Valehtelu JT aikana

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

uskollinenidiootti
Viestit: 207
Liittynyt: 08.10.2017 15:13

Valehtelu JT aikana

Viesti Kirjoittaja uskollinenidiootti »

Hei,

en huomannut että tästä topicista olisi ollut keskustelua aikaisemmin joten avaan tämän nyt.

Kirjoitan tämän erityisesti juuri eronneille, tai JT salaa katsojille ketkä ehkä potevat omantunnon tuskia kyseisesta aiheesta ja miettivät haluavatko elää kaksoiselämää vai vapautua ja alkaa elämään.

Kysymys: Oletko ikinä valehdellut johtuen siitä että asia on liittynyt Jehovan Todistajien käytökseen/tapoihin tai oppikysymykseen?

Itse valehtelin useasti etenkin nuorena johtuen siitä että en ymmärtänyt "totuutta, sekä puhuin mitä oli opetettu ilman että omaksuin sitä ikinä. Vanhempana se oli vakuuttavampaa sekä helpompaa kierrellä viikottain.

Mistä valehtelin kun kysyttiin perusasioita?

1. Mitä teet lauantai tai sunnuntai aamuisin?
2. Minkälainen joulu teillä on?
3. Synttärit?
4. Miksi äitisi/isäsi on outo eikä osallistu koulun toimintaan porukassa?
5. Mitä teette juhannuksena kun on vapaata?
6. Miksi et osallistu firman pikkujouluihin?
7. Miksi torstaisin (kokous) ei voi olla ylitöissä?
8. Miksi ei töissä oleva työkaveri voi viettää vapaa-aikaa pariskuntina yhdessä?

Tässä viattomat pinnalliset kysymykset "maailmallisilta", jotka harjoittivat minua valehtelemaan taitavasti kirkkain silmin joka jopa heijastui perhe-elämässä.
Skald
Viestit: 49
Liittynyt: 11.03.2017 21:24

Re: Valehtelu JT aikana

Viesti Kirjoittaja Skald »

Olen joutunut monesti valehtelemaan todistajille omasta elämästä. Jotenkin jopa pelottaa, miten automaattisesti ja luontevasti osaan filtteröidä omaa puhetta ja omia juttuja sen mukaan, kuka on kuulijana. Se on tavallaan kuin toinen luonto ja ei tarvi edes paljoa tietoisesti ajatella todistaja-epäsopivien juttujen kertomatta jättämistä. Mitä olen huomannut, niin ns. normaaleilta tuo ei onnistu läheskään niin hyvin ja heille tuntuu monesti sattuvan pieniä lipsahduksia. Kai sitä osaa kun on lapsesta asti harjoitellut...
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Valehtelu JT aikana

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Skald, tulin myös tosi taitavaksi tuossa, ihmekös tuo kun näyttelin uskovaistakin 32-vuotiaaksi asti. Mua taas lähinnä pelottaa pystynkö pidättelemään vastareaktiotani entiseen elämääni ja alkaisinko puhumaan pidäkkeettömästi mitä minä kuulijasta oikeasti ajattelen.
Olen jo pitkällä sillä linjalla.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Valehtelu JT aikana

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Lahkoaikoina tuli valehdeltua hyvinkin paljon. Suurimmaksi osaksi valheita kohdistin "ymmärtämättömiin" tai tilanteisiin, joissa halusin päästä mahdollisimman helpolla.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Valehtelu JT aikana

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Jehovan todistajana oppii valehtelemaan hyvin luontevasti sekä itselleen että toisille ja pitämään sitä täysin normaalina. Irtautumisen alkuvaiheessa taito jalostuu entisestään, koska pitää kätkeä luopioajatukset ja JT-normeista lipsuminen.

Tämä tapa on juurtunut niin syvälle selkäytimeen, että sitä on ollut vaikea karistaa. Olen vähitellen yrittänyt pakottaa itseäni puhumaan ennemmin liian rehellisesti kuin epärehellisesti.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin