Mitä järjestö todella opettaa?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuva: JW.ORG, muokkaus: JP

Viimeisten viikkojen ja kuukausien aikana JP-sivustolle on tullut pyyntöjä julkaista enemmän juttuja, joissa käsitellään oppikysymyksiä. Koska tämä sivusto pyrkii palvelemaan lukijoita, asialle on nyt tehty jotain. Vuoden 2020 puolella on jo julkaistu useita oppikysymyksiin keskittyneitä juttuja, ja lisää on tulossa.

JP-sivuille on nyt perustettu oma osio oppikysymyksille. Sinne on kerätty aiemmin julkaistuja juttuja ja myös ihan uusia juttuja on lisätty.

Lue täältä.

Kuva
Kuva: JW.ORG
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Toivottavasti tämä osio ei muutu nyt ilmoitussivuksi.

Aikoinaan kun me tätä keskesteluosiota Jaakon kanssa toivoimme, niin periaatteena on ollut, että ketjun aloittaja osallistuu itse täällä aloittamaansa keskesteluun.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Ariadna kirjoitti: 09.03.2020 07:38 Toivottavasti tämä osio ei muutu nyt ilmoitussivuksi.

Aikoinaan kun me tätä keskesteluosiota Jaakon kanssa toivoimme, niin periaatteena on ollut, että ketjun aloittaja osallistuu itse täällä aloittamaansa keskesteluun.
OK. En sitten enää ilmoittele täällä oppinäkemyksiä -palstalla.

Kiitos.
Viimeksi muokannut Johanneksen poika, 09.03.2020 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Hei hei, eikö tässä nyt voisi laittaa riidan poikki ja voita väliin. Vai miten sitä lapsena sanottiin? :)

JP tekee hyvää työtä näillä ilmoituksilla, ja se keskusteluhan on meistä kaikista foorumilaisista kiinni, että tuleeko keskustelua vai ei. Johan JP antaa referoinnin uutisesta, josta voi kuka vaan ottaa kiinni! :thumbup:

Täällä on keskustelu vähentynyt todella paljon, ja jos JP lopettaa nämä uutisten laittamiset, uskon että keskustelu vähenee entisestään. Tuntuu välillä, että onko tälle foorumille tarvetta enää? Mielestäni tarvetta on, niin kauan kuin vaihtoehtona on esim. Suoli24. Kävin piruuttani katsomassa ko. likasankkoa, ja se toivottavasti ei jää ainoaksi paikaksi keskustella.

Valitettavasti itsestä ei ole nyt keskustelua vetämään, minua on kohdannut suuri suru joulukuussa, josta en tahdo millään toipua, hyvä kun jaksan täällä käydä katsomassa, että kaikki jotenkin toimii.

Keskustelkaa hyvät foorumilaiset.

Mukavaa kevään jatkoa.
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Veljesseura taitaa olla pikkuhiljaa kokemassa Hjälpkällanin kohtalon, niin ikävää kuin se onkin. Naapurimaan keskustelufoorumi näivettyi ja toiminta siirtyi suljettuun Facebook-ryhmään. Facebookissa on kuitenkin se ongelma, että PIMOt ja feidausvaiheessa olevat eivät uskalla liittyä omalla nimellään edes suljettuihin ryhmiin. Pelissä on liian paljon. Jos paljastut, menetät sukulaisesi loppuelämäksi.

Veljesseurassa on vuosien mittaan käsitelty satoja asioita. Monta iltaa on vierähtänyt ketjuja lukiessa. Se on JP:n sivujen lisäksi ainoa suomenkielinen sivusto saada puolueetonta tietoa Jehovan todistajista. Jokainen avaus täällä saattaa pelastaa ihmiselämän kultin kynsistä. Arkistonakin täällä on valtavasti tietoa.

Kauhuskenaario on, että tämä sivusto näivettyy eikä JP jaksa ylläpitää sivustoaan.

Kärsin itsekin masennuksesta: PTSD - sama oireyhtymä kuin monilla sodan kauhuissa mukana olleilla. Se on yleistä kulteista heränneille. Ammattiauttajien mukaan näitä asioita olisi hyvä käsitellä terapiassa, mutta muuten vähitellen ottaa askeleita eteenpäin elämässä. Veljesseuraan ja blogiin kirjoittaminen on kuitenkin auttanut kahdella tapaa: se on purkanut omaa pahaa oloa ja toisaalta olen toivonut, että kirjoituksista saattaisi olla jollekulle apua.

Suomi24 ei ole vaihtoehto, siellä on pelkästään pahaa oloa. Kultti on tehnyt paljon tuhoa ihmisten mielissä. Mutta sielläkin näköjään JP jaksaa jakaa tietoa.

Redditin Exjw ketju onneksi toimii ja on hyvin vireä.

Itsestä on jo pitkään tuntunut, että avatessani ketjun huutelen yksin tyhjään metsään. Keskustelun suitseminen muutenkin näivettyvällä foorumilla tuntuu siten jotenkin oudolta. Tämä ihan ystävällisesti sanoen, ilman riidanhaastoa.

Sinänsä olen harrastusten osalta huomannut, että ennen vireät foorumit ovat siirtäneet toimintansa toisentyyppisille alustoille. Voi olla, että foorumit ovat yksinkertaisesti teknologisesti liian "vanhanaikaisia". Aika aikaa kutakin.

Alkuperäisen aiheen vierestä, anteeksipyynnöt siitä. Moderaattorit varmaankin poistavat viestin jos asiaton.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13 Veljesseura taitaa olla pikkuhiljaa kokemassa Hjälpkällanin kohtalon, niin ikävää kuin se onkin. Naapurimaan keskustelufoorumi näivettyi ja toiminta siirtyi suljettuun Facebook-ryhmään. Facebookissa on kuitenkin se ongelma, että PIMOt ja feidausvaiheessa olevat eivät uskalla liittyä omalla nimellään edes suljettuihin ryhmiin. Pelissä on liian paljon. Jos paljastut, menetät sukulaisesi loppuelämäksi.
Joo, ei missään nimessä Facebook ryhmää. Itse en ole Veljesseuran FB:ssa (jos sellaista on, muistaakseni on), koska käytän FB vain lähinnä uutisten kommentointiin. Enkä halua tuoda omaa nimeäni julki, vaikka ei se mikään salaisuus lopulta ole (jos oikein vähänkään perehtyy, niin löytäisin ainakin itse nopeasti vastaavanlaisessa tilanteessa henkilöllisyyden).
Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13 Kauhuskenaario on, että tämä sivusto näivettyy eikä JP jaksa ylläpitää sivustoaan.
Kysyin eilen moderaattorien osiossa kysymyksen ylläpidolle, enkä ole saanut vastausta. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun jutut jää monologiksi siellä. Kertonee sekin jotain :-(

Olen tässä ajatellut, että voisi nostaa itsekin kytkintä, mutta juuri sen vuoksi, että mielellään foorumi säilyisi, niin roikun mukana minäkin (ei sillä että tulevaisuus olisi minusta kiinni, osani vaan teen). Että ainakin toistaiseksi.
Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13Suomi24 ei ole vaihtoehto, siellä on pelkästään pahaa oloa. Kultti on tehnyt paljon tuhoa ihmisten mielissä. Mutta sielläkin näköjään JP jaksaa jakaa tietoa.
Missään nimessä Suoli24:kään ei ole vaihtoehto. Lopetin sen käytön lienee yli 10 vuotta sitten. Suoli24 ongelma on se, että sinne voi edelleen kirjoittaa täysin ilman minkäänlaista tunnusta. Tiedossa kuitenkin on, että jos käy rekisteröinnin läpi, ja kirjoittaa useamman asiallisen viestin, ei halua "liata" tunnustaan kirjoittamalla sellaista roskaa, kuin täysin ilman mitään rekisteröintiä vaativaa nimimerkkiä tms.

Olen tänä aikana käynyt varmaan yhden käden sormilla laskettavan määrän (mm. kun sain vinkin että joku kävi JT-osiossa henkilökohtaista hyökkäystä minua (Verilettua siis) kohtaan, ymmärtäessään tahallaan väärin erään sanan ja sen miten sitä käytin. Siellä pitkässä ketjussa kuulemma itsekin keskustelin. Eh. :wtf: Olihan se hupaisaa, ja toisaalta surullista. En vastannut vaikka mieli olisi tehnyt oikaista; Suoli24 on tunkio, jossa kaikki peittyy helposti lannan sekaan. Ja kyseinen hyökkääjä oli selvästi lievästi sanoen epästabiilissa tilassa. :(
Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13Itsestä on jo pitkään tuntunut, että avatessani ketjun huutelen yksin tyhjään metsään.
No ainakin sen voin sanoa, että olen nimenomaan mielenkiinnolla lukenut nimenomaan sinun ja JP:n viestejä. Valitettavasti omat tietoni ovat niin vajavaiset teihin verrattuna, että usein jään vain ihmettelijän osaan. :shifty:
Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13Keskustelun suitseminen muutenkin näivettyvällä foorumilla tuntuu siten jotenkin oudolta. Tämä ihan ystävällisesti sanoen, ilman riidanhaastoa.
Missä tällaista on tapahtunut? Tarkoitatko ylläolevaa Ariadnan toivetta? Sehän on vain yhden käyttäjän toive, tai jos on em. sovittukin, niin ainahan foorumeilla poikkeuksia on. Ainakin omasta mielestä JP tekee sen verran tärkeää työtä, että on tervetullut postaamaan tällekin alueelle (jos ns. ylläpito on toista mieltä, niin ottaa vain natsat pois ;))

Ja ainakaan itse en ole muistaakseni estänyt keskustelua. Monet asiat mitä teen, jää näkymättömiin (eilen mm. joku jaksoi jopa rekisteröityä, ja yritti postata muka asiaa, mutta lisäsi sanoihin asiattomia linkkejä. Nuo ovat ainoat estämäni viestit pitkään aikaan.

Toki syyllistyn välillä huonoon huumoriin, pahoitteluni siitä. Olen ajatellut, että näin hiljaisella foorumilla ei pieni huumori haittaa, kunhan liittyy aiheeseen. Raskaita juttuja on joskus hyvä heittää huumorilla.
Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13 Sinänsä olen harrastusten osalta huomannut, että ennen vireät foorumit ovat siirtäneet toimintansa toisentyyppisille alustoille. Voi olla, että foorumit ovat yksinkertaisesti teknologisesti liian "vanhanaikaisia". Aika aikaa kutakin.
Itse suosin foorumeita. Mutta olenkin ns. vanhan liiton miehiä ;-) Aloittanut keskustelut usetnetin aikoina, jolloin kirjoiteltiin omalla nimellä erillisillä offline-ohjelmilla (eli viestit ladattiin ohjelmaan, ja vastaukset lähetettiin sitten kun seuraavan kerran mentiin vinkuvalla modeemilla nettiin).

Esim. tietotekniikka-aiheinen TechBBS on hyvä esimerkki, että kyllä foorumitkin, jopa suomenkieliset, vielä elävät! :thumbup: Mutta toki se vaatii niitä keskustelijoita keskustelemaan. :think: Ei kai se alustasta ole niinkään tässä meidän Veljesseuran tapauksessa kiinni. En usko että mikään alusta olisi tätä nykyistä foorumia parempi, ainakin pidemmällä aikavälillä (alussa alkuinnostus voisi ollakin).
Syväkurkku kirjoitti: 13.03.2020 11:13Alkuperäisen aiheen vierestä, anteeksipyynnöt siitä. Moderaattorit varmaankin poistavat viestin jos asiaton.
Miksi sinulla on niin negatiivinen kuva? Käsittääkseni täällä ei juurikaan poisteta niitä vähiä viestejä pois, ellei todella ole aihetta. Voin tarvittaessa etsiä statistiikkaa, jos oikeuksillani irtoaa helposti tästä softasta sellaista ottaa, ja sitä todella halutaan. Peace. :)
Harwey
Viestit: 18
Liittynyt: 14.03.2020 03:04

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Harwey »

Tämän sivuston ylläpito on mielestäni tärkeää. Olan vieraillut sivuilla muistaakseni kesästä 2013 lähtien (silloin taisi tulla uutisia Hesarissa ja Ylellä austaralian pedofiliatapauksista todistajien keskuudessa). Sydän pamppaillen tulin sivuille. Pahempaa syntiä en olisi voinut tehdä. Olin epäillyt joitain järjestön opetuksia sekä käytäntöjä ja pedofilia uutiset vahvistivat epäilyksiäni.

Veljesseuran sivuilla olen saanut vertaistukea ja vahvistusta omiin ajatuksiini Raamatusta, Jehovan todistajista ja uskonnosta ylipäänsä. Pidin aiemmin itseäni mieleltäni sairaana ja saatanan kaverina kun minulla oli ajatuksia jotka eivät olleet linjassa Vartiotorni seuran kanssa. Tällä sivustolla tajusin että en ole yksin. Saman suuntaisia ajatuksia ja epäilyjä on muillakin. Kirjauduin vasta nyt käyttäjäksi ja olen osallistunut " vieraana " keskusteluun hyvin harvakseltaan. En tiedä miksi. Ehkä alitajuisesti en halua kuulua "luopiojoukkoon". Irtautuminen järjestöstä on vaikeaa ja hidasta ainakin omalla kohdallani. Mieltäni olen täysin ulkona tällä hetkellä. Olen valitettavasti neljännen sukupolven todistaja ja se ei helpota tilannetta.

Vaikka keskustelu on laimeaa, sitä kannattaa yrittää pitää yllä. En usko että olen ainoa joka on hyötynyt tästä sivustosta. Kiitän vilpittömästi tämän sivuston kommentoijia, sekä esim. Johanneksen poikaa ja syväkurkkua omista sivuistoistaan. Vaikka teistä tuntuisi että yksinpuhutte tai että kirjoittelunne olisi terapiaa vain itsellenne, se auttaa oikeasti muitakin. En taatusti ole ainoa. Ehkä täytyy ryhdistäytyä ja yrittää osallistua keskusteluun jatkossa enemmän.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Harwey kirjoitti:Tämän sivuston ylläpito on mielestäni tärkeää.
Ihan samaa mieltä, kirjautuminen on aina rohkeutta kysyvää, hienoa teit sen vihdoin. Voit nyt osalllistua myös tämän osion keskusteluun kun aiemmin mahdollisuutesi oli vieraana vain Jehovan todistajien osioon.
syväkurkku kirjoitti:Olen tässä ajatellut, että voisi nostaa itsekin kytkintä, mutta juuri sen vuoksi, että mielellään foorumi säilyisi, niin roikun mukana minäkin (ei sillä että tulevaisuus olisi minusta kiinni, osani vaan teen). Että ainakin toistaiseksi.
Samat ajatukset ja monesti monesti.
Olen ollut tämän Veljesseuran perustamisestä lähtien 2007 ja yritän sitä edelleen, jotta tämä osio säilyisi, Jehovan todistajat osioon en kirjoittele ja siellä näkymät ovat olleet.. aloittajana joko Johanneksen poika tai syväkurkku, ei varmaan mukavaa.
Verilettu kirjoitti: Missä tällaista on tapahtunut? Tarkoitatko ylläolevaa Ariadnan toivetta? Sehän on vain yhden käyttäjän toive, tai jos on em. sovittukin, niin ainahan foorumeilla poikkeuksia on.
Toivomus oli ,ettei näkymä muuttuisi samaksi kuin Jehovan todistat osiossa ja tämä puoli pysyisi keskusteluissa paremmin, ja syvällisimmissä puheenvuotoissa. Luvuista päätellen anakin lukijoita täällä on ja sehän jo kertoo, että sivu on osoittautunut hyväksi.

Huomasin myös, ettet sinäkään Verilettu ole tähän osioon osallistunut ainakaan aloituksissa ja nyt olet jo valmis muuttamaan tätä hyvin toiminutta käytäntöä.


Ja ketjun aiheeseen: Jehovan todistajat eivät opeta sitä mitä me tällä sivustolla olemme käsitelleet Raamatusta ja sen taustoista.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Joo, itselle se auki oleva foorumi on tärkeämpi, kuin että tuijotellaan sääntöjä niin, että se lopettaa foorumin. Vai onko niitä JP:n aloituksia nyt ollut niin paljon, että on mennyt ihan pilalle tämä osio? Onko täällä niin kova trafiikki niiden aloitusten suhteen, ettei perässä pysy asiakeskusteluiden kanssa?

Tilanne lienee ollut toisenlainen kuin nyt kun sinänsä ihan hemmetin hyvä suositus on sovittu. Peace taas :)

PS. Eli se mitä ajan takaa, on suhteellisuudentaju. Mutta täytyy myöntää, etten seuraa tätä aluetta. Joten olen ehkä väärä henkilö kommentoimaan. Ja toisaalta, en minä mitään ole lopettamassa, kunhan kommentoin käyttäjänä siinä missä muutkin.
efedrin
Viestit: 64
Liittynyt: 24.11.2015 20:17

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja efedrin »

Pikaisesti selailin JP:n linkkiä ja jo yksi hallintoelimen kuva valkoisella hevosen selässä olevasta Jeesuksesta tökkii pahasti. Kyse on tästä tapahtumasta: "Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana.
14. Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa.
15. Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja".

Kuvassa Jeesuksella on jousi ja nuoli vaikka Raamatun teksti tilanteesta ei anna mitään mahdollisuutta moiseen kuvaan!
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Mitä järjestö todella opettaa?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Puhuttaessa siitä, mitä järjestö todella opettaa, on COVID-19 pandemian myötä uudelleenaktivoitunut "Ilmestyksen ihmeellinen maailma", jolla haulla pääsee vilkaisemaan mm. kruunupäistä, miekka kourassa valkealla heposella ratsastavaa. Tähän ratsastajaan ja tulkintaan siitä kaatui aikoinaan hyvin alkanut tutkisteluni siitä, mitä Jehovan todistajat opettavat.

Kirjoittamani on lähinnä referaatti, mutta kestää kyllä kriittisen ajattelun. Nyt näköni heiketessä en enää ole jaksanut paljoakaan näillä sivuilla vierailla. Aihettakaan ei ole ollut. Viime kuukausina olen koettanut paneutua suomalaiseen muinaisuskoon. Aika vekkulia sekin.
Vastaa Viestiin