Voimmeko luottaa Jehovaan?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.11.2015 21:29
Voimmeko luottaa Jehovaan?
Jehovan todistaja luottaa Jumalaansa. Jehova on Jumala, joka ei koskaan hylkää, Jumala, joka pitää aina liittonsa. Ne, jotka uskovat Raamattuun voivat helposti yhtyä tähän. Tarkoitukseni onkin kyseenalaistaa Vartiotornin teologia, joka tekee Jehovasta hylkäävän Jumalan.
Jehova on jo kaksi kertaa hylännyt kansansa. Ensin Hän hylkäsi Israelin 1. vuosisadalla, sen jälkeen kun kansa oli osoittautunut uskottomaksi. Tämän jälkeen Jumala käytti kristillistä seurakuntaa, kunnes sekin paljastui niin turmeltuneeksi, ettei se enää kelvannut Jehovalle. Tämä tapahtui viimeistään silloin, kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto. Alkoi pimeä, synkkä aikakausi, jolloin vain muutamat uskolliset voidellut pitivät kiinni tosi palvonnasta. Vartiotornin tarina kirkastuu lopun aikana, jolloin voidellut erotellaan rikkaviljasta ja tosi palvonta korotetaan.
Vartiotorni edustaa omanlaistaan korvausteologiaa, jossa ensin Aabrahamin etniset jälkeläiset korvattiin hengellisellä Israelilla. Sen jälkeen Seura ottaa kristikunnan paikan. Vanhan Testamentin lupaukset täyttyvät nyt hengellisessä merkityksessä. Profeettojen lupaukset kansan paluusta omaan maahansa täyttyvät sykähdyttävällä tavalla - ihmisten tullessa Jehovan todistajien järjestön yhteyteen. Etnisellä israelilla ei enää ole mitään sijaa Jumalan tarkoituksissa. Kristikunta on kukistunut ja odottaa vain pian koittavaa lopullista tuomiotaan.
Vartiotornin tulkinta herättää kysymyksiä: Miten voimme luottaa Jumalaan, joka hylkää kansansa. Mihin perustuu pelastusvarmuus? Mistä tiedän, ettei Jumala hylkää minuakin?
Lähestyn kysymyksiä lupauksen käsitteen kautta. Avainkohta Raamatussa on Hepr.6:13-20. Kaikki perustuu Jumalan lupaukseen ja valaan, jonka Hän on vannonut itsensä kautta. Tätä kutsutaan Aabrahamin kanssa tehdyksi liitoksi. Jehova valitsi yhden kansakunnan - Israelin - jonka kautta pelastus kanavoidaan kaikille kansoille. Israelin valinta on myös sinun valintasi. Jos pelastussuunnitelma olisi ihmisen varassa, ei hommasta tulisi mitään. Kaikki riippuu Jumalan uskollisuudesta lupaukselleen.
Raamatussa verrataan Jehovan uskollisuutta morsiuskielikuvan kautta. Asian ydin on: siinä missä ihminen on uskoton Jumala pysyy uskollisena. Mitä tämä merkitsee? Sitä, että Jehova pitää sanansa, jonka Hän antoi Aabrahamille. Lupaus koski kansaa, maata ja poliittista kuningasta. Etnistä kansaa. Konkreettista maata. Oikeaa, kirjaimellista kuningasta Jerusalemissa, maan päällä. Ajattele asiaa. Jehova ei muutu, eikä Hän muuta, sitä minkä on luvannut. Konkreettiset, kirjaimelliset lupaukset täyttyvät konkreettisesti. Jehova ei ole tuuliviiri, eikä Hän ole filosofien Jumala. Raamatun Jumala on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. Mikä sävähdyttävä totuus! Tässä on Jumala, johan voi luottaa, joka ei koskaan hylkää!
