Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

AKTIIVI JT kirjoitti: 16.05.2019 14:04 Olen aktiivinen JT-seurakunnan jäsen. Meillä ei minkäänlaisia tarpeita vierailla tämänkaltaisilla sivustoilla. Mutta minun oli pakko tehdä poikkeus. Olen tietoinen siitä, että tätä ei katsottaisi ehkä avoimin silmin seurakunnassani.
On kuitenkin hyvä, että tulit tänne ja kerroit huolesi. Me ymmärrämme sinua.
AKTIIVI JT kirjoitti: 16.05.2019 14:04 Mutta tein tämän poikkeuksen VAiN siksi, koska johanneksen-pojan alkuunpanema selvitystutkinta Jehovan todistajien muistiinpanojen tekemisestä johti nyt siihen, etten enää saa tehdä minkäänlaisia merkintöjä, ei edes sitä, oliko kyseessä mies tai nainen. Toivon muuten, että johanneksenpoika vastaisi henkilökohtaisesti tähän kirjoitukseen kuten varmasti niin tekeekin.
Mielelläni vastaan tähän, koska asiasta näkyy olevan liikkeellä myös väärää tietoa.
AKTIIVI JT kirjoitti: 16.05.2019 14:04 Minun työtäni sananpalvelijana nyt voimaan tullut muutos VAIKEUTTAA konkreettisesti. Sen vaikutus työhöni on dramaattinen.Kiitos vain johanneksenpojalle tästä! Kiusa se on pienikin kiusa sanoo vanha sananlasku.
Vanha sananlasku ei tässä tapauksessa sovellu minuun. En tee kenellekään kiusaa.
AKTIIVI JT kirjoitti: 16.05.2019 14:04 Kuinka kuvittelet, että muistan jokaisen tapaamani ihmisen tai aiheen josta on keskusteltu vaikkapa 70:n asukkaan kerrostalossa? En mitenkään. Nyt en enää pysty välttämättä valmistautumaan mitä sanon seuraavaksi, koska huono muistisena en kykene muistamaan jokaista tapaamani ovenavaaja tai sitä, mistä teemasta olemme keskustelleet.
En minä mitään kuvittele. Ei kukaan voi muistaa kenttäalueiden kaikkien ihmisten asioita.
AKTIIVI JT kirjoitti: 16.05.2019 14:04 En kykene käsittämääbn sitä, miksi johanneksen-poika edes viitsi alkaa viemään tälläistä tietosuoja asiaa eteenpäin? TAi oikeastaan tiedän. Aiheuttaakseen kiusaa Jehovan todistajille. Muuta motiivia en kykene löytämään siinä, mikä siinä on NIIN PAHAA, ettei voi laittaa itselleen henkilökohtaiseen käyttöön tietoa, oliko ovanavaaja mies vai nainen? Kuinka tämän informaation ylöskirjaaminen voi heikentää tietosuojaa. Sanoppa se johanneksenpoika?
No minäpä kerron sinulle. Esitän asian osissa.

1) Jo vuonna 2000 tietosuojavaltuutettu otti kantaa Jehovan todistajien muistiinpanoihin. Hän kertoi, että ovelta ovelle -työssä muistiinpanoja voidaan tehdä vain kysymällä oven avaajien suostumus. Jos suostumusta ei ole, ei ole oikeutta kirjata mitään muistiin. Tässä on kuvakaappaus sen ajan ohjeesta:

Kuva

Tämä asia on ollut voimassa siis lähes 20 vuotta, mutta Jehovan todistajat ovat rikkoneet "esivallan" määräyksiä, vaikka he vakuuttavat, että ovat alamaisia esivalloille.

2) Kun vuonna 2011 Valtakunnan Palveluksemme -lehtisessä oli tarkat ohjeet tietojen keräämiseen ovelta ovelle -työssä, lähetin tietosuojavaltuutetulle tutkintapyynnön siitä, onko laillista tehdä muistiinpanoja kysymättä ovenavaajan suostumusta. Tässä on Valtakunnan Palveluksemme -lehtisestä yksi kappale, joka ohjeisti julistajia tekemään muistiinpanoja. Mistään luvan kysymisestä ei ollut puhetta.

Kuva

3) Asia eteni sitten tietosuojavaltuutetulta tietosuojalautakuntaan, jonka puheenjohtaja määräsi, että lupa pitää kysyä. Hän antoi silloin kuusi kuukautta haaratoimistolle aikaa ohjeistaa kaikki julistajat noudattamaan lakia.

Katso täältä.

4) Jehovan todistajat eivät halunneet noudattaa esivallan ohjeita. Asia eteni helsingin hallinto-oikeuteen ja sieltä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Korkein hallinto-oikeus pyysi EU-tuomioistuimelta kannanottoa asiaan. Sen saatuaan KHO julkaisi lopullisen päätöksen, joka vahvisti aiemmat kannanotot, että Jehovan todistajien seurakunta ja yhdyskunta ovat rekisterinpitäjiä muistiinpanoasiassa, vaikka ne tekeekin yksittäinen Jehovan todistaja. Näin ollen muistiinpanojen tekeminen on luvanvaraista.

EU-tuomioistuimen ratkaisu täällä.

KHO:n ratkaisu täällä.

5) Minä en ole missään vaiheessa vaatinut muistiinpanojen tekemisen lopettamista. Olen kertonut, että jos Jehovan todistajat kysyvät luvan ovenavaajilta muistiinpanojen tekemiseen, se on täysin laillista toimintaa.

6) Jehovan todistajien järjestö meni askeleen pidemmälle tässä asiassa. Se antoi selväsanaisen kiellon: Mitään muistiinpanoja ei saa ovelta ovelle -työssä tehdä. Poikkeuksena oli vain kieltopaikan merkitseminen muistiin. En olisi itse arvannut, että he päätyvät näin rajuun ratkaisuun. Mutta hallintoelin ei halunnut nöyrtyä ja pyytää ovenavaajilta lupaa heidän tietojensa kirjaamiseen.

Jehovan todistajien oma ratkaisu tähän on selkeä, tämän jälkeen kaikki aikaisemmat ohjeet muistiinpanojen tekemiseen ovat roskan arvoista, ne eivät ole enää voimassa. Suomen lain mukaan julistaja saisi edelleen tehdä muistiinpanoja, jos hän kysyisi luvan ovenavaajalta, mutta silloin julistaja toimisi järjestön ohjeita vastaan.

7) Käännetäänpä lopuksi henkilötietojen kerääminen toisinpäin. Kuinka moni Jehovan todistaja olisi valmis ovilla antamaan itsestään samantapaisia tietoja, joita he ovat keränneet ovenavaajista? Ovenavaajilla on oikeus omiin tietoihinsa. Tätä näkökulmaa harva Jehovan todistaja on edes miettinyt. Jehovan todistajat kokevat, että heillä on kaikki oikeudet kerätä kaikenlaista tietoa unohtaen sen, että jokaisen yksilön omat tiedot ovat hänen tietojaan, ei Vartiotorniseuran. Jos hän vapaaehtoisesti antaa tietojaan, Jehovan todistajat voivat niitä kerätä, mutta ei muuten.
AKTIIVI JT kirjoitti: 16.05.2019 14:04 Mitä johanneksen-poika sinä hyödyt kaikesta tästä taisteustasi, koska aiheutit hyvin vaikean tilanteen meille kaikille.
Minä en hyödy tästä mitään. Olen kuitenkin tyytyväinen, että järjestö on nyt ainakin virallisesti vaatinut julistajia noudattamaan lakia. Mutta minä en vaatinut muistiinpanojen täyskieltoa, joten en aiheuttanut tätä tilannetta, pyysin Jehovan todistajia kysymään muistiinpanoille luvan.

* * *

Loppukevennys.

Kun kerran vuosia sitten soitin eräälle Jehovan todistaja-vanhimmalle, asialistalla oli mm. tietojen keruu ovilla. Vanhin sanoi erittäin painokkaasti: "Kun minulla on ollut jollain ovella hyvä keskustelu, minä laitan siitä tietoja ylös. Ei minun tarvitse siihen mitään lupia kysellä. Ne ovat minun henkilökohtaisia muistiinpanojani". - Mitähän tuo vanhin nyt sanoisi, jos soittaisin ja kysyisin? Väittäisikö hän edelleen vastaan, vaikka nyt on EU-tuomioistuimen päätös, KHO:n ratkaisu ja yleinen uusi tietosuojadirektiivi voimassa.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Johanneksen poika kirjoitti: 16.05.2019 19:53 Loppukevennys.

Kun kerran vuosia sitten soitin eräälle Jehovan todistaja-vanhimmalle, asialistalla oli mm. tietojen keruu ovilla. Vanhin sanoi erittäin painokkaasti: "Kun minulla on ollut jollain ovella hyvä keskustelu, minä laitan siitä tietoja ylös. Ei minun tarvitse siihen mitään lupia kysellä. Ne ovat minun henkilökohtaisia muistiinpanojani". - Mitähän tuo vanhin nyt sanoisi, jos soittaisin ja kysyisin? Väittäisikö hän edelleen vastaan, vaikka nyt on EU-tuomioistuimen päätös, KHO:n ratkaisu ja yleinen uusi tietosuojadirektiivi voimassa.
Vähän samanlaisen kommentin sain joskus appiukolta, koko ikänsä Jehovan todistajana toiminut vanhin. Asiayhteys oli vähän toinen. Oli hankkinut uuden tietokoneen ja siihen kattavan valikoiman softaa. Kun kysyin paljonko ohjelmat maksoivat, vastaus oli että "latasin verkosta, ei niistä mitään täydy maksaa kun ovat minun henkilökohtaisella koneellani." :)
Enkä karta
Viestit: 14
Liittynyt: 07.11.2015 19:28

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Enkä karta »

Polyester kirjoitti: 16.05.2019 18:20 Jos talosta taloon kulkeminen - miekan kanssa (Luuk. 22:36) tai ilman - olikin apostolien aikana käytännöllinen tapa levittää sanomaa, ei se välttämättä ole sitä kaikkina aikoina ja kaikissa olosuhteissa.
Jos tarkkoja ollaan, niin käännös ”talosta taloon” on virheellinen. Apostolit eivät todellakaan kulkeneet talosta taloon, vaan pitivät saarnoja yksityiskodeissa. Naiset, lapset tai miespuoliset rivikristityt vielä vähemmän. Että mitään raamatullista perustetta ei ole juosta ihmisiä ärsyttämässä, saatikka tietoja keräämässä.
AKTIIVI JT

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja AKTIIVI JT »

Kiitos Johanneksen-pojalle hänen antamasta vastauksesta. Olen pahoillani jos syyllistin, koska minulla ei ollut täsmällistä informaatiota prosessista, joka johti nyt totaaliin muistiinpanojen kieltämiseen. Uutinen tuli minulle ja kaikille jehovan todistajille kuin salama kirkaalta taivaalta hetkeksi lamauttaen. Minun tehtäväni ei ole syyllistää tai tuomita. Tein virheen, joten jätän asian Jumalani käsiin. Jokatapauksessa nyt tullut kielto muistiinpanojen tekemisestä vaikeuttaa todistajien toimintaa huomattavasti. Siitä myöhemmin lisää.
Ymmärrän että Johanneksen-pojan tarkoitus ei ollut se, että kielto astui totaalisena voimaan, vaan kuten hän itse totesi, tarkoitus oli saada aikaan sääntö, jossa pyydetään oikeaoppisesti lupa saada tehdä muistiinpanoja. Nyt ilmeisesti hallintoelin Yhdysvalloissa tai joku muu organisaatiossa, oli päättänyt toteuttaa lainvoimaisuuden totaalisena kieltona.

