Yliluonnollista... vai kuvittelua!

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Yliluonnollista... vai kuvittelua!

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Onko kenellekään koskaan tapahtunut mitään järjellä selittämätöntä? Sellaista mitä nykytiede ei osaa selittää?

Itselleni on kerran tapahtunut ehdottoman selkeä kokemus jota ei pysty selittämään. Elo-syyskuun vaihteessa '98 isoäitini soitti isälleni ja pyysi tulemaan paikalle, vaarini oli saanut jonkun kohtauksen. Isäukko lähti salamana vanhempiensa luo. Ja jätti minut ja veljeni kotiin. Ikää oli silloin 9 mutta muistan tasan tarkkaan sen tunteen, ahdistava olo ja "tiesin" että nyt ei voi mitään. Vaari kuolee. Se tunne ja aavistus olivat ehdottoman selkeitä. Ja harmittaa suunnattomasti etten kertonut kenellekään siitä silloin, koulusta tultuani kuulin että vaari oli kuollut.

Kokemuksia?
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Niin juu ja siis "aaveista" vielä. Ihmisestä jää monenlaisia jälkiä tähän maailmaan kuoleman jäleen. Miksei jonkinlaista "videokuvaa"? Akustinen arkeologia perustuu ääniin vuosituhansien takaa? Miksei juuri kuolleesta ihmisestä voisi jäädä jotain jälkeä? Tiedän, skeptikot jotka lukevat tämän jo kiroavat minua :P Kirotkaa vaan, väitän että kaikkea ei nykytiede voi selittää. Ja ei, en osaa selittää tai hallita mitään ilmiöitä. Randin palkinto ei ole haarukassa. Niin paljon olen kuullut kummitusjuttuja että vaikea kuitata kaikki valehteluksi tai harhoiksi.
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Nightderanger kirjoitti:Niin juu ja siis "aaveista" vielä. Ihmisestä jää monenlaisia jälkiä tähän maailmaan kuoleman jäleen. Miksei jonkinlaista "videokuvaa"? Akustinen arkeologia perustuu ääniin vuosituhansien takaa? Miksei juuri kuolleesta ihmisestä voisi jäädä jotain jälkeä? Tiedän, skeptikot jotka lukevat tämän jo kiroavat minua :P Kirotkaa vaan, väitän että kaikkea ei nykytiede voi selittää. Ja ei, en osaa selittää tai hallita mitään ilmiöitä. Randin palkinto ei ole haarukassa. Niin paljon olen kuullut kummitusjuttuja että vaikea kuitata kaikki valehteluksi tai harhoiksi.
Akustinen arkeologia "Pyrkii selittämään (esihistoriallisten) arkeologisten kohteiden merkitystä (mm. rituaalien paikkavalinnat, esim uhri- ja palvontapaikat, luolamaalausten paikat) kyseisten paikkojen erityisten akustisten ominaisuuksien kannalta" *) Tällä tavallahan on selvitetty sitä miksi mm. muinaiset teatterit rakennettiin juuri niin kuin rakennettiin ja muistaakseni myös vuorisaarnan kuuluvuutta on yritetty akustiikan avulla selittää.

Jos ääni "jäämiä" yrittää löytää jostain, niin se on lähinnä X-files -tason tiedettä. Ei kaikukaan loputtomiin elä. Ja huuhaaksi selitän aaveet ym jututkin, sori vaan 8)

Tuo vaarin kuolema -juttu vois selittyä sillä, että olet jotain hälyttävää huomannut hänessä jo aiemmin, ilmeisen alitajuisesti, ja se sitten soitti kellojasi sopivaan aikaan. Kukaan ei koskaan puhu niistä vääristä hälytyksistä, mutta silloin kun jotain sattuu sopivaan aikaan, ollaan (ymmärrettävästikin) melko hämmentyneitä.

Kertoohan JT:tkin mielellään kokemuksia siitä miten joku on rukoillut jumalalta apua juuri silloin kun JT:t ovat tulleet ovelle. Ihmeellistä, ettei koskaan kirjoiteta siitä, miten 99,99999% rukouksista jää vaille vastausta. Se 0,00001%:kin on selittyy sitten loogisemmin sattumalla.

*) lähde: Seppo Uosukainen, Teknillinen Korkeakoulu, akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio LINK
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Kuvittelua.