Tämä on hyvä uutinen jokaiselle Jehovan todistajalle. Asiaan liittyy kyllä väistämätön seuraus. Amerikassa perustettu traktaattiseura ei olekaan Jumalan järjestö! Jehova ei nimittäin olisi uskollinen, jos hän vaihtaisi kansaansa alvariinsa. Pelastussuunnitelmaa ei ole muutettu. Jumala siunaa kaikki kansat yhden valitsemansa etnisen kansan kautta. Lakiliitto oli vain väliaikainen järjestely, jonka tarkoitus oli tehdä tilaa uudelle liitolle. Ainoa, mikä tässä korvataan on vanha liitto, joka vaihdetaan uuteen. Israelin asema Jumalan valittuna kansana pysyy, koska sen perustana on lupaus, jonka Jehova antoi ystävälleen Aabrahamille - Aabrahamin kanssa tehty liitto.
Miten kaikki täyttyy? Hyvä todistaja, tai ex-todistaja, toivon, että ymmärrät tämän: Jumalan valtakunta tulee maan päälle! Kyllä. Luit oikein, Vartiotorni on ollut jyvällä koko ajan. Kristinusko on uskoa ruumiin ylösnousemukseen. Sielun kuolemattomuus on kreikkalainen oppi, joka ei filosofisena systeeminä istu juutalais-kristilliseen kertomukseen, jossa maa, historia, aine ja ruumis on pelastuksen näyttämönä. Emme lähde eskapistisesti täältä taivaaseen vaan taivas tulee tänne!
Jeesus palaa maan päälle. Kristillinen seurakunta on aina odottanut Parousiaa. Parousia on julkinen, näkyvä paluu. Tämä herättää kysymyksen: minne Kristus palaa? Helsinkiin, Roomaan vai Moskovaan. Tätä ei tarvitse arvailla. Raamattu vastaa: "Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän" Mistä Jeesus lähti? Jerusalemista. Minne Jeesus palaa? Jerusalemiin! Miksi juuri Jerusalemiin? tietysti siksi, että Jehovaan voi luottaa. Jumala on uskollinen. Israel saa vihdoin oman poliitiisen Messiaansa hallitsemaan Jerusalemissa - maan päällä.
Mihin perustuu pelastusvarmuus? Jumalan lupaukseen. Jehova tarkoittaa, sitä mitä sanoo. Jumala ei ole koskaan hylännyt kansaansa. Tähän perustuu jokaisen ihmisen pelastuminen. Jos pelastus perustuisi ihmisen uskollisuuteen tilanne olisi vaikeampi. Miten voisin tietää, olenko enää Jumalan suosiossa. Entä jos minutkin on hylätty, niin kuin Israel ja kristikunta. Kiitos Jehovan uskollisuuden, pelastus ei olekaan kiinni Vartiotornin sääntöjen orjallisesta tottelemisesta. Vaikka kaikki ihmiset osoittautuisvat valehtelijoiksi Jumalan sana pysyy.
Maranata! Tule Herramme!
Jehova on jo kaksi kertaa hylännyt kansansa. Ensin Hän hylkäsi Israelin 1. vuosisadalla, sen jälkeen kun kansa oli osoittautunut uskottomaksi. Tämän jälkeen Jumala käytti kristillistä seurakuntaa, kunnes sekin paljastui niin turmeltuneeksi, ettei se enää kelvannut Jehovalle. Tämä tapahtui viimeistään silloin, kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto. Alkoi pimeä, synkkä aikakausi, jolloin vain muutamat uskolliset voidellut pitivät kiinni tosi palvonnasta. Vartiotornin tarina kirkastuu lopun aikana, jolloin voidellut erotellaan rikkaviljasta ja tosi palvonta korotetaan.
Vartiotorni edustaa omanlaistaan korvausteologiaa, jossa ensin Aabrahamin etniset jälkeläiset korvattiin hengellisellä Israelilla. Sen jälkeen Seura ottaa kristikunnan paikan. Vanhan Testamentin lupaukset täyttyvät nyt hengellisessä merkityksessä. Profeettojen lupaukset kansan paluusta omaan maahansa täyttyvät sykähdyttävällä tavalla - ihmisten tullessa Jehovan todistajien järjestön yhteyteen. Etnisellä israelilla ei enää ole mitään sijaa Jumalan tarkoituksissa. Kristikunta on kukistunut ja odottaa vain pian koittavaa lopullista tuomiotaan.
Vartiotornin tulkinta herättää kysymyksiä: Miten voimme luottaa Jumalaan, joka hylkää kansansa. Mihin perustuu pelastusvarmuus? Mistä tiedän, ettei Jumala hylkää minuakin?
Lähestyn kysymyksiä lupauksen käsitteen kautta. Avainkohta Raamatussa on Hepr.6:13-20. Kaikki perustuu Jumalan lupaukseen ja valaan, jonka Hän on vannonut itsensä kautta. Tätä kutsutaan Aabrahamin kanssa tehdyksi liitoksi. Jehova valitsi yhden kansakunnan - Israelin - jonka kautta pelastus kanavoidaan kaikille kansoille. Israelin valinta on myös sinun valintasi. Jos pelastussuunnitelma olisi ihmisen varassa, ei hommasta tulisi mitään. Kaikki riippuu Jumalan uskollisuudesta lupaukselleen.
Raamatussa verrataan Jehovan uskollisuutta morsiuskielikuvan kautta. Asian ydin on: siinä missä ihminen on uskoton Jumala pysyy uskollisena. Mitä tämä merkitsee? Sitä, että Jehova pitää sanansa, jonka Hän antoi Aabrahamille. Lupaus koski kansaa, maata ja poliittista kuningasta. Etnistä kansaa. Konkreettista maata. Oikeaa, kirjaimellista kuningasta Jerusalemissa, maan päällä. Ajattele asiaa. Jehova ei muutu, eikä Hän muuta, sitä minkä on luvannut. Konkreettiset, kirjaimelliset lupaukset täyttyvät konkreettisesti. Jehova ei ole tuuliviiri, eikä Hän ole filosofien Jumala. Raamatun Jumala on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. Mikä sävähdyttävä totuus! Tässä on Jumala, johan voi luottaa, joka ei koskaan hylkää!
Tämä on hyvä uutinen jokaiselle Jehovan todistajalle. Asiaan liittyy kyllä väistämätön seuraus. Amerikassa perustettu traktaattiseura ei olekaan Jumalan järjestö! Jehova ei nimittäin olisi uskollinen, jos hän vaihtaisi kansaansa alvariinsa. Pelastussuunnitelmaa ei ole muutettu. Jumala siunaa kaikki kansat yhden valitsemansa etnisen kansan kautta. Lakiliitto oli vain väliaikainen järjestely, jonka tarkoitus oli tehdä tilaa uudelle liitolle. Ainoa, mikä tässä korvataan on vanha liitto, joka vaihdetaan uuteen. Israelin asema Jumalan valittuna kansana pysyy, koska sen perustana on lupaus, jonka Jehova antoi ystävälleen Aabrahamille - Aabrahamin kanssa tehty liitto.
Miten kaikki täyttyy? Hyvä todistaja, tai ex-todistaja, toivon, että ymmärrät tämän: Jumalan valtakunta tulee maan päälle! Kyllä. Luit oikein, Vartiotorni on ollut jyvällä koko ajan. Kristinusko on uskoa ruumiin ylösnousemukseen. Sielun kuolemattomuus on kreikkalainen oppi, joka ei filosofisena systeeminä istu juutalais-kristilliseen kertomukseen, jossa maa, historia, aine ja ruumis on pelastuksen näyttämönä. Emme lähde eskapistisesti täältä taivaaseen vaan taivas tulee tänne!
Jeesus palaa maan päälle. Kristillinen seurakunta on aina odottanut Parousiaa. Parousia on julkinen, näkyvä paluu. Tämä herättää kysymyksen: minne Kristus palaa? Helsinkiin, Roomaan vai Moskovaan. Tätä ei tarvitse arvailla. Raamattu vastaa: "Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän" Mistä Jeesus lähti? Jerusalemista. Minne Jeesus palaa? Jerusalemiin! Miksi juuri Jerusalemiin? tietysti siksi, että Jehovaan voi luottaa. Jumala on uskollinen. Israel saa vihdoin oman poliitiisen Messiaansa hallitsemaan Jerusalemissa - maan päällä.
Mihin perustuu pelastusvarmuus? Jumalan lupaukseen. Jehova tarkoittaa, sitä mitä sanoo. Jumala ei ole koskaan hylännyt kansaansa. Tähän perustuu jokaisen ihmisen pelastuminen. Jos pelastus perustuisi ihmisen uskollisuuteen tilanne olisi vaikeampi. Miten voisin tietää, olenko enää Jumalan suosiossa. Entä jos minutkin on hylätty, niin kuin Israel ja kristikunta. Kiitos Jehovan uskollisuuden, pelastus ei olekaan kiinni Vartiotornin sääntöjen orjallisesta tottelemisesta. Vaikka kaikki ihmiset osoittautuisvat valehtelijoiksi Jumalan sana pysyy.
Maranata! Tule Herramme!
-
- Viestit: 1634
- Liittynyt: 04.08.2014 19:37
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Näinhän se juuri Russelin mukaan menisi, edelleenkin monet "Russelilaiset" Raamatuntutkijat ovat tätä mieltä. Russell esitti jopa sitä ettei Jumala odota Juutalaisten kääntyvän kristityiksi ennen kuin Messiaan "tuhatvuotisvaltakunta" aloittaa maanpäällisen hallinnon jolloinkin v.1914-15 paikkeilla.Oraakkeli kirj: Jumala siunaa kaikki kansat yhden valitsemansa etnisen kansan kautta.
Siionistinen liike ja Hertzogin Juutalaiskonfrenssi ottivat ilolla vastaan Russellin sanoman ja edelleen tänäpäivänäkin arvostavat häntä suuresti...mielestäni Russell tuudittikin monet hänen sanomansa vataanottajat ja kannattajat "paratiisiuneen" jonne suurelle osalle ihmiskuntaa tarjottiin vapaalippua ilman etttä tekivät pelastuksensa eteen mitään [parannusta] henkilökohtaisesti. Tätä käsitystään hän perusteli monin näennäisen järkeviltä kuulostavin perustein; yksi tärkeimmistä perusteluista kuului niin että Jumala olisi epäonnistunut, mikä siis on mahdotonta, mikäli vain pieni osa ihmiskuntaa ymmärtäisi Jumalan tahdon ja toteuttaisi sitä jos Jumalan tarkoitus olisi ollut "käännyttää" kaikki ihmiset ja kuten sanottua; Jumalan tarkoitukset eivät Russelin mukaan voi koskaan epäonnistua mikä tietysti on aivan totta.
- mutta eikö tallaisen sanoman kuulija tuudittaudu entistä syvempään hyvän olon uneen; hänellä on kaikki hyvin eikä mitään uskoa vaadita...?
Sanon heti alkuun että itse en ole tätä mieltä oman Raamatun ymmärtämykseni mukaan vaan ajattelen Jumalan johdonmukaisesti odottavan myös etnisen Juutalaisen kääntymystä aivan samalla tavoin kuin odottaa kaiken maailman pakanoiden kääntymystä!
_ _ _
Nm Oraakkeli; omaat harvinaisen paljon tietoa vartiotorniseurasta ja ennen muuta Jehovan todistajien opista, lisäksi näytät tuntevan Raamattua & kristillisyyden historiaa hyvin sekä esität kirjoittamasi jäsennellysti ja johdonmukaisesti; olet oiva keskustelukumppani tälle forumille joten kiitos siitä!
-
- Viestit: 744
- Liittynyt: 15.05.2007 12:39
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Jotta voisimme vastata kysymykseen, meidän pitäisi tietää, onko Jehova olemassa.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
-
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Tuossa on Jehovaan ja olemassaoloonsa luottamisen nykyinen avain jehovantodistajuudessa. Jehovaan luottaminen lepää nykyään Vt-seuran yhteyteen järjestäytyneiden jehovantodistajien kollektiivisen väitteen varassa. Saman Jehovan ja olemassaoloon luottamisen avain raamatuntutkijuudessa lepäsi aiemmin saman Vt-seuran yhteyteen järjestäytyneiden raamatuntutkijoiden kollektiivisen väitteen varassa. Näiden kahden ryhmän väitteet erosivat hyvin merkittäviltäkin osin toisistaan.Oraakkeli kirjoitti:Jehovan todistaja luottaa Jumalaansa.
Jehovan olemassaolo onkin sitten jo asia erikseen. Tuolla tavalla formuloituna Raamattuun uskominen tarkoittaa valikoivaa ja sokeaa uskoa Raamattuun.Jehova on Jumala, joka ei koskaan hylkää, Jumala, joka pitää aina liittonsa. Ne, jotka uskovat Raamattuun voivat helposti yhtyä tähän.
