Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Erikoinen tapaus nyt ei varsinaisesti kuulu tänne, mutta menköön
tekniikanmaailma.fi kirjoitti:Ranskan itäosassa virtaava Doubs-joki on kadonnut elokuussa kokonaan yli kilometrin matkalta, kertoo ranskalaislehti Le Parisien.

Joen katoaminen ei johdu kuivuudesta, vaan sadetta on ollut talvella ja keväällä alueella runsaasti. Siitä huolimatta joki on kadonnut reilun kilometrin alueelta kokonaan, ja samalla kaikki siinä elävät eläimet ja kasvit ovat kuolleet.
tekniikanmaailma.fi kirjoitti:Le Parisienin haastattelamat asiantuntijat antavat ilmiölle kuitenkin selityksen. Joen pohjassa on isoja halkeamia, joihin vesi on kyseisessä kohdassa joutunut. Tavallisesti nuo halkeamat ovat sedimentin tukkimia, mutta kevättulvat ovat luultavasti huuhtoneet tuon sedimentin pois.
tekniikanmaailma.fi kirjoitti:Virtauksen palauttaminen jokeen ei luultavasti ole helppoa, asiantuntijat arvioivat lehdessä. Tällä viikolla Ranskassa uutisoitiin, että joenpohjaa on alettu paikata, jotta ongelma ratkeaisi.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

hs.fi kirjoitti:GRÖNLANNIN pohjoisrannikkoa on pidetty tähän asti paikkana, jossa ilmastonmuutoskaan ei pysty sulattamaan meren paksua jääpeitettä. Nyt sielläkin lainehtii vapaata vettä, kertoo CNN.

Satelliittikuvissa umpijään tilalla näkyy ensimmäistä kertaa havaintohistorian aikana kymmenien kilometrien leveydeltä avovettä.

”Tätä aluetta on pidetty viimeisenä linnakkeena, jossa näemme näitä muutoksia. Nyt ne ovat tulleet”, sanoo vanhempi tutkija Walt Meier Yhdysvaltain lumi- ja jäätietokeskuksesta.

AJATUS VIIMEISESTÄ linnakkeesta perustuu CNN:n mukaan siihen, että jää on Grönlannin pohjoisrannikolla paksumpaa kuin missään muualla Pohjoisella jäämerellä. Siperiasta tuleva ajojää pakkautuu rannikkoa vasten paikoitellen yli 20 metriä paksuksi jäämassaksi.
hs.fi kirjoitti:JÄÄN PINTA-ALAN väheneminen kiihdyttää ilmastonmuutosta. Valkoinen jää näet heijastaisi auringon lämmön takaisin avaruuteen, mutta tummempi meri imee sen itseensä ja lämpenee.

Ilmatieteen laitoksen mukaan Pohjoisen jäämeren jääpeitteen pinta-ala on kutistunut 1970-luvulta lähtien, ja viimeisten kymmenen vuoden aikana kutistuminen on kiihtynyt.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Ensimmäistä kertaa havaintohistorian aikana"?

Mikä on havaintohistorian aikajana? Tällä tarkkuudella tämä oli epäuutinen.

"Loppukesästä jääpeite on pienimmillään, ja kaikkein pienimmillään se oli vuonna 2012." Siis täh? Ensin se oli pienimmillään ja sitten 6 vuotta sitten vielä pienempi?Tämä ei ehkä ole henkilökohtaisen havaintohistoriani ajalta se kaikkein epätarkin uutinen, mutta toivoisin uutisten sisältöön edes jonkunlaista analyysia otsikon väitteisiin...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kaarmis kirjoitti:"Ensimmäistä kertaa havaintohistorian aikana"?

Mikä on havaintohistorian aikajana? Tällä tarkkuudella tämä oli epäuutinen.

"Loppukesästä jääpeite on pienimmillään, ja kaikkein pienimmillään se oli vuonna 2012." Siis täh? Ensin se oli pienimmillään ja sitten 6 vuotta sitten vielä pienempi?Tämä ei ehkä ole henkilökohtaisen havaintohistoriani ajalta se kaikkein epätarkin uutinen, mutta toivoisin uutisten sisältöön edes jonkunlaista analyysia otsikon väitteisiin...
"Loppukesästä jääpeite on pienimmillään, ja kaikkein pienimmillään se oli vuonna 2012" tarkoittanee koko Grönlannin jääpeitettä. Otsikko taas puhuu tietystä alueesta Grönlannin pohjoispuolella ja siihen liittyvistä havainnoista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Loppukesästä jääpeite on pienimmillään, ja kaikkein pienimmillään se oli vuonna 2012" tarkoittanee koko Grönlannin jääpeitettä. Otsikko taas puhuu tietystä alueesta Grönlannin pohjoispuolella ja siihen liittyvistä havainnoista.
Voipi olla. Käyttämäsi sanat "tarkoittanee" ja "tietystä alueesta" ei nyt kuitenkaan ole viiltävää analyysia tällaisen KATASTROFAALISEN ilmastonmuutoksen todistamiseksi?

En nyt väittäisi olevani ilmastonmuutosdenialisti, mutta vartiotornimainen, jopa sitäkin heikompi, "journalismi" ei tee hyvää denialistien väitteiden edessä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Se on miun syy. (Jopet show)

Kysytään taas, kuinka minun tulisi jatkossa elää, että syyllistäminen loppuisi? ( traumoja minulla jostain?)
Pentti Linkola sanoi," että luonto joutui tuhon tielle sen jälkeen, kun keksittiin kivikirves".

Pitäisi varmaan muuttaa johonkin korpeen, ja koittaa kuinka kauan pysyy hengissä. Sitten ei lohkeaisi jäävuoria, johon Titanicit törmäävät.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Älä ota itseesi. Asioista voi lienee kertoa, ilman että juuri sinun tarvitsee tuntea pahaa mieltä. Kunhan tiedetään minne päin ollaan menossa (tai te olette, minä en täällä montaa vuotta ole, heh heh).
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kai sitä voi jokainen, joka kuluttaa enemmän kuin pallo kestää (eli varsinkin me länsimaalaiset), potea huonoa omaatuntoa, mutta onko siitä jotain hyötyä, on ehkä se seuraava kysymys.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

On sitä ongelmaa länsimaiden lisäksi 3. maissakin. Ei laatu vaan määrä. Ei kestä pallero ruokkia kaikkea porukkaa. Mutta onneksi joku rutto v2 hoitanee homman, myös länsimaissa.

Anteeksi, tämä ei suoraan liittynyt lämpenemiseen. Mutta lopulta, kaikki liittyy kaikkeen. En kadehdi tänne jääviä, esim. juuri nyt lapsena olevia ja tulevaisuuden nälkäisiä ja janoisia suita.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Palleron kestokyky riippuu tuossa yhteydessä siitä, millä ja miten ihmiset syötetään. Nykymenolla ei toki varmaan saada 10+ miljardia ihmistä kauaa ruokittua, mutta näidenkin haasteiden eteen tehdään joka päivä töitä, eikä ihmisen kekseliäisyydelle ja sopeutumiskyvylle ole vielä löydetty rajoja.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Ja jos ei muuten, niin jäähän sitten vielä kannibalismi. Se tuo aivan uuden polun selvitä. Apetta piisaa.

Vesi on hankala. Nyt jo kuivuus on esim. Afrikassa ihan järkyttävää. Pahaa tekee, oikeasti.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Verilettu kirjoitti:(tai te olette, minä en täällä montaa vuotta ole, heh heh).
No, ei sitä kukaan varmasti tiedä missä järjestyksessä Hiippakuntaa vaihtaa.
Verilettu kirjoitti:Nyt jo kuivuus on esim. Afrikassa ihan järkyttävää. Pahaa tekee, oikeasti.
Joo,sama täällä, eihän kuivuus lähtökohtaisesti mikään kiva asia ole, kuivuutta kun nyt vaan on ollut tietyissä paikoissa iät ajat, ei mikään uusi asia.

Muutaman vuoden takainen tieto WHO:lta, "liikenneonnettomuudet tappavat n. 34 kertaisesti äärisäihin verrattuna. Ja, sodat ja väkivalta tappavat n.20 kertaisesti."
Tällainen tieto muistaakseni viiden vuoden takaa.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Hei. Koeta välillä ymmärtää laajemmin. Vai kuoleeko esim näiden ainoa elinkeino, esim. laiduntavat eläimet myös enemmän liikenneonnettomuukdissa kuin esim. viimeaikaisissa kuivuuksissa?

Ja lähtöjärjestys on aika vakio ihmisillä, jonossa eteneminen on monesta asiasta, esim. iästä ja sairauksista kiinni, aika pitkälti. Sitten on aika ja sattumat. ;) Enkä tarkoittanut juuri ketään täältä vaan yleisimmin. Minun jälkeeni on paljon enemmän ihmisiä kuin juuri nyt.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

hs.fi kirjoitti:KOSKA maapallo vain lämpenee, sitä pitää pahimmassa tapauksessa viilentää. Tutkijat ovat jo pitkään arvelleet, että hiukkasten levittäminen ilmakehään voisi toimia.

Yhdysvaltalaisen planeettatutkijan Robert Nelsonin ryhmä on laskenut, että tarvitaan vain 360 rahtilentokonetta levittämään jatkuvasti alumiinioksidihiukkasia, jotka heijastavat auringonvaloa. Näin maapallo viilenee.

”Maapallolla nousee ja laskeutuu päivittäin satatuhatta lentokonetta. Siihen nähden määrä olisi vähäinen”, Nelson totesi vierailuluennollaan Helsingissä kuun alussa.

Nelsonin ryhmän uuden tutkimuksen mukaan vielä kätevämpi aine olisi natriumkloridi eli ruokasuola. Se on tehokkaampi viilentäjä ja vähemmän haitallinen.

ILMAKEHÄÄN kylvettyjen hiukkasten viilentävä vaikutus voisi olla peräti puolitoista astetta.
hs.fi kirjoitti:”Kriisi tulee eteenne teidän elinaikananne”, Nelson sanoi ilmakehätutkijoille, tähtitieteilijöille ja opiskelijoille Helsingissä elokuun alussa.

AURINGONVALON heijastaminen takaisin avaruuteen on Nelsonin mukaan väliaikainen ratkaisu. Se voisi antaa ihmiskunnalle aikaa hillitä hiilidioksidipäästöjä.

”Se on houkutteleva kuin morfiini. Samalla lailla se lievittää oireita mutta ei poista ongelmaa”, Nelson varoittaa.
Tämä olkoon viimeinen liittämäni uutinen. Vaikkei niissä ole ollut kyse minun mielipiteestä, vaan välitin eteen tulleita minun mielestä aiheeseen liittyviä uutisia muidenkin luettavaksi, aistin että suurin osa on sitä mieltä, ettei mitään hätää ole, eikä mitään voi tehdä. Joten nämä tuskin kiinnostavat suurinta osaa. Joten miksi nähdä vaivaa. Voi keskustella muutenkin. :thumbup:
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Verilettu kirjoitti: Tämä olkoon viimeinen liittämäni uutinen. Vaikkei niissä ole ollut kyse minun mielipiteestä, vaan välitin eteen tulleita minun mielestä aiheeseen liittyviä uutisia muidenkin luettavaksi, aistin että suurin osa on sitä mieltä, ettei mitään hätää ole, eikä mitään voi tehdä. Joten nämä tuskin kiinnostavat suurinta osaa. Joten miksi nähdä vaivaa. Voi keskustella muutenkin. :thumbup:
Kuten olen ilmastodenialismiin aiemminkin vastannut, vastaan saman edelleen: Mitä haittaa on yrittää pysäyttää/hidastaa ilmastonmuutos? Jos ei toimi, niin sitten ei toimi mutta ainakin on yritetty. Sen sijaan sormet korviin ja pää pensaaseen- ajattelu ei ainakaan johda mihinkään.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Vastaa Viestiin