mymmeli kirjoitti:Hei taas Weathertop!
Tuosta Orwellin romaanista olen kuullut, mutta en ole vielä lukenut. Se on tosiaan niin, että omaa ajattelua joutuu opettelemaan ja se ei tapahdu nopeasti. Hyvin sanoit, että maailmankatsomuksen rakentaminen voi hyvin olla koko loppuelämän mittainen seikkailu. Itsekin tosiaan mietin jossain vaiheessa alkuräjähdysteoriaa, sielua ym. kunnes jossain vaiheessa tulin sellaiseen ajatukseen, että miksi ihmeessä mun pitäisi tietää mistä maailma on mahdollisesti saanut alkunsa tai onko kuoleman jälkeen elämää tms. Sitten vain ajattelin niin, että nyt en näe mitään mieltä sillä, että vaivaisin sillä päätäni sen enempää. MItä vaikutusta sillä olisi elämääni, vaikka saisin tietää totuuden maailmankaikkeiúden synnystä? Keskustelin jopa yhden kosmologian professorin kanssa asiasta. Elämäni on tässä ja nyt ja elämä on lyhyt. Haluan käyttää sen itselle todella tärkeiden ja merkityksellisten asioiden pohtimiseen ja ennen kaikkea elämän elämiseen.
Joo, me ihmiset olemme näissä asioissa erilaisia. Itselleni sen tajuaminen, että evoluutio on tieteellinen tosiasia ja universumi on tosiaan voinut syntyä tyhjästä kvanttifluktuaatioiden ja inflaation kautta, oli se juttu, joka lopullisesti murskasi uskoni Vartiotornin propagandaan. Siitä lähtien olen ollut hirveän kiinnostunut kosmologian, kvanttifysiikan ja evoluutiobiologian edistysaskelista.
Olen myös monin tavoin etsinyt syitä uskoa, että on muutakin kuin tämä aineellinen kaikkeus (millä en tarkoita mitään luojajumalaa ja pikemminkin toisia olemassaolon tasoja). Mutta sen pidän henkilökohtaisena juttunani. Enää en halua julistaa kenellekään totuutena mitään, mistä ei ole objektiivisia todisteita. Mielestäni myös yhteiskunnan ja moraalin tulee olla täysin sekulaarisia. Muille ihmisille ei tule laatia sääntöjä minkään subjektiivisen perusteella. Se on aina sortoa.
Teet oikein eläessäsi elämääsi niin kuin sinulle tuntuu sopivimmalta. Sama pätee muihinkin kulttien vallasta vapautuneisiin. Tietenkin edellyttäen, että he muistavat kunnioittaa toisten ihmisten oikeuksia.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger