Rauli päätti kyseenalaistaa Anteron kommentit vaatimalla häneltä pätevyyttä evoluutiotutkimuksen alalla...
Rauli Toivonen 07.08.2019 21:08
Minulla on sellainen kutina, ettei taida sinulla enempää kuin minulla olla kompetenssia kovin käydä keskustelua biologisesta evoluutiosta. Sen pienen pätkän, joka taitaa edelleenkin olla faktatietoa kemiallisesta evoluutiosta, olen joskus yliopistossa jo CL-vaiheessa tenttinyt. Mutta alkumereen liittyvä problematiikka on kohtalaisen pian kuiviin ammennettu.
Anteroita on täällä ollut ennenkin, yhtä vähän taustoja mukanaan kuin sinulla. Oletko kenties ihan jonkun evoluutioon liittyvän tieteenalan oppinut? Kysyn ihan sen vuoksi, että edeltäjäsi näissä keskusteluissa ovat olleet varsin ilmeisiä nimimerkkejä.
...mutta ei tainnut miettiä ihan loppuun asti, sillä Vartiotornin oppihan juuri on amatööriteologiaa, joka on tyrmätty oppineiden taholta käytännöllisesti katsoen yksimielisesti. Jehovan todistajat epäpätevän hallintoelimen ja kirjoitusosaston johdolla "tutkivat Raamattua" ja haluavat "keskustella" siitä ihmisten kanssa, ymmärtämättä Raamatun kielistä tai syntyhistoriasta hölkäsen pöläystä. Antero ei kuitenkaan jäänyt sanattomaksi:
Antero Syrjänen 07.08.2019 22:37
Rauli Toivonen: “Minulla on sellainen kutina, ettei taida sinulla enempää kuin minulla olla kompetenssia kovin käydä keskustelua biologisesta evoluutiosta.”
Evoluution perusteista versus kreationismi voi aivan hyvin käydä hyvin hedelmällistä keskustelua tavan tallaajien kesken, mikäli keskustelun osapuolet ovat tutustuneet edes niiden perusteisiin ja suhtautuvat tietoon avoimesti. Sen lisäksi että keskustelu onnistuu, se on usein erittäin opettavaista. Samalla logiikalla meillä (ja monella muulla täällä) on yhtä vähän kompetenssia keskustella Raamatusta (tieteellisiä tutkintoja taitaa olla yhtä monta kummallakin), joten kannattaa jättää keskustelematta?
---
Rauli Toivonen: “Oletko kenties ihan jonkun evoluutioon liittyvän tieteenalan oppinut?”
Samalla tavalla oppinut kuin sinä Raamattuun liittyen, silkasta mielenkiinnosta tutkinut aihetta. Mielenkiintoa on lisännyt suuresti kreationistinen taustani. Ja jos täällä pitää olla tieteellinen tutkinto, että erilaisista ilmiöistä voi keskustella, niin veikkaan että aika vähän olisi keskustelijoita.
Raulin ja muiden kreationistien harmiksi evoluutio ei ole mikään sana sanaa vastaan -tilanne, vaan tieteen valtavirtaa, jota opetetaan luonnontieteellisissä yliopistoissa ympäri maailman. Kreationismia opetetaan yliopistotasolla vain uskontotieteen alalla, eikä sielläkään totena. Olipa evoluutiosta mitä mieltä tahansa, se on kuitenkin vallitseva käsitys lajien synnystä tällä hetkellä, ja sen asema on niin vahva, ettei sille käytännöllisesti katsoen ole kilpailijaa.
Sinänsä positiivista, että Rauli sentään on suostunut keskustelemaan (vaikkain omalla tyylillään) Anteron kanssa suoraan, vaikka aluksi yritti kierrellä ja vastailla hänelle epäsuorasti. Saa nähdä, suostuuko hän viimein tarttumaan vedenpaisumus-aiheeseen.