Kokemukseni mukaan kuvittelu liittyy varsin usein naissukupuolen ajattelutapoihin ( <- Rankka yleistys, näin ei tietenkään aina tarvitsisi olla)
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Yliluonnollisia asioita ei ole olemassa, vain sellaista mitä emme vielä ymmärrä.

Aika ja sen eri ulottuvuudet ovat jotain tähän kategoriaan kuuluvaa ja mielestäni on melko röyhkeää olettaa että tämä meidän aika-avaruus -ulottuvuutemme olisi ainoa oikea ja muita ei ole olemassakaan.

:wink:
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakob kirjoitti:Yliluonnollisia asioita ei ole olemassa, vain sellaista mitä emme vielä ymmärrä.
Yleensä näissä jutuissa pakkaa käymään niin, että mainitsemasi ymmärrys ja sen puute jaetaan osapuolten kesken. Ymmärrys puuttuu lähinnä harhan kokeneelta, eikä hän välttämättä hyväksy asiaa paremmin ymmärtävän selitystä. Syynä on usein se, että noita harhoja pidetään rakennuspalikoina kun luodaan todellisuudesta poikkeavaa maailmankuvaa. Hyviä esimerkkejä ovat omat kokemukseni radioista, joiden kautta Jumala antaa uskovaiselle päivittäisohjeita. Jopa niin, että radio on sammutettuna, mikä tietysti on helpotus, koska hommaan kelpaa silloin rikkinäinenkin radio.
... aika-avaruus -ulottuvuutemme olisi ainoa oikea ja muita ei ole olemassakaan.
Raamatun maininta Jumalan tuhatvuotisesta päivästä vastaan päivän pituinen vuosituhat on hyvää paimentolaiskäsitystasoa. Päivä ja vuosi pätevät ainoastaan Telluksella, ei siellä minne Vt-seuran Jumala on milloinkin Seulasista muuttanut.
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

miksei ois

Viesti Kirjoittaja mana »

Kyllähän henkiolentoja voi olla olemassa siinä missä fyysisiäkin otuksia, niinku meitä.

Mun edellisen asunnon keittiössä asu ainaski joku. Ensin se aiheutti kauheet ahdistukset ja väristykset aina kun kulki keittiön ovesta ja myöhemmin se keitti mulle pari kertaa kahvia. Alko varmaan tykkään musta. Mä ku pidän yleensä aina kahvinkeitintä ladattuna ettei tartte ku painaa se päälle ku tekee mieli. Se meni ittekseen 2 kertaa päälle ku istuin olohuoneessa ja mietin et tekis mieli kahvia. Tähän mun uuteen asuntoon se ei tainnu muuttaa mun kaa. Tai sit mä oon vaan hullu.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: miksei ois

Viesti Kirjoittaja Jakke »

mana kirjoitti:Kyllähän henkiolentoja voi olla olemassa siinä missä fyysisiäkin otuksia, niinku meitä.

Mun edellisen asunnon keittiössä asu ainaski joku. Ensin se aiheutti kauheet ahdistukset ja väristykset aina kun kulki keittiön ovesta ja myöhemmin se keitti mulle pari kertaa kahvia. Alko varmaan tykkään musta. Mä ku pidän yleensä aina kahvinkeitintä ladattuna ettei tartte ku painaa se päälle ku tekee mieli. Se meni ittekseen 2 kertaa päälle ku istuin olohuoneessa ja mietin et tekis mieli kahvia. Tähän mun uuteen asuntoon se ei tainnu muuttaa mun kaa. Tai sit mä oon vaan hullu.
Jooh ja mulla asui entisessä kämpässä henki joka sammutti mun keittimen aina kesken keittämisen. Jännä juttu, ettei se osannu enää tehdä samaa temppua kun vaihdoin Philipsistä Moccamasteriin. Vai olisko siinä sittenkin ollu jostain muusta kyse....?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: miksei ois

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

mana kirjoitti: Tai sit mä oon vaan hullu.
Sitä on liikkeellä, ollessani Karvialla putkassa tuli faija äänettömästi suljetun oven läpi, sanoi muutaman sanan sekä taputti olkapäähäni, poistuen lopuksi yhtä äänettömästi seinän läpi.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Nightderanger kirjoitti:Niin juu ja siis "aaveista" vielä. Ihmisestä jää monenlaisia jälkiä tähän maailmaan kuoleman jäleen.
Aijaa. Mistäs tämän tiedon repäisit, kun niin varmalta kuulostat?
Jakke kirjoitti:Akustinen arkeologia "Pyrkii selittämään (esihistoriallisten) arkeologisten kohteiden merkitystä (mm. rituaalien paikkavalinnat, esim uhri- ja palvontapaikat, luolamaalausten paikat) kyseisten paikkojen erityisten akustisten ominaisuuksien kannalta" *) Tällä tavallahan on selvitetty sitä miksi mm. muinaiset teatterit rakennettiin juuri niin kuin rakennettiin ja muistaakseni myös vuorisaarnan kuuluvuutta on yritetty akustiikan avulla selittää.

Jos ääni "jäämiä" yrittää löytää jostain, niin se on lähinnä X-files -tason tiedettä. Ei kaikukaan loputtomiin elä. Ja huuhaaksi selitän aaveet ym jututkin, sori vaan 8)
Yhdessä CSI-jaksossa epäilty oli tehnyt dreijalla saviruukkua samaan aikaan kun oli puhunut muistaakseni uhrin kanssa. Tiimi sitten löysi sen saviruukun ja siitä jollain neulalla sai poimittua siihen valamisen aikana tallentuneen keskustelun. Grissom selitti, että sillä tavalla tiedemiehet ovat etsineet äänijäämiä muinaisista astioista sun muista. Tiedä häntä sitten, miten ei-scifiä se juttu oli. :)
mana kirjoitti:Mun edellisen asunnon keittiössä asu ainaski joku. Ensin se aiheutti kauheet ahdistukset ja väristykset aina kun kulki keittiön ovesta
Tuollaiset randomit tietyissä paikoissa ilmenevät ahdistusolot ja väristykset johtuvat useimmiten infraäänistä.

Itsekin olen kokenut vaikka mitä, mutta kaikki on ollut selitettävissä ihmistajunnan oikuilla (esim. nukkumaanmennessä viereisestä huoneesta kuuluu kirkaisu, murinaa tai kattilan pauketta) tai sitten sattumalla.

Mielenkiintoni lopahtaa automaattisesti, jos yliluonnollisesta tapauksesta kertova tyyppi aloittaa sillä, että hän oli tapahtuma-aikaan sängyssään/nukkumassa/herännyt/nukahtamaisillaan. Ärsyttää se, miten rankasti ihmiset aliarvioivat alitajunnan supervoimat.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Nightderanger kirjoitti:Niin paljon olen kuullut kummitusjuttuja että vaikea kuitata kaikki valehteluksi tai harhoiksi..
Minäkin olen kuullut paljon kummitusjuttuja, toisinaan muualtakin kuin Vartiotorni-seuran piiristä :wink:

Eihän henkimaailman olemassaoloa voi tietenkään varmasti vääräksi osoittaa, mutta pari pointtia ajattelin heittää:
- Jos näkyvä maailma jotenkin todistaisi suunnittelun puolesta, olisi paljon helpompaa uskoa myös Suunnittelijan henkipoikiin.
- Ainuttakaan todennettavaa havaintoa yliluonnollisista ilmiöistä ei ole toistaiseksi esitetty. Tämä ei toki osoita niitä olemattomiksi, mutta sanoisin näin, että todistustaakka on yliluonnollisuuteen uskovilla.
- Ns. yliluonnolliset ilmiöt tuppaavat tapahtumaan ympäristössä, jossa itsesuggestio on jopa varsin ilmeinen selitys.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Ninth kirjoitti:
Nightderanger kirjoitti:Niin juu ja siis "aaveista" vielä. Ihmisestä jää monenlaisia jälkiä tähän maailmaan kuoleman jäleen.
Aijaa. Mistäs tämän tiedon repäisit, kun niin varmalta kuulostat?
Jokaisesta meistä jää väkisinkin monenlaisia jälkiä, vaikutamme luontoon, työura yms. Ne kaikki jäävät pysyviksi jäljiksi, ei kovin merkittäviksi mutta jäävät kuitenkin.

