Kutsu tutkimukseen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Opiskelija
Viestit: 2
Liittynyt: 04.11.2019 11:33

Kutsu tutkimukseen

Viesti Kirjoittaja Opiskelija »

Oletko kiinnostunut osallistumaan haastattelututkimukseen?

Opiskelen yhteiskuntatutkimusta Tampereen yliopistossa. Teen parhaillaan kandidaatin tutkielmaa lapsuuden aikana koetusta hengellisestä väkivallasta ja sen vaikutuksista aikuisiän vanhemmuuden kokemuksiin. Tarkoitus on selvittää miten hengellisen väkivallan uhreiksi lapsena joutuneet suhtautuvat aikuisena omaan isyyteensä/äitiyteensä, millaisia he ovat kasvattajina, millaisia vanhemmuuteen liittyviä valintoja he ovat tehneet, miten he kokevat vanhemmuuden ilot ja haasteet jne. Olen kiinnostunut nimenomaan Jehovan todistaja -perheessä varttuneiden ja lapsuudessaan hengelliselle väkivallalle altistuneiden ihmisten kokemuksista. Hengellinen väkivalta tässä yhteydessä tarkoittaa henkistä, fyysistä tai taloudellista väkivaltaa, johon liittyy jonkinasteinen uskonnollinen ulottuvuus. Hengellinen väkivalta voi siis olla esimerkiksi pelottelua, syyllistämistä, kontrollointia, ruumiillista kuritusta tai seksuaalista hyväksikäyttöä.

Kerään tutkielmaani varten aineistoa haastattelemalla ihmisiä. Haastateltavien kriteerinä on, että henkilö on viettänyt lapsuutensa Jehovan todistaja -perheessä ja kokenut hengellistä väkivaltaa, että hän on sittemmin irtautunut ko. yhteisöstä, ja että hän on nyt aikuisena kasvatusvastuullinen vanhempi vähintään yhdelle omalle tai kumppaninsa lapselle. Haastattelut toteutetaan vapaamuotoisina yksilöhaastatteluina haastateltavalle sopivassa paikassa loppuvuoden 2019 aikana. Yhden haastattelun kesto tullee olemaan noin 1-2 tuntia. Haastateltavilla on myös halutessaan mahdollisuus täydentää antamiaan tietoja minulle sähköpostitse. Haastateltujen yksityisyyden suojasta huolehditaan läpi koko tutkimuksen teon eikä heidän henkilöllisyytensä paljastu missään vaiheessa muille kuin minulle.

Otathan minuun sähköpostitse yhteyttä jos olet halukas osallistumaan.

Ystävällisin terveisin
Saara Väntänen
saara.vantanen @ tuni.fi (lähettäessäsi sähköpostia jätä pois välilyönnit @-merkin vierestä)
Opiskelija
Viestit: 2
Liittynyt: 04.11.2019 11:33

Re: Kutsu tutkimukseen

Viesti Kirjoittaja Opiskelija »

Sain hyvin nopeasti riittävästi yhteydenottoja ja materiaalia on nyt kasassa riittävästi. Kiitos kaikki te, jotka tulitte haastateltavaksi: tarinanne koskettivat minua todella. Kiitos myös teille, jotka lähetitte sähköpostia ja halusitte kertoa tarinanne, vaikka ette varsinaiseen tutkimukseen osallistuneetkaan; teidänkin tarinanne tekivät minuun suuren vaikutuksen. Toivon teille kaikille parasta mahdollista jatkoa sekä rohkeutta tehdä oikeita päätöksiä. ❤️
Vastaa Viestiin