Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuvat: Pixabay

Jehovan todistajien julkaisema Raamatun ymmärtämisen opas -kirja vihjaa, että osa mielenterveyden ongelmista johtuu demoneista:

"Vaikka kaikki hullut tai mielisairaat ihmiset eivät olekaan demonien riivaamia, niin on johdonmukaista olettaa, että demonien riivaamat ihmiset ovat tasapainottomia."

Kuva

On kiinnostavaa, että Vartiotorni on sälyttänyt mielisairauteen sairastumisen myös "väärän" uskonnon syyksi:

"Väärä uskonto synnyttää tietämättömyyttä, pelkoa, taikauskoa, vihaa, kiihkomielisyyttä ja mielisairautta."

Onko tässä koko totuus?

https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w616.html
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

"Vaikka kaikki hullut tai mielisairaat ihmiset eivät olekaan demonien riivaamia"
Mitäköhän Seura mahtaa pitää hullun ja mielisairaan erona?
"Väärä uskonto synnyttää tietämättömyyttä, pelkoa, taikauskoa, vihaa, kiihkomielisyyttä ja mielisairautta."
Jeps. Tulee mieleen eräskin uskonto, joka tutkitusti synnyttää näitä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Mitäköhän Seura mahtaa pitää hullun ja mielisairaan erona?
Ainakin sellainen ero on havaittavissa, että hulluus olisi pikemmin moraalista kuin älyllistä vajaavuutta. Ja mitä tossa tarkastelin, niin Vt-seuralle mielisairaus tunruu nykyään olevan lääketieteellistä sarjaa. Mun nuoruudessa se oli pikemminkin demonien aikaansaamaa riivaamista. Kehitys on mennyt terveempään suuntaan.
Jeps. Tulee mieleen eräskin uskonto, joka tutkitusti synnyttää näitä.
Onneksi on Prozac, johon liittyen amerikkalaiset entiset jehovantodistajat ovatkin kirjoittaneet Prozac-vetoisista seurakunnista.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Markku Meilo kirjoitti:Kehitys on mennyt terveempään suuntaan.
Erittäin hyvä näin. Yksittäisissä todistajissa terveydenhoitoa ja mielenterveyttä koskevat asennevammat voivat silti istua yhä tiukassa. Muistan, kuinka seurakuntani esivalvoja piti viime vuosikymmenellä paikallisiin tarpeisiin tarkoitetun puheen masennuksesta. Siinä osattiin mm. kertoa, kuinka kenelläkään suomalaisella ei ole syytä olla masentunut, koska asiat ovat täällä niin paljon paremmin kuin esimerkiksi Afrikassa. Kun itse olin vähän aikaisemmin mennyt saman vanhimman puheille mielenterveysongelmien takia, hän kehotti lopettamaan maailmallisen musiikin kuuntelun. Ja olemaan erittäin varovainen mahdollisen terapian suhteen.

Hae nyt sitten näiltä rakkaudellisilta ja ymmärtäväisiltä paimenilta sitten apua, kun mieli on rikki. Näinhän käsittääkseni yhä kannustetaan toimimaan, vaikka lääketieteellistä hoitoakaan ei enää onneksi (ainakaan järjestötasolla) tuomita.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Hae nyt sitten näiltä rakkaudellisilta ja ymmärtäväisiltä paimenilta sitten apua, kun mieli on rikki. Näinhän käsittääkseni yhä kannustetaan toimimaan, vaikka lääketieteellistä hoitoakaan ei enää onneksi (ainakaan järjestötasolla) tuomita.
Taisi olla 1960-luvun konventtipuhe, joka jäi mieleen siitä, että avun hakeminen mielenterveysongelmiin on samaa kuin avun hakeminen Egyptistä. Siihen kun liitti sen esitelmän, jossa puhuja esitti kuinka suurin osa mielisairauksista on nimenomaan demonien aikaansamaa, niin siinä sitä epätervettä pohjaa ajatuksille. Niinpä en nähnyt (luetaan älynnyt) mitään ongelmaa seurakunnanpalvelijan kehottaessa mua pitämään tutkistelua mielenterveysongelmaiselle kaverille. Pari kertaa yritin, mutta ei siinä mitään järkeä ollut. Myöhemmin asia vilutti sanomattomasti kun vuosikymmenien päästä törmäilin kaveriin kotikadullani. Vaihdoimme muutaman sanan aina milloin hänellä ei ollut menossa rärkeä keskustelu Jehovan kanssa. Nyt ajattelen, ettei siitä varmaan olisi haittaakaan ollut jos seurakunnan vanhin olisi pikemminkin rohkaissut hakemaan ammattiapua Vt-seuran jorinoiden asemesta. Etenkin kun pari vuosikymmentä sitten kyseinen nokkamies soitteli ja maanitteli palaamaan oksennukselle, kertoen itse syöneensä kaiken aikaa mielialalääkkeitä. Jos mies esitellään esimerkiksi seurakuntalaisilleen, niin olisi sitten esimerkin vuoksi parannellut ongelmiaan rukoilemalla ja tutkimalla enemmän.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Aikaisempi kielteinen suhtautuminen ammattiapuun on kyllä järjestön kannalta siinä mielessä ymmärrettävää, että asioiden käsittely terapiassa voi tosiaan horjuttaa kulttiin indoktrinoidun ihmisen uskoa. Uskoisin, että ensimmäiset epäilyksen siemenet alkoivat itää omassa päässäni juuri terapeutin vilpittömien kysymysten ja kommenttien seurauksena. Siksi koinkin terapian tuohon aikaan hyvin ahdistavaksi.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Weathertop kirjoitti:Aikaisempi kielteinen suhtautuminen ammattiapuun on kyllä järjestön kannalta siinä mielessä ymmärrettävää...
Mä olen pienessä mielessäni pähkäillyt tätä vuosikymmeniä ja jotenkin vaan aina päädyn siihen, että yksi osatekijä voisi hyvinkin olla sellainen kompotti, jossa on näkemys maailman onnellismmasta kansasta, näkemys mielenterveyden ammattilaisten jonkinlaisesta sidoksesta Saatanaan (koska kyse on demonien vaikutuksesta) ja esittämäsi piirre, että asioiden käsittely terapiassa voi tosiaan horjuttaa kulttiin indoktrinoidun ihmisen uskoa.
Siksi koinkin terapian tuohon aikaan hyvin ahdistavaksi.
Mun ei tarvinnut mennä terapiaan hankkiakseni epämiellyttävän olotilan, riitti kun menin kokoukseen ja näin tuon seurakunnanpalvelijan, jonka negatiivinen asenne nuoria kohtaan oli lähinnä käsin kosketeltavaa laatua. Etenkin kun vertailukohtana oli ainakin kertaluokkaa asiallisempi* apulaispalvelija. Toisaalta seurakunnanpalvelijaa voin nyt muistella kiitollisuudella, antoihan hän tarpeelliseksi osoittautunutta työntöapua seurakunnasta erkaantumiselleni.


*) Hyvä esimerkki oli yksien bailujen jälkimaininki, jossa minutkin otettiin apulaisen kuultavaksi, kyse oli lähinnä brenkun määrästä, muuta moitittavaa ei ollut. Porukkaa oli muistaakseni kymmenkunta ja kerroin, että brenkkua oli kaksi flindaa kossua. Tällöin apulainen totesi, ettei siitä määrästä riittänyt edes kaikille ja kuuleminen oli sillä kuitattu.
Diiva
Viestit: 52
Liittynyt: 12.09.2017 02:16

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Diiva »

Tästä tulikin mieleen, kun joskus aikoinaan oli juttua Vartiotornissa siitä, että jos jossain todistajassa on demoni, niin seurakunnan vanhimmat voisivat auttaa ajamaan sen ulos. Harmittaa etten muista enää milloin tämä kirjoitus oli julkaistu ja kiinnostaisi tietää onko jossain todistajien julkaisuissa kerrottu tästä tarkemmin. Esim.kuinka tällainen "manaus" tapahtuu. :shh:
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Jehovan todistajien suhtautuminen mielenterveysongelmiin ja masennukseen ennen ja nyt

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Diiva kirjoitti:Tästä tulikin mieleen, kun joskus aikoinaan oli juttua Vartiotornissa siitä, että jos jossain todistajassa on demoni, niin seurakunnan vanhimmat voisivat auttaa ajamaan sen ulos. Harmittaa etten muista enää milloin tämä kirjoitus oli julkaistu ja kiinnostaisi tietää onko jossain todistajien julkaisuissa kerrottu tästä tarkemmin. Esim.kuinka tällainen "manaus" tapahtuu. :shh:
Olisipa mielenkiintoista lukea. Täysin uusi juttu minulle. Minä tosin olin vain vähän aikaa aktiivisesti mukana.

Tuohon demonin pois ajamiseen, niin voisi auttaa että kiertäisi kesän kaikki konventit läpi. Luultavasti demonillekin piisaisi jossain vaiheessa kuivaakin kuivemmat konventtipuheet. Ainakin itselläni masennukseni helpotti sen verran, ihan vain omassa konventissa takapuolen ja aivojen puuduttaminen, että piristyin ja aloin tutkailemaan mihin ihmeeseen olin itseni ajanut.

Omassa seurakunnassa oltiin näennäisen ymmärtäväisiä masennukseen. Kuitenkin, ainoa mikä auttoi kuulemma, oli kenttäily, Raamatun tutkailu, kokouksissa "ystävien" välttelyn toteaminen jne. Osaltaan totta, ainakin osaltani. Tuli nostettua kytkintä.
Vastaa Viestiin