Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Yhteenveto

Millainen henkilö Charles Taze Russell oli? Oliko hän vilpitön totuuden etsijä? Hyväntahtoinen hörhö, joka suolsi harmitonta huuhaata? Tietoinen huijari?

Kenenkään pään sisälle on mahdotonta päästä arvioidakseen motiiveja, varsinkaan jo kuolleen henkilön. Kirjoitukset ja puheet eivät juurikaan auta arvioinnissa, sillä mikään ei ole helpompaa kuin kirjallinen ja suullinen valehtelu ja teeskentely. Ainoa mahdollisuus on arvioida tekoja.

Oliko Russell tietoinen huijari? Ollessani Jehovan todistaja olisin pitänyt tällaista väitettä tietysti täysin mahdottomana. Vielä vuosi sittenkin olisin asettanut väitteen todenperäisyydelle ehkä kymmenen prosentin todennäköisyyden. Kevään, kesän ja syksyn aikana eteen on kuitenkin tullut paljon todistusaineistoa, joka on päivittänyt tuota todennäköisyyttä suuremmaksi. Näitä todisteita olen käsitellyt aikaisemmissa postauksissa.

Todisteet voi jakaa seuraaviin ryhmiin:
  • Liiketoimet.

    Mikäli Russell todella olisi oikeasti uskonut siihen väitteeseensä, että nykyinen asiainjärjestelmä olisi päättynyt lokakuussa 1914, hän ei olisi investoinut muutamaa kuukautta aikaisemmin autotehtaaseen ja muihin liiketoimiin.

    Elämänsä aikana Russell osallistui kymmeniin, ellei satoihin liiketoimiin. Joku voisi tietysti väittää, että Russell toimi näin edistääkseen Jumalan sanan levittämistä. Tämä ei kuitenkaan selitä sitä, miksi kaikki piti tehdä salassa ja pimennossa. Seura ei kerro historiassaan tänäkään päivänä näistä liiketoimista kerrassaan mitään. Itse asiassa Seura luo vaikutelman, että Russell lopetti liiketoimien teon vuoteen 1877.

    Raha oli selvästi Russellia motivoiva voima. Jo pelkästään Tower Publishing Companyn perustaminen korjaamaan kirjojen ja lehtien myyntivoitot riittäisi yksinään heittämään ison varjon Russellin päälle.
  • Epärehellisyys.

    Russell teki huijauksia Vartiotornin välityksellä, kuten suomaan myynti farmeiksi, ihmevehnä ja syöpälääke. Näille tapauksille oli ominaista, että Russell syytti huijauksista aina muita.

    Huijauksia muissa liiketoimissa oli lukematon määrä ja niistä Russell joutui vähän väliä oikeuteen. Näissä oikeudenkäynneissä Russell yleensä myös tuomittiin. Russellin isä, joka oli mukana perustamassa Seuraa, istui puolestaan vankilassa varkauksista ja huijauksista. Omena ei pudonnut kauaksi puusta.
  • Moraalittomuus.

    Öiset vierailut piikatytön huoneeseen sekä Rose Ballin tapaus osoittavat Russellin toimineen suurella todennäköisyydellä opetustensa vastaisesti. Kumpaakin tapausta voi pitää erityisen törkeänä, koska nämä nuoret naiset olivat alisteisessa suhteessa Russelliin.

    Huonoa moraalia osoittaa myös hänen suhtautumisensa vaimoonsa. Russell kirjaimellisesti heitti vaimonsa kadulle eikä suostunut maksamaan oikeuden määräämiä korvauksia ja elatusmaksuja. Vaimo sai avioeron todistetun henkisen julmuuden perusteella. Huonoa moraalia osoittavat myös monet rasistiset kirjoitukset.

    Russellin oma käytös oli kaukana siitä, mitä hän opetti.
Jokainen muodostaa oman käsityksensä Russellista. Itselleni on muodostunut teoria siitä, mitä Alleghenyssä todellisuudessa tapahtui 150 vuotta sitten. Se on arvaus, omasta mielestäni todennäköisin tapahtumien kulku. En väitä teorian olevan absoluuttinen totuus enkä sitä kenellekään tuputa. Se on oma vaatimaton arvaukseni.

1870-luvulla kolmen pittsburghilaisen liikemiehen ja ystävyksen, Joseph ja Charles Taze Russellin sekä Henry Conleyn, liiketoimet olivat ajautuneet vaikeuksiin. Joseph Russell oli tehnyt konkurssin jo aikaisemmin ja Henry Conley teki konkurssin 1876. Kolmikko mietti uutta liiketoimintaa.

Charles Taze Russell oli törmännyt Pittsburghissa adventistisaarnaajiin, kuten Wendelliin, Stetsoniin ja Storosiin. Erityisesti Stetson oli kaikille miehille tuttu, sillä tämä asui elämänsä viimeiset vuodet Henry Conleyn luona. Charlesilla oli mielessään milleriläinen liike, joka oli muutamaa vuosikymmentä aiemmin saanut kannattajia sadoista tuhansista amerikkalaisista. Viimeisen niitin orastavaan suunnitelmaan löi tutustuminen Barbourin aikaennustuksiin Jeesuksen toisesta tulemisesta.

Syntyi liikeidea: Mitä jos alettaisiin julkaista uskonnollista kirjallisuutta, jossa ennustetaan Jeesuksen toista tulemista! Varmasti kirjat myisivät kuin häkää, kuten oli tapahtunut Millerin aikana. Esikuvana miehillä oli Russelleiden naapurissa asunut Eugene Edward Fairfax Williamson, joka oli takonut uskonnollisella kirjallisuudella kasapäin rahaa. Sisältö suunniteltuun kirjallisuuteen saatiin tutuilta adventistisaarnaajilta (jotka nämäkin sinänsä näin jälkikäteen voi huoletta luokitella aikansa uskonnollisiin itseoppineisiin helppoheikkeihin).

Kukaan kolmesta liikemiehestä ei todennäköisesti ikimaailmassa olisi uskonut, millaiseen kultasuoneen he iskivät. Henry Conley tosin jätti tämän huonomaisen kultasuonen heti kun menestyi ihan oikean teollisen liiketoiminnan parissa. Joseph Russell joutui puolestaan vankilaan, mutta Charles Taze Russell aloitti ja jatkoi julkaisutoimintaa. Tekstit julkaisuihin tuotti pääosin hänen vaimonsa ja myöhemmin muut avustajat. Mitä älyttömämpiä asioita kirjoitettiin, sitä paremmin kirjat ja lehdet myivät. (William J. Schnell on elävästi kuvannut kirjassaan 30 Year a Watchtower Slave, miten tämä oli päätoimiston tietoinen taktiikka 20-luvulla. Kun Rutherford ennusti 1920-luvun alussa Raamatun ”prinssien” paluuta Kaliforniaan vuonna 1925, kirjamyynti räjähti käsiin).

Charles Taze Russellin elämästä voisi saada hauskan veijaritarinan. Kullankaivuuta Kaliforniassa, öljynporausta ja mineraalien etsintää Philadelphiassa, huoneistojen vuokrausta beteliläisten nimissä, öisiä hiippailuja piikatytön huoneeseen, futuurikauppaa, kustantamon perustaminen uskonnollista kirjallisuutta varten, pakomatka etsintäkuulutettuna laivalla Eurooppaan, jne, jne.

Hauskuuden veijaritarinalta vie kuitenkin se tosiasia, että jo Russellin aikana monet kärsivät Russellin toimista. Pahimmillaan joku saattoi hankkia Russellin tarjoamaa syöpälääkettä ja jättää oikeat hoidot väliin, menettäen henkensä. Muutkin kuin kanadalainen Hope Hay menettivät omaisuuksia – kuten ne onnettomat, jotka ostivat Vartiotornin ilmoituksilla myydyt suomaat Floridasta farmeikseen ja joutuivat karvaasti pettymään. Monet ihmiset kärsivät Russellin epärehellisistä ja kunniattomista liiketoimista. Onnettomassa asemassa olivat myös ne yksinkertaiset ihmiset, jotka mielenhallintaan jouduttuaan omistivat elämänsä päätoimiston orjuuteen tekemään käytännössä ilmaista työtä Russellin rikastuttamiseksi.

Lopullisen hauskuuden veijaritarinalta vei seuraava presidentti, Joseph Franklin Rutherford, jonka aikana tavalliset seurakuntalaiset pakotettiin myyntimiehiksi ja -naisiksi, karttaminen jyrkentyi ja otettiin käyttöön idioottimaisia sääntöjä, kuten aluksi rokotuksista ja myöhemmin verensiirroista kieltäytyminen. Rutherford teki vielä kohtalaisen harmittomasta huuhaa-uskonnosta vaarallisen kultin.

Historia tuntee Russellin ja Rutherfordin kaltaisia peräkkäisiä johtohahmoja muitakin. Ensimmäinen johtaja on imagoltaan idealisti, toinen brutaali käytäntöjen luoja, organisoija. Tällaisia parivaljakkoja ovat olleet esimerkiksi Lenin ja Stalin sekä mormoneilla Joseph Smith ja Brigham Young. Yhdistelmä näyttää toimivan hyvin.

Charles Taze Russell on mielenkiintoinen henkilö, oli hän sitten vilpitön totuuden etsijä, hyväntahtoinen hörhö tai tietoinen huijari. Harmi, että useimmat nykyisistä Jehovan todistajista tietävät perustajastaan todella vähän.

Kiitokset kaikille, jotka jaksoivat selata nämä otteet Russellista läpi!
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Kiitos vaivannnäöstä ja johtopäätöksistä.

Lopullista totuutta Russelista ei varmaan koskaan saada. Silti kiinnostaisi tietää onko Russellista tallennettu aikalaistodistus läpeensä negatiivista vai löytyykö (Vartotorni poislukien) jonkinlaista välitason materiaalia. Siis sellaista jossa miehen ansiot tunnustettaisiin kaiken muun sonnan rinnalla.

Kysyn koska itseäni ei ole koskaan kiinnostanut porautua aiheeseen sen syvemmin . Kaikenlainen näkemykseltään yksipuolinen materiaali yleensä taas herättää enemmän kysymyksiä kuin mitä vastaa (vrt. Vartiotorni).
marttinäätinki

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja marttinäätinki »

Kyllähän sitä välitason materiaaliakin löytyy.
"Huummormiähhii" oli kans. Mua ainakin naurattaa esim.pyramidien mittailu. Tekikö sitä sitten ihan tosissaan tai huumorin pilke silmäkulmassa, mutta naurattaa kumminkin.
Avatar
Sami Uusi-Luomalahti
Viestit: 53
Liittynyt: 25.10.2020 12:14
Viesti:

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Sami Uusi-Luomalahti »

Kiitos aivan loistavasta katsauksesta Russellin elämään ja kovasta työstä Syväkurkulle! Tuossa askartelin jokin aika sitten aikajanan Millerin, Barbourin ja Russellin aikalaskelmista. Kun ne laittaa noin samaan kuvaan, hahmottaa helpommin, mistä aikalaskelmat on peräisin. Russell kopioi ne suoraan, sellaisenaan Barbourilta:

Kuva
Viimeksi muokannut Sami Uusi-Luomalahti, 10.11.2020 19:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja katuva »

Ensinnä suuri kiitos Syväkurkulle!

Itse en suhtaudu C.T Russellin aivan niin negatiivisesti. Itsellä on ollut yritys samaan aikaan perheen perustamisen kanssa ja voin todeta, ettei aikaa paljon jäänyt.

Itse näen omiin ajankäytön kokemuksiin vedoten, että C.T Russell oli koheltaja. Mahdollisesti maaninen persoonallisuus, joka huseerasi kaikkialla, perehtymällä mihinkään kunnolla.
Jatkuvasti matkoilla, liiketoimet, puheet, vaimo, oikeudenkäynnit, Betel, oppien miettiminen ja lukuisa muita asioita päällekkäin. Kaverin on täytynyt olla maanisesti yliaktiivinen.
Jos kaveria vertaa tuohon Leniniin, niin hän tyytyi johtamaan Bolsevikkeja ja myöhemmin Neuvostoliittoa kaverinaan Troski, Stalin, Buharin, Rykovinin, Zinojevin, Kamenevin ja liudan muita assholeja.

Ilman WT-seuraa Russel olisi päätynyt köyhäintaloon. Wt-seuran tuloilla Russel paikkasi kohellusten tappiot. Russelilla oli yksi suuri onnistuminen. Russel oli kerran oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, oikealla idealla ja teki hyvän tilin. Näitä oikealla hetkellä onnistujia historia tuntee.

Uskon Russelin olleen tosissaan. Hän siirteli loppua esim. vuodesta 1914 vuoteen 1915. Täysverinen huijari olisi siirtänyt sen vuoteen 1924 tyyliin tarpeeksi lähellä, mutta kuitenkin tarpeeksi kaukana kusetuksen kannalta.

Russel ilmeisesti uskonnollisen menestyksen siivittämänä alkoi uskoa olevansa jonkin sortin profeetta. Vaikuttaa narsistilta, jolla toiminnassaan oli maanisia piirteitä. Aidon kulttijohtajan tavoin, uskoi itse olevansa sääntöjen yläpuolella. Lienee itse ollut aidon hämmästynyt, kun ennustetut loput eivät saapuneet.

Lienee kuitenkin selvää, ettei Russel täysin kadottanut todellisuudentajua. Siitä kertovat sijoitukset lopun kynnyksellä. Hitlerin lapsuuden perhelääkäri oli juutalainen. Hitler antoi käskyn, ettei häneen kosketa ja kyseinen lääkäri muutti Yhdysvaltoihin. Poliittiset ja muut kulttijohtajat yleensä joustavat perseilyssään jossain kohtaa, joka kertoo siitä, etteivät he itsekkään aivan tosissaan usko 100% mitä suustansa päästävät. Varaumille jää aina hiukan tilaa.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Syväkurkku kirjoitti: 09.11.2020 12:57Kiitokset kaikille, jotka jaksoivat selata nämä otteet Russellista läpi!
Suurkiitos itsellesi, että olet tehnyt suuren työn, ja kirjoittanut nämä jutut meidän kaikkien luettavaksi! :clap: :thumbup:
Syväkurkku
Viestit: 517
Liittynyt: 06.04.2018 16:42

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Syväkurkku »

Harmus kirjoitti: 09.11.2020 18:02 Silti kiinnostaisi tietää onko Russellista tallennettu aikalaistodistus läpeensä negatiivista vai löytyykö (Vartotorni poislukien) jonkinlaista välitason materiaalia. Siis sellaista jossa miehen ansiot tunnustettaisiin kaiken muun sonnan rinnalla.
Heitit mielenkiintoisen kysymyksen, joka alkoi vaivata itseänikin. Rekisteröin varta vasten viikon ilmaisen tilin Newspapers.com sivustolle.

Sivustolta löytyy 12 190 Russellia koskevaa lehtiartikkelia (tosin osa haussa virheellisesti mukana), joista suuri osa on Russellin aikaisia tai vähän hänen kuolemansa jälkeen julkaistuja. Kävin satunnaisesti juttuja läpi. Välitason materiaali keskittyy lähinnä aikaan heti Russellin kuoleman jälkeen, jolloin jutuissa kerrottiin Russellin kuolemasta ja Raamatuntutkijoista neutraaliin sävyyn. Mukana artikkeleissa on myös juttuja, jotka Seura on selvästi kirjoittanut. Jo Russellin aikana Seura myi juttuja lehdille julkaistaviksi ja myöhemmin jopa maksoi niiden julkaisusta. Käytännössä ne olivat artikkelin muotoon kirjoitettuja mainoksia.

Jos nuo heti kuoleman jälkeen kirjoitetut artikkelit ja todennäköisesti Seuran itsensä kirjoittamat artikkelit jättää pois, positiivisia tai edes välitason artikkeleita on vaikea löytää.

Tämä ei ole mikään ihme. Mitä ansioita Russellilla oli? Mitä positiivista Russell tai Russellin perustama kultti saivat aikaan? Muihin uskontoihin verrattuna eivät kerrassaan mitään. Hän ei perustanut kouluja eikä sairaaloita. Hän ei auttanut köyhiä eikä tehnyt minkäänlaista hyväntekeväisyyttä. Hänen kulttinsa ei harrastanut diakoniatyötä. Hänen kulttinsa ei auttanut perheitä koulutuksen saaneiden henkilöiden avulla, päinvastoin kultti hajotti perheitä. Joillakin uskonnoilla väitetään olevan positiivinen vaikutus mielenterveyteen, Russellin perustama kultti aiheutti mielenterveysongelmia, kuten useissa tutkimuksissa on havaittu.

Kun lukee noita aikalaisten kirjoituksia, oma negatiivisuuteni on vielä kohtalaisen lievää.

Aiemmin mainitsemistani lähteistä parhaiten negatiivisuuden on välttänyt Chryssides, joka tarkastelee Russellia tiedemiehen viileydellä ja on enemmän keskittynyt siihen, mitä Russell opetti.

Mielenkiintoisesti jo vuonna 1918 lehdet käyttivät Russellin seuraajista nimitystä "kultti".
Seuraaja

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Vuosisatamme Kronikka s.203
Gummerus

Vuosi 1916
Jehovan todistajien perustaja kuollut
31. lokakuuta. Charles Taze Russell, Siionin Vartiotornin Traktaattiseuran eli Jehovan todistajien perustaja kuolee saarnamatkalla Pampassa Teksasissa.
Hän perusti uskonnollisen liikkeensä vuonna 1872 ja esittää kirjoituksissaan uskonkappaleensa, joiden hän uskoo perusteellisen Raamatun tutkimisen jälkeen olevan luotettavia. Hän ennusti vuosille 1874 ja 1878 Jeesuksen palaavan näkymättömänä maan päälle. Vuodeksi 1914 hän ennusti, että pakanalliset ajat loppuisivat ja että syttyisi suuri sota, jossa kapitalismi ja sosialismi taistelisivat toisiaan vastaan. Sekasortoisen ajan jälkeen Russell katsoi koittavan tuhatvuotisen valtakunnan.
Russell uhrasi suurimman osan omaisuudestaan levittääkseen uskonkappaleitaan kirjojen ja lehtien (esim. Vartiotorni) välityksellä. Hänen kuusiosaista teostaan Studies in the Scriptures on painettu 16 miljoonaa kappaletta ja se on käännetty 35 kielelle.
Seuraaja

