Hyvää Jehovatonta uutta vuotta 2008!

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

AchanBeroean

Hyvää Jehovatonta uutta vuotta 2008!

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Olen seurannut huolestuneena VSF:n kirjoituksissa Jehova-uskon lisääntymistä.

Viimeaikaisissa otsikoissa on ilmennyt usko Jehovaan: "...Jehovan luomat kasvit..." "...Jehovan täydellisessä avaruudessa". Toisaalta Jehova-uskoa hauskasti tarkastelevat ketjut kuten "jehovalaistsoukkeja" lävähtävät kiinni alta aikayksikön Jehovaa rienaavina.

Ikävää, jos VSF:n moderaattorit kokevat tarvetta Jehova-uskon puolustamiseen.

Jehovaa ei ole olemassa muualla kuin korvienne välissä ja jos luopioiduttuanne Vartiotorni-lahkosta on Jehova jäänyt luuraamaan korviennen väliin, niin suosittelen Jehovan pikaista häätämistä.

Jehova-usko on mieliä turmeleva ja haitallinen usko ja siitä tulee pyrkiä eroon aivan kuten alkoholismista tai muusta turmeluksesta.

Jehova on elävä vain palvojiensa mielessä ja toivon, että vuonna 2008 Jehova kuolee mahdollisimman monessa mielessä ja vapaus jehovantodistajalahkosta voi koittaa.

Uudeksi vuodeksi voi vaikka luvata yrittää häätää Jehovan omasta päänupistaan.

Toivotan siksi kaikille Hyvää Jehovatonta uutta vuotta 2008!
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
madgyver

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Veli Achan puhuu asiaa. Ainoastaan joudun olemaan eri mieltä, että ton vitsithreadin sulkeminen tuskin johtui siitä että modet haluasivat puolustella jehovaa tai jehovia tai jehovauskoa. Vaan lähinnä siitä että todistajien haukkuminen ja ilkkuminen ei aja mitään hyvää asiaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jehovaa ja vt-seuraa (mutta ei mielellään yksittäisiä todistajia) saa rienata niin paljon kuin haluaa, ja itsekin siihen olen joskus syyllistynyt. Mut jos kaikki eivät siitä pidä, ei voida alkaa henkilöä syyttämään siitä että jehova asuisi edelleen hänen päänsä sisällä.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
wolframium

Hyvää uutta vuotta 2008 jKr. Vapahtajamme syntymän

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Harvoin jaksan toivotella kenellekään mitään, mutta nyt toivotan kaikille tasapuolisesti. Samalla toivotan myös Hyvää Pääsiäistä 2008 sekä Juhannusta 2008, koska muuten ne saattavat unohtua.

Tämä uusi vuosi onkin minulle vähän mukavampi juhla kuin joulu, koska kenellekään ei tarvitse kommentoida olemattomista sukutapaamisista ja lelutkin ovat hauskemmat; ostettiin tuossa juuri 30e raketteja sekä 16e laukaisualusta. Ilokseni ja yllätyksekseni laukaisualustan kylkiäisinä sai 24 kpl ehtaa suomalaista kaljaa. Ilotulitteista Stalinin urut aion lähettää jossain vaiheessa iltaa rajan yli takaisin kotimaahansa, tuleehan talvisodastakin kuluneeksi jo pyöreät 68 vuotta. Että juhlinnan aiheitahan piisaa...

Uudenvuoden lupauksena aion antaa lupauksen, etten lupaa itselleni enkä muillekaan mitään. Elämästä vuonna 2008 tulee näin hiukan mukavampaa ja rennompaa kaikille osapuolille.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
madgyver

Ai niin, melkein unohtui.

Oikein hyvää ja miellyttävää tulevaa vuotta erityisesti kaikille edelleen järjestössä mukana oleville uskossanne horjuville, epäileville tai muuten vaan kyllästyneille. Muistakaa että vapautus valheista ja kahlitsevasta, VT-seuran ohjailemasta, kenttätunteja keräilevästä ja vartiotorneja levittävästä elämästä on lähellä, se on iso askel mutta varmasti kannattava ja sen arvoinen. Vartiotorniseura on tunteeton, ahne ja kylmä järjestö, mutta siitä on myös ulospääsy. Menestystä irtipääsyssänne!

Ja samat uudenvuodentoivotukset tämän palstan aktiiviluopiolle ja muillekin, jotka jaksatte kirjoitella kuukaudesta ja vuodesta toiseen tänne. Ilman teitä tämä palsta ei olisi mitään. Toivottavasti jehovan tosi järjestölle jaksetaan laittaa kampoihin jatkossakin.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Tony

Re: Hyvää Jehovatonta uutta vuotta 2008!

Viesti Kirjoittaja Tony »

AchanBeroean kirjoitti:Viimeaikaisissa otsikoissa on ilmennyt usko Jehovaan: "...Jehovan luomat kasvit..." "...Jehovan täydellisessä avaruudessa". Ikävää, jos VSF:n moderaattorit kokevat tarvetta Jehova-uskon puolustamiseen.
Kyllä AchanBeroean tietää, ettei kyse ole Jehovan olemassaoloa puolustavista avauksista, vaan nimenomaan ko. herran olemassaolon kyseenalaistamisesta. Mielestäni asian esilletuonti uskonnon omia aseita käyttäen on tehokas keino kertoa jehovantodistajalle, ettei kaikki ole niinkuin hänelle on kerrottu.

En sitten tiedä, mutta itse en ainakaan epäröintivaiheessani olisi silmääni hetkauttanut sellaisille lausahduksille, kuin "Jehova-usko on mieliä turmeleva ja haitallinen usko ja siitä tulee pyrkiä eroon aivan kuten alkoholismista tai muusta turmeluksesta". Toki tuollainen suoraakin suorempi kerronta jollekin tehoaa, tai ainakin sisuunnuttaa, mutta itseeni tehosi parhaiten juuri järjestön omien aseiden harkittu käyttäminen.

Hyvää uutta vuotta 2008 jokaiselle säädylle!
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Istuva Härkä

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

En ymmärrä miten usko Jehovaan olisi kasvussa pelkästään tämän kyseisen nimen käytön perusteella, keskustelun aiheethan kuitenkin perustuvat vain Jehovan todistajien uskonaiheiden kyseenalaistamiseen ja nimenomaan siinä mielessä että jokainen täällä kävijä oppisi lisää Seuran nurjasta puolesta ja ymmärtäisi selkeästi missä mennään näissä ketjuissa, tarkoitan nimenomaan vielä todistajissa mukana olevia, joille tämä veljesseurasivu on aivan yhtä tärkeä kuin "luopioillekin". Vertaistuki on yhtä tärkeää kuin tiedon selkeä ja korrekti (ei uhkaileva, ei v*ttuileva, eikä rienaava) tarjoaminen todistajille jotta he joskus voisivat päästä lahkosta ulos tai saavat edes mietittävää.

Kaikesta huolimatta, hyvää uutta vuotta!

Ps.On muuten mielenkiintoista kuinka paljon todistajatkin viettävät uutta vuotta, etenkin nuoret. Olen itse vielä mukana joten sellaisenkin seuraaminen on hauskaa.. Lähden nyt hiljalleen illan rientoihin, että moi!
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
AchanBeroean

madgyver kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jehovaa ja vt-seuraa (mutta ei mielellään yksittäisiä todistajia) saa rienata niin paljon kuin haluaa, ja itsekin siihen olen joskus syyllistynyt. Mut jos kaikki eivät siitä pidä, ei voida alkaa henkilöä syyttämään siitä että jehova asuisi edelleen hänen päänsä sisällä.
Mielestäni sekin, että jehovantodistajia, joita tällä foorumilla ei sensuurin uhalla saa kutsua heidän jumalansa nimellä, kutsutaan sievistellen "todistajiksi", on sekin merkki siitä, että Jehova yhä asuu henkilön korvien välissä. Tuollainen "todistaja"-nimitys kertoo, että henkilön aivot ovat vielä ainakin jossain määrin lahko-moodissa, sillä jos menet kysymään kadunmieheltä mitä suomen sana "todistaja" tarkoittaa, niin ajatukset ovat lakituvassa, eivät lahkolaisissa.

Mielelläni ravistelisin lahkolaisia käyttämällä heistä heidän jumalansa nimeä, sillä tiedän sen pakottavan lahkolaiset ajattelemaan toisella tapaa kuin he ovat tottuneet ja tiedän heidän joutuvan pois mukavuusalueeltaan. Kuten jotkut maalliset saarnamiehet tapaavat sanoa: kaikki oppiminen tapahtuu oman mukavuusalueen tuollapuolen.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Istuva Härkä

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

AchanBeroean kirjoitti: Mielelläni ravistelisin lahkolaisia käyttämällä heistä heidän jumalansa nimeä, sillä tiedän sen pakottavan lahkolaiset ajattelemaan toisella tapaa kuin he ovat tottuneet ja tiedän heidän joutuvan pois mukavuusalueeltaan. Kuten jotkut maalliset saarnamiehet tapaavat sanoa: kaikki oppiminen tapahtuu oman mukavuusalueen tuollapuolen.
Jehovittelu on v*ttuilua jota kaikki jehovan todistajat karttavat kuin kissa koiraa. Olen itse edelleen todistaja joten tiedän tarkalleen miltä mikin tuntuu ja vaikuttaa. En esimerkiksi pysty puhumaan lauseen lausetta toiselle veljelle jos puhun todistajista jehovina jne. Maailmaa ei ikiä pelasteta rienaamisella mitä jehovittelukin on, vaan selkeällä ja järkevällä kommunikoinnilla johon ainakin itse olen saanut yliopistossa periaatteessa koulutuksen.

En kommentoi asiaa itse enää, shamppanja kutsuu! UUTTA VUOTTA ITSE KULLEKIN!!
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

AchanBeroean kirjoitti:
madgyver kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jehovaa ja vt-seuraa (mutta ei mielellään yksittäisiä todistajia) saa rienata niin paljon kuin haluaa, ja itsekin siihen olen joskus syyllistynyt. Mut jos kaikki eivät siitä pidä, ei voida alkaa henkilöä syyttämään siitä että jehova asuisi edelleen hänen päänsä sisällä.
Mielestäni sekin, että jehovantodistajia, joita tällä foorumilla ei sensuurin uhalla saa kutsua heidän jumalansa nimellä, kutsutaan sievistellen "todistajiksi", on sekin merkki siitä, että Jehova yhä asuu henkilön korvien välissä. Tuollainen "todistaja"-nimitys kertoo, että henkilön aivot ovat vielä ainakin jossain määrin lahko-moodissa, sillä jos menet kysymään kadunmieheltä mitä suomen sana "todistaja" tarkoittaa, niin ajatukset ovat lakituvassa, eivät lahkolaisissa.

Mielelläni ravistelisin lahkolaisia käyttämällä heistä heidän jumalansa nimeä, sillä tiedän sen pakottavan lahkolaiset ajattelemaan toisella tapaa kuin he ovat tottuneet ja tiedän heidän joutuvan pois mukavuusalueeltaan. Kuten jotkut maalliset saarnamiehet tapaavat sanoa: kaikki oppiminen tapahtuu oman mukavuusalueen tuollapuolen.
Harmi kun jepukat eivät ole omaksuneet itselleen jehovat-nimeä, niinkuin me olemme omaksuneet luopiot-nimen! :lol:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
AchanBeroean

Istuva Härkä kirjoitti: En esimerkiksi pysty puhumaan lauseen lausetta toiselle veljelle jos puhun todistajista jehovina jne. Maailmaa ei ikiä pelasteta rienaamisella mitä jehovittelukin on, vaan selkeällä ja järkevällä kommunikoinnilla johon ainakin itse olen saanut yliopistossa periaatteessa koulutuksen.
Ymmärrän, että lahkon sisällä lahkolaisten jumalan nimen käyttäminen lahkolaisia tarkoittaen on mahdotonta. Tällä palstalla ei mielestäni tulisi kuitenkaan vanhistaa lahkolaisten suosimia kommunikointitapoja, vaan pyrkiä lahkovaikutuksesta vapaaseen ajatteluun ja kommunikointiin.

