Ariadna kirjoitti:Israelin kansan historiasta lyhyesti sanottuna: tuo muinainen paimentolaisheimo joka vaelteli karjalaumoineen etsien aina vain uusia laidunmaita, asettui lopulta kanaanilaisten alueelle noin 1200 eaa. Aikaa myöten he kopioivat valloittamansa Kanaanin alueen jumalat, yhdistäen ne yhdeksi, samalla he omaksuivat myös alueen kielen ja kirjoituksen.
(Tunnetun historian mukaan Kanaanissa asui tuolloin 1200 eaa.useita eri kansanheimoja joilla oli kuitenkin yhteinen kieli, joka on niin lähellä VT:n hebreaa( samoin aakkosto) kuin ruotsin ja norjan kieli.
Minun mielestäni olet varsin oikeassa. Varsinainen heprealainen asutus lienee syntynyt varhaisrautakaudella Egyptin Ramsesten aikoihin, mutta vaeltelevia heprealaisia heimoja lienee ollut alueella jo keskimmäisen pronssikauden aikoihin, 100-200 vuotta aiemmin. Vaikuttaisi kovin erikoiselta, että nämä heimot olisivat omaksuneet ymäristöstään poikkeavan uskonnon. Vaikka pitäisi Raamattua lähteenään, tuskin voisi olla huomaamatta sitä uskonnollista ja kulttuurista kehitystä, mitä patriarkoista kuninkaisiin tapahtui. Uskonnon alueella polyteismi oli aluksi vallitsevana, mutta siirtyi vähin erin kohti henolatriaa, jossa samanaikaisesti palvottiin Jahvea ja puolisoaan Aseraa, joskin Raamatun tekstejä on näiltä osin pyritty muokkaamaan monoteismin suuntaan, mutta tämä ei ollut vallitseva uskonnollinen tapa kansan eikä kuninkaiden keskuudessa.
Oleellinen deuteromistinen muutos monolatrian suuntaan tapahtuu eksiilin aikana tai pian sen jälkeen. Samoihin aikoihin kohdistuu Raamatun aiempien tekstien enemmän tai vähemmän suuri muokkaus monoteistisiksi. Pidän edelleen kiinni siitä vanhasta tiedosta, että vasta noin 440-luvulla eaa. näitä tekstejä ryhdyttiin koostamaan eri lähteistä.
Raamatun tekstien alku aina Moosekseen asti lienee ollut elohistinen. Alkaahan Raamattu sanoin: "Bereshit bara Elohim", alussa jumalat loi. Yksin tämä on hyvin ongelmallinen, mutta varsin yleinen käsitys tutkijapiireissä on, että eloah (yksikkö) on juurena luojajumala El'in nimelle. Eloah on sikäli kiintoisa, että sen määreisestä muodosta kehittyi Allah. Heprea ja arabia ovat sukulaiskieliä, joihin Ariadna viittasi. Toki on muitakin.
Vasta Mooseksesta eteen päin astuu kuvaan jahvisti, jolloin jumalasta käytetään teksteissä nimeä Jahve. Mutta oliko Mooses monoteisti? Ei välttämättä. Yhtä hyvin hän on voinut olla ensimmäinen Raamatussa mainittu henoteisti. Näin El, Baal ja Jahve sekoittuivat ja saivat toistensa ominaisuuksia ja elivät muinoin jokseenkin sulassa sovussa. Puolisoihinsa en nyt puutu. Asera on mainittu, mutta kaiketi Anatista pitäisi lähteä.
"Weathertop" antoi taannoin erinomaisen kirjavinkin: Kirsi Valkama (toim), Israelin uskonto ennen juutalaisuutta, Suomen eksegeettisen seuran julkaisuja # 100, Helsinki 2010. Kannattaa tutustua.