2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Tämän ketjun avaus syntyi siitä kun tuota 2.Pietaria aikoinaan usein itse käytin ja sitä tälläkin palstalla käytettiin koskien "pian" koittavaa Jeesuksen paruusiaa.

Tässä samalla tuli esiin varhaisen kirkon syntyminen ja harhaoppisuus, samalla yritin jäljittää mihin ryhmään sijoittaisin Jehovan todistajat.

He kuitenkin sanovat oppinsa polveutuvan Jeesuksen opetuslasten opista.

Näin ei voi olla.
Kaikki juutalaiskristityt sijoitettiin niiden harhaoppisten joukkoon jotka jäivät alkaneen kirkon ulkopuolelle.

Kirkkoisät yhdistävät heidät kaikki (mm.Irenaus) ebioneihin vaikka ns. juutalaiskristittyjä oli useita eri ryhmiä, mutta heitä kaikkia yhdisti se,että he eivät hyväksyneet Paavalin kirjoituksia, vaan pitivät häntä Lain luopiona.
Juutalaiskristityillä oli ainoastaan VT:n kirjoituksia sekä hebrealaiset tai oikeammin aramealaiset kirjoitukset Matteuksen mukaan. "Nykytutkimus" pitää heitä "pietarilaisina" Jerusalemin tuhon jälkeisinä vainottuna ryhmänä.
Siis Jt:t eivät voi olla oppinsa mukaan juutalaiskristittyjen seuraajia, koska he pitävät Paavalin kirjeitä jumalan henkeyttäminä seurakunnan ohjekirjeinä.

Toinen suuri varhaisesta kirkosta erotettujen harhaoppisten ryhmä oli gnostilaiset suunnat, ja yllättävän moninaisina.
Eräs suunta josta ehkä nykymuodossaan oleva kristikunta hyötyi ehkä eniten (vuonna 85 Pontuksen piispan perheeseen syntynyt) oli Markion joka ensimmäisenä kristittynä oli esittämässä kirkolle kokoelmaa Paavalin kirjeistä sekä yhtä Herran evankeliumia.
Rooma ei koottua opusta hyväksynyt, mutta sai siitä ajatuksen koota toisenlaista Uuutta testamenttia.

Markion ei Vanhaa Testamenttia hyväksynyt,joten JT-t eivät kuulu siihenkään varhaiseen paavalilaiseen ryhmään, joka suuntana hiipuikin kokonaan pois historiasta jo 400 luvulla .

Lähes samaan aikaan Markionin kanssa vuonna sata synty itäisen Jordanian aluella Elkhasain ja hänen ilmestyksistä syntyi myöhemmin gnostilainen suuntaus manikealaisuus joka kukoisti aina 1600 luvulle asti viimeisimmät havainnot ovat aina Kiinassa asti . Opissa yhdistyi Jeesuksen Zarathurtsan ja Buddhan opit joten Jt:t eivät kuulu sinnekään.
Ainoa gnostillisperäinen oppi joka on säilynyt antiikista aina meidän aikaamme on "Johannes Kastajasta alkunsa saanut" mandealaisuus , heitä on edelleen vainottuina Irakissa ja pakolaisina Ruotsissa noin 8000 uskovaa, heille taas Jeesus on väärä profeetta.

Antiikissa syntynyt kirkko ja sen Aleksandrian teologisesta koulusta periytynyt Filonin Logos-teologia (juutalaisfilosofinen oppinäkemys), jonka Justinos Marttyyri toi osaksi kristinuskoa, ja jonka myötä Jeesus samastui Jumalaksi ei myöskään sovi JT: den oppiin.
Kirkolle Apostolinen seuraamus oli tärkeä opillisesti ja siksi harhaoppiseksi mainittu "pietarilaisuus" liitettiin uusiin kirjoituksiin jopa Pietarin kirjoitusten muodossa UT:n jotta jatkumo Jeesuksesta olisi täydellinen.

