Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Skald
Viestit: 49
Liittynyt: 11.03.2017 21:24

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Skald »

JT-elämästä on näköjään jäänyt jäljelle triggerit mitä ihmeellisimmistä asioista. Firman virkistyspäivillä kokoussalissa istuminen, joku tyyppi puhuu mikkiin ja ihmiset taputtaa lopuksi. Ei kuulosta kovin ihmeelliseltä mutta hikoilin ja dissosioin penkissä minkä kerkesin. Näköjään pari tyyppiä toiselta toimipisteeltä on Jehovan todistajia, siitä tuli loppuillaksi aivan älyttömät vainoharhat kun ei voi ikinä tietää kuka on ja kuka ei eikä niitä erota "tavallisista" ihmisistä. Tuntui että ne on soluttautuneena joka paikkaan enkä ikinä uskalla kertoa omasta taustasta vieraille ihmisille. Illemmalla meni vähän kuppi nurin ja skitsoilin että joku työkaveri voi tulla tappamaan mut nukkuessa.
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Kuten tässä ketjussa aiemmin mainittiin, niin minullakin on jonkintasoinen auktoriteettiviha. Hyvänä esimerkkinä tullivirkailijat ja poliisit. Heidän välitön tai välillinen läheisyys aiheuttaa herkästi verenpaineen nousua. Normaalia valvontaa ja järjestyksenpitoa vastaan minulla ei ole mitään, mutta tieto siitä, että jollain on selkeä valta-asema tavan ihmisiin nostaa sen sitkeästi asustavan rebelin esiin.

Työelämässä sensijaan ei ole tullut enää vuosiin auktoriteettiongelmia. Keskijohdossa on tapahtunut sukupolvenvaihdos ja johtamistyyli on tyysin erilainen. Suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle, joiden mukana kuvioista poistuivat patruunat sun muut kapteenityypit.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lottopallo kirjoitti:Kuten tässä ketjussa aiemmin mainittiin, niin minullakin on jonkintasoinen auktoriteettiviha. Hyvänä esimerkkinä tullivirkailijat ja poliisit.
Mun ykköseksi nousi lentoaseman turvatarkastaja, joka portin kautta jo kuljettuani pyysi ottamaan vielä kengät pois ja alkoi tutkimaan mua tarkemmin. En ollut lainkaan ilahtunut, jonka näytin eleilläni ja lupautumalla riisua vaikka munasilleni jos vaan sopii. Tällöin ko. tyyppi totesi mulle ettei tarkastus ollut mitään henkilökohtaista. Siis henkilöön käyvä tarkastus ei ole henkilökohtaista, aina sitä oppii uutta.
Heidän välitön tai välillinen läheisyys aiheuttaa herkästi verenpaineen nousua. Normaalia valvontaa ja järjestyksenpitoa vastaan minulla ei ole mitään, mutta tieto siitä, että jollain on selkeä valta-asema tavan ihmisiin nostaa sen sitkeästi asustavan rebelin esiin.
Aina kun skoudet pysäyttää nimenomaan mut, niin mä ponnahdan tikkana autosta seisomaan, jolloin olen samalla parstänkorkeudella kuin he. Kaikkia skoudeja asia ei ole miellyttänyt ja olenkin kysynyt mitä pykälää rikon noustessani seisomaan kun minua pysäyttämisen yhteydessä puhutellaan, pykälä ei toistaiseksi ole mulle selvinnyt.

Vuosia sitten slurkeilla oli käsipysty ja paperien tarkastuksen jälkeen minulle huomautettiin, että toinen ajovalo on pimeä ja on korjattava ensi tilassa. Mulla on kymmeniä vuosia ollut aina mukana kaikki tarvittavat polttimot ja ylimääräisiäkin malleja. Kaivoin varapolttimon esiin ja taiteilin sen paikalleen, kuten sen toisenkin, kun ne kannattaa vaihtaa samanaikaisesti. Sitten menin slurkin luo ja kerroin, että sopii tarkastaa, niin vastaus, oli ettei sitä olisi siinä paikalla tarvinnut vaihtaa. Kysyin mitä se minulle annettu "ensi tila" sitten tarkoittaa, jolloin slurkki huitaisi kädellä liikkeen, jonka tulkitsin lähtökäskyksi.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti: Sitten menin slurkin luo ja kerroin, että sopii tarkastaa, niin vastaus, oli ettei sitä olisi siinä paikalla tarvinnut vaihtaa. Kysyin mitä se minulle annettu "ensi tila" sitten tarkoittaa, jolloin slurkki huitaisi kädellä liikkeen, jonka tulkitsin lähtökäskyksi.
Aloit kysymään liian vaikeaa asiaa :)

Rikoskomisario Columbokin aikoinaan kyseli aina hankalia kysymyksiä epäilemiltään rikoksen tehneiltä ja kas - he harmistuivat ja jotkut jopa meinasivat suuttua.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JPB5 kirjoitti:Aloit kysymään liian vaikeaa asiaa :)
Minusta se olisi ollut pikemminkin kiitoksen paikka ripeydestä, ei ysikutosen hoonelosia kauan vaihdellut. Paikka oli Merikannontie ja hiljainen yö kyseessä, en haitannut mitään muuta kuin tuon skouden mielenrauhaa.
Rikoskomisario Columbokin...
Humoristinen sarja, olen aina katsonut uusinnatkin kun eteen on osunut.
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Tyyppi joka ei pääse poliisikouluun, hankkiutuu duuniin tulliin tai alkaa ostoskeskuksen vaksiksi. Tietty ihmistyyppi saa euforiaa ja varmaan pieniä erektioitakin, kun pääsee käyttämään ns. valta-aseman tuomaa dominaatiota ihmisiin.

Auktoriteettiviha tunnustettu. Vartiotornin sana oli laki kuten seurakunnissa vanhimman sana oli laki. En selvästi ollut tarpeeksi lampaankaltainen, koska muutamien vanhimpien huomattelut ja töksäyttelyt herätti välittömiä aggressioita. Kovin vastahankainen ei voinut olla, vaikka kyseessä saattoi olla ihan puhdas mielivalta. Muuten oli merkitty mies ja löysi itsensä hieman vakavahenkisemmistä keskusteluista.
Pulu

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Pulu »

Ohoh! Auktoriteettiongelma täälläkin. Tilanteesta riippuen joko ärsyttää tai ketuttaa, kun näkee vallan huuman ihmisessä.

Ihme kyllä, skoudejen kanssa olen tullut kyllä toimeen. Mutta duunissa sit pomojen (ja erityisesti pomottelijoiden) kanssa ikävä kyllä joskus sitten tulee vähän pullikoitua.

Edellisessä työpisteesssäni oli muuten myös jehovantodistaja. En ole varma, tiesikö hän menneisyydestäni, mutta osasi järjestää ongelmia yksinkertaisesti tunkemalla nenäänsä asioihin, jotka eivät hänelle kuuluneet.
Supergirl83
Viestit: 1
Liittynyt: 18.12.2018 16:38

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Supergirl83 »

Hei!
Itselleni kovimpia olivat 18 JT-vuoden aikana syvään juurtuneet syyllisyys, pelko, ahdistuneisuus, itsekritiikki, huono itsetunto ja uudelleen alusta aloittaminen kun muutamaa opiskelukaveria ja maailmallisia sukulaisia lukuunottamatta koko sosiaalinen piiri, arki ja harrastukset meni uusiksi. Tilannetta helpotti valtavasti muutto toiselle paikkakunnalle, jossa olin kaikille tuntematon. Sen jälkeen iski todellisuus kun silmäni avautuivat tajuamaan, kuinka vähän tiesinkään, kuinka pimeinnossa kaikesta olin kasvanut ja kuinka lähes kaikki siihen asti oppimani oli ollut valheellista, väärää ja vahingollista.
Uskonnollisen aivopesun, mielenhallinnan ja henkisen väkivallan lisäksi äidilläni on narsistinen luonnehäiriö (enkä nyt puhu itserakkaudesta vaan siitä todellisesta peikosta), joka oli omiaan lisäämään taakkaani. Vasta 14 vuotta järjestöstä lähtöni jälkeen onnistuin todella irtautumaan lopullisesti äidistäni ja täten myös viimeisistä rippeistä järjestön henkistä ylivaltaa mieleeni.
Kertaakaan en ole katunut lähtöäni ja elän onnellisempaa ja täydempää elämää kuin JT:na ollessani uskoin olevan mahdollista edes paratiisissa!
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Kova urakka. Itsellä lähenee puoli vuosikymmentä. Kyllä sitä vieläkin saa jatkuvasti taistella opittuja käytösmalleja vastaan. Hienoa, että olet päässyt eteenpäin. :thumbup:
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
exgoodgirl
Viestit: 7
Liittynyt: 19.12.2018 09:41