Jokaisen täytyy nyt vain yrittää keksiä uusia tapoja muistaa tapaamansa ihmiset ovityössä. Kyllähän tämä aiheuttaa huomattavia vaikeuksia esimerkiksi seurakuntien tienraivaajiille, joilla tavallisesti on runsaasti kenttäalueita käytössä. En pyytele anteeksi sitä, että sanon tunteeni asian johdosta henkilölle, joka aloitti prosessin eteenpäin viemisen. Ei siitä kuitenkaan tämän enempää.
Arvostin kovasti sitä, että Johanneksen-poika antoi vastineensa ja pahoittelen liian herkkää "hipiääni".
Olen sanottavani nyt ilmaissut, vaikkei ehkä olisi pitänyt "vierailla" tälläisillä sivustoilla lainkaan. En tee sitä enää tämän jälkeen. Lopuksi muutama sananen joillekkin tähän avaukseen osaliistuneille.

Nimimerkille " Weathertop" : Jehovan todistajat eivät ole mikään "kultti". Tiedoksi vaan. Ota selvää mitä kaikkea sanaan "kultti" sisältyy! Hypetät sitä, että joku/jotkut ovat hukanneet ovityö muistiinpanonsa. Tuo on kovin harvinaista ja viittaat näemmä yhteen tunnettuun tapaukseen, josta tulikin kärpäsestä härkänen. Lähes kaiken voi hyberboloida.

