Vapaamielisistä seurakunnista

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Kaarmis kirjoitti:Tarkoitatko kenties sitä, että minkälaisia kysymyksiä voit heittää niin ETTEI ne heittäis pyyhettä kehään, eli haluat heidän jatkavan käyntejään?

Lähes mitä vaan voit puhua. Raja kulkee kasteessa. Sen jälkeen ei voi enää kysyä vilpittömiä kysymyksiä vääristä aiheista. :)
Juu, siis ehdoton absoluuttinen nollapiste kulkee kasteen kanssa käsikynkkää.

Mutta kokonaisuudessaan kiinnostuneen/ikikiinnostuneen tai miten halutaan sanoakaan, absoluuttinen raja kulkee siinä, miten vilpittömät Jehovan Todistajat kokevat kiinnostuneen kysymykset sekä tärkeimpänä se sisäistääkö hän Seuralta tarjoillun opin.

Jos kysymykset ovat kiusallisia ja kiinnostunut ei automaattisesti ilman vastakysymyksiä imaise vilpittömien Jehovan Todistajien toimesta tarjottua Seuran ainoaa tosi oikeaa oppia. Mitä tästä seuraa?

Vilpitön Jehovan Todistaja hyvin herkästi saattaa esittää seuraavat asiat: " Eikun sää et nyt oikein ymmärrä mistä tässä on kyse! Mistäs sinä tollaista olet...! Nuo on vain saatanan vallassa olevan kristikunnan panettelua! Ei kun ne on vain sitä vanhaa valoa! Veljet ympäri maailman tutkivat asioita ja siitä muodostuu sitten Seuran käsitykset (EMÄVALE)! Nuohan on varmaankin niiden luopioiden juttuja ! Luopiot vääristävät tahallaan kaiken ! Tai viimeisimmillään: En kuuntele, En kuuntele".

Ja mahdollisena lopputuotoksena vilpitön Jehova Todistaja voi todeta (ehkä keskustellen vaikka veli viisaan ammatiltaan ehkä työtön vanhimman kanssa) että kiinnostunut ei ole tosi tm Seura totuuden arvoinen. Ei ole poissuljettua sekään että kiinnostuneelle tarjotaan luopioviittaa Seurakunnan sisäisessä juorukerhossa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
juippi

Vartiotorniseura-kaukana kristinuskosta

Viesti Kirjoittaja juippi »

"Nimittäin, olen todellakin kiinnostunut uskollisesta pohdinnasta.Ja varmasti tässä vaiheessa moni miettii että jos kerran on näin, niin miksi en ole hellareitten kanssa intiivimmissä keskustelussa. Vastaus on hyvin yksinkertainen: Koska jehovan todistajat edes yrittävät perustella kantansa "raamatulla"(tietysti UMK), eivätkä suinkaan hoe Joh3:16:ta loputtomiin[/quote] "

Just. Kehoitan sinua lukemaan vaikkapa Pasi Turusen kirjan jehovan todistajista. Kirjan nimi on "Vartiotorni-valtakunta uudessa valossa"..Saa kristillisistä kirjakaupoista (liekö Porissa?), hyvinvarustetuista kirjakaupoista ja jopa ehkä kirjastoista..tai tilaa Kuvasta ja Sanasta.
Kyllä suurin osa helluntailaisista osaa perustella Raamatulla asiat. Mene tilaisuuteen vaan rohkeasti. Kristinuskoa et kyllä Vartiotornista löydä.
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

"Kysynkin teiltä hyvät Harmageddonissa tuhoutuvat, että koska ylitän rajan.Mikä on sellaista etteivät edes liberaalimmat todistajat pysty hyväksymään?"

Vastaan nyt siltä kannalta miten itse asian ratkaisin todistajana ollessani:
Koska tehtäväni oli kertoa hyvää uutista raamatusta, ei ollut minun asiani kopistella toisten motiiveja. Kun kerran joku kuunteli/keskusteli minun tehtäväni oli puhua/kertoa."Minä istutin Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. Siis istuttaja ja kastelija eivät ole mitään! " Muistaakseni Paavalin kirjeestä Timoteukselle. Minä henkilökohtaisesti en myöskään ikinä uskonut, että toinen ihminen voi käännyttää toisen tai toinen ihminen voi estää toista kääntymästä. Raamatun mukaan se on täysin ihmisen ja Jumalan välinen juttu, mutta seurakunnan julistaja toimii siinä insrumenttina. Vaikka toisaalta Jumala saattaisi tarpeen tullen laittaa vaikka "kivet puhumaan". Eräs puhuja sanoi kerran lavalta, että saattaisi kuulija pelästyä pois päiviltä, joten järkevämpää käyttää toista ihmista toiselle kertomaan.

Löisinpä vielä kiilan "te Harmagodonissa tuhoutuvat" väitteen välille. JT-opista löytyy kuitenkin, kaikesta huolimatta, myös sellainen ajatus että tuomiovaltakin kuuluu vain ja ainoastaan Isälle...
ex-jehu
Viestit: 114
Liittynyt: 09.10.2007 00:14
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja ex-jehu »

Jonna84 kirjoitti: Sellainen vinkki, että jos haluat keskustella toki syvällisiä opillisia juttuja hellareiden kanssa, niin mene sen seurakunnan tilaisuuteen ja vedä tilaisuuden juontajaa tai muuta vähän "virallisemman" näköistä veljeä hihasta tilaisuuden jälkeen. Nuorilla, jotka pyörii kaupungilla todistamassa, on usein paljon intoa, mutta vasta hyvin vähän taitoa ja syvempää raamatuntuntemusta.

Aikoinaan lukiolaisena olen itse (siis olen hellari) keskustellut monta kertaa syvällisiä matikan opettajan (=mies, joka on jehovalaisten vanhimmistossa) kanssa. Molemmat yritettiin kovasti käännyttää toisiamme, mutta ei onnistuttu...toivossa on hyvä elää eli että vielä törmään häneen sen verran, että voin näyttää muutaman kohdan Raamatusta lisää ja osoittaa Jeesuksen jumaluuden hänelle...:)

Mutta en ole siis Porista, vaan noin 100 km:n päästä.
Ei helluntalaisten kanssa voi keskustella mistään. Uhkaavat aina helvetin tulella :D Hauskaa sakkia pakko myöntää.
"Jehovan todistajat liikkuvat aina pareittain ... Ainut poikkeus näihin on seurustelutilanne, jossa Jehovan todistajia on aina vähintään kolme."
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

ex-jehu kirjoitti:
Jonna84 kirjoitti: Sellainen vinkki, että jos haluat keskustella toki syvällisiä opillisia juttuja hellareiden kanssa, niin mene sen seurakunnan tilaisuuteen ja vedä tilaisuuden juontajaa tai muuta vähän "virallisemman" näköistä veljeä hihasta tilaisuuden jälkeen. Nuorilla, jotka pyörii kaupungilla todistamassa, on usein paljon intoa, mutta vasta hyvin vähän taitoa ja syvempää raamatuntuntemusta.

Aikoinaan lukiolaisena olen itse (siis olen hellari) keskustellut monta kertaa syvällisiä matikan opettajan (=mies, joka on jehovalaisten vanhimmistossa) kanssa. Molemmat yritettiin kovasti käännyttää toisiamme, mutta ei onnistuttu...toivossa on hyvä elää eli että vielä törmään häneen sen verran, että voin näyttää muutaman kohdan Raamatusta lisää ja osoittaa Jeesuksen jumaluuden hänelle...:)

Mutta en ole siis Porista, vaan noin 100 km:n päästä.
Ei helluntalaisten kanssa voi keskustella mistään. Uhkaavat aina helvetin tulella :D Hauskaa sakkia pakko myöntää.
Hellarit ovat ainakin aitoja.

Kukaan ei laita niille sanoja suuhun. Paatos ja hehku ovat kovastikin nähtävissä. Toisaalta hellareissa on paljon samanlaisia roikkujia kuin jepukoissakin. Olen monesti jutellut baarissa hellarin kanssa joka ylistää uskoaan, mutta vetää hapanta samalla.

Ihan niin kuin jepukoissa.
Let me go Master I hate you so
GS

Viesti Kirjoittaja GS »

Olen monesti jutellut baarissa hellarin kanssa joka ylistää uskoaan, mutta vetää hapanta samalla.
Niin olen muuten minäkin. Muitten uskovaistenkin kanssa useampaan kertaan. Ja aivvan nahat! :? . Kiitos vaan vastauksista tämä antoi paljon "uutta valoa".

Lainaus korjattu - Viljo
GS

Viesti Kirjoittaja GS »

Tattista Viljo. Ei pitäs varmaan kirjotella tänne muutaman "glögin" jälkeen..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Voit jaaritella vuosia, kymmenen vuotta tai ylikin. Sinun ei tarvitse pelätä, että hyvä tutkistelupaikka, johon pääsee sisälle, lopetettaisiin. Olet potentiaalinen "lammas". Sinut yritetään saada salille ja siellä sosiaalisen paineen piiriin. Käsittääkseni ennen tutkisteluoppilaita "uhkailtiin", että jos et tule salille, tutkistelu lopetetaan etkä voi saada Jehovan hyväksyntää. (Näin minulle on kerrottu, en tiedä). Nykyään, kun uusia kiinnostuneita on niin vaikea löytää, luonasi käydään ja "edistymisestäsi" ehkä puhutaan muille. Kaikki tutkistelut noudattavat jossain määrin samaa kaavaa ja saman materiaalin tasaista käyttöä, jossa hitaasti, huomaamattasi omaksut asioita, joita et ennen olisi ehkä voinut suoraan hyväksyä. Jos siirryt Kirkkoraamatusta Uuuden maailman käännökseen, olet "edistynyt" ja alkanut "ottaa askeleita" kohti mahdollista kastetta ja lahkoa. Alussa esitettävät asiat on helpompi hyväksyä kuin "vahva ruoka", jota myöhemmin tarjoillaan "kypsille kristityille". Tutustut lukuisiin uusiin ihmisiin ja sosiaalinen elämäsi kukoistaa sen ajan, kun olet "kiinnostunut". Sinun oletetaan alkavan ottaa osaa saarnaamistyöhön jossain vaiheessa ja sinusta tulee "kastamaton julistaja". Saatat pian olla itse pitämässä tuollaista samanlaista tutkistelua jollekin toiselle ja käyttävän enimmillään kaiken aikasi lahkotyöhön. Mieti itse, missä raja kulkee!
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Anonymous kirjoitti: Käsittääkseni ennen tutkisteluoppilaita "uhkailtiin", että jos et tule salille, tutkistelu lopetetaan etkä voi saada Jehovan hyväksyntää. (Näin minulle on kerrottu, en tiedä).
Ennen vuoden 1975 maailmanloppua oli 6 kk takaraja, jotta mahdollisimman monella olisi ollut mahdollisuus seurata aitiopaikalta miltä tuntuu kun maailmanloppua ei tulekaan:

”Me ymmärrämme suorittamamme työn kiireellisyyden. Kun ihmiset osoittavat toiminnallaan, että he haluavat tehdä Jehovan tahdon, me autamme heitä edelleen. Missä oleellista edistystä ei näy, sen sijaan että jatkaisimme tutkimista, on parempi käyttää tuo aika joka viikko jonkun sellaisen etsimiseen ja auttamiseen, joka on vilpittömästi kiinnostunut tekemään jotakin totuuden suhteen.” (km-FI tammikuu 1970 sivu 3)

”Me haluamme käyttää mahdollisimman viisaasti jäljellä olevan lyhyen ajan. Kuuden kuukauden tutkistelukurssi on mitä tehokkain järjestely niiden opettamiseksi, jotka haluavat tulla Jehovan ylistäjiksi. Suokoon Jehova sinulle runsaat siunauksensa, kun ahkeroit raamatuntutkistelutyössä ’lampaiden ruokkimiseksi’.” (km-FI tammikuu 1971 sivu 4)

Sama 6 kk raja oli esillä myös Vartiotorni-lehdessä 1. maaliskuuta 1970 s. 116.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin