Herääminen ja puoliso

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Wesseli
Viestit: 9
Liittynyt: 28.09.2018 19:21

Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Wesseli »

Iltaa kaikki

Herääminen lahko ajattelusta todellisuuteen on tervehdyttävä kokemus.Ongelmia tuo ainoastaan se kun joutuu kertomaan tästä kaikesta ihmiselle jonka kanssa on elänyt monta vuotta, siis ihmiselle joka luulee tietävänsä sinusta kaiken. Olin ollut tienraivaaja ja vanhinkin monta vuotta ja nuo ovat niitä asioita jotka puolisoon teki vaikutuksen silloin joskus.

On kuitenkin monia asioita joita en ole kertonut hänelle koskaan. Esimerkiksi sen että ennen seurustelua olin lukenut kirjan Crisis of conscience mikä jätti minuun pysyvän jäljen. Lähetin jopa sähköpostia tuon kirjan kirjoittaneelle miehelle. Miehen nimi oli Ray Franz, entinen Jehovan todistajien hallintoelimen jäsen. Koska olen tiedon haluinen, halusin tietää kaiken kaikesta. Ovatko Jehovan todistajat oikeassa? Halusin myös tietää onko Raamattu todella Jumalan sana, joten luin oppineiden arvioita asiasta. Ensimmäinen nimi johon törmäsin oli herra nimeltä Bart Ehrman joka edustaa historiallis- kriittistä raamatun tutkimusta. Luin kaikki hänen kirjansa ja vakuutuin siitä että Raamattu on ihmisten sepittämä kirja eikä Jumalan henkeyttämä vaikkakin kulttuurillisesti tärkeä teos.Toinen kirjailija jonka kaikki kirjat olen lukenut on Yuval Noah Harari.

Kun vaimo löysi näiden kahden kirjailijan (Bart Ehrman ja Yuval Noah Harari) teokset puhelimestani ja tabletista, reaktio oli seuraavanlainen : " Miksi luet tuollaista paskaa?"

Miksi on niin vaikeaa kertoa hänelle kuka olen ja mihin uskon? Miksi pitää lukea salassa kirjoja jotka käsittelevät kehitysoppia tai sisältävät asioita jotka eivät ole linjassa hänen maailman katsomuksensa kanssa? Olo on kuin olisi käynyt vieraissa kaikki nämä vuodet.

Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
”Minusta ajatus jumalasta on mukava. Sitten kun mukaan liitetään järjestäytynyt uskonto, asiat alkavat mennä pieleen” Iron Maiden -laulaja Bruce Dickinson
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Been there done that. En ole koskaan uskonut jumalaan, ja siitä huolimatta kävin ihmisten ovilla kertomassa jumalasta. Arvaa hävettääkö vieläkin? Valehtelin koko maailmankuvani 32-vuotiaaksi. Noh, nyt oon ollut oma itseni 21 vuotta, pikkuhiljaa alkaa helpottaa...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Kaarmis kirjoitti: 09.02.2019 09:00 Been there done that. En ole koskaan uskonut jumalaan, ja siitä huolimatta kävin ihmisten ovilla kertomassa jumalasta. Arvaa hävettääkö vieläkin? Valehtelin koko maailmankuvani 32-vuotiaaksi. Noh, nyt oon ollut oma itseni 21 vuotta, pikkuhiljaa alkaa helpottaa...
Toisaalta mitä olisit muutakaan voinut tehdä silloin hyvin nuorena ja kokemattomana. Ihminen vain koittaa selviytyä niillä elämänkorteilla joita on saanut luonnostaan ja se on aina hapuilevaa yrityserehdys menoa koska ei ole viisikymppisen elämänkokemusta takana.

Ei sitä kannata hävetä jos järjestö ja vanhemmat pakottivat sinut tekemään jotain mitä et halunnut oikeasti tehdä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Pinehas
Viestit: 10
Liittynyt: 21.09.2017 09:07

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Pinehas »

Minulla on ollut samankaltainen tilanne kuin Wesseli mainitsit. Itse olin kanssa usean vuoden ajan vanhin ja rouvalle se oli iso asia. Nyt en enää ole ollut muutamaan vuoteen järjestön yhteydessä. Aluksi se oli hänelle erittäin kova paikka ja koviakin taistoja on käyty. Mutta nykyään hän menee omia srk menoja ja minä sen suon hänelle.
Wesseli
Viestit: 9
Liittynyt: 28.09.2018 19:21

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Wesseli »

Pinehas kirjoitti: 15.02.2019 00:56 Minulla on ollut samankaltainen tilanne kuin Wesseli mainitsit. Itse olin kanssa usean vuoden ajan vanhin ja rouvalle se oli iso asia. Nyt en enää ole ollut muutamaan vuoteen järjestön yhteydessä. Aluksi se oli hänelle erittäin kova paikka ja koviakin taistoja on käyty. Mutta nykyään hän menee omia srk menoja ja minä sen suon hänelle.
Itse olen muutaman vuoden ollut toimettomana ja aion sellaisena pysyä."Toimeton"- status tarkoittaa kohdallani sitä etten käy kentällä. Kokouksiin ja konventteihin patistetaan ja käynkin, vaikkakin vastahakoisesti. Olen kyllä kertonut että uskonto ei minua kiinnosta ja menen noihin tilaisuuksiin vain koska hän käy.

Hienoa Pinehas että olette voineet sopia niin että hän hoitaa srk menonsa ilman sinua. Uskonnollinen harrastus toimintahan on jokaisen henkilökohtainen asia, ainakin teoriassa. Jos ns "ei-uskova" mies, jollaiseksi todistajat kutsuvat niitä jotka eivät ole koskaan kuuluneet heidän uskontoonsa, jää kotiin kun vaimo menee kokoukseen, ongelmaa ei ole. Kohdallani homma ei mene niin. Jos olet käynyt kasteella mutta jostain syystä vaihtanut mielipiteitäsi uskontosi suhteen ja osoitat sen toiminnallasi, olet yhtäkkiä vastuun pakoilija.

Olen tässä miettinyt kuinka moni seurakuntalaisista todellisuudessa käy salilla samoista syistä.Vaimon takia, miehen takia, lasten takia, vanhempien takia, Isovanhempien, kavereiden? Luulen etten ole ainoa. Onneksi on internet.
”Minusta ajatus jumalasta on mukava. Sitten kun mukaan liitetään järjestäytynyt uskonto, asiat alkavat mennä pieleen” Iron Maiden -laulaja Bruce Dickinson
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Tony »

Wesseli kirjoitti: 15.02.2019 15:12Olen tässä miettinyt kuinka moni seurakuntalaisista todellisuudessa käy salilla samoista syistä.Vaimon takia, miehen takia, lasten takia, vanhempien takia, Isovanhempien, kavereiden? Luulen etten ole ainoa. Onneksi on internet.
Jos sosiaaliset motiivit poistettaisiin, niin kyllähän siihen aika vähän jäisi syitä raahautua salille. Jumalansa palvominen kun ei tarvitse mitään erityistä tilaa. Uskonnot tarvitsevat.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Tiukalla karttamissäännöllä pidetään jengi ruodussa. Jos tuosta rakkaudellisesta järjestelystä luovuttaisiin niin exit only- ilmiö saisi uudenlaisen määritelmän. Tiedän monia tapauksia, jotka ovat mukana kiikun kaakun periaatteella vain sosiaalisista syistä.
konso
Viestit: 3
Liittynyt: 04.03.2020 19:21

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja konso »

Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
(Uusi käyttäjä tässä, morjens!)

Itse olen tässä juuri viimeisen vuoden-parin aikana uskaltanut ruveta ottamaan etäisyyttä seurakuntaan. Kokemukset oman vaimon kanssa on sinänsä ollut yllättävän positiivisia - hän on yllättävän hyvin ottanut vastaan, kun olen kertonut, etten enää usko Jumalan olemassaoloon. Toki asia häntä ahdistaa, mutta ollaan tällä hetkellä päästy sellaiseen suht hyvään tasapainotilaan, jossa annetaan kumpikin toisillemme lupa ajatella niin kuin ajattellaan.

Meidän seurakunnan vanhimmatkin oli jopa hämmentävän tasapainoisia ajatuksia sanonut vaimolle, kun hän kävi juttelemassa peloistaan ja meidän tilanteesta. Perusviesti sieltä oli: jos mies oikeasti hakee totuutta niin Jumala kyllä näkee sydämen, ei tarvitse olla liian huolissaan.

Tämänhetkinen suunnitelmani on erota järjestöstä tämän kevään aikana. Toki jännittää kovasti se, miten minun ja vaimon yhteiselämä tulee etenemään nyt, kun näinkin iso muutos on edessä. Aika näyttää.
Vieras

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Vieras »

konso kirjoitti: 04.03.2020 19:39
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
(Uusi käyttäjä tässä, morjens!)

Itse olen tässä juuri viimeisen vuoden-parin aikana uskaltanut ruveta ottamaan etäisyyttä seurakuntaan. Kokemukset oman vaimon kanssa on sinänsä ollut yllättävän positiivisia - hän on yllättävän hyvin ottanut vastaan, kun olen kertonut, etten enää usko Jumalan olemassaoloon. Toki asia häntä ahdistaa, mutta ollaan tällä hetkellä päästy sellaiseen suht hyvään tasapainotilaan, jossa annetaan kumpikin toisillemme lupa ajatella niin kuin ajattellaan.

Meidän seurakunnan vanhimmatkin oli jopa hämmentävän tasapainoisia ajatuksia sanonut vaimolle, kun hän kävi juttelemassa peloistaan ja meidän tilanteesta. Perusviesti sieltä oli: jos mies oikeasti hakee totuutta niin Jumala kyllä näkee sydämen, ei tarvitse olla liian huolissaan.

Tämänhetkinen suunnitelmani on erota järjestöstä tämän kevään aikana. Toki jännittää kovasti se, miten minun ja vaimon yhteiselämä tulee etenemään nyt, kun näinkin iso muutos on edessä. Aika näyttää.

Samankaltainen tilanne täälläkin, kokoukset jäi yli vuosi sitten. Oma olo paranee koko ajan, alkoi parantua heti kun altistuminen propagandalle loppui. Luulin että vaimon vuoksi voisi mukana roikkua, mutta ei sitä aivopesua voi kuunnella kun tietää paremmin.

Itse en ajatellut erota, en myöskään piilottele "luopioajatuksia" muilta. Todennäköisesti erottaminen tulee eteen ennemmin tai myöhemmin.

Vaikein asia on rakentaa koko elämä uudestaan, toisaalta helpottaa kun tietää ettei "ystävät" mitään oikeita ystäviä koskaan ollutkaan. Pehmeä karttaminen alkoi oikeastaan heti kun ei enää raportoinut. Ehdollinen rakkaus häviää aina.
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Tärkeä aihe. Usein Totuudesta herääminen aiheuttaa sivuvaikutuksena yllättävän sakeaa sokeutta kaikkein rakkaimman ja läheisimmän ihmisen tarpeille. Vaikka tiedät, ettei kenenkään maailmankuvaa muuteta väkisin, sinä silti vain yrität häntä muuttaa... koska olet itse muuttunut. Näin kävi myös minulle.
Vieras

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Vieras »

On todella tärkeä aihe. Toisen väkisin muuttaminen on mahdotonta. Yhtälöstä tulee vaikea kun moraalikäsitykset ja maailmankuva on lähes vastakkaiset monessa asiassa.
Vieras

Re: Herääminen ja puoliso

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mikään ei ole minua eläissäni niin paljon jännittänyt ja pelottanut kuin se hetki, kun piti kertoa rakkaalle puolisolle, että en enää usko todistajilla olevan totuus, ja että en halua enää olla osa tuota järjestöä.
Minun puolisoni onneksi suostui kuuntelemaan ja katsomaan todistusaineistoa, mitä näytin hänelle, ja heräämisprosessi alkoi hänelläkin saman tien.
Vastaa Viestiin