Ja lopuksi "polyesterille" tämä. Varmasti tiedät, että perusteet ovelta ovellle työlle löytyvät raamatustasi. Kuinka sinusta pitäisi hoitaa evankelioimistyö, jos käytössä ei olisi ovityötä työmuotona eli viedä sanomaa ihmisille heidän koteihin? En ainakaan itse keksi yhtä tehokasta (vaikka väität muuta) työmuotoa. Raamatulliset perusteet on todellakin olemassa, joiden suuntaviivojen mukaan Jehovan todistajat ovat omaksuneet apostolisen mallinnuksen, kuinka opetuslapsien organisoitu etsiminen ensimmäisellä vuosisadalla suoritettiin. Olet aivan oikeassa "polyester" siinä, että ovelta-ovelle työmuoto on jopa vaarallista. Joissakin osissa maailmaa näin on. Hallintoelin on tiedostanut vaaran ja on olemassa ohjeistukset niissä maissa työskeneteleville, joissa väkivallan uhka on todellinen. Yksi maa jossa työ on todella haasteellista ja vaarallista on Brasilia. Tästä oli muuten JW.Org sivustolla puhutteleva video, jossa paikalliset todistajat jatkavat kaikesta huolimatta sanomansa viemistä. Brasilia ei ole valitettavasti ainut maa, jossa näin on. Minua ainakin tuo video rohkaisi kovin.
Eikö samanlainen tilanne vallinnut myös ensimmäisellä vuosisadalla esimerkiksi Rooman provinssissa, jossa julkinen hengellinen työ oli erittäin vaarallista. Kristittyjä tiettynä historiallisena aikakautena etsittiin järjestelmällisesti ja tuomittiin jos heitä saatiin kiinni. Kristittyjen vainot jatkuivat dramaattisina aina 300-luvulle saakka.
Tämä vierailuni oli tässä. Kiitos että kirjoitukseni kuitenkin julkaistiin. Kiitos Johanneksen-pojalle rehellisestä ja avoimesta dialogista. Pahoittelen vielä liian äkkipikaista johtopäätösten tekoa. Jumala olkoon kaikkien tuomari!
Toivon lopuksi kaikille teille onnellista elämää ja hyvää kesää!
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Ensimmäisellä vuosisadalla sanaa julistettiin synakogissa, juutalaisten vastustuksen vuoksi tämä oli hankalaa mutta todistus tuli annettua. Opetuslapset Jeesuksen lähettäminä kulkivat myös talosta taloon ja apostolit laajensivat työtä Rooman valtakunnan eri alueilla.
Suotuisan vastaanoton saatuaan talosta ja huonekunnasta muodostui seurakunta ja siellä alettiin kokoontua säännöllisesti, ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla kokoonnuttiin mikäli mahdollista Rooman yhdistyslain suomin oikeuksin ja seurakuntalaisilla oli tämän lain edellyttämä suojelija:talonomistaja, huonekunnan pää ja toisinaan myös nainen. Nämä seurakunnat ts. yhdistykset olivat epävirallisia koska kristittyjä, vaikka noudattivatkin Rooman (yhdistys) lakia vastustettiin ankarasti sekä juutalaisten että nk.pakanoiden taholta.
Toisen vuosisadan puolella ja silloin kun olosuhteet mahdollistivat kristityt alkoivat rakentaa omia kokoustiloja eli kirkkoja joissa voitiin kokoontua seurakunnan tilaisuuksiin, todistaa, kiittää ja järjestää Jumalan palveluksia, seurakunnan kaitsijat: piispat Kreik.episkopos,diakonit, ja maallikot eli bresbyteerit organisoivat seurakuntajärjestyksen.
Ensimmäisinä vuosikymmeninä toisen vuosisadan loppupuolelle saakka, osin eteenkinpäin nämä seurakunnat olivat itsenäisiä ja hajallaan olevia ilman keskusjohtoa ( hallintoelin ), apostolit kun jättivät seurakunnat pätevien miesten eli paimenten (episkopos) haltuun, yhdellä piispalla oli oma kaitsenta-alueensa... myöskin opissa saattoi olla eroavuuksia ja suoranaisia ristiriitoja joita sitten pyrittiin jotenkin sopimaan ja kuten tiedämme kristittyjen sisällä oli jakaumia joista jo Paavali tiesi.
Etenkin Rooman piispa asettui eturintamaan kristinopin yhdenmukaistamiseksi, nämä pyrkimykset johtivat paaviuden aseman korostumiseen ja kolmannella vuosisadalla ensimmäiseen Nikean piispainkokoukseen ja yhteisen uskontunnustuksen syntymiseen.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Pro et contra kirjoitti: 17.05.2019 17:05 Ensimmäisellä vuosisadalla sanaa julistettiin...
Kertoisitko ystävällisesti, miten ensimmäisellä vuosisadalla tehtiin muistiinpanoja oven avaajista. Ja millaiset ohjeet tähän oli Raamatussa?
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Johanneksen poika kirjoitti: 17.05.2019 17:28
Pro et contra kirjoitti: 17.05.2019 17:05 Ensimmäisellä vuosisadalla sanaa julistettiin...
Kertoisitko ystävällisesti, miten ensimmäisellä vuosisadalla tehtiin muistiinpanoja oven avaajista. Ja millaiset ohjeet tähän oli Raamatussa?
... pidän epätodennäköisenä muistiinpanojen tekemistä tuolloin jo siitäkin syystä että kirjurin työvälineet olivat harvempien omaisuutta, josko Luukas sitten laittoi jotakin muistiin omaan henkilökohtaiseen käyttöön?
Jeesus ei ohjeistanut muistiinpanojen tekemiseen vaan jätti opetuslasten omaan harkintaan miten parhaiten löytäisivät seurakunnan lampaat.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Tony »

AKTIIVI JT kirjoitti: 17.05.2019 14:37Ymmärrän että Johanneksen-pojan tarkoitus ei ollut se, että kielto astui totaalisena voimaan, vaan kuten hän itse totesi, tarkoitus oli saada aikaan sääntö, jossa pyydetään oikeaoppisesti lupa saada tehdä muistiinpanoja. Nyt ilmeisesti hallintoelin Yhdysvalloissa tai joku muu organisaatiossa, oli päättänyt toteuttaa lainvoimaisuuden totaalisena kieltona.
Aikaisemmin argumentoitiin, että muistiinpanot ja niiden sisältö on jokaisen oma päätös. Tässä taas esitetään, että muistiinpanoista päättää järjestö.

Järjestön päätöksistä huolimatta, todistajat voivat tehdä muistiinpanoja niin paljon kuin ikinä haluavat, jos niihin on muistiinpanoja koskevan henkilön suostumus.
Jokaisen täytyy nyt vain yrittää keksiä uusia tapoja muistaa tapaamansa ihmiset ovityössä. Kyllähän tämä aiheuttaa huomattavia vaikeuksia esimerkiksi seurakuntien tienraivaajiille, joilla tavallisesti on runsaasti kenttäalueita käytössä.
Joku voisi tietenkin ihmetellä, että kun kerran Raamatussa sanotaan että Jumala kyllä vetää puoleensa niitä jotka ovat arvollisia (tjtn), niin miten yksittäisen julistajan muistiinpanot vaikuttaisivat tähän merkittävän negatiivisesti. Jos jonkun arvollisen pelastus on siitä kiinni, että tietosuojalaki estää kirjaamasta ihmisten tietoja ilman heidän lupaa, niin eikö siinä sovi ihmetellä enemmän Jumalansa heikkoja kohtia kuin vallitsevaa tietosuojalakia.
Tämä vierailuni oli tässä. Kiitos että kirjoitukseni kuitenkin julkaistiin. Kiitos Johanneksen-pojalle rehellisestä ja avoimesta dialogista. Pahoittelen vielä liian äkkipikaista johtopäätösten tekoa. Jumala olkoon kaikkien tuomari!
Toivon lopuksi kaikille teille onnellista elämää ja hyvää kesää!
Kiitos samoin, ja tervetuloa uudelleen. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

AKTIIVI JT kirjoitti: 17.05.2019 14:37 Nimimerkille " Weathertop" : Jehovan todistajat eivät ole mikään "kultti". Tiedoksi vaan. Ota selvää mitä kaikkea sanaan "kultti" sisältyy!
Olen toki ottanut siitä selvää. Suosittelen erityisesti kulttiasiantuntija Steven Hassanin teosta Combatting Cult Mind Control, jonka uusimmassa laitoksessa hän erikseen perustelee, miksi Jehovan todistajatkin ovat kultti. Kirjassa kuvattu kulteille tyypillinen BITE-malli löytyy myös googlettamalla.

Toivon vilpittömästi, että vielä joskus pääset kulttimielenhallinnan otteesta irti ja voit alkaa elää aidosti omaa elämääsi.

EDIT: Äläkä nyt ihmeessä rupea tuntemaan syyllisyyttä tällä foorumilla vierailemisesta. Ensinnäkin olit kunnioittava, toisin kuin jotkut muut täällä käyneet Jehovan todistajat. Toisekseen, on hyvä muistaa, että aito totuus kestää kaiken kritiikin ja kyseenalaistamisen, kun vain ajattelun työkalut ovat käytössä. Aina.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Polyester »

AKTIIVI JT kirjoitti: 17.05.2019 14:37Ja lopuksi "polyesterille" tämä. Varmasti tiedät, että perusteet ovelta ovellle työlle löytyvät raamatustasi. Kuinka sinusta pitäisi hoitaa evankelioimistyö, jos käytössä ei olisi ovityötä työmuotona eli viedä sanomaa ihmisille heidän koteihin? En ainakaan itse keksi yhtä tehokasta (vaikka väität muuta) työmuotoa. Raamatulliset perusteet on todellakin olemassa, joiden suuntaviivojen mukaan Jehovan todistajat ovat omaksuneet apostolisen mallinnuksen, kuinka opetuslapsien organisoitu etsiminen ensimmäisellä vuosisadalla suoritettiin.
Ihmisiä kannattaa aina yrittää tavoittaa siellä, missä se luontevimmin onnistuu. Nykyään tämä tarkoittaa useimmiten nettiä. Ei ole mitään syytä koluta vieraiden ihmisten ovia yhteisössä, jossa se ei tapohin kuulu, ja nykyään alkaa Suomessakin olla liikkeellä esim. sellaisia remonttikauppiaita, ettei tuntemattomille kannata kohta avata ovea ollenkaan. Tuskin voimme moraalisesti tuomita ihmistä, joka varovaisuuttaan jättää oven avaamatta ja jää siksi myös Jehovan todistajien sanomasta paitsi?

Nettikenttä olisi Jehovan todistajillekin tarjolla oleva vaihtoehto, mutta järjestö on toistaiseksi suhtautunut siihen penseästi. Onhan nimenomaan ovelta ovelle -työ nostettu tosi kristityn tuntomerkiksi (ja samalla järjestön tavaramerkiksi) ja järjestö esittelee saavutustaan suorastaan ylpeänä:
Vartiotorni 15.7.2008 kirjoitti: Miksi talosta-taloon-palvelus on tärkeää nykyään?

TUTTU näky melkein kaikissa maissa: Kaksi siististi pukeutunutta ihmistä lähestyy taloa ja pyrkii kertomaan ovenavaajalle lyhyesti Raamatun sanoman Jumalan valtakunnasta. Jos puhuteltava osoittaa kiinnostusta, he saattavat tarjota raamatullista kirjallisuutta ja maksutonta raamatuntutkistelua. Sitten he siirtyvät seuraavaan taloon. Jos sinä osallistut tähän työhön, huomaat todennäköisesti, että ihmiset usein tunnistavat sinut Jehovan todistajaksi jo ennen kuin sanot mitään. Talosta-taloon-palveluksesta on tosiaan tullut meidän tuntomerkkimme.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Johanneksen poika kirjoitti: 17.05.2019 17:28
Pro et contra kirjoitti: 17.05.2019 17:05 Ensimmäisellä vuosisadalla sanaa julistettiin...
Kertoisitko ystävällisesti, miten ensimmäisellä vuosisadalla tehtiin muistiinpanoja oven avaajista. Ja millaiset ohjeet tähän oli Raamatussa?
Ap.t. 13:50-51 kertoo, kuinka Paavali ja Barbanas tekivät ovenavaajista muistiinpanot 1. vuosisadan välineillä. En tosin ole varma, oliko tuo EK-merkintä vai kieltopaikka. :D

Mutta juutalaiset yllyttivät jumalaapelkääviä ylhäisiä naisia ja kaupungin johtomiehiä Paavalia ja Barnabasta vastaan, niin että heitä alettiin vainota ja heidät karkotettiin siltä seudulta. Silloin Paavali ja Barnabas todisteeksi heitä vastaan pudistivat kaupungin pölyt jaloistaan ja siirtyivät Ikonioniin.

Siinä jälleen yksi raamatullinen malli ja itse asiassa suora Jeesuksen käsky, jota en ole koskaan nähnyt Jehovan todistajien noudattavan.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jehovantodistajienhan ei oikeastaan nykyään enää tarvitse käydä kerrostaloissa koska he eivät niihin enää pääse sisään ovikoodien tai muuten lukossa olevien ovien takia.

Jäljelle jäävät rivi- ja omakotitalot. Mutta on se silti tosiaan vaikea muistaa että missäs se yks nainen tai mies asuikaan.

Toisaalta Jehova siunannee julistajia siten että he muistavat kun muistamista tarvitaan, edellyttäen tietysti että Jehova on oikeasti olemassa.

Entä jos ei siltikään muista? Voisiko se olla merkki siitä että Jehova ei siunaa muistia tai että Jehovaa ei olisi tai että jonkin salaisen synnin vuoksi ei voi saada siunattua muistia.

Hmm...

Mitenkähän tuo olisi?

Miksi jehovantodistajat ovat huolissaan huonosta muististaan Jehovan palveluksessa? Eivätkö he sitten uskokaan että Jehova huolehtii heistä ja siunaa muistiakin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Jehovan todistajat lopettavat kokonaan muistiinpanojen tekemisen ovelta ovelle -työssä

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Uutinen tuli minulle ja kaikille jehovan todistajille kuin salama kirkaalta taivaalta hetkeksi lamauttaen.
Valitettavasti, jostain syystä, jehovantodistajille heitä koskevat uutiset tulevat " kuin salama kirkaalta taivaalta" ja vieläpä yleensä huomattavalla viiveellä verrattuna esimerkiksi tältä palstalta saatavaan informaatioon. Mistä tämäjohtuu, sitä on hyvä kunkin tykönään mietiskellä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin