiseen yhdyskuntaan nyt pitäisi liittyä vielä erikseen kasteen lisäksi.
Totesin silloin että kaste riittää ja tieto srk sisällä.
Minulla onkin kokoajan ollut status"kuulun väestörekisteriin " kaikissa viralllisissa papereissa..(verohallinto yms) eli voiko erota jostain jos ei kuulukaan paitsi kasteen välityksellä?
Tälläistä tuumailin,onko viisaita paikalla?
Nukkuessasi et voi tietää nukkuvasi.ymmärrät sen vasta herättyäsi.
-Tommy Hellsten
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jos väestörekisterissä ei ole merkintää kuulumisesta Jehovan todistajiin, silloin ei käsittääkseni tähän yhteisöön kuulu. On sitten eri asia, onko henkilö merkitty yhteisön omissa jäsenluetteloissa yhteisöön kuuluvaksi. Tätä tietoa pitänee kysyä Suomen haaratoimistosta.
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

En ymmärrä tätä "maistraattidissausta". :eh: Jos joku kokee sen kirjeen haluavansa viedä, niin eihän siinä mitään; hoituu se asia niinkin. Itse tosin näen asian toisinpäin.

Jos sen kirjeen kiikuttaa vanhimmille niin mielestäni alistuu heidän (Vartiotorniseuran) sääntöihin siitä kuka on korkeimmassa asemassa. Sen perusteella mitä olen tarinoita lukenut, niin se kismittää joitakin vanhimpia kun heidän leikkivaltaansa sinuun ei tunnusteta enää ( = reaktiot heillä tyyliin: "tätä ei tehdä näin", "hoida asiasi kuntoon"). Jos joku vanhin tai muu todistaja tulee joskus minulle valittamaan asiasta, niin aion sanoa jotain tyyliin että: "En ole ollut Jehovan todistaja enää (#) vuoteen. Minun eroni on täysin virallinen ja Suomen lain mukainen. Se mitä sinä subjektiivisesti olet erostani mieltä, ei kiinnosta minua".

Maistraatin kautta eroamisessa ei mielestäni alistuta enää heidän sääntöihinsä, vaan eroamistapa on oikeasti oma valinta ja valtion silmissä en ole enää Jehovan todistaja. Jos taasen Bethel ei erosta ilmoita seurakunnalle, niin omapa on ongelmansa (tällöin parempi myös eroavalle, kun suhteet saattavat säilyä). Todistajien omissa tilastoissa yhtenä numerona näkyminen ei minua kiinnosta sen kummemin, koska kynätunteja monet raapustavat kuitenkin. En enää edes yllättyisi vaikka seura printtaisi itse muutaman nollan ylimääräistä vuosikirjoihin. :think:
Veli-Hopea kirjoitti:Itse aikoinani laitoin maistraatti ilmoituksen, ikävä kyllä vuodenpäivät juoksivat ovella häiritsemässä ja yrittivät tavoitella. Se oli rasittavaa se, mutta enpä silloin halunnut kasvotusten olla missään tekemisissä.
Tämä on hyvinkin harmillista, että asiat jatkuvat kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Itsellä tosin tilanne täysin eri. Vuonna 2013 suostuin tutkimaan vielä viimeisen kerran. Nopeasti tosin heräsin siihen, että en saa uskoa yhtään tippaa siten miten se olisi itselläni loogisinta ajatella. Kaikki piti olla tasan sitä mitä Vartiotorniseura sanoo. Pistin sitten vanhimmalle tekstiviestin, että en halua tutkia enää ja syyksi että "ei kiinnosta". Sen jälkeen häneltä ei tullut viestiä, enkä ole kuullut muista vanhimmista mitään muuta kuin saanut muistonviettokutsun tekstiviestinä tai postiluukusta kerran vuoteen. Tekstiviestit tosin on helppo lopettaa estämällä numero puhelimessa ja todistajapropagandaa saattaa tippua postiluukusta oli sitten mimmoiset kiellot ja estot taikka asuipa missä tahansa. Törmäähän heihin kadullakin vaikka ei haluaisikaan... :problem:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Tony »

Niin, eikö tuo ole sama mitä kautta eroaa, kunhan tuntee itsensä vapaaksi. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Shamaani

Re: Erosin Jehovan todistajista

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Tony kirjoitti:Niin, eikö tuo ole sama mitä kautta eroaa, kunhan tuntee itsensä vapaaksi. :)
Ei siinä olekkaan. Täysin näkökannasta riippuva asia.
sinner74 kirjoitti:Eroilmoituksen tekemiseen on monia näkökulmia. Joku voi ajatella, että ilmoituksen tekeminen seurakuntaan on todistajien säännöillä pelaamista, joten miksi vaivautua moiseen. Toisaalta maistraattiin ilmoittamalla jää luultavasti komistamaan vt-seuran jäsentilastoja.
Itsellä on juurikin tuo ensimmäinen.

Jos tuo jälkimmäinen alkaa joskus kummitella mielessä, niin voihan sen kirjeen heille kiikuttaa myöhemminkin. Itse koen tämän virallisen eron hetken auktoriteettiasiaksi. Jos joskus tuo jälkimmäinen toteutuu, että kirjeen vien, niin silloin kyse on omalla kohdallani yksinomaan heidän omasta rekisteristään poistamista. En näe sitä silloin enää heidän valtaansa alistumisena, koska olen jo eronnut toista kautta ihan yhtä virallisesti ja lain mukaan. Kyse on silloin enää matematiikasta.

Joku muu kokee, että hänen pitää kirje erostaan laittaa seurakunnan vanhimmille. Kirjoitinhan itsekin aikoinaan, mutta en sitä koskaan loppujen lopuksi vienyt mihinkään. Joka tapauksessa, kunhan itse on tilanteeseen tyytyväinen niin silloin asia on minun mielestäni OK. Molemmat ovat laillisia ja ihan yhtä päteviä tapoja erota, olivat todistajat itse asiasta mitä mieltä tahansa. Ovathan he monesta muustakin asiasta omaa mieltään, vaikka siinä ei olisikaan järkeä. :lol:

P.S. Kiitokset kaikille onnitteluista! :thumbup:
Vastaa Viestiin