Ilmestyksen ihmeitä pöllästelemässä

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Ilmestyksen ihmeitä pöllästelemässä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Se on nyt vihdoinkin julkistettu, tuo referoimani ilmestyksen sepustus. Löytyy aloitussivulta. Jätän jutun nyt kaikkien lukijoiden reposteltavaksi. Ehkäpä siitä jutun juurta löytyy, jään katsomaan.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kiits, tutustumme mielenkiinnolla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kiitos vaivannäöstä, ei mene varmasti työ hukkaan!
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Sitä Jehovan todistajien ilmestyskirjan selitysteosta tulikin tankattua kirjantutkisteluissa ihan riittävästi. Käytiinkös se kolmasti vaiko neljästi läpi. Oli siis jo aikakin vilkaista tulkintatapoja, joissa ei vilise Yhdistyneet kansakunnat joka toisessa kappaleessa :D

Ihan mielenkiintoista luettavaa näin ateistillekin.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Alueveli kirjoitti:Sitä Jehovan todistajien ilmestyskirjan selitysteosta tulikin tankattua kirjantutkisteluissa ihan riittävästi. Käytiinkös se kolmasti vaiko neljästi läpi. Oli siis jo aikakin vilkaista tulkintatapoja, joissa ei vilise Yhdistyneet kansakunnat joka toisessa kappaleessa :D

Ihan mielenkiintoista luettavaa näin ateistillekin.
...niin ja sitähän tankataan tälläkin hetkellä läpi ties kuin monetta kertaa.
"Life is what You make of it."
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Tosin käsiteltynä versiona..paljon, paljon päälle-liimaa-säätöä. :roll:
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Edelleen tuo leikkaa-liimaa leikki kuullostaa niin naurettavalta että se on hankala uskoa todeksi. Mutta kyllähän se täytyy uskoa, kun itse olen nähnyt kyseisen editoidun kirjan. :D
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Mie joskus joutessani lueskelin vertaillen yhtä kirjaa eteenpäin ja sitten niitä päälle liimattaviksi tarkoitettuja juttuja, kun ei ollut vielä kaikkia laitettu paikalleen. Jotkut nyt ymmärtää miksi pitää päivittää joitain numeroita tyyliin jäsenmäärän yms suhteen mutta silti..joskin säästyyhän siinä rahaa kaiketi, kun ei uusia kirjoja tarvi painaa (eikä jää ikäviä 'todisteita', kun ei tule sitä vertailu mahdollisuutta..paitsi niihin kirjoihin joihin ei ole liimattu mitään).
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Lehtiveli kirjoitti:Edelleen tuo leikkaa-liimaa leikki kuullostaa niin naurettavalta että se on hankala uskoa todeksi. Mutta kyllähän se täytyy uskoa, kun itse olen nähnyt kyseisen editoidun kirjan. :D
Alkaa siis näyttää siltä että Watchtowerin kirkastuva valo on varsinainen paperilamppu. Ja Totuuden(tm) kun ei pitänyt palaa tulessakaan...
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmestyksen ihmeitä pöllästelemässä

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Se on nyt vihdoinkin julkistettu, tuo referoimani ilmestyksen sepustus. Löytyy aloitussivulta. Jätän jutun nyt kaikkien lukijoiden reposteltavaksi. Ehkäpä siitä jutun juurta löytyy, jään katsomaan.
Unohtui sanoa että ihailtavan suuri duuni, kiitokset. Itse en jaksa (tai osaa) juurikaan teologiselta vinkkeliltä tarkastella Watchtowerin vääristelyjä, mutta tästä on varmasti hyötyä niille jotka ovat paremmin sisällä siinä puolessa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Ei totuus tulessa pala...

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

No jaa, vanha sanonta. Kuitenkin ilmestyksen kanssa nelisen kuukautta painiskellessani ja myös "Ilmestyksen suuremmoinen huipennus on käsillä"- laitosta tutkiesani (siis ei tätä uusinta leikkaa-liimaa, johon toki minulle on tilaisuus suotu, mutta josta erinäisin henkilökohtaista liikkuvuutta rajoittanein tekijöiden kyseessä ollen olen joutunut luopumaan), olen tullut samaan johtopäätökseen, mitä traktaatti "Väärän uskonnon loppu on käsillä" suhteen tulee. - siitähän ei siis tullut yhtään mitään, paitsi jos suomalaiselle paperille on painettu (antoi työtä muutamille paperityöläisille, rekkakuskeille ja tietenkin ahkerille armeijakunnan painotyöläisille, unohtamatta reipasta kenttäliikuntaa usein ulkosalla kauppojen ja kaiken maailman markettien pihoilla, mikä liikunta ulkosalla on erittäin suositeltavaa jo yksin sen yleistä terveyttä edistävistä näkökohdista käsin).

Näin ollen olen pakotettu toteamaan, ettei "Suurenmoinen ilmestyskään" tee mitään poikkeusta seuran julkaisuista yleensä -ja tämänhän myös seurakuntien vanhimmat tietävät, mutta eivät saavuttamiensa etujen menettämisen pelosta tai sitten silkkaa hölmöyttään voi missään nimessä myöntää.

Kaikesta edellisestä huolimatta en voi väittää referoineeni totuutta julki, ainoastaan erään näkemyksen siitä.

Edit: On sinänsä jo kova homma kenelle tahansa lukea koko opus läpi, saati verrata sitä esilletuomiini lähteisiin ja alkutekstin detaljeihin -hitto sentään, jos joku sen tekee :)
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Olen nyt useampana pätkänä tutkinut ja tarkastellut Jaakon referaattia Ilmestyskirjasta. Se on laajuutensa ja sisältönsä puolesta varsin raskasta luettavaa (Ilmestyskirjasta ei muunlaista selitysteosta voi ollakaan), mutta varsin antoisa ajan kanssa tutkittava. Jatkan vielä sen analysoimista, mutta haluan jo tässä vaiheessa suositella sitä kaikille.
Etenkin syntymästään saakka Jehovan todistajien selittelykirjallisuuden varassa kasvaneille.

Jehovan todistajien tulkinnathan lähtevät kovin utopistisista ja lennokkaista fiktioista. Todellisuudessa koko Ilmestyskirjan taustana on paljon yksinkertaisempi selitys- ja vastakuvamaailma. Esitän sen lyhyesti.

Ilmestyskirjan kirjoittaja eli aikana, jolloin Jeesuksen seuraajien liike oli kuihtunut ja syvässä kriisissä. Nuo seitsemän merkittävää jäljellä ollutta seurakuntaa oli myös kriisien keskellä ja Ilmestyskirjan, eli noihin seurakuntiin lähetetyn kirjelmän, oli tarkoitus selittää jo tapahtuneita asioita ja valaa vielä uskoa Jeesuksen tapahtumatta jääneeseen tulemukseen.

Kaikkein suurin uhka koko Jeesus-liikkeelle oli ollut jo kymmeniä vuosia Rooman imperiumi. Se oli vainonnut ja tappanut järjestelmällisesti varhaiskristittyjä, joten Ilmestyksessä sitä kuvaillaankin näin:
17:3 Ja hän vei minut hengessä erämaahan. Siellä minä näin naisen istuvan helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
17:4 Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
17:5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti."
17:6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.


Peto on Rooman valtakunta ja tuo selässä istuva portto Rooman kaupunki, hallinnollinen keskus, joka oli siis päätöksenteon keskus. Rooma oli kaikkien pakanauskontojen sulatusuuni ja syyllinen Jeesuksen seuraajien tappamiseen.
Rooman kaupunki sijaitsi seitsemän kukkulan päälle rakennettuna ja siksi Ilmestyksessä sanotaan:
17:9 Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
17:10 heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän.


Kuvaukset, jotka on kaivettu raamatun vt:n puolelta, on Ilmestyksessä saaneet lisähöystöä ja niitä on sovitettu Rooman imperiumiin ja sen vastaisen sanoman julistamiseen.
Yksi syy sille, miksi Roomasta kirjoitetaan tuon mystiseltä vaikuttavan kuvakielen kautta, löytynee niistä ankarista vainoista, jotka olivat kestäneet jo pitkään. Ilmestyskirjalla ei haluttu käydä suoraan hyökkäykseen Roomaa vastaan, vaan tuo tuomiosanoma puettiin kuvausten taakse. Ilmestyskirja selittää siis Rooman valtakunnan aikana jo tapahtuneita asioita sekä lisäksi se ennustaa Rooman loppua seuraavaa Jumalan valtakunnan tuloa siihen liittyvine odotuksineen.

1:19 Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva.
Vastaa Viestiin