Vuosikausia vakioaihe ulkomaisilla Jehovan todistajia käsittelevillä keskustelufoorumeilla on liittynyt Jehovan todistajien julkaisuissa mahdollisesti oleviin piilokuviin (sublimal images). Olen aikaisemmin pitänyt näitä väitteitä hölynpölynä, salaliittoteoriana. Ajattelin, että tarpeeksi kauan mitä tahansa kuvaa tuijotettuaan alkaa nähdä piilokuvia lähes kuvassa kuin kuvassa. Jopa pilviin on helppo sijoittaa mielikuvituksessa hahmoja.
Kiinnostuin kuitenkin asiasta viime viikolla, kun Lloyd Evans julkaisi kulttiasiantuntija Steven Hassanin uuden videohaastattelun. Hassanin mukaan kultit käyttävät piiloviestintää ja piilokuvia varsin laajasti. Piilokuvat myös toimivat ja erityisesti ne vaikuttavat tunteisiin. Niiden tarkoitus on luoda ristiriitaisia tuntemuksia, ahdistuneisuutta ja pelkoja. Viime viikonloppu menikin selvitellessä asiaa Jehovan todistajien osalta. Mielipiteeni muuttui täysin. Olen nyt vakuuttunut, että muiden kulttien tapaan piilokuvat ovat osa Jehovan todistajien mielenhallinnan työkalupakkia.
Wikipedia määrittelee subliminaalisen viestinnän ja piilokuvan seuraavasti:
Innostus piilokuvien käyttöön mainonnassa oli korkeimmillaan 1950-luvun lopulla ja 1960-luvulla. Markkinointitutkija James Vicary julkaisi vuonna 1957 tutkimuksen, jossa väitti elokuviin piilotettujen yhden ruudun mittaisten tekstien ”Syö popcornia” ja ”Juo Coca-Colaa” lisänneen 18.1 % Coca Colan ja 57.8 % popcornin myyntiä. Tutkimuksen tuloksia ei pystytty myöhemmin toistamaan ja Vicary myönsikin peukaloineensa tutkimustuloksia. Tämä heitti kylmää vettä innostukseen. Myöhemmin aiheeseen kuitenkin palattiin vakavammilla tutkimuksilla. Subliminaalisella viestinnällä todettiin olevan jonkin asteinen vaikutus. Kaikkein suurin vaikutus havaittiin tunnetiloihin. Kovin helppoa ei ole saada ihmisiä ostamaan jotakin tuotetta piilokuvilla, mutta sen sijaan heihin voidaan helpommin istuttaa pelkoja ja ahdistuneisuutta. Näidenkään osalta vaikutukset tosin eivät välttämättä kestä puolta tuntia kauempaa.Subliminaalinen viesti (joskus 'piiloviesti', 'alitajuinen viesti') tarkoittaa, viestiä, jossa ärsyke annetaan niin heikkona, että tietoista havaintoa ei synny, mutta alitajunta havaitsee viestin. Mainonnassa tällainen subliminaalinen mainonta on kielletty Euroopan unionissa.
...
Eräs alitajuisen viestin tai ärsykkeen muoto on piilokuva.
Raamatuntutkijat ja Jehovan todistajat käyttivät toimintansa alkuvuosina julkaisuissaan usein okkulttisia symboleita. Näitä symboleita ei mitenkään pyritty piilottamaan, vaan ne esiintyvät selkeinä kuvina jopa lehtien ja kirjojen kansissa. Näihin symboleihin kuuluivat esimerkiksi pyramidi, ”kaikennäkevä silmä” ja kruunulla ympäröity risti. Jopa Vartiotornin oma symboli, torni, muistuttaa Efesoksen Artemis-jumalattaren päähinettä.
1960-luvulle tultaessa okkultistiset kuvat olivat hävinneet julkaisuista. Niiden sijalle tuli kirjallisuuden kuviin sijoitettuja hienovaraisia lisäyksiä. Jotkut tulkitsivat nämä kuviin kuulumattomat elementit painotekniikan virheiksi tai lukijan omasta mielikuvituksesta johtuviksi. Nämä piilokuvat olivat kuitenkin joskus niin selvästi havaittavia, että Seuran oli pakko puolustautua ja vakuuttaa jäseniään siitä, että Seura ei käytä piilokuvia. Vuoden 1984 Vartiotorni (1.9.1984) kirjoitti:
Koska Seuran johto reagoi asiaan, se on tietoinen väitteistä. Koska piilokuvien käyttö on jatkunut tämän jälkeenkin, kyse ei voi olla yksittäisten taiteilijoiden pilasta. Seuran johto käyttää täysin tietoisesti piilokuvia.Even the Watchtower Society’s publications have been the subject of rumors—for example, that one of the artists had secretly been introducing pictures of demons into the illustrations, was subsequently found out and disfellowshiped! Did you share in spreading any such stories? If so, you were—perhaps unwittingly—spreading an untruth, since they were all false. Certainly, the rumor concerning the Society’s publications was harmful, as well as slanderous to the zealous Christians who work long hours producing artwork to make the magazines, brochures and books so attractive. This was as ridiculous as it would be to say that God, in creating celestial bodies, deliberately formed the appearance of a ‘man in the moon.’
Miksi Seura alkoi käyttämään piilokuvia? Tähän on voinut hyvinkin vaikuttaa Vicaryn ”tutkimustulokset” sekä yleinen hypetys piilokuvien ympärillä 1960-luvulta lähtien. Seura päätti kokeilla tekniikkaa. Seura luotti siihen, että harva huomaisi asiaa. Ennen internetin aikaa tieto piilokuvien käytöstä ei myöskään pääsisi leviämään seurakuntalaisten keskuuteen. Vaikka myöhemmin piilokuvien tehon on havaittu olevan pienempi kuin Vicaryn tutkimukset antoivat ymmärtää, Seura ei missään vaiheessa ole luopunut piilokuvien käytöstä, niitä löytää kohtalaisen tuoreistakin julkaisuista. Aivan kuten Hassan kertoo muidenkin kulttien edelleen käyttävän piilokuvia.
Miten Seuran kirjallisuuteen kuvia tekevät taiteilijat on saatu suostumaan tällaisten kuvien lisäämiseen? Heidän on ollut pakko olla täysin tietoisia toiminnastaan. Uskoakseni se on kuitenkin ollut helppoa. Teokraattisessa sodankäynnissä tarkoitus pyhittää keinot. Kuvia tuottava henkilö on saatu uskomaan, että näin toimimalla hän voi auttaa ihmisiä saavuttamaan ikuisen elämän.
Varsinainen syy käyttää piilokuvia Jehovan todistajien kirjallisuudessa on ilmiselvä. Tavoitteena on luoda lukijoihin ristiriitaisia tuntemuksia, ahdistuneisuutta ja pelkotiloja. Sama päämäärä on bunkkerivideoilla. Näistä ahdistuksen ja pelkojen maailmasta kultin viesti sitten tarjoaa tien ulos. Tutkimustulosten mukaan ahdistusta ja pelkoa herättävien piilokuvien vaikutus kestää joitakin kymmeniä minuutteja. Se on yleensä tarpeeksi pitkä aika esimerkiksi yhden Vartiotorni-lehden artikkelin käsittelyyn. Viesti menee paljon tehokkaammin perille.
Onko piilokuvia Jehovan todistajien julkaisuissa oikeasti olemassa? On totta, että mielikuvituksen avulla ”piilokuvia” voi löytää monista paikoista. Kukapa meistä ei olisi löytänyt hahmoja vaikkapa pilvistä. Googlesta kuvahaun tekemällä saa helposti tuhansia kuvia katseltavakseen. Jokainen voi testata, miten helposti piilokuvia löytää. Oma mielikuvitukseni ei tuottanut kummoistakaan saalista. Olennaista kuitenkin on, että tällaiset satunnaiset piilokuvat ovat harvoin teemoitettuja, tuottaen ainoastaan uskonnollisia ja okkulttisia symboleita. Jehovan todistajien julkaisujen piilokuvat ovat vahvasti teemoitettuja. Niissä esiintyy demoneja, käärmeitä, epämuodostumia, vihaisia kasvoja sekä okkulttisia ja seksuaalisia symboleita.
Sivuston watchtowerlies.com artikkeliin Watchtower Sublimal Images on koottu kymmeniä esimerkkejä Seuran piilokuvista. Jotkut niistä ovat kysenalaisia, mutta aivan liian monissa kuvissa on selvästi käytetty tietoisia piilokuvia. Keräsin alle joitakin esimerkkejä.
Miksi yhden kuninkaan käsi on piirretty luurangoksi? (Ilmestyksen huipentuma, 1989)
Vartiotornin alkuperäisessä artikkelissa Jeesuksen vasemmassa kädessä on hyvin paljon penistä muistuttava esine. Tämä kuva herätti niin paljon ihmettelyä, että Seura muutti kuvaa myöhempiin painoksiin. (Vartiotorni 2004)
Piilokuvien käyttö osattiin jo Rutherfordin aikana. Kuva kirjasta Creation (1927). Mitäköhän Jeesuksen ristin (silloin vielä uskottiin Jeesuksen kuolleen ristillä) takana olevat kaksi miestä puuhaavat?
Pariskunta tutkii Raamattua kirjassa Voit elää ikuisesti (1990). Miksi tuoliin selkänojaan on piirretty okkulttinen symboli pentagrammi?
Tämä kuva on samasta kirjasta kuin edellinen kuva. Varkaan saaliissa esiintyy okkulttinen symboli "The Grimoire of Honorius". Miksi juuri tällainen symboli on liitetty kuvaan?
Kuva on kirjasta Ilmestyksen huipentuma (1989). Tarkasti katsoen oikealla oleva mies tähtää katselijaa aseella.
Raamatun selitysoppaan (Insight on the Scriptures) takakannessa on patsaasta plagioitu kuva kreikkalaisesta filosofista ja kyynisen koulukunnan perustajasta Antistheneestä. Henkilö on piilokuvan tapaan sijoitettu taustalle. Ajatuksena on todennäköisesti ollut luoda negatiivinen mielleyhtymä "maailmallisesta filosofiasta". Hienovaraista vaikuttamista.
Toinen kreikkalainen hahmo, Jupiter, lisättynä kadulla keskustelevan naisen hameen helmaan. Vartiotorni vuodelta 1983.
Myös anagrammeja on käytetty. Vartiotorni vuodelta 1989.
Meren pohjaan kiviin on piirretty kasvot. Vartiotorni 1999.
Kuinkahan monessa kodissa huone koristeellaan astrologisella oinaan symbolilla?
Tästä kuvasta ei ehkä löydy piilokuvaa, mutta se kertoo Seuran taiteilijoiden harrastavan piilokuvien lisäksi muitakin kyseenalaisia menetelmiä ja myös suoranaisesta epärehellisyydestä. Kirjaan Voit elää ikuisesti (1982, 1989) on plagioitu kuva Stern-lehden kannesta. Lehden kustantaja on vahvistanut Jehovan todistajien käyttäneen kuvaa ilman lupaa.
Tässä esitettyjen esimerkkien lisäksi piilokuvia löytyy kymmenittäin, ellei sadoittain, Jehovan todistajien julkaisuista. Kannattaa googlata!