Valeuutisia ja vääristelyä vuodelta 1973

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Valeuutisia ja vääristelyä vuodelta 1973

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Aina välillä törmää Youtubessa todellisiin aarteisiin.



Videolla media-alaa tunteva henkilö analysoi Awake-lehdessä 8.10.1973 ollutta artikkelia. Artikkeli käsittelee Russellin 1914-ennustusta, sisältäen myös sukupolvi-tulkinnan. Joka onkin sitten muuttunut artikkelin jälkeen jo kolme kertaa, vuosina 1995, 2008 ja 2010.

Videon pointti ei kuitenkaan ole siinä miten hallintoelin on vekslannut sukupolvitulkintaa, vaan siinä miten artikkeliin on lainattu seuran ulkopuolisia lähteitä. Artikkelissa mainitaan kuvan kanssa The World Magazinen artikkeli vuodelta 1914 missä Russellin ennustusta on käsitelty. Awake-lehden kirjoituksessa annetaan ymmärtää miten järjestön ulkopuolisetkin kiinnittivät ennustukseen huomiota.

Media-alaa tunteva tubisti on kaivanut The World Magazinen artikkelin esiin ja todennut muutaman asian. Ensinnäkin artikkelin kuva on leikattu siten että otsikosta on jäänyt puolet pois ja tekstistä muutama kriittinen osa. Koko otsikosta olisi jo selvinnyt, että 1914 ei ollenkaan tapahtunut sitä mitä Russell ennusti. Poisjätetty osa otsikosta kuuluu suomennettuna "Kaikkien valtakuntien tuho vuonna 1914".

Mutta ei tässä kaikki. Arvoisa tubisti selvitti myös että The World Magazinen juttu oli itse asiassa Raamatuntutkijoiden itsensä kirjoittama ja maksama, mainoksen tapainen juttu.

Onneksi internetin ihmeellisenä aikana tälläiset vääristelyt ja huijaukset tulevat ilmi.
Viimeksi muokannut Tony, 16.01.2019 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisäsin youtube-tägit hyvään videoon. :)
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Valeuutisia ja vääristelyä vuodelta 1973

Viesti Kirjoittaja Tony »

Tässä vielä tuo Herätkään pätkä suomeksi.
Herätkää! 8.12.1973 kirjoitti:Ketkä näkivät käännekohdan etukäteen

Mutta tiesitkö, että kauan ennen vuotta 1914 – itse asiassa yli neljännesvuosisata sitä ennen – jotkut esittivät, että tuolla vuodella olisi suuri merkitys koko ihmiskunnalle? Historia osoittaa, että vilpittömät raamatuntutkijat, jotka nykyään tunnetaan Jehovan todistajina, esittivät juuri niin. Huomaa seuraava:

Elokuun 30. päivänä 1914 newyorkilainen World-sanomalehti sanoi aikakauslehtiosastossaan: ”Kauhistava sodan puhkeaminen Euroopassa on täyttänyt epätavallisen ennustuksen.” Se jatkoi:

’Kansainväliset Raamatuntutkijat’ [Jehovan todistajat] . . . ovat julistaneet maailmalle neljännesvuosisadan ajan saarnaajien ja painotuotteitten välityksellä, että Raamatussa ennustettu vihan päivä oli tuleva 1914.

”’Tarkatkaa vuotta 1914’ on ollut niiden satojen matkustavien evankelistojen huuto, jotka ovat tämän oudon uskon edustajina kulkeneet kautta maun julistaen oppia, että ’Jumalan valtakunta on tullut lähelle’.”
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Valeuutisia ja vääristelyä vuodelta 1973

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kuinka ollakaan, Anthony Morris käytti samaa juttua todisteena vuosikokouksessa siitä, että maailmakin tunnusti todistajien ennustuksen.

Kuva

Kuva

Vuosikokous 2018 – Puheita ja ilmoituksia
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin