UUT vertaistukitapaamiset

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Malfurion
Viestit: 3
Liittynyt: 27.12.2017 19:48

UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Malfurion »

Minkälaisia kokemuksia teillä on UUT:n vertaistukitapaamisista? Harkitsen kovasti paikalle menoa, mutta jännittää ja on jopa vainoharhainen olo että joku kyttääjä on kadulla valvomassa sisäänmenijöitä. Ja kyseinen tapaaminen on kaikista taustoista tuleville. Olisi mukava kuulla miten olette kokeneet kyseiset tapaamiset.

P.S. Kirjoitusneitsyys meni tälle palstalle, olen jo pari vuotta lukenut sivua :D
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Tony »

Onnea kirjoitusneitsyyden menettämisestä! :D

Sillä välin kun joku UUT:n tapaamisissa käynyt ehtii kertomaan kokemuksensa, sanottakoon että ainakaan minä en ole kuullut että tapaamisia valvottaisiin mainitsemallasi tavalla. Niitähän on nykyään tämän tästä, että menisi aika työlääksikin sellainen harrastus. :P
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vertaisvetäjä

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Vertaisvetäjä »

Itselläni on kokemusta sekä vertaistukiryhmän vetämisestä että siellä läsnäolemisesta osallistujana. Se on ollut hyvin avartavaa! Suosittelen! Ensimmäinen vertaistukiryhmä on jäänyt mieleen ja vaikka jännitti tosi paljon olin tyytyväinen että tuli mentyä. Oli kiinnostavaa kuulla eri uskonnollisista taustoista olevien kokemuksia ja huomata, että ne eivät juurikaan eronneet omista kokemuksista. Tunsin todella saavani vertaistukea!

Vertaistukiryhmän vetäjänä pyrin aina luomaan tilanteeseen rennon ilmapiirin, että kaikilla olisi mukava ja turvallinen olla ja korostan luottamuksellisuutta. Jos paikalla on uusia kasvoja niin yleensä aloitellaan lyhyellä esittelykierroksella, että kuka on, mikä on oma tausta ja mikä on saanut tulemaan paikalle. Mutta tässäkin olen sanonut, että ei tarvitse välttämättä sanoa mitään jos ei halua. En pakota ketään puhumaan. Saa olla tarkkailijana. Ymmärrän kaikenlaisen ujouden ja jännittämisen hyvin kun itsekin koko ajan hermoilen kaikenlaisia asioita. Vainoharhaisuuden ymmärrän. Itsekin näen kyttäävien jehovantodistajien silmiä kaikkialla! :D Mutta en ole kuullut että tällaista olisi tapahtunut ja olen ollut vertaistukitoiminnassa mukana monen vuoden ajan. Joten ei huolta! Mukaan vaan! Ja jos asuu pk-seudulla päin tai tykkää matkustella Helsinkiin niin suosittelen jehovantodistaja-taustaisille järjestettävään tapaamiseen osallistumista.
Kusimestaa

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Kusimestaa »

Malfurion kirjoitti:Minkälaisia kokemuksia teillä on UUT:n vertaistukitapaamisista? Harkitsen kovasti paikalle menoa, mutta jännittää ja on jopa vainoharhainen olo että joku kyttääjä on kadulla valvomassa sisäänmenijöitä. Ja kyseinen tapaaminen on kaikista taustoista tuleville. Olisi mukava kuulla miten olette kokeneet kyseiset tapaamiset.

P.S. Kirjoitusneitsyys meni tälle palstalle, olen jo pari vuotta lukenut sivua :D
Itse aikoinaan menin ekaan UUT:n vertaistukitapaamiseen kun olin vielä jt. Samat ajatukset + menin sinne vanhan kaverin kanssa joka oli aiemmin eronnut. Tapasin sen kaverin ekaa kertaa 2v 45min ennen tapaamista. Luulin että se vetää mua turpaan heti kun näkee. Oli niin pahasti demonisoitu mulle entiset jt:t xD

Ps. Kaveri tarjos mulle safkat eikä vetänyt turpaan
Pss. Ollaan hyvissä väleissä edeleen
Stormrage

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Stormrage »

Olen ollut sekä kaikista taustoista tulevien että jt-taustaisten vertaistukiryhmissä. Molemmat ovat olleet kiinnostavia ja hyödyllisiä. Tapaamisissa on ollut mukava, rento tunnelma. Minulla on sosiaalisesten tilanteiden pelkoa, joten tapaamisiin meneminen jännittää. Mutta kun pääsee sinne, on helppo puhua kokemuksistaan ja kuulla muiden vastaavia. Eri taustoistakin tulevilla kokemukset voivat olla samantapaisia. Jos harkitsee todistajista irtautumista, kannattaa ehdottomasti mennä tapaamisiin, jotta tutustuu muihin lähteneisiin, voi saada tukea ja uusia ystäviä.
Malfurion
Viestit: 3
Liittynyt: 27.12.2017 19:48

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Malfurion »

Kiitos paljon vastauksista! On tässä jo mietitty niin pitkään tapaamiseen menoa, että harmittais jos jäis seuraava mahdollisuus väliin. Toisaalta sitä toivoisi jäävänsä tavallaan kiinni, mutta olen kuitenkin päättänyt että irtaantuminen tapahtuu omilla ehdoillani kun olen siihen valmis jos vain on mahdollista.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Malfurion kirjoitti:Kiitos paljon vastauksista! On tässä jo mietitty niin pitkään tapaamiseen menoa, että harmittais jos jäis seuraava mahdollisuus väliin. Toisaalta sitä toivoisi jäävänsä tavallaan kiinni, mutta olen kuitenkin päättänyt että irtaantuminen tapahtuu omilla ehdoillani kun olen siihen valmis jos vain on mahdollista.
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s881.html
AnaniasHurmos
Viestit: 22
Liittynyt: 15.03.2014 16:59

Re: UUT vertaistukitapaamiset

Viesti Kirjoittaja AnaniasHurmos »

Päätin käydä kokeilumielessä. Kerron sitten.
Kaikki todella arvokas tässä elämässä on ilmaista.
Vastaa Viestiin