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja exgoodgirl »

Ehdottomasti pahin juttu on välirikko perheenjäseniin, koska oltiin todella läheisiä ennen erottamistani. Ensimmäiset kuukaudet meni siihen ajatukseen takertuessa, että keskityn hoitamaan asiani kuntoon ja sitten saan kaikki takaisin, mutta kun aikaa on kulunut niin onkin joutunut myöntämään itselleen ettei ehkä haluakaan takaisin järjestöön. Kunnioitan kaikkien oikeutta uskoa mihin haluaa eikä minulla ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa olla Jehovan todistaja, mutta tuntuu epäreilulta että itselläni ei ole enää varaa ilman seurauksia valita, mihin haluaa uskoa ja miten elää.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kunnioitan kaikkien oikeutta uskoa mihin haluaa eikä minulla ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa olla Jehovan todistaja, mutta
Niin. Sinä kunnioitat. Nämä jehovantodistajat eivät sitten kategorisesti kunnioitakaan... Joka taas saa aikaan ilmiön että moni joka EI haluaisi olla jehovantodistaja on milteipä pakotettu sitä olemaan, kun kerran on kasteelle erehtynyt kakarana menemään.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Parempihan se on itselle, että jaksaa vielä suhtautua ainakin sivistyneesti ihmisiin, jotka eivät sinua enää ihmisenä kunnioita. Itsellä välillä vähän vaihtelee. Välillä, kun joku eksyy vielä jostain syystä juttusille, niin juttelen kyllä takaisin. Tosin heti jos haiskahtaa siltä, että kenttäkello juoksee, lopetan keskutelun aika nopeasti. Vähiten kunnioitan niitä, joilla on eniten valtaa ja jotka käyttävät sitä väärin.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
J Hepatiitti
Viestit: 506
Liittynyt: 12.01.2018 02:03

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja J Hepatiitti »

Keljuinta tietysti ne läheisimmät ihmiset, joita aidosti kunnioitti ja jotka aidosti uskovat edelleen ja toimivat sen mukaan. Herättää vähintäänkin ristiriitaisia tunteita.
"I used to be a good person. I think there's something seriously wrong with me." -Veikko Leinonen
mymmeli
Viestit: 235
Liittynyt: 18.07.2011 19:35

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja mymmeli »

Hei Supergirl83 ja muut!

Hyvin sanoitettu tuo, että järjestöllä on tosiaan ollut henkinen mielen ylivalta. Sen kanssa olen myös minä joutunut kamppailemaan, kun olen syntynyt Jehovan todistajaksi. Ihmisen persoonaanhan kuuluu omat ajatukset ja tunteet ja tässä asiassa järjestö on hyvin onnistunut manipuloinnissaan kohdallani. Jehovan todistajallahan ei saa olla omia näkemyksiä, tunteita vaan kaikki käytös perustuu seuran ohjeisiin. Oman heikon itsetunnon rakentaminen ei ole ollut mikään pikkuprojekti vaan vienyt vuosia ja vuosia ja vieläkin tuntuu, että välillä jt- identiteetti on todella syvällä. Järjestö on sanellut kaiken lapsuudessani ja vaikuttanut kaikkialla elämänalueilla. Sitä on tavallaan pitänyt rakentaa elämänsä ihan alusta.
mymmeli
Viestit: 235
Liittynyt: 18.07.2011 19:35

Re: Mikä sinulle on ollut kovin juttu jt:stä eroamisen jälkeisessä elämässä?

Viesti Kirjoittaja mymmeli »

Lisäksi sitä on usein tuntenut olevansa jt- yhteisöstä eron jälkeen kuin maahanmuuttaja, joka tutustuu uuteen kulttuuriinsa.
Vastaa Viestiin