Käytännössä kaikkien Raamattuun nojaavien liikkeiden teologia on kyseenalaista ja osoittautuu Raamatun valossa hylätyksi jo Jeesuksen katteettomalla paluulupauksella.Tarkoitukseni onkin kyseenalaistaa Vartiotornin teologia, joka tekee Jehovasta hylkäävän Jumalan.
Se toinen kerta voisi hyvinkin olla Danielinkirjassa eletty makkabealaisten lopun aika ja voidellun ilmaantumisen odotus.Jehova on jo kaksi kertaa hylännyt kansansa. Ensin Hän hylkäsi Israelin 1. vuosisadalla, sen jälkeen kun kansa oli osoittautunut uskottomaksi.
Tuo ajatus edellyttää sen osoittamista, että Raamatun UT:n Jeesus oli VT:n odotettu voideltu.Tämän jälkeen Jumala käytti kristillistä seurakuntaa, kunnes sekin paljastui niin turmeltuneeksi, ettei se enää kelvannut Jehovalle.
Tosi-sanan käyttö nostaa Raamatun yhteydessä säännöllisesti kysymyksiä, eikä tämäkään tee poikkeusta.Tämä tapahtui viimeistään silloin, kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto. Alkoi pimeä, synkkä aikakausi, jolloin vain muutamat uskolliset voidellut pitivät kiinni tosi palvonnasta.
Itse asiassa kaikki riippuu edelleen siitä luottaako nykyään Vt-seuran yhteyteen järjestäytyneiden jehovantodistajien kollektiivisen väitteen varassa. Jehovan olemassaolosta on esitetty tasan yhtä paljon pitävää näyttöä kuin Abrahamistakin historiallisena henkilönä. Tuo kahdenkeskinen liitto lepää eo. näytön varassa.Lähestyn kysymyksiä lupauksen käsitteen kautta. Avainkohta Raamatussa on Hepr.6:13-20. Kaikki perustuu Jumalan lupaukseen ja valaan, jonka Hän on vannonut itsensä kautta. Tätä kutsutaan Aabrahamin kanssa tehdyksi liitoksi. Jehova valitsi yhden kansakunnan - Israelin - jonka kautta pelastus kanavoidaan kaikille kansoille. Israelin valinta on myös sinun valintasi. Jos pelastussuunnitelma olisi ihmisen varassa, ei hommasta tulisi mitään. Kaikki riippuu Jumalan uskollisuudesta lupaukselleen.
Noin minä juuri Raamatun monoteistisen Jehovan näen. Muutos pysähtyi kun pakkosiirtolaisuuteen tultaessa hylättiin monolatria ja omaksuttiin monoteistinen jumala, jota sitten seurattiin.Ajattele asiaa. Jehova ei muutu...
Esimerkiksi jumalan nimeen ennustelleet Jesaja, Jeremia ja Hesekiel ennustelivat huteja, mutta ehkä kyseessä eivät olleetkaan jumalan profeetat ja jumalan lupaukset.Konkreettiset, kirjaimelliset lupaukset täyttyvät konkreettisesti.
Jos lähdemme vaikka siitä, että Jeesus olisi Raamatun VT:n odotettu voimhahmo ja palaisimme Raamatun tekstiin, niin Jeesus oikein totisesti-sanalla vahvistettuna toi esille, että hän palaa vielä aikalaistensa ollessa elossa. Kuulijoista joidenkin tuli olla elossa, kuten ylipapin ja hänet lävistäneiden. Paavali ilmoitti, että hyvä uutinen oli saarnattu kaikessa maassa mitä taivaan alla on. Porukka eli lopun aikaa ja antikristuksiakin oli ilmaantunut useampia. Ilmestyskirjassa toistellaan seurakunnille, että Jeesus palaa pian.Jeesus palaa maan päälle. Kristillinen seurakunta on aina odottanut Parousiaa. Parousia on julkinen, näkyvä paluu.
Raamattu herättää pikemminkin toteamuksen, että Jeesus ei palaa, koska petti seuraajansa ajanlaskumme alussa.Tämä herättää kysymyksen: minne Kristus palaa?
Hyvä kysymys, olisiko Raamatun teksti jotain?Mihin perustuu pelastusvarmuus?
Elät siis vielä Raamatun kuvailemassa litteässä maassa, jota aurinko kiertää kiinteässä taivcaanvahvuudessa?Vaikka kaikki ihmiset osoittautuisvat valehtelijoiksi Jumalan sana pysyy.
Tämä se enää puuttui, RAmen.Maranata! Tule Herramme!
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 23.04.2018 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 28.04.2007 10:16
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Näin se johdonmukaisesti Vt:n mukaan menee, mutta otat esille myös hebrealaiskirjeen joka oli kiistanalainen kirje siinä, hyväksytäänkö sitä edes Ut:n kaanoniin.Oraakkeli kirjoitti:Lähestyn kysymyksiä lupauksen käsitteen kautta. Avainkohta Raamatussa on Hepr.6:13-20. Kaikki perustuu Jumalan lupaukseen ja valaan, jonka Hän on vannonut itsensä kautta. Tätä kutsutaan Aabrahamin kanssa tehdyksi liitoksi. Jehova valitsi yhden kansakunnan - Israelin - jonka kautta pelastus kanavoidaan kaikille kansoille
Hyväksymisen ongelma oli kirjeessä esiintyvä temppelipalvelus ja sen jatkuminen temppelin hävityksen jälkeenkin.
Qumranin kirjoitusten avulla on selvitetty hebr.kirjeessä olevia lainauksia VT:sta jotka erovat yleisistä kirjoituksista ja siten ne johtavat essealaisten käyttämiin kirjoituksiin, joten uskotaan kirjoittajan kuuluneen essealaisiin.
Qumranin temppelipalvelus suoritettiin omassa (essealaisessa) yhteisössään ja tuo temppelipalveluksen jatkuvuus säilyi heidän paettua Juudeasta 70-80 Syyriaan.
Jeesuksen aikainen juutalaisuus oli siis selvästi jakautunut myös temppelipalveluksen osalta, Qumranin luostariyhteisön veriuhrit olivat lakanneet jo ennen Jeesuksen aikaa ja heillä oli oma omanlaisensa temppelipalvelus käytäntö.
Samalla kysymys uskoville; oliko mahdollisesti myös alkukristillisyys jakautunut jo varhaisessa vaiheessa opillisesti ainakin näiden kahden päähaaran, juutalaiskristillisyyden ja hellenistikristittyjen kesken paljon ennen Ut:n kaanonia?
Jokainen UT:ttia lukeva voi ainakin nähdä Paavalin ja Jaakobin tulkitsevan täysin eri lailla Kristus-uskoa, juutalaiskristityt näyttäytyvät Paavalille vastustajina, harhaoppisina, esimerkkinä Galatalaiskirje ja Filippiläiskirje.
Kysynkin, tuleeko kristittynä itseään pitävän lukea Ut:ttia eritoten Paavalin kirjeitä jumalan hengen tuotteena vai ihmisen omina näkemyksinään oikeasta kristillisyydestä?
Mikä Jumalan sana, varhaiskristittyjen raamatun Septuagintan, hebrealaisen Vanhan testamentin vai Uuden testamentin sana?Kiitos Jehovan uskollisuuden, pelastus ei olekaan kiinni Vartiotornin sääntöjen orjallisesta tottelemisesta. Vaikka kaikki ihmiset osoittautuisvat valehtelijoiksi Jumalan sana pysyy.
Noin yleensä ottaen olen huomannut, että käsitteenä ns.kristityn on välttämätöntä ymmärtää mitä "itse" on voidakseen määritellä mitä "toinen" on vai onko mahdollista määritellä itseään ilman "heitä"?
- Tony
- Viestit: 7521
- Liittynyt: 28.04.2007 07:38
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Uskonnollinen julistaminen on foorumilla kiellettyä. Otathan tämän jatkossa huomioon, kiitos.Oraakkeli kirjoitti:Maranata! Tule Herramme!
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: 12.01.2018 02:03
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Miksei! Trump sionistiveljenpoikineen sai vihdoin pantua alulle Israelin pääkaupungin siirtämisen Jerusalemiin. Selvä merkki. Jos Donald Trump saa Jeesuksen palaamaan, niin ei naura enää valemediakaan.Oraakkeli kirjoitti:
Jeesus palaa maan päälle. Kristillinen seurakunta on aina odottanut Parousiaa. Parousia on julkinen, näkyvä paluu. Tämä herättää kysymyksen: minne Kristus palaa? Helsinkiin, Roomaan vai Moskovaan. Tätä ei tarvitse arvailla. Raamattu vastaa: "Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän" Mistä Jeesus lähti? Jerusalemista. Minne Jeesus palaa? Jerusalemiin! Miksi juuri Jerusalemiin? tietysti siksi, että Jehovaan voi luottaa. Jumala on uskollinen. Israel saa vihdoin oman poliitiisen Messiaansa hallitsemaan Jerusalemissa - maan päällä.
Minä olen valmis. Tulkoon Jeesus Jerusalemiin, minä tulen sillä aikaa nenäliinaan.
EDIT:lainasin väärää kohtaa
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
-
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 28.04.2007 18:24
- Paikkakunta: Hanko
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
1. Kuningasten kirja 22:Oraakkeli kirjoitti: siinä missä ihminen on uskoton Jumala pysyy uskollisena. Mitä tämä merkitsee? Sitä, että Jehova pitää sanansa, jonka Hän antoi Aabrahamille. Lupaus koski kansaa, maata ja poliittista kuningasta. Etnistä kansaa. Konkreettista maata. Oikeaa, kirjaimellista kuningasta Jerusalemissa, maan päällä. Ajattele asiaa. Jehova ei muutu, eikä Hän muuta, sitä minkä on luvannut. Konkreettiset, kirjaimelliset lupaukset täyttyvät konkreettisesti.
22 Henki vastasi: 'Minä lähden sinne ja menen valheen henkenä jokaisen hänen profeettansa suuhun.' Silloin Herra sanoi: 'Eksytä sinä hänet, sinä pystyt siihen. Mene ja tee niin.'
23 Ja niin on käynyt, Herra on lähettänyt valheen hengen kaikkien näiden profeettojesi suuhun. Onnettomuuden hän on sinun osallesi määrännyt!"
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
-
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 28.04.2007 10:16
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Oraakkeli kirjoitti: Jehova pitää sanansa, jonka Hän antoi Aabrahamille. Lupaus koski kansaa, maata ja poliittista kuningasta. Etnistä kansaa. Konkreettista maata.
Huomaathan, että Aabrahamille annettu lupaus koski vain maata ja kansaa, ei kuningasta.
Tämä kuulostaa merkilliseltä Aabrahamille annetun lupauksen yhteydessä?Oikeaa, kirjaimellista kuningasta Jerusalemissa, maan päällä
Luvattuun maahan ei kuulunut Jerusalem, eikä sitä oltu jaettu yhdenkään sukukunnan alueelle? (muistaakseni lähinnä rajaa oli Benjamin sukukunta)
Joosua 21: 45. Ei jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista niistä lupauksista, jotka Herra oli antanut Israelin heimolle, vaan kaikki toteutui.
"Luvatun maan" Hebron oli se paikka jonne Israelin "juuret" kirjoitusten mukaan oli haudattu, Aabraham ja Saara, Isak ja Rebekka Jaakob ja Lea, eikä vieraan kansan Jerusalemiin.
Miten Daavidin ahneuden ja oman mahtinsa esittelyn vuoksi valloitussodalla ryöstetty Jebusilaisten Jerusalem voi muuttua Aabrahamille annetuksi lupaukseksi ? 2.Sam.5:1-6
-
- Viestit: 1634
- Liittynyt: 04.08.2014 19:37
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Näin tosiaan, Abraham teki aikanaan liiton _Saalemin kuningas Melkisedekin_ kanssa, Siilo oli palvonnan keskuspaikka muistaakseni Joosuan ajoista lähtien?Ariadna: Luvattuun maahan ei kuulunut Jerusalem, eikä sitä oltu jaettu yhdenkään sukukunnan alueelle? (muistaakseni lähinnä rajaa oli Benjamin sukukunta)
Joosua 21: 45. Ei jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista niistä lupauksista, jotka Herra oli antanut Israelin heimolle, vaan kaikki toteutui.
