Miten paeta Jehovan todistajista?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Uusin Lloyd Evansin video on mahtava ohje kaikille, jotka haluavat jättää Jehovan todistajien kultin. Kultin jättäminen ei ole helppoa julman karttamiskäytännön vuoksi.

Suomensin Lloydin kymmenkohtaisen ohjeen ja avasin jonkin verran kohteita sekä Lloydin videon että omien kokemusteni pohjalta. Kirjoitus löytyy blogista.

Kiireisille alla ohjeen kymmenen kohtaa:
  • Selvitä miten asiat oikeasti ovat.
  • Suunnittele itsellesi pakostrategia.
  • Suojaa internetin käyttösi.
  • Rakenna itsellesi uusi sosiaalinen verkosto.
  • Ole varovainen Jehovan todistajien kanssa, erityisesti vanhimpien.
  • Ole realistinen perheesi suhteen.
  • Hanki tukea.
  • Älä kiirehdi.
  • Kaikki entiset Jehovan todistajat eivät ole välttämättä ystäviäsi.
  • Varaudu epäilyihin ja takautumiin.
Useimpia ohjeen kohtia pitää jonkin verrata avata, jotta ohjeen merkitys selviää. Olen yrittänyt tehdä tämän blogipostauksessa.

Utelias2
Viestit: 87
Liittynyt: 02.02.2020 09:46

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Utelias2 »

Jostain muistan lukeneeni että 150 erotetaan vuosittain JT Seurakunnista jäseniä.
Aika kova luku jos pitää paikkkansa
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Suomessa vai maailmanlaajuisesti? Jos edellinen, niin ihan jees lukema.
Utelias2
Viestit: 87
Liittynyt: 02.02.2020 09:46

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Utelias2 »

Verilettu kirjoitti: 08.02.2020 11:32 Suomessa vai maailmanlaajuisesti? Jos edellinen, niin ihan jees lukema.
Suomessa
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Ihan jees, päälle vielä itse lähtevät ja hiipuneet. :)
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Hyvä, että tuollaisia ohjeita on olemassa. Oma eroamiseni tapahtui kaikkea muuta kuin harkitusti ja suunnitelmallisesti. Ajauduin kriisiin, joka huipentui vaikeaan psykoottiseen masennukseen. Ajatus noin synkkään ja sairaaseen pedofiliakulttiin kuulumisesta kävi niin ahdistavaksi, että oli pakko erota ihan virallisesti. Samalla meni välit ainoaan elossa olevaan perheenjäseneen, osittain siksi, että silloisessa mielentilassani koin kaikki aktiiviset JT:t vihollisiksi ja osasyyllisiksi omaan kärsimykseeni, ja tämä viha purkautui parissa puhelinkeskustelussa. No, välit olisivat ehkä menneet joka tapauksessa, mutta piruko tietää.

Oma neuvoni: jos olet henkisesti huonossa kunnossa ja harkitset eroamista, yritä ensin löytää terapeutti, jolla on kokemusta uskonnollisten traumojen hoitamisesta. Hänen kanssaan voi keskustella parhaasta tavasta hoitaa asia, ja niistä keskusteluista voi saada myös perspektiiviä Julkiselta puolelta saatava tuki ei todennäköisesti riitä siinä tilanteessa. Itse jouduin turvautumaan pelkkiin julkisiin mielenterveyspalveluihin, ja tässä kärvistellään yhä vaikean masennuksen kanssa vuosia eron jälkeen. Siitä, etten ole enää nimellisestikään kultin jäsen, olen kyllä iloinen.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
Skald
Viestit: 49
Liittynyt: 11.03.2017 21:24

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Skald »

Weathertop kirjoitti: 16.02.2020 01:01 Hyvä, että tuollaisia ohjeita on olemassa. Oma eroamiseni tapahtui kaikkea muuta kuin harkitusti ja suunnitelmallisesti. Ajauduin kriisiin, joka huipentui vaikeaan psykoottiseen masennukseen.
Itsellä on vähän samansuuntaiset kokemukset. Oma oireiluni on myös ollut pahimmillaan lievästi psykoottista ja jouduinkin psykoosityöryhmään esipsykoosioireyhtymä-nimikkeellä mutta siellä hutkittiin, että koska mun oireilu ei tästä pahene eikä parane vaan pysyy vuosia samana pahentumatta niin se luultavasti johtuu traumataustasta. Se on jännä mitä temppuja trauma voi mielelle tehdä.

Itse osasin onneksi luonnollisesti erkaantua yhteisöstä järkevällä tavalla mutta olin vuosia ns. POMI (Physically Out, Mentally In) mikä on kyllä yhtä helvettiä. Aloin kokemaan näin aikuisiällä voimakasta demonien pelkoa päivittäin mutta tästä en uskaltanut terveydenhuollolle mitään sanoa siinä pelossa, että saan lopullisesti skitsofreenikon leiman itselleni. Nämä pelot lähti aikalailla yhdessä yössä kun löysin exJW-sivustot.
Weathertop
Moderaattori
Viestit: 1532
Liittynyt: 17.06.2017 19:35

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

Skald kirjoitti: 17.02.2020 19:50 Aloin kokemaan näin aikuisiällä voimakasta demonien pelkoa päivittäin mutta tästä en uskaltanut terveydenhuollolle mitään sanoa siinä pelossa, että saan lopullisesti skitsofreenikon leiman itselleni. Nämä pelot lähti aikalailla yhdessä yössä kun löysin exJW-sivustot.
Hyvä, että lähtivät. Jotkut kärsivät tällaisista peloista vielä todella pitkään sen.jälkeen, kun ovat rationaalisella tasolla tajunneet, ettei niillä ole mitään pohjaa.

Itse pääsin demonien pelosta oikeastaan vasta alettuani nähdä Saatanan Luciferina, valon enkelinä, joka symboloi valistusta, yksilönvapautta ja kapinaa tyranniaa vastaan. Jahvehan on Raamatussa kaikkein selkein ja pelottavin pahis, kun asiaa vähänkin ajattelee.

Viimeisimmästä demonipainajaisesta on jo aikaa, vaikka Harmageddon tuleekin vielä joskus uniin.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
tonzara

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja tonzara »

Itellä kävi niin että minut erotettiin maailmallisen naisytävän takia ja ihan syystä. Olin pari vuotta erotettuna ja palasin seurakuntaan kun en ollut vielä ymmärtänyt järjestön pimeyttä. Kun menin takaisin seurakuntaan niin ei siitä mitään tullut jäin heti toimettomaksi ja olin sitä muutaman vuoden kunnes heräsin ja erosin itse. Hyväksi onneksi minulla ei ollut sukulaisia tai ystäviä seurakunnassa joten en ole joutunut kipuileen eroni takia enkä kaipaa sinne enää. :wave:
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Miten paeta Jehovan todistajista?

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jostain muistan lukeneeni että 150 erotetaan vuosittain JT Seurakunnista jäseniä.
Aika kova luku jos pitää paikkkansa
Oma näppituntumani on että itse eronneita olis nykyään saman verran kuin erotettuja. = 150?

Ja delanneita varmaan se 150 myös vuodessa? Suomen jepukoita nyt 18 800kpl , eli 450 olis vajaa kolme prossaa? Joko vuosittainen kato on noin paljon? En jaksa nyt ite kaivaa noita numeroita ku näppituntumalta.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin