Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuvat: Tilastokeskus

Viime vuodet ovat olleet Jehovan todistajille Suomessa vaikeita. Tilastokeskuksen tuoreet luvut vuodelta 2020 vahvistavat, että suunta alaspäin on pysyvä ja vakaa. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2020 lopussa Jehovan todistajien yhteismäärä Suomessa oli enää 16787, kun se vuoden 2016 lopussa oli ollut vielä 17979. Pudotusta viidessä vuodessa on ollut yhteensä 1192. Mitään käännettä ylöspäin ei ole näkyvissä.

Lue lisää täältä.

Kuva
Lottopallo
Viestit: 257
Liittynyt: 14.12.2014 20:00

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Lottopallo »

Taitaa laskusuhdanne jatkua. Voi olla melko haastavaa lähteä kokouksiin pokkuroimaan ykköset niskassa, kun yli vuosi jo menty kalsarikokousten voimin.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja katuva »

Jehovantodistajuudesta on pikkuhiljaa tulossa maahanmuuttajauskonto Suomessa. Jos 2050 luvulle ennustettu työntekijäpula korjataan maahanmuutolla, niin rajan yli virtaa todistajia ja käännytettäviä maanmiehiä, jotka kaipaavat yhteisöllisyyttä. Todistajamäärän negatiivinen kasvu pysähtyy ja kääntyy nousuun 2030 luvulla.

Noihin maahanmuuttajiin ei etuoikeutettujen valkoisten miesten itsesääli tehoa, joten muuta täytyy keksiä, kun kyynelehtiminen julkisuudessa. No, tuo ei ole minun päänsärky.

Yksikään tuntemani maahanmuuttaja jt ei tunne näitä suomalaisia ex-jt vaikuttajia.
JP profetoi, ettei käännettä ole näkyvissä. Tuo näky johtuu vain siitä, että JP ei ole tajunnut vauhdilla muuttuvaa todistajarakennetta Suomessa. Suomalaisia lappaa pois ja vieraskielisiä tulee tilanne. Kun työperäinen maahanmuutto todenteolla käynnistetään, niin tilanne muuttuu. Maahan saapuu todistajia, johon suomalaisella ex populalla ei ole mitään otetta.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

katuva kirjoitti: 01.04.2021 16:09 Yksikään tuntemani maahanmuuttaja jt ei tunne näitä suomalaisia ex-jt vaikuttajia.
Ei sillä ole merkitystä. Maahanmuuttajan tuntevat varmaan mm. Lloyd Evansin ja Kimin ja Mikeyn YouTubekanavat. Niillä on paljon enemmän vaikutusta kuin minun vaatimattomilla nettisivuillani. :mrgreen:
Vempula
Viestit: 372
Liittynyt: 05.04.2015 09:04

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Laskevan jäsenmäärän tendenssi saattaa ennen pitkää johtaa itseään ruokkivaan kehään. Vähenevä jäsenmäärä ei jää (ainakaan kaikilta) jehovantodistajiltakaan huomaamatta, ja jollakin tasolla yksilöt tajunnevat, ettei homma mene niin kuin lahko vuosien ajan on opettanut. Enää ei voi puhua "suuresta kasvusta" - eikä kasvusta ollenkaan. Jos "loppurynnistyksestä" vielä puhuvat, niin ainakaan rynnistys ei näy tilastoissa lahkon toivomina tuloksina.

Joku jehovantodistaja kenties havahtuu tähän ja eroaa porukasta. Näin jäsemäärä vähenee jälleen, mikä puolestaan voi saada muitakin nostamaan kytkintä. Jos tätä tapahtuu paljon, syntyy itseään ruokkiva kierre.

Näin yksinkertainen asia tietenkään ei ole. Lahkon mielenhallinta on voimakasta, ja järjestön amerikkalaiset johtajat tietysti tekevät voitavansa peitelläkseen ja vähätelläkseen tilannetta. Tunnunslukuja sopivasti valikoimalla ja tilastoilla kikkailemalla voi saada synnytettyä rivijäsenelle virheellisiä vaikutelmia. Paatuneen todistajan päätä ei tietenkään käännä vahvinkaan todiste, mutta esimerkiksi nuorison ajatteluun jäsenmäärän vähenemisen tajuamisella saattaa olla vaikutus. Nuoriso muutenkin luultavasti törmää netissä hyvin perusteltuun kritiikkiin, jota onneksi on enenevissä määrin tarjolla sellaiselle, joka uskaltaa painaa luopionappia.

Lahko voi myös yrittää piilotella todellisuutta koronatilanteen taakse. Nyt on mukamas niin kummallinen aika, etteivät raportitkaan ole täysin vertailukelpoisia "normaaliajan" raporttien kanssa. Ja lopulta kaiken voi aina selittää Saatanan vehkeilyksi. Koko maailmahan on Saatanan vallassa ja salaliitossa Vartiotornia vastaan.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja katuva »

Johanneksen poika kirjoitti: 01.04.2021 16:39
katuva kirjoitti: 01.04.2021 16:09 Yksikään tuntemani maahanmuuttaja jt ei tunne näitä suomalaisia ex-jt vaikuttajia.
Ei sillä ole merkitystä. Maahanmuuttajan tuntevat varmaan mm. Lloyd Evansin ja Kimin ja Mikeyn YouTubekanavat. Niillä on paljon enemmän vaikutusta kuin minun vaatimattomilla nettisivuillani. :mrgreen:
Aliarviot maahanmuuttajien yhteisöllisyyden ja sosiaalisuuden. Jos yhteisön keskus on valtakunnansali, niin paljon saa herrat jorista, jotta vaikutusta on. Toisekseen maahanmuuttajat ei seuraa englanninkielisiä kanavia, vaan oman äidinkielen.
Sinulla JP on pikkasen vääristynyt käsitys maahanmuuttajista.
Oikeassa olit vain arvioidessasi omia nettisivuja.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3700
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

katuva kirjoitti: 01.04.2021 16:47 Oikeassa olit vain arvioidessasi omia nettisivuja.
Suuret kiitokset.

Vaikka toisaalta, sivuni ovat kelvanneet lähteeksi tietokirjailijoille, yliopistojen ja korkeakoulujen tutkijoille ja medialle. Mutta olet kyllä oikeassa, sivuni ovat vanhanaikaisella menetelmällä tehdyt ja ulkoasu ei vastaa nykyajan vaatimuksia. Mutta toisaalta, tietoa löytyy. Nettihotellin tilastojen valossa valtava joukko ihmisiä löytää sivuni kuukaudesta toiseen.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja katuva »

En yhtään epäile. Olihan Maon pieni punainen kirjakin aikanaan varsin luettu ja yliopistoväen suosiossa.

Itse olen myös kirjan lukenut ja mielestäni se on pelkkää pask**
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Tony »

katuva kirjoitti: 01.04.2021 16:09 Jehovantodistajuudesta on pikkuhiljaa tulossa maahanmuuttajauskonto Suomessa. Jos 2050 luvulle ennustettu työntekijäpula korjataan maahanmuutolla, niin rajan yli virtaa todistajia ja käännytettäviä maanmiehiä, jotka kaipaavat yhteisöllisyyttä. Todistajamäärän negatiivinen kasvu pysähtyy ja kääntyy nousuun 2030 luvulla.
Koska Suomen Jehovan todistajien ikärakenne on raskaasti ylikorostunut 65+ ikäryhmässä, todistajien jäsenmäärän lasku tulee ainoastaan kiihtymään joka vuosi. 2030-luvulla jäsenmäärä tulee olemaan hädin tuskin 10 000. Jos maahanmuuttajista tulee minkäänlaista positiivista lisäystä, lisäyksen tulee olla merkittävä että se näkyisi yhtään missään, saati että jäsenmäärä tulisi enää koskaan koputtelemaan lähellekään nykyisiä lukemia. Tämän lisäksi pitää ottaa huomioon todistajien heikko lisääntyminen ja että sitäkin vähää todistajien jälkikasvua kiinnostaa todistajuus yhä vähemmän.

Kaikki maahanmuuttajatkaan eivät ole uskonnollisia, saati että heitä viehättäisi joku tietty yhdysvaltalainen kultti, jonka maine ja edesottamukset tulevat olemaan julkisuudessa yhä enemmän negatiivisia. Sen lisäksi useimmilla uskonnollisilla maahanmuuttajilla on jo oma yhteisönsä, jota he eivät ole vaihtamassa mihinkään marginaali-ilmiöön.

Olemme siis vähemmän yllättäen aivan eri mieltä tästäkin asiasta. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Jt piirejä vähentää erityisesti luonnollinen poistuma, siis kuolema. Väestö ikääntyy ja nuoria ei kiinnosta ja toisaalta niitä nuoria ei myöskään ole liiemmin tehty.

Joitain suuria seurakuntia lukuunottamatta, jt-seurakuntien meininki on nykyisellään hyvin pienimuotoista ja lannistunutta. "Lieka" on pääsyt zoom kokousten myötä kovin löysälle ja yhteisiä "hengellisiä" aktiviteettaja on vähän. Ja kun koko homma on aiemmin perustunut vertaispaineessa tapahtuvaan yhtämittaiseen touhottamiseen, niin nyt on selvääkin selvempää, että katoa tullaan näkemään entistä enemmän
Harmus
Viestit: 146
Liittynyt: 10.05.2013 10:58

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Harmus »

katuva kirjoitti: 01.04.2021 16:09 Jehovantodistajuudesta on pikkuhiljaa tulossa maahanmuuttajauskonto Suomessa.
Voivat ehkä tarjota yhteisön niille, joiden kohdalla muut linkit on katkenneet. Mutta samalla yhteisö myös auttaa yksilön jaloilleen ja sitten onkin myös helpompi nostaa kytkintä. Maahanmuuttajan sukulaiset ovat harvemmin järjestön "vankeja" ja vaikka olisivat, he ovat siellä kaukana jossain ja kiristys heidän kauttaan on siten tehotonta.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja katuva »

Niin Tony, meissä on se ero että minä olen vieraillut englanninkielisissä konventeissa ja tunnen liudan jt maahanmuuttajia.
Englanninkielisen konventin (assembly) osanottajamäärät lienevät sinulle vieraita.

Lisäksi ymmärsit tapasi mukaan väärin, kun taas ryntäsit reppanan apuun. Kysymys oli siitä, että koska vähentyminen taittuu. Vaikka olisi vain 1000 todistajaa ja seuraavana vuonna 1001 niin lasku on taittunut. Itse veikkaan 2030 luvun loppupuolta.
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja katuva »

Harmus kirjoitti: 01.04.2021 17:25
katuva kirjoitti: 01.04.2021 16:09 Jehovantodistajuudesta on pikkuhiljaa tulossa maahanmuuttajauskonto Suomessa.
Maahanmuuttajan sukulaiset ovat harvemmin järjestön "vankeja" ja vaikka olisivat, he ovat siellä kaukana jossain ja kiristys heidän kauttaan on siten tehotonta.
Iso osa maahanmuuttaja jehovantodistajista on käännynnäisiä kotimaassaan. Osa heistä on kääntynyt henkensä vaarantaen. Eräskin jt maahanmuuttaja kertoi Katolisen isänsä kuristaneen tajuttomaksi, kun kertoi tutkivansa jehovantodistajien kanssa. Luuletko, että hän antaa helposti periksi?

Ei nyt pidä sekoittaa herkkähipiäistä etuoikeutettua suomalaista miestä ihmisiin, jotka on aidosti kokeneet nälkää, köyhyyttä, ylenkatsetta, väkivaltaa ja oikeaa vainoa uskonsa vuoksi.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja Tony »

katuva kirjoitti: 01.04.2021 17:31Lisäksi ymmärsit tapasi mukaan väärin, kun taas ryntäsit reppanan apuun. Kysymys oli siitä, että koska vähentyminen taittuu. Vaikka olisi vain 1000 todistajaa ja seuraavana vuonna 1001 niin lasku on taittunut. Itse veikkaan 2030 luvun loppupuolta.
Tuolla logiikalla voi toki taittuakin. Mutta onko sillä mitään merkitystä jos jäsenmäärä on murto-osa nykyisestä, on toinen kysymys.

Olin yllättynyt, että järjestö näytti globaalisti miinuskasvua viime vuodelta. Siis en miinuskasvusta vaan siitä, että järjestö näytti sen. Jäsenmäärän kuihtuminen globaalisti tarkoittaa sitä, että järjestöllä ei ole tulevaisuudessa kasvua sen enempää Suomessa kuin globaalistikaan. Maahanmuuttajat eivät tule pelastamaan tilannetta yhtään missään, eivät myöskään Suomessa.

Tarkastelet myös ilmiötä ihmisille tyypilliseen tapaan eli paikallisesti, kun kyse on globaalista kontekstista, joka näkyy myös Suomessa eikä ole siten mikään tilastopoikkeama. Lähtijöitä ja epäilijöitä on yhä enemmän ja heille on tarjolla tukea enemmän kuin koskaan.

Redditin Ex-Jehovah's Witnesses -foorumi on globaalein tukiverkko ja sen kasvukäyrää voi katsoa alta. Järjestöstä lähtee porukkaa enemmän kuin koskaan ja monista syistä, ja tahti tulee vain kiihtymään.

Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
katuva
Viestit: 138
Liittynyt: 20.11.2019 08:36

Re: Tilastokeskus: Jehovan todistajien lukumäärä Suomessa laskee edelleen tasaisesti

Viesti Kirjoittaja katuva »

Tuota Tony, miksi jauhat asiasta, josta ei ole erimielisyyttä?

Jehovantodistajien määrä vähenee se on varma. Sekin on varma, että joskus määrän väheneminen taittuu, eli siitä mistä tässä yritettiin keskustella. Kysymys on vain, koska se taittuu. Toisin kuin sinä, minä katselen asioita sisältä jt ja tunnen myös yhteiskunnallisia ilmiöitä, joita olen jo todistanut. Hämeenlinnassa konventtihallissa kokoontui lähes 1000 henkilöä englanninkielisessä konventissa 2019. Siis väkeä eteläisestä Suomesta. Pistetään tuohon vuosia 15-20 niin työperäisellä maahanmuutolla tuo määrä voi olla 3000-5000 vuonna 2039.

Itse olen samaa mieltä, että väki vähenee tiettyyn pisteeseen saakka. Sitten yhteiskuntien muutosvoimat taittaa tilanteen. Runsaslapsinen maahanmuuttaja popula oikaisee tuon lapsikadonkin.
Vastaa Viestiin