Abrahamille toki annettiin lupauksia kuten Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kertoo!
- Jaakko Ahvenainen
- Viestit: 8100
- Liittynyt: 28.04.2007 15:41
- Paikkakunta: Lieksa
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Ei vain mahdollisesti, vaan todellisesti ns. apostolinen dekreetti (Ap. t. 15:20, 29) mahdollisti yhteiselon juutalais- ja pakanakristittyjen välille, josta, kumma kyllä, Paavali ei mainitse mitään, mutta pian kävi ilmi jakolinjan kulkeneen ympärileikkauksessa. Paavalin ja muiden perustaessa seurakuntia Galatian provinssiin ja muuannekin (Rooma) ja pakanakristittyjen suhteellisen osuuden kasvessa ero kävi yhä selkeämmäksi Jerusalemissa jas sen ympäristössä oleviin nähden.Ariadna kirjoitti:Samalla kysymys uskoville; oliko mahdollisesti myös alkukristillisyys jakautunut jo varhaisessa vaiheessa opillisesti ainakin näiden kahden päähaaran, juutalaiskristillisyyden ja hellenistikristittyjen kesken paljon ennen Ut:n kaanonia?
Emmekä toki saata unohtaa Pietarin ja kumppaneittensa kaksinaamaisuutta (Gal. 2:11-14): Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
(KR33/38).
Ainakin minä luen Paavalin näkemykset omikseen ja oppimikseen, olihan Gamaliel opettajana tunnettu ja Paavalina oppineena sivistyny ja kaikin puolin kykenevä itsenäiseen ajatteluun. Yleensäkään Raamatun "henkeytys" osoittautuu perin inhimilliseksi sitä syvemmin tutkittaessa, mutta kansanhurskaus on kansan hurskautta ja mikäli vanha trendi kohdallani paikkansa pitää, tulen taas alimpaan helvettiin kirotuksi.Kysynkin, tuleeko kristittynä itseään pitävän lukea Ut:ttia eritoten Paavalin kirjeitä jumalan hengen tuotteena vai ihmisen omina näkemyksinään oikeasta kristillisyydestä?
-
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 28.04.2007 10:16
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Tästä aiheesta kannattaisi olla oma aloituksensa,sillä Galatalaiskirjeen ja Filippiläiskirjeen vertailut antavat ymmärtää kuinka Paavali välttelee käsittelemästä niitä asioita joista ollaan yhtä mieltä hän päinvastoin pyrkii antamaan "vastustajista" yksipuolisen ja erittäin negatiivisen kuvan.Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Paavalin ja muiden perustaessa seurakuntia Galatian provinssiin ja muuannekin (Rooma) ja pakanakristittyjen suhteellisen osuuden kasvessa ero kävi yhä selkeämmäksi Jerusalemissa jas sen ympäristössä oleviin nähden.
-
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 28.04.2007 10:16
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Olen toista mieltä.Pro et contra kirjoitti:Abrahamille toki annettiin lupauksia kuten Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kertoo!
Hebrealaiskirjeen lupaukset ovat syntyneet Qumranin yhteisön keskuudessa, II Q Melkisedek katkelmassa ja Jeesuksen aikana yleisesti luetussa Heenokin kirjassa.
Näissä selitetään : Heenokin ja Eliaan tavoin Melkisedek otettiin vedenpaisumuksesta turvaan taivaisiin,(ilmestyi Abrahamille kuitenkin ?) määrättyjen Riemuvuosien jaksojen alkaessa hän jälleen ilmestyy suorittamaan tehtäväänsä Psalmin 82 mukaisesti, eli toimia Jumalana ja lopunajan Tuomarina.
- Jaakko Ahvenainen
- Viestit: 8100
- Liittynyt: 28.04.2007 15:41
- Paikkakunta: Lieksa
Re: Voimmeko luottaa Jehovaan?
Nyt on pakko kompata Ariadnaa.Ariadna kirjoitti:Hebrealaiskirjeen lupaukset ovat syntyneet Qumranin yhteisön keskuudessa, II Q Melkisedek katkelmassa ja Jeesuksen aikana yleisesti luetussa Heenokin kirjassa.