Kirjantutkistelua jv-FI

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Kirjantutkistelua jv-FI

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Päästäkseen irti vanhasta raamatuntutkijasysteemistä ja russelilaisuudesta, joka jo sinänsä hipoi kristikunnan harhaoppisuuden rajoja ja pönkittääkseen omaa asemaansa, sittemmin yhä enenevässä määrin juoppo juristi ja muihin (todistajiin) nähden omasta auktoriteetistaan ehdottomasti kiinnipitävänä despoottina Rutherford, joka ei suinkaan ollut tyhmä, teki oivalluksen: järjestön nimi tuli muuttaa. Ollakseen raamatullinen ja vakuuttava tässä suhteessa, Rutherford löysi oivan raamatunkohdan Vanhasta testamentista: "te olette minun todistajiani", lausuu Jehova, ja minä olen Jumala" (Jes. 43:12 UM).

Tätä ennen hän oli voimallisesti julistanut kirjeitse: "Saatanan tärkeimpiä aseita ovat YLPEYS, KUNNIANHIMO JA PELKO" (Jehovan todistajat Jumalan valtakunnan julistajia s. 73), mitkä ominaisuudet erityisesti kuuluivat järjestössä Rutherfordille, johtuu kysymään menneen kesän konventtiteemaa: "Seuraa Kristusta".

Mikäli näin todella olisi, tulisi ottaa huomioon Apt 1:8 "kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (KR 33/38, vrt. UM Apt. 1:7-8 ).

Mikäli tämän raamatunkohdan otaksutaan olevan yhtä tosi kuin Jes 43:12, sopinee kysyä, kenen seuraajia, siis myös todistajia, Jehovan todistajien tulisi olla?
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Lukee kuin piru raamattua

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ehkä lukijan on ollut hieman vaikeaa käsittää ajatuksenjuoksuani. Yritän täsmentää.
Olen pannut vastakkain Raamatun ja Ruitherfordin omavaltaisen tulkinnan siitä viitaten Jehovan todistajien omaan historiikkiin.

Tietenkin tarkemmin analysoitaessa Rutherfordin raamattukäsitystä siihen, miten kirkkoraamattu asiansa esittää, ei liene mikään mullistus, miksi ns. UM-käännös on ollut tehtävä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kirjantutkistelua jv-FI

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:.. tulisi ottaa huomioon Apt 1:8 ... yhtä tosi kuin Jes 43:12, sopinee kysyä...
Jos lähtee siitä, että 'todistaja'-termin tulisi olla jonkun ryhmän nimessä, niin UT:n puolella israelilaiset olivat jehovantodistajia, kuten oppineet heitä nimittelivät jo ennen Vt-seuran itselleen vuonna 1931 omaksumaa nimitystä. VT:n puolella Jeesus otti Jehovan paikan puolestapuhujien puolestapuhumiskohteena.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kirjantutkistelua jv-FI

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:VT:n puolella Jeesus otti Jehovan paikan puolestapuhujien puolestapuhumiskohteena.
No, tästä edelleen. Kun seuraa Uuden Testamentin kreikkalaista tekstiä Pyhä Henki saa lähes poikkeuksetta maskuliinisen määreen, vaikka kaiken järjen mukaan sen tulisi olla neutri. VTS, ei näin ollen lainkaan ota huomioon alkutekstiä tässäkään suhteessa.
Vastaa Viestiin