Karttaminen on kiristämistä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

pakana kirjoitti: Hä? Onko toi joku syy erottamiselle? Tulevaisuudessa tapahtuva irstaus?! HAH! :lol: Tolla perusteella vois erottaa kaks kolmasosaa JT- nuorista. :roll:
Joo, niin voisikin. Ihan lelusyytöksillä minut erotettiin. Suomalainen kiekkarikin myönsi sen, mutta sanoi siihen, että "jollain perustella sinut kyllä pitää erottaa". :lol:
Ensin siis päätetään, että erotetaan. Sitten vasta mietitään perusteet sille.
Sitä vanhinten mainitsemaa irstautta ei ole koskaan tapahtunut. Kehotankin Jehovan todistajia vähän irstailemaan minun kanssani, että minun erottamiselle löytyy oikea peruste! :lol:
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Ajattelen

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Ajattelen »

Ainakin kastekysymysten yhteydessä pitäisi käydä läpi, mitä tapahtuu jos eroaa/erotetaan. Näin pankissakin isoa lainaa nostaessa kerrotaan, mitä pankki tekee, jos sovittu jostain syystä ei toimikkaan.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ajattelen kirjoitti:Ainakin kastekysymysten yhteydessä pitäisi käydä läpi, mitä tapahtuu jos eroaa/erotetaan. Näin pankissakin isoa lainaa nostaessa kerrotaan, mitä pankki tekee, jos sovittu jostain syystä ei toimikkaan.
Kyllähän se läpi käydäänkin. Ja vaikka ei käytäisi, vaikea on kuvitella että kasteelle asti päätyisi ilman että olisi törmännyt karttamissääntöön useampaankin otteeseen. Kasteeseen tähätäävässä tutkistelumateriaalissa asia tuodaan niin ikään esille.

Toinen asia on sitten se, miten kukin karttamisen sisäistää. Mitä nuorempana kasteelle menee, sitä vähemmän sääntöä varmaan ajattelee, saati ymmärtää mitä se todella tarkoittaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Tony kirjoitti:Toinen asia on sitten se, miten kukin karttamisen sisäistää. Mitä nuorempana kasteelle menee, sitä vähemmän sääntöä varmaan ajattelee, saati ymmärtää mitä se todella tarkoittaa.
Olipa kyseessä indoktrinoitu lapsi tai höynäytetty aikuinen, hän ei tiedä mihin todellisuudessa liittyy, eikä karttamissääntö "koske häntä", koska hän ei ajattele ikinä eroavansa.

Voihan ihminen liittyä rikollisjengiinkin täysin tietoisena siitä, että jengi kohtelee lähtijöitä vähemmän kivasti, mutta tämä ei häntä haittaa, koska jengin edut houkuttelevat eikä hän ajattele koskaan sitä jättävänsä. Liittymishetkellä vallinnut tietoisuus jengin tavoista ei kuitenkaan muodosta mitään laillisesti pitävää "sopimusta", joka oikeuttaisi jengin käyttämään henkistä tai fyysistä väkivaltaa eroamisen yhteydessä.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Tony »

Polyester kirjoitti:
Tony kirjoitti:Toinen asia on sitten se, miten kukin karttamisen sisäistää. Mitä nuorempana kasteelle menee, sitä vähemmän sääntöä varmaan ajattelee, saati ymmärtää mitä se todella tarkoittaa.
Olipa kyseessä indoktrinoitu lapsi tai höynäytetty aikuinen, hän ei tiedä mihin todellisuudessa liittyy, eikä karttamissääntö "koske häntä", koska hän ei ajattele ikinä eroavansa.
Näinhän se menee. Tilanteessa on juuri löydetty Totuus™ eikä eroamista ei pidetä edes vaihtoehtona. Tolloin koko karttamisasiaa ei tarvitse käsitellä kuin siltä kannalta, miten se vaikuttaa omaan toimintaan todistajana.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
AnaniasHurmos
Viestit: 22
Liittynyt: 15.03.2014 16:59

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja AnaniasHurmos »

En ole lain asiantuntija, mutta epäilen että alaikäisten luopiolapsien kohtelu on jo rikoslain alaista. Minut erotettiin 13-14-vuotiaana ja kyllä siinä tilanteessa olin heitteille jätettynä. En tiedä miten asiaan saataisiin muutosta. Itse olisin valmis vaikka kuinka pitkään oikeusprosessiin. Järkevintä mielestäni olisi jos kaikki jehova-luopiolapset nostaisivat ryhmäkanteen.
Kaikki todella arvokas tässä elämässä on ilmaista.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Voihan ihminen liittyä rikollisjengiinkin täysin tietoisena siitä, että jengi kohtelee lähtijöitä vähemmän kivasti, mutta tämä ei häntä haittaa, koska jengin edut houkuttelevat eikä hän ajattele koskaan sitä jättävänsä. Liittymishetkellä vallinnut tietoisuus jengin tavoista ei kuitenkaan muodosta mitään laillisesti pitävää "sopimusta", joka oikeuttaisi jengin käyttämään henkistä tai fyysistä väkivaltaa eroamisen yhteydessä.
Hyvä vertaus. Sama koskee jo oikeuskomiteoita. Kyllä kasteelle menevä tietää että sellasia on, muttei 12-kesäisenä kastautuessaan osaa kuvitella itseänsä kertomassa kolmelle sedälle että missä asennoissa ja saitko.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Ajattelen

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Ajattelen »

Minulle ei koskaan, ei kertaakaan kerrottu, mitä tapahtuu, jos en toimi ns. Oikein. Eli erottamisesta ja siihen liittyvästä ei ikinä puhuttu mitään.. En edes tiennyt, että semmoista on olemassa! Olen Porilainen todistaja ja mukana asiassa, mutta kauhistuttaa kaikki mitä olen täältäkin lukenut, olen herännyt tähän toden teolla.. Miten kaikki onkin vain "harhaa" täsdä uskossa... Vaikea tilanne, haluaisin erota, mutta perhe, suku ym. Minulla on täällä Porissa useita todistajaystäviä, mitkä pohtivat nyt tätä tilannetta, haluaisivat pois tästä, mutta ovat pakosta kiinni asiassa, koska menettäisivät liikaa, jos eroaisivat järjestöstä.. Tämä on vain ajan kysymys, kun alkaa tapahtumaan, ihmiset saavat tietoa nyt niin paljon, ettei ihan kaikki "uppoa".
Kletos
Viestit: 325
Liittynyt: 13.01.2009 10:23

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Ajattelen kirjoitti:Minulle ei koskaan, ei kertaakaan kerrottu, mitä tapahtuu, jos en toimi ns. Oikein. Eli erottamisesta ja siihen liittyvästä ei ikinä puhuttu mitään.. En edes tiennyt, että semmoista on olemassa! Olen Porilainen todistaja ja mukana asiassa, mutta kauhistuttaa kaikki mitä olen täältäkin lukenut, olen herännyt tähän toden teolla.. Miten kaikki onkin vain "harhaa" täsdä uskossa... Vaikea tilanne, haluaisin erota, mutta perhe, suku ym. Minulla on täällä Porissa useita todistajaystäviä, mitkä pohtivat nyt tätä tilannetta, haluaisivat pois tästä, mutta ovat pakosta kiinni asiassa, koska menettäisivät liikaa, jos eroaisivat järjestöstä.. Tämä on vain ajan kysymys, kun alkaa tapahtumaan, ihmiset saavat tietoa nyt niin paljon, ettei ihan kaikki "uppoa".
Jos et ole vielä lukenut kirjaani Vartiotornin varjossa, niin lainaapa se lähimmästä kirjastosta ja lue se. Toinen kirjani, johon sinun kannattanee perehtyä on Päästä meidät pelosta, jossa käyn läpi perusasioita manipuloinnista, kontrolloinnosta, hengellisestä väkivallasta ja siitä, mitä keinoja voi käyttää, kun haluaa irti epäterveestä yhteisöstä. Kirjassa on käsitelty useita eri yhteisöjä. Eniten siinä puhutaan todistajuudesta.
Kirja on loppuunmyyty, mutta sitäkin löytyy hyvin kirjastoista.

Olen pitänyt hengellisestä väkivallasta teemailtoja ja koulutuksia jo vuosia. Viimeksi pidin kolme kahden tunnin luentoa viime viikonloppuna Lohjalla. Jos tarvitset neuvoja käytännön tasolla, tsemppiä tai vertaistukea, niin ota yhteyttä yritykseni nettilomakkeella. Käsittelen kaikkia viestejä luottamuksella.

Yhteydenottolomake ja nettisivuni: http://arotron.fi/ota-yhteytta/

Koulutukseltani olen teologi ja olen tutkinut ahdistavia uskontoja jo 2000-luvun alusta. Helsingin yliopistossa tekemä graduni käsittelee hegellistä väkivaltaa. Gradu löytyy täältä: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/21722
Ensimmäinen kirjani nimettiin samalla nimellä kuin tämä gradu, mutta kyse on täysin erillisestä teoksesta. Vain aihepiiri on sama.

En ole itse ollut milloinkaan Jehovan todistaja. Juureni ovat luterilaisessa kirkossa, jossa toimin aktiivina. Osa sukuani, muun muassa kaksi siskoani on todistajia. He ovat olleet järjestössä mukana jo kymmeniä vuosia.

Tilanteesi on haastava. Tsemppiä ja voimia sinulle.


PS. Toimenkuvani on jakaa tietoa ja neuvoa ihmisiä etsimään apua sopivalta taholta. Kirjoitan näistä aiheista ja pidän luentoja. Terapeutti en ole. :wink:
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Karttaminen on kiristämistä

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/8116b1 ... 4_u0.shtml

Iltalehden juttu erään ex-todistajan karttamiskokemuksista. Jehovan todistajien suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin tulee myös esille.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Vastaa Viestiin