Pointti oli lähinnä se että voiko jäädä jollain vielä tuntemattomilla tavoilla..
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Polyester kirjoitti:
Nightderanger kirjoitti:Niin paljon olen kuullut kummitusjuttuja että vaikea kuitata kaikki valehteluksi tai harhoiksi..
Minäkin olen kuullut paljon kummitusjuttuja, toisinaan muualtakin kuin Vartiotorni-seuran piiristä :wink:

Eihän henkimaailman olemassaoloa voi tietenkään varmasti vääräksi osoittaa, mutta pari pointtia ajattelin heittää:
- Jos näkyvä maailma jotenkin todistaisi suunnittelun puolesta, olisi paljon helpompaa uskoa myös Suunnittelijan henkipoikiin.
- Ainuttakaan todennettavaa havaintoa yliluonnollisista ilmiöistä ei ole toistaiseksi esitetty. Tämä ei toki osoita niitä olemattomiksi, mutta sanoisin näin, että todistustaakka on yliluonnollisuuteen uskovilla.
- Ns. yliluonnolliset ilmiöt tuppaavat tapahtumaan ympäristössä, jossa itsesuggestio on jopa varsin ilmeinen selitys.
Jeps. Mitään ei ole todistettu ja varoivaisesti arvioiden 90% kummituksista liittyy itsesuggestioon. Todistustaakka on täälläpäin, mutta tahdon painottaa että mitään "varmaa" en halua esittää. Itse uskon että kuoleman jälkeen on jotain.
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Jakke kirjoitti:Akustinen arkeologia "Pyrkii selittämään (esihistoriallisten) arkeologisten kohteiden merkitystä (mm. rituaalien paikkavalinnat, esim uhri- ja palvontapaikat, luolamaalausten paikat) kyseisten paikkojen erityisten akustisten ominaisuuksien kannalta" *) Tällä tavallahan on selvitetty sitä miksi mm. muinaiset teatterit rakennettiin juuri niin kuin rakennettiin ja muistaakseni myös vuorisaarnan kuuluvuutta on yritetty akustiikan avulla selittää.

Jos ääni "jäämiä" yrittää löytää jostain, niin se on lähinnä X-files -tason tiedettä. Ei kaikukaan loputtomiin elä. Ja huuhaaksi selitän aaveet ym jututkin, sori vaan 8)

Tuo vaarin kuolema -juttu vois selittyä sillä, että olet jotain hälyttävää huomannut hänessä jo aiemmin, ilmeisen alitajuisesti, ja se sitten soitti kellojasi sopivaan aikaan. Kukaan ei koskaan puhu niistä vääristä hälytyksistä, mutta silloin kun jotain sattuu sopivaan aikaan, ollaan (ymmärrettävästikin) melko hämmentyneitä.
Hmm. Myönnän että arkeologia millä tahansa etuliitteillä ei ole alaani. Mutta CSI:ssä ne eivät X-files tasolle yleensä mene... ja juuri luin uutisista että joku 1860-luvulta (muistaakseni) oleva äänite, savikiekko, pystyttiin kuuntelemaan. Aiemmin ei ollut välineitä kuunteluun. Miksei tahattomasti voisi jäädä äänijälkiä jos kerran niitä osattiin 150 vuotta sitten saada samaan materiaaliin?

Vaarin kuolema, tuskin. Olin 11, enkä osannut katsoa sellaisia merkkejä. Oli itsestäänselvää että vaari pysyy hengissä pitkään... Ja kuolema tuli vielä täysin yllättäen, hänet oltiin viety sairaalaan monta kertaa aiemminkin ja kotiutettu. Tälläkin kertaa hän oli täysin järjissään ja vaikutti "rutiinilta". Mutta sydän lakkasi toimimasta, kuin olisi katkaisijasta käännetty.
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Nightderanger kirjoitti:Ihmisestä jää monenlaisia jälkiä tähän maailmaan kuoleman jäleen. Miksei jonkinlaista "videokuvaa"? Akustinen arkeologia perustuu ääniin vuosituhansien takaa?
Kyllä täytyisi olla melko ihmeellinen taajuusalue (+lähetysvoimakkuus), jonka aallot ei tuossa ajassa vaimenisi ympäristön esteisiin.
Nightderanger kirjoitti:Miksei juuri kuolleesta ihmisestä voisi jäädä jotain jälkeä?
Rankan osteoporoosin vaivaamia mineraaliputkia, joita myös luiksi kutsutaan.
Nightderanger kirjoitti:Randin palkinto ei ole haarukassa.
Ilmeisesti Randi ei ole koskaan kokeillut tajunnanlaajentajia. Siinä ei tarvita kuin pari hyvin valikoitua "nappia", niin Randi voisi maksaa itselleen vaikka kaksikin miljoonaa.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Vastaa Viestiin