Kärsimys ja masennus

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Kärsimys ja masennus

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Kärsimys on erilaista eri ihmisille. Myöskin ihmiset ovat kestokyvyltään erilaisia. Ja itsekriittisyys voi olla jollakulla niin voimakas että jo ihan pienistäkin "töppäyksistään" masentuu.

Tunnen kaverin joka masentui koulukiusaamisesta peruskoulussa niin paljon että asuu nyt 43 vuotiaana palvelukodissa. Hänellä on edunvalvoja kun ei pysty itse hoitamaan raha-asioitaan. Ja ainoa elämänsisältö on tupakanpoltto ja siitä huolissaan oleminen päivittäin että riittääkö tupakka.

Tässä kerrotaan tapauksesta, joka on aiheuttanut omaisille kärsimystä lopuksi elämää ja aiheuttaa edelleen.
https://areena.yle.fi/1-50012304

On varmaan niin että jos joutuu kokemaan jotain tuollaista niin mikään muu elämässä ei voi enää aiheuttaa kärsimystä. On vain tuo yksi asia elämän loppuun asti joka aiheuttaa sitä jatkuvasti. Millään muulla ei ole enää merkitystä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Kärsimys ja masennus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

JPB5 kirjoitti:Kärsimys on erilaista eri ihmisille. Myöskin ihmiset ovat kestokyvyltään erilaisia. Ja itsekriittisyys voi olla jollakulla niin voimakas että jo ihan pienistäkin "töppäyksistään" masentuu.
Tämän kun toisen elämää seuraavat ihmiset ymmärtäisivät. Mutta puheista huolimatta, lopulta harva oikeasti edes haluaa ymmärtää. Ja rannalta on helppo huudella, kun merellä on hätä. Varsinkin jos siellä merellä on yksin pienessä purtilossa ilman toisten tukea. Rannalta kuuluu joukosta huuto: Nosta itseäsi niskasta kiinni. Ja ei, en kiistä sitä etteikö se olisi lopulta itsestä kiinni, mutta yllättävän usein alkuun pääsemiseen vaikuttaa toisten apu. Autetaan kaveri ylös, ja sitten se kaveri kävelee, konttaa, ryömii tms. itse, miten parhaiten voi.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Kärsimys ja masennus

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Oman kokemukseni mukaan on hyvin harvinaista, että ihminen, jolla ei ole omakohtaista kokemuksesta masennuksesta (siis oikeasta sellaisesta, ei alakulosta, surusta tai vitutuksesta), ymmärtäisi sitä. Harvemmin esimerkiksi tajutaan, että masennus saa ottamaan kaiken tavallista raskaammin, myös "hyvää tarkoittavat" kehotukset ja suhteuttamisyritykset.

Masentunut kaipaa muilta ihmisiltä ensisijaisesti yhtä asiaa: empatiaa. Ja se ei tarkoita sääliä.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
nikke
Viestit: 4
Liittynyt: 16.08.2019 17:05
Viesti:

Re: Kärsimys ja masennus

Viesti Kirjoittaja nikke »

vietin 6 vuotta masentuneena, joka kyllä opetti mitä se tarkoittaa. eli minulla on kova empatia siitä kärsiviä kohtaan. yksi läheisimmistä ystävistäni on varhaiseläkkeellä alle 40-vuotiaana masennuksen takia. sen verran läheltä nähnyt, että mitä se voi tehdä ihmiselle, niin oksettaa sellaiset, jotka sanoo että hän olisi "täysin terve" ja feikkannut 25 vuotta sairasta, että pääsisi sossumasseille. oikeasti pistää vihaksi
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Kärsimys ja masennus

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Minä olen David Gogginsin todistaja. David Goggins on sanonut, että kärsimys on edellytys kasvulle.
Minulla kesti pitkään siellä, ennen kuin tajusin, että koko elämä on pelkkä käytännöllinen pila.
Asiathan menee niin, että esimerkiksi minun erottaneet vanhimmat kuvittelivat, että minä kärsin ja kuitenkin paras päivä minulla Jehovan todistajana oli se, kun minut erotettiin. Tietysti joku voi sössiä oman parhaan päivänsä menemällä takaisin, mutta asiat menevät tosi usein juuri noin. Eihän sitä sillä hetkellä tajua.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vastaa Viestiin