Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Tästä herää kysymys, keitä Galatiaan tulleet juutalaiskristytyt olivat ja ja kenen valtuuttamina he toimivat. Vaikuttaisi siltä, että kyseessä on kolmas kristittyjen ryhmä (Gal. 2:4-5),
Paavalin kirjeiden perusteella oli vain kaksi ryhmää. Jos jättää Apt ei luotettavana lähteenä, niin pelkästään jo Galatalaiskirje paljastaa mitä silloisessa Paavalin päässä liikkui.
Kirje antaa kuvan itsekkäästä ihmisestä joka jakaa "omaa kokemustaan" evankeliumina, ja vain ja ainoastaan hän on saanut sen suoraan Kristukselta, ei ihmisiltä.
Toki hän tietää kuulijoidensa arvostavan maallisen Jeesuksen seuraajia ja Jerusalemin Pyhiä, eikä jätä kertomatta sitä kuinka hänen arvovaltansa on hyväksytty heidän taholtaan.
Mutta siinä samalla hänen vähättelevä kantansa heitä kohtaan tulee ilmi, sillä hänen ensisijainen auktoriteettinsa on Kristus jolta hän taas oli saanut näyn nyt neljäntoista vuoden jälkeen, joka kehotti häntä menemään Jerusalemiin niinpä hän vain sen näyn sen vuoksi suuntasi kohti Jerusalemia.
joka roihautti liekkeihin jo sovitun kiistan ja joihin Paavali oli törmännyt aiemminkin.
En löydä Paavalin kirjeistä sopimusta, muuta kuin alueellisen jaon.
Tämä sopimuksen poissaolo selittää osin Paavalin ja opetuslasten riitaiset suhteet sekä Pietaria koskeneen mustamaalauksen jota hän purkaa galatalaisiin.
Hyökkääväksi ja uhkaavaksi kristinuskon opettajaksi hän myös paljastuu kun on kyse oman asiansa perille saamiseksi esim. Gal. kirjeen 5:2, eikä tämä uhkaus jää ainoaksi
"Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi."
Vastaavia uhkauksia satelee niin filippiläisille ja korintolaisillekin.
Paavalin opettama, lain ja ympärileikkausen hylkääminen johtaa myös siihen väitteeseen, että Jeesus olisi ilmoittanut Paavalille näyssä jotain mitä ei ollut koskaan maininnut lähimmilleen ollessaan heidän keskuudessaan ennen ja jälkeen ylösnousemuksen.