Väitän, että kun kunnolla on saanut häädettyä Jehovan korviensa välistä, ei lahkolaisten kutsuminen heidän jumalansa nimellä tuota tuskaa. Jos se tuottaa lukijoille tuskaa, se voi olla parantavaa tuskaa.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

[quote="Istuva Härkä"]-----
Jehovittelu on v*ttuilua jota kaikki jehovan todistajat karttavat kuin kissa koiraa. ----[quote]

Jehovittelu? Parempi termi olisi jehovituttelu! :)

Ymmärrän molemminpuoliset näkemykset. Niin kauan kuin jehovituttelu kiusaa pientä kulkijaa, on eroprosessi kesken. Toisaalta taas niillä joilla prosessi kesken, voi se nostaa niskakarvat pahastikin pystyyn...

Toiset, herkkäniskaisimmat, se ehkä karkottaa palstalta. Mutta, vanha totuus, joka ei mieltänsä pahoita, se ei tapojaan paranna. Ehkä me ei muutenkaan pystytä niitä herkkäniskaisimpia herättelemään ennenkuin heissä itsessään tapahtuu jotakin edistystä?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
madgyver

AchanBeroean kirjoitti:
Eli jos et hauku ja nimittele jehovantodistajia, olet edelleen "lahkomoodissa" ? Ei ole tullut mieleesi, että nimittely ja halventaminen ei ole kaikkien mieleen, oli sitten jeppula-ajattelun vallassa tai ei ? Mun äsken käyttämä sana "todistaja" oli lyhennelmä jehovantodistaja-nimityksestä, ei mitään muuta. Vai luulitko että mä tarkoitin todistajalla jotain muutakin ?

Et kai sä oikeesti oo noin kujalla ? Mitä jos joskus ottaisit sen sitruunan pois perseestäsi ja relaisit vähän. Ei se tee kenestäkään lahkon orjaa, jos ei halua nimitellä ja haukkua jehovantodistajia.

edit: minulle ei siis tuota tuskaa käyttää jehova-sanaa miten päin vaan, lahkolaisista tai jumalasta tai ihan mistä vaan. Pointtini oli vaan se, että tuo Achanin näkemys siitä, että jos kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa ei jehovittele ja nimittele, on lahkon orja, on todella typerä ja lapsellinen. Ja jos joku ei pidä siitä nimittelystä, ei sekään välttämättä kerro siitä että on lahkon orja (vaikka toki sekin on mahdollista). Joillekin voi esimerkiksi palautua mieleen ikäviä mielikuvia ja muistoja lapsuuden nimittelystä, haukkumisesta ja kiusaamisesta. Vai oletko Achan sitä mieltä, että tollanen ei ole mahdollista ? Ja edelleen, eiväthän kaikki, jotka eivät ole koskaan olleetkaan jehovantodistajia, käytä nimitystä "jehova". Ovatko hekin kaikki lahkon vallassa ?
Viimeksi muokannut madgyver, 31.12.2007 17:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kaarmis kirjoitti:Ymmärrän molemminpuoliset näkemykset. Niin kauan kuin jehovituttelu kiusaa pientä kulkijaa, on eroprosessi kesken. Toisaalta taas niillä joilla prosessi kesken, voi se nostaa niskakarvat pahastikin pystyyn...
Jep, ja eikös tässä nimenomaan niitä varten keskustella, joilla prosessi on kesken. Ja toissijaisesti itsemme takia (ok, liika pyhimyksellisyys paistaa, mutta on tuossa perääkin :wink: ).
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Muutos on ollut kaksitahoista. Edesmennyt ala-arvoinen paskaläjäfoorumi on vaihtunut suhteellisen asialliseen ja teknisesti toimivaan foorumiin, jossa keskustelu pääsääntöisesti pysyy asiassa.

Moderointi on kokenut täysmuutoksen: edesmenneellä foorumilla moderaattorit säestivät ja sallivat vihaa ja herjausta kaikkia mahdollisia ryhmiä kohtaan. Törkeyksistä häiriintyneet haluttiin vaientaa ja toiminta oli kaikinpuolin todella surkeaa ja täyttä mätäpaisetta alusta loppuun.

Kuten sanottu, tällä foorumilla keskustelu pysyy useimmiten asiallisuuksissa. Tosin kuten aloittajakin, näkisin täällä vienon jehovalaisuusmyönteisen värittyneisyyden. Lahkoa ei selvästikään pidetä kovin haitallisena ja "kova ruoka" ei monia kiinnosta. Täällä vaihdetaan kokemuksia vain hieman vapautuneemmassa tunnelmassa kuin valtakunnansalin eteisessä kokouksen jälkeen.

Selvästi aikaisemmasta foorumista poiketen, jehovalaisuuden kovasta kritiikistä ärsyyntyneet jehovantodistajuuden puolustajat loistavat täysin poissaolollaan: tämä palsta on Laodikean haalean veden kaltainen eikä herätä suuria intohimoja puoleen eikä toiseen. Pitäisi muistaa, että varsin moni on jättänyt lahkon ensin lähdettyään puolustelemaan sitä netissä.
madgyver

Anonymous kirjoitti:Tosin kuten aloittajakin, näkisin täällä vienon jehovalaisuusmyönteisen värittyneisyyden. Lahkoa ei selvästikään pidetä kovin haitallisena ja "kova ruoka" ei monia kiinnosta. Täällä vaihdetaan kokemuksia vain hieman vapautuneemmassa tunnelmassa kuin valtakunnansalin eteisessä kokouksen jälkeen.
Mielestäni tuo "kova ruoka" tarkoitti ainakin H2O:n tapauksessa jatkuvaa nimittelyä, herjaamista ja typerää paskanjauhamista mutu-pohjalla. Sitäkö sä tänne haluat? Mielestäni oikeaa "kovaa ruokaa" ei ole mahdollisimman herjaava ja vihamielinen puhe, vaan järjestön ongelmakohtien ja järjettömyyksien esilletuominen; pedofiliaongelma, verimurhat, oppien kyseenalaistaminen jne. jne. Ja mielestäni noista on täällä keskusteltu enemmän kuin riittävästi. Vai mitä olet mieltä ?
Selvästi aikaisemmasta foorumista poiketen, jehovalaisuuden kovasta kritiikistä ärsyyntyneet jehovantodistajuuden puolustajat loistavat täysin poissaolollaan: tämä palsta on Laodikean haalean veden kaltainen eikä herätä suuria intohimoja puoleen eikä toiseen.
Kyllä "intohimoja" on suhteellisen helppo herättää fleimaamalla ja asiattomuuksien laukomisella. Asiallisen keskustelun (jossa kaikenlaiset mielipiteet ovat sallittuja) ylläpitäminen sen sijaan on haastavampaa. Mm. H2O:lla siihen ei kovin usein päästy.
Pitäisi muistaa, että varsin moni on jättänyt lahkon ensin lähdettyään puolustelemaan sitä netissä.
Näin on, ja se on hyvä asia. Mutta luuletko että karkeampi ilmaisu houkuttelee yhtään sen enempää ihmisiä puolustelemaan "totuutta" ? Vai luuletko sen ennemmin karkottavan ihmisiä pois ? Ehkä Seuran tiukentunut vaahtoaminen netin vaaroista on sekin osaltaan karkottanut todistajia näiltä foorumeilta, en tiedä. Ja varmasti näitäkin keskusteluja seuraa kymmeniä, ellei satoja todistajia Suomessa. Se, että he eivät osallistu keskusteluun, voi johtua monista muistakin asioista kuin siitä että täällä oleva keskustelu ei herätä tarpeeksi "intohimoja".
Lukittu