Pysytään nyt vain Ut:n varhaisten kirjoitusten joukossa, josta hebr.evan on yksi mielenkiintoisimmista koska sen juuret yltävät Jeesuksen arameankielisiin opetuslapsiin.Oraakkeli kirjoitti:Raamattu halutaan rinnastaa lähtökohtaisesti muihin pyhinä pidettyihin kirjoihin, vaikkapa Koraaniin tai Bhagavadgitaan niin apokryfit voivat olla silloin kanonisten kirjojen kanssa tutkimuksen suhteen samalla viivalla.
Käsitteenä sukupuoli kuitenkin määrittelee ymmärryksemme, muutenhan sitä ei olisi kirjoituksissa määritelty.Mitä Pyhään Henkeen tulee, en usko, että kielitieteellinen näkökulma on oleellinen.
Ratkaiseva seikka on jälleen Raamatun status.Puhummeko Jumalan sanasta vai pelkästä ihmisten kirjoittamasta kirjakokoelmasta? Lähtökohtamme määrittelee sitten pitkälti sen, tulkitsemmeko Raamattua pelkästään uskonnonhistoriallisesta näkökulmasta vai näemmekö Raamatussa jumalallisen tarinan.
Raamattuun sisältyvät kaikki kirjeet ovat ihmisten kirjoittamia ja ihmisten siihen valitsemia, vastaavalla tavalla kun todistajat julkaisevat näkemyksiään hallintoelimen yhteisellä päätöksellä.
VT:n osalta kokoelman hyväksyi juutalainen papisto ja Ut:n osalta filosofia koulutuksen saaneet kirkkoisät.
Huomaa, että se kirjoitusten mukaan annettiin juutalaisille Jeesuksen seuraajille, julkistaen samalla hengen siirtyneen papistosta kansan pariin.Tarinan näkökulmasta Pyhän Hengen vuodattaminen helluntaina sopii pelastustarinaan mielestäni oikein hyvin.
Tuo henkilökohtainen syntikäsite on varsin myöhäinen, aiemmin se oli kollektiivinen Israelin kansan taakkaPointtihan on se, että Kristuksen sovittavan työn kautta asema Jumalan lapsina tuli mahdolliseksi syntisille ihmisille.
.Siten Pyhä Henki astuu tarinaan juuri oikeana ajankohtana, helluntaina, todistamaan lapsen asemasta
Jumalan hengen sanotaan kyllä toimineen vastaavasti Vt:n aikanakin joten mitään tyrmäävää uutuutta se ei ollut. mm. 1.Sam 10:10, 2:aik. 15:1 2, 2.Aik.20:14 Herran Henki tuli seurakunnan keskellä Jahasieliin jne.
Samasta Jumalan Hengestä Puhuu myös Paavali kun hän mainitsee omaavansa Jumalan Hengen. Room.8:14, 1.Kor.2:11, 1.Kor.3:16, 1Kor.6:19
Noinkin voi sanoa kun naisesta/feminiinistä ei ota selvää kukaan, taitaa päteä taivaalliseenkin.Pyhä Henki on kuin tuuli. Et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. (Joh.3:8.) Onko tässä sitten johdonmukaisuutta?