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

"Silloin on täyttynyt Jumalan salaisuus" v.1969 s.109-111
Charles Taze Russell, joka oli Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseuran presidenttinä vuosina 1884-1916, ei koettanut perustaa uskonnollista lahkoa Seuran jäsenten ja siihen liittyneen Kansainvälisen Raamatuntutkijain Seuran jäsenten keskuuteen. Sen sijaan hän odotti tosi kristillisen seurakunnan taivaallista kirkastumista "pakanain aikojen" lopulla vuonna 1914. (Luuk.21:24) Kuitenkin ensimmäisen maailmansodan aikana, hänen 31. lokakuuta 1916 tapahtuneen kuolemansa jälkeen, ilmeni pyrkimys perustaa uskonnollinen lahko hänen opetustensa ja järjestörakenteensa ympärille, vaikka sellaista ei ollut tarkoitettu. Heinäkuussa 1917 ilmestyi englanniksi kirja "Täyttynyt salaisuus", Raamatuntutkielmien 7. osa, jota sanottiin julkaisijan alkulauseessa sivulla 2 "pastori Russellin kuoleman jälkeiseksi teokseksi". Tässä kirjassa puhuttiin C.T.Russellista "uskollisena ja älykkäänä palvelijana", josta Matt.24:45-47 (Väl) ennustaa. Ilmestyskirjan selityksissään se esitteli C.T.Russellin "seitsemäntenä sanansaattajana", ts. "Laodikean seurakunnan enkelinä", seurakunnan, joka on luettelon seitsemäs ja viimeinen. (Ilm.3:14) Hesekielin ennustuksen selityksissä kirja sanoi C.T.Russellin olleen ennustettu liinavaatteisiin puettu mies, jolla on kirjoitusneuvot lanteillaan. (Hes.9:4-11; 10:1-7) Luonnollisesti ne, jotka hyväksyivät tällaisen selityksen, tunsivat tarvetta olla uskollisia Jehova Jumalan ihmeellisellä tavalla käyttämää palvelijaa kohtaan. He tunsivat olevansa velvolliset kannattamaan häntä korkeimman Jumalan maallisena välikappaleena ns. "Laodikeakautena".
Tämä pyrkimys lahkon perustamiseen Jeesuksen uskollisten seuraajien keskuuteen ei kuitenkaan miellyttänyt häntä, joka "pitää niitä seitsemää tähteä oikeassa kädessään", Ne, jotka vihaavat epäkristillistä lahkolaisuutta, taistelivat hänen johdollaan tätä pyrkimystä vastaan perustaa sellainen uskonnollinen lahko, joka olisi muistuttanut niitä kristikunnan lahkoja, joista ne olivat lähteneet. Ne, jotka päättivät seurata kuollutta miestä, jättivät heidän rivinsä. Ne, jotka uskoivat, että Raamatun totuuden valo ei lakannut lisääntymästä, kun Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseuran ensimmäinen presidentti kuoli, pitivät kiinni Jumalan näkyvästä järjestöstä ja jatkoivat Pyhän Raamatun tutkimista lisääntyvässä valossa.

Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia v.1993 s.626
Monet tuohon aikaan pois seuloutuneet pitivät kiinni sellaisesta näkemyksestä, että ihmisyksilö, Charles Taze Russell, oli Matteuksen 24:45-47:ssä (KJ) ennustettu "uskollinen ja viisas palvelija", joka jakaisi hengellistä ruokaa uskon huonekunnalle. Varsinkin hänen kuolemansa jälkeen jopa Vartiotornissa esitettiin vuosien ajan tällainen näkemys. Silloisista raamatuntutkijoista asia näytti olevan näin, koska veli Russellilla oli ollut niin huomattava osa. Hän ei itse edistänyt tätä ajatusta, mutta hän myönsi sitä kannattavien esittämien perustelujen näyttävän järkeviltä.

Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia v.1993 s.621,622
Käyttikö Jumala näkyvää kanavaa?
On tietysti olemassa useita uskonnollisia järjestöjä, ja melko monet opettajat käyttävät jonkin verran Raamattua. Käyttikö Jumala erityisesti Charles Taze Russellia? Jos käytti, niin eikö Jumalalla ollut enää näkyvää kanavaa, kun veli Russell kuoli? Näistä tuli polttavia kysymyksiä, jotka aiheuttivat lisää koettelua ja seulontaa.
Ei varmastikaan voitu odottaa, että Jumala käyttäisi C.T.Russellia, jos tämä ei pitäisi uskollisesti kiinni Jumalan sanasta (Jer.23:28; 2.Tim. 3:16,17). Jumala ei käyttäisi miestä, jota pelko estäisi saarnaamasta siitä, minkä hän näkisi kirjoitetun selvästi Raamattuun (Hes.2:6-8). Jumala ei myöskään käyttäisi ihmistä, joka yrittäisi Raamatun tuntemuksensa avulla saada kunniaa itselleen (Joh.5:44). Mitä tosiasiat siis osoittavat?
Kun Jehovan todistajat nykyään tarkastelevat Charles Taze Russellin tekemää työtä, hänen opetuksiaan ja sitä, miksi hän niitä opetti, sekä hänen aikaansaannoksiaan, heillä ei ole epäilystäkään siitä, että Jumala tosiaan käytti häntä erityisellä tavalla ja merkittävään aikaan.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Otteita Charles Taze Russellin elämästä - osa 6

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Syväkurkku kirj: Oliko Russell tietoinen huijari? Ollessani Jehovan todistaja olisin pitänyt tällaista väitettä tietysti täysin mahdottomana. Vielä vuosi sittenkin olisin asettanut väitteen todenperäisyydelle ehkä kymmenen prosentin todennäköisyyden. Kevään, kesän ja syksyn aikana eteen on kuitenkin tullut paljon todistusaineistoa, joka on päivittänyt tuota todennäköisyyttä suuremmaksi. Näitä todisteita olen käsitellyt aikaisemmissa postauksissa.

Todisteet voi jakaa seuraaviin ryhmiin:
Liiketoimet.

Mikäli Russell todella olisi oikeasti uskonut siihen väitteeseensä, että nykyinen asiainjärjestelmä olisi päättynyt lokakuussa 1914, hän ei olisi investoinut muutamaa kuukautta aikaisemmin autotehtaaseen ja muihin liiketoimiin.

Elämänsä aikana Russell osallistui kymmeniin, ellei satoihin liiketoimiin. Joku voisi tietysti väittää, että Russell toimi näin edistääkseen Jumalan sanan levittämistä. Tämä ei kuitenkaan selitä sitä, miksi kaikki piti tehdä salassa ja pimennossa. Seura ei kerro historiassaan tänäkään päivänä näistä liiketoimista kerrassaan mitään. Itse asiassa Seura luo vaikutelman, että Russell lopetti liiketoimien teon vuoteen 1877.
Kiitän valaisevasta henkilöhistoriallisesta selonteosta. Kirjoitusten perusteella kokonaiskuva Russelista selventyy eikä häntä ainakaan jalustalle tarvitse nostaa.
Puolustaisin kuitenkin Russellin liiketoimia jotka eivät ole ristiriidassa suhteessa siihen mitä hän ajatteli maailmanmenosta, hänhän otti kantaa esim. kietolakiin mm. Harmagedonin taistelu kirjassa vastustaen pakkolakia. Russellille paratiisi ei muutoinkaan merkinnyt aivan samaa kuin nykyisille Jehovan todistajille kun hänen mukaansa maa asutettiin sekä kuolleiden ylösnousemuksen että niiden tavallisten ihmisten toimesta jotka selvisivät hallitusten kaatumisien että anarkian vuosien jälkeen Messiaan hallitusvallan alaisuuteen.
Suurin osa ellei lähes kaikki koskaan eläneet ihmiset asuttaisivat maan ja vähitellen saisivat täydellisyyden... ja tuo tavoite, tulevaisuudenkuva mielessä Russell tervehti ilolla kaikkia modernin maailman keksintöjä jotka hän näki Jumalan lahjoina ihmiskunnalle ja esimakuna tulevasta.
Tähän maailmaan sijoittaminen Russellin liiketoimien välityksellä ei siis ollut periaatteessa ristiriidassa tuon ajan Raamatun tutkijoiden ajattelun kanssa.

Toisesta aiheesta eli Rose Ball ja "piikatytöt" on todettava että nämä ovat olleet kautta aikain Russellin vastustajille aihe jota on mieluusti käytetty Russellin maineen tahraamiseksi mm. valokuvaväärennösten avulla ja onkin vaikea saada noista asioista kaiveltua pohjimmaista totuutta.

"Ihmevehnän" tapaus taas oli käsittääkseni inhimillinen erehdys kun farmari lahjoitti siementä Russellille myytäväksi työn tekemisen tukemiseksi...kukaan ei vaatinut satovahingoista korvauksia vaikka niitä Vartiotornin ilmoituksella tarjottiin.
Suomaan myynti oli uusi asia, en ole kuullut tästä aiemmin.
Russell kuoli puhujamatkallaan lokakuun viimeisenä päivänä 1916 matkalla Tampaan ( ja tästä on esitetty arveluja että hän olisi samalla matkalla ollut tarkastamassa hankkimaansa kaivosta ). Viimeisistä vaiheista tällä matkalla ja Russellin kuolinkamppailusta junassa on kirjoitettu hänen sihteerinsä Menta Sturgeonin selostus alkuvuoden 1917 Vartiotorniin joka olisi kiintoisaa lukemista mikäli jostain löytyisi.
Vastaa Viestiin