Monet antiikin aikaiset opin juuret ovat nousseet aina uudestaan ja uudestaan Jeesuksen paruusian odottamisen myötä pinnalle, kuten montanolaisuus joka voidaan yhdistää nykyiseen helluntalaisuuteen samoin gnostilaiset suunnat ovat lisääntymässä.

Jehovan todistajille en löydä hakemallakaan opillisia juuria kristinuskosta, heillä näyttä olevan rusinat pullasta usko joka ei kokonaisuudessaan perustu mihinkään oppiin sellaisenaan alkuseurakunnissa olleisiin oppeihin.
Viimeksi muokannut Ariadna, 14.10.2018 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:Jehovan todistajille en löydä hakemallakaan opillisia juuria kristinuskosta, heillä näyttä olevan rusinat pullasta usko joka ei kokonaisuudessaan perustu mihinkään oppiin sellaisenaan alkuseurakunnissa olleisiin oppeihin.
Ilman protestantismia jehovantodistajuutta ei olisi, joten syystäkin Luther on Jehovan todistajille kelpo veikko. Hyvin hennot hiusjuuret kristinuskoon löytyvät adventismin kautta, josta Wikipediassa mainitaan mm. Adventistinen teologia on yhdistelmä kaikista kolmesta protestantismin pääsuunnasta: luterilaisuudesta (lähinnä maltillisesta pietismistä), kalvinismin arminiolaisesta haarasta (metodismi) ja radikaalireformaatiosta (anabaptismi), jonka vaikutus on huomattavin. Siis Spenerin, Calvinin ja Zwinglin kautta Wendelliin 1870, jolta Russell sai uuden inspiraation saarnaajaksi. 1876 Russell tututstui Barbouriin, jonka kanssa hänellä oli yhteisiä odotteita tulevaisuudesta, mutta kun vuoden 1878 Jeesuksen paluu, jota Russell ja Barbour kumppaneineen odottivat, jäi toteutumatta, tiet erosivat ja loppu onkin tuttua.

Jehovantodistajuus on eriytynyt kristinuskosta siinä määrin kauas omaksi lahkokseen, ettei sitä enää kristilliseksi tunnusteta. Ja tämänhän me tiedämme.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Onkohan niin että "Areiolaisuuden" tapainen opetus johtaa vääjäämättä tietynlaiseen suuntaan?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ariadna kirjoitti:Jehovan todistajille en löydä hakemallakaan opillisia juuria kristinuskosta, heillä näyttä olevan rusinat pullasta usko joka ei kokonaisuudessaan perustu mihinkään oppiin sellaisenaan alkuseurakunnissa olleisiin oppeihin.
Tämä on helppo havaita siitä epätoivoisesta tavasta kuinka Paavali-Russell -jatkumoon on tarjottu kolminaisuutta opettaneita Waldesia, Wycliffeä sekä Lutheria. Kolminaisuusoppi on kautta Vt-aikain ollut paha peikko ja 1970-luvun lukijain kysymys mainitsee asiasta näin:
"Näin ollen on läpi vuosisatojen ollut kristityiksi tunnustautuvia, jotka ovat hylänneet kolminaisuuserehdyksen..."
Tästä huolimatta eivät saaneet aikaan jatkumoa, jossa ei olisi kolminaisuutta opettaneita. Valdolaisilla (joita on edelleen) oli muitakin opetuksia, joita Vt-seura ei ole koskaan hyväksynyt ja sama koskee monia muitakin Vt-liikkeen esiasteita.

Näistä esiasteista on muillakin pulaa, olen huomannut valdolaisia omitun esiasteiksi myös seitsemännen päivän adventisteille, baptististeille sekä vanhoillislestadiolaisille. Heikoissa kantimissa on nuorempien liikkeiden historia kun pakolliseen jatkumoon on runnottava mitä käsiin saa.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Huomasin yllä olevassa viestissäni virheen ja korjasin, kuului olla mandealaisuus, joka elää ja on edelleen voimissaan etenkin Ruotsissa ja myös Suomen Turussa ja ollut jatkumona Johannes Kastajasta lähtien.

Se on suuntauksena siinä mielessä mielenkiintoinen uskonto, kun Josefus mainitsee Johannes Kastajan (k.36) ja hänen seuraajansa, mutta ei (ei mainitse Jeesusta muuta kuin olettettavasti myöhempinä lisäysinä) Paavalia eikä mitään kristityistä tai yleensä heidän uskonkäsityksistään tai seurakunnista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mandealaisuus

On tosi mielenkiintoista tutkia ajalaskun ajan uskomuksia ja muistan Heikki Räisäsen joskus maininneen, että tulisi palata gnostilaisuuteen etsiessä varhaista uskonkäsityksiä.

Mielestäni todistajien tuli jättää UT Suuren Babylonin kirjaksi ja päättää seuratako Paavalia vai "pietarilaisia" ollakseen uskottavia alkuseurakuntalaisia.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti:Onkohan niin että "Areiolaisuuden" tapainen opetus johtaa vääjäämättä tietynlaiseen suuntaan?
Tuotakin miettiessä tulisi ottaa huomioon,että "arealaisuuden" määrittelemisen lähtökohtanahan oli osa UT:n selitystä, joka taas on alkuaan oli VT:n selityskirjallisuutta.

Ja muistutukseksi, että varhaisilla ns "nolla vuosisadan" kristityillä Raamattuna oli Septuaginta

Kun nyt sitten väitetään, että kolminaisuusopin juuret ovat Raamatussa, niin eihän sitä sieltä Paavalinkin lukemasta Septuagintasta löydy.

Tarvittiin yli kolmesataaviisikymmentä vuotta pohtimista miten se 200 luvulta alkanut kolminaisuusopin varsinainen kehittyminen määriteltäisiin ja lopulta se vuonna 381 ratkaistiin Konstantinopolissa.
Siellä päätettiin, ettei Areoksen mukainen Jeesus voi olla Isästä erillinen, koska siloinhan pelastus ei olisi mahdollista?

Päätöksessä katsottiin asia niin, että pelastusta koskien Pojan/Jeesuksen tuli olla Jumala, samalla Pyhän Hengen asema laajeni tuon yhteisen Isän ja Jumalan kokonaisuuden osaksi.

Uudelle uskonolliselle ryhmälle ei siis riittänyt se VT:n asema ja olemus joka juutalaisella Jahvella oli vaan tarvittiin selityksien selityksiä, jotta lopulta saatiin jollain muotoa perusteltu kristillinen oppi ja uskontunnustus pelastumiseen ja samalla voitiin myös määritellä harhaoppisiksi osottauvat henkilöt kuten mm.Areos.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ariadna kirjoitti:...vaan tarvittiin selityksien selityksiä...
Tuo on nykyäänkin tuttua esimerkiksi Vt-seuran sukupolviopista, etenkin jos aloittaa Russelin 1878-1914 -sukupolvesta ja päätyy nykyisiin kolmeen sukupolveen.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti:
Ariadna kirjoitti:...vaan tarvittiin selityksien selityksiä...
Tuo on nykyäänkin tuttua esimerkiksi Vt-seuran sukupolviopista, etenkin jos aloittaa Russelin 1878-1914 -sukupolvesta ja päätyy nykyisiin kolmeen sukupolveen.
Ihmiset tarvitsevat itselleen merkityksen ja tarkoituksen elämäänsä ja elämälleen. Pelkkä kylmä totuus
( objektiivinen, raaka, käsinkosketeltava totuus ) ei riitä.
Tarvitaan subjektiivinen totuus ( merkityksellinen tarina ) siihen päälle, joka on eri aikakausille ja sukupolville oma erillinen harhansa.

Tällainen subjektiivinen harha voi kestää yhden sukupolven, mutta se voi kestää myös useammankin sukupolven ajan.

Jokaisessa ajassa vallitsee oma merkityksellinen subjektiivinen totuus johon esmes jehovantodistajat haluavat uskoa. Nyt tänä päivänä on vallitsevana se merkityksellinen tarina mitä jehovantodistajat opettavat tänään.

Se mitä Russel opetti niin se ei merkitse jehovantodistajille enää yhtään mitään. Se ei ole jehovantodistajille edes tutustumisen arvoinen asia. Se on vanhaa valoa ja kuopattu.

Samoin sekin mitä tänään opetetaan niin se ei ole merkityksellistä jehovantodistajille enää esim 60 vuoden kuluttua jos jehovantodistajia silloin vielä on.

Kunkin subjektiivisen totuuden elinkaari on rajallinen ja kun sen elinkaari päättyy niin ihmiset punovat itselleen uuden merkityksellisen subjektiivisen totuuden.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kunkin subjektiivisen totuuden elinkaari on rajallinen ja kun sen elinkaari päättyy niin ihmiset punovat itselleen uuden merkityksellisen subjektiivisen totuuden.
Matemaattisesti: Totuus > subjektiivinen totuus < elinkaaren pituus
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JPB5 kirjoitti:Ihmiset tarvitsevat itselleen merkityksen ja tarkoituksen elämäänsä ja elämälleen. Pelkkä kylmä totuus ( objektiivinen, raaka, käsinkosketeltava totuus ) ei riitä. Tarvitaan subjektiivinen totuus ( merkityksellinen tarina ) siihen päälle, joka on eri aikakausille ja sukupolville oma erillinen harhansa.
Minusta elämän tarkoitus voisi oikein hyvin olla jotain paljon suvaitsevampaa kuin kaikkien eri tavalla ajattelevien tappaminen á la jehovantodistajuus.
Jokaisessa ajassa vallitsee oma merkityksellinen subjektiivinen totuus johon esmes jehovantodistajat haluavat uskoa. Nyt tänä päivänä on vallitsevana se merkityksellinen tarina mitä jehovantodistajat opettavat tänään.

Se mitä Russel opetti niin se ei merkitse jehovantodistajille enää yhtään mitään. Se ei ole jehovantodistajille edes tutustumisen arvoinen asia. Se on vanhaa valoa ja kuopattu.
Kuten Ariadna on mainiosti tuonut ilmi, niin koko paletti on opillisesti niin levällään, etteivät uskovaiset edes käsitä sitä sekoilua, jossa rypevät. Toisaalta uskovaisuus on nimenomaan meriselittelyä, jossa epäloogisus on kantava voima, koska sokea usko ei anna sijaa todellisuudelle.

Yksi uskovaisuutta ylläpitävä perusvoima on uskovaisen "korttipakka", jossa on esimerkiksi vainokortti, vailla henkeä -kortti, väärä sydämentila -kortti, pilkkaajakortti, luopiokortti, sinä et ymmärrä -kortti, tämä on sitä vahvempaa ruokaa -kortti*, emme halua riidellä -kortti, "on kiire muualle" -kortti sekä muuten vaan kaikki väärin -kortti. Noilla pelaamalla peittoaa kaiken asiallisenkin kritiikin ja uskontalous on vatupassissa ruokakaupan muovikassin tapaan.

*) Pyysin Steissillä Vt-matskua tarjoillutta jehovantodistajaa perustelemaan Raamatulla 1914-opetuksen raamatullisuuden. Se oli hänen mukaansa liian vahvaa ruokaa minulle ja kortin vilautettuaan kaikkosi paikalta.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: 2.Pietarin kirje ja pilkkaajat

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Pari raportoitua viestiä poistettu. Pysytään täällä herkemmin aiheessa, jotta ilmapiiri keskustella miellyttäisi kaikkia. Kiitos. :thumbup:
Vastaa Viestiin