Voidellut

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Voidellut

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen kovasti miettinyt että onko JT "voidellut" mielenterveys ongelmaisia vai vaan hyviä huijareita? Siis jos oikeesti väittää olevansa menossa taivaaseen. Mitä mieltä olette? Järjestössä ollessani tapasin "vilpittömän" oloisia voideltuja, taisivat vaan vetää roolinsa hyvin. Ja kuinkahan vaikea on saada seurakunta uskomaan että on (olevinaan) oikeesti voideltu? Varmaan riippuu kuinka uskovaiselta on onnistunut aiemmin vaikuttamaan.
RaM

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja RaM »

Olen tavannut 'voideltuja' jotka ovat mielenterveysongelmaisia, mutta suurin osa heistä on ollut kyllä aivan fiksun olosia ihmisiä. Toisaalta ei ole ihme jos Jehovan todisajien keskuudessa on tällaisia henkilöitä. Vastaavia erityisominaisuuksiinsa uskovia löytyy kaikista lahkoista. Joillain on jopa vakaa usko siihen, että kykenevät parantamaan ihmisiä, jopa herättämään heitä kuolleista.

Kaikkein erikoisin tapaus on mielestäni Intiassa elänyt ihmis-Jumala. Hänestä oli pieni juttu telkkarissa noin 10 vuotta sitten. Tuossa jutussa kerrottiin, että tuolla miehellä oli jopa pari miljoonaa seuraajaa, jotka uskoivat hänen Jumaluuteensa. :shock:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Tony »

Voisin kuvitella, että suurin osa noista ajattelee vilpittömästi olevansa öljyttyjen listalla. Hihhuloinnilla on tapana aiheuttaa erilaisia lieveilmiöitä. En pidä mitenkään ihmeellisenä, että vajaa kymmenentuhatta jehovantodistajaa kuvittelee omaavansa mahdollisuuden sananmukaiseen ylennykseen jehovan hierarkiassa.

Oma mielipiteeni voidelluista on se, että tietty ihmistyyppi uskoo mitä tahansa, kun tälle jotain riittävän monta kertaa hokee - omasta tai jonkun toisen tahon toimesta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tony Syrjänen kirjoitti:... että tietty ihmistyyppi uskoo mitä tahansa, kun tälle jotain riittävän monta kertaa hokee...
Mulle puolestaan on jäänyt mieleen varsinkin muistojuhlissa vanhempien lavavakuuttelutoitotus, että voideltu näyttää ulospäin aivan tavalliselta todistajalta, mutta tietää itse ja vain hän itse, että on voideltu. Ei ole koko kuusimiljoonaisessa joukossa kahta ihmistä, jotka tietäisivät toistensa (edes toisen) voideltuvuudesta. On se ihmeelinen, se usko.
Vieras

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo usko lienee ainutlaatuisen tyyppistä kristikunnan piirissä.

Käsitän, että siihen ei sisälly epäilystä eikä kai pelkoa sen palkkion menettämisestä synnin palkkana.

Ilmeisesti tuo asema tuodaan esiin erilaisin epäsuorin osoituksin, kuten että tulee kohdella kuten rötjättyä pitää kohdella.

Siten tuo rötjätty ehkä eniten Raamatun hahmoista muistuttaa ns fariseusta.
Nightderanger
Viestit: 209
Liittynyt: 02.05.2007 15:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Mitä jos voideltu saa kenkäätai eroaa? Suhtaudutaanko "erikoisluopioon" jollain erityisellä tavalla?
Usko ihmisestä aina pahinta mahdollista niin olet useimmiten oikeassa.
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Nightderanger kirjoitti:Mitä jos voideltu saa kenkäätai eroaa? Suhtaudutaanko "erikoisluopioon" jollain erityisellä tavalla?
En tiedä tekeekö muistini tepposet, mutta olen melko varma että mulle ainakin opetettiin isäni taholta sellaista, että jos voideltu tekee törkeää syntiä ja erotetaan, Jehova ei anna sitä hänelle enää anteeksi. Tämä oli käsittääkseni sitä "syntiä pyhää henkeä vastaan". Oliskohan toi ollu peräti ainoa asia, missä järjestöön ei ole enää takaisin asiaa... Muistaako joku muu vastaavia ajatuksia ? Vai olenko (taas) ihan hakoteillä ? :mrgreen:
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Kun olin juuri eronnut Jehovan todistajista tuli yksi voideltu vanhempi nainen juttelemaan kanssani kaupassa jossa olin tuolloin työssä. Hän sanoi ymmärtävänsä minua ja toivotti minulle kaikkea hyvää. Olin todella yllättynyt siitä kuinka hän ymmärsi minua.

Irti Vartiotorniseurasta :!:
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Guest kirjoitti:Olen kovasti miettinyt että onko JT "voidellut" mielenterveys ongelmaisia vai vaan hyviä huijareita? Siis jos oikeesti väittää olevansa menossa taivaaseen. Mitä mieltä olette? Järjestössä ollessani tapasin "vilpittömän" oloisia voideltuja, taisivat vaan vetää roolinsa hyvin. Ja kuinkahan vaikea on saada seurakunta uskomaan että on (olevinaan) oikeesti voideltu? Varmaan riippuu kuinka uskovaiselta on onnistunut aiemmin vaikuttamaan.
Koska lahkojohdossa on paljon "voideltuja", voisi olla houkuttelevaa ajatella ko. uskon ja mielenterveysongelmien ja huijarin mielenlaadun kulkevan samoissa päissä. Toisaalta kun ajattelee taivaaseen menoon uskovien kristittyjen määrää, ei ko. usko tunnu niin hullulta.

Wikipedia:
Katolinen kirkko on kristikunnan suurin kirkko, jonka jäsenmäärä on maailmanlaajuisesti noin 1,12 miljardia.
Luterilaiseen kirkkoon kuuluvia on maailmanlaajuisesti noin 63 miljoonaa.
Reformoidut kirkot on yleisnimitys Sveitsin uskonpuhdistuksen pohjalta syntyneille kristillisille kirkoille, joihin kuuluu nykyisin n. 70 miljoonaa jäsentä.
Anglikaaninen kirkko on Englannin uskonpuhdistuksen myötä syntynyt kristillinen kirkkokunta, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 77 miljoonaa jäsentä.
Baptismi on protestanttisen uskonpuhdistuksen myötä syntynyt kristillinen kirkkokunta, johon kuuluu maailmanlaajuisesti noin 38 miljoonaa jäsentä.
Metodismi on 1700-luvun lopulla Englannissa syntynyt kristillinen kirkkokunta, johon nykyisin kuuluu n. 50 miljoonaa jäsentä eri puolilla maailmaa.
Perinteiseen helluntailaisuuteen arvioidaan kuuluvan 115 miljoonaa jäsentä koko maailmassa.
Mielestäni jehovantodistajien suhtautuminen lahkon sisällä eläviin (voideltuihin) kristittyihin kertoo enemmän lahkon sairaasta suhtautumisesta kristittyihin, kuin noista kristityistä.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Isoptera
Viestit: 76
Liittynyt: 08.05.2007 17:54
Paikkakunta: Hampuri

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Isoptera »

Tutkin aikoinaan mielenterveysongelmista kärsivän nuoren kanssa. Erään sairaalavierailun aikana hän paljasti minulle suuren salaisuuden: hän on menossa sinne kuutioon! Kesti hetken ennenkuin hoksasin, että hän tarkoitti Ilmestyskirjan selitysteoksessa olevaa kuvaa taivaallisesta Jerusalemista, mikä muistuttaa tosiaankin "kuutiota". Hän myös arveli, että Jehova voisi suuttua, ellei hän ota osaa lähestyvän muistonvieton leipään ja viiniin. Huh, oli siinä meikäläisellä miettimistä, mutta koko juttu onneksi unohtui kaverin toivuttua ja päästyä kotiin.
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Isoptera kirjoitti:Tutkin aikoinaan mielenterveysongelmista kärsivän nuoren kanssa. Erään sairaalavierailun aikana hän paljasti minulle suuren salaisuuden: hän on menossa sinne kuutioon! Kesti hetken ennenkuin hoksasin, että hän tarkoitti Ilmestyskirjan selitysteoksessa olevaa kuvaa taivaallisesta Jerusalemista, mikä muistuttaa tosiaankin "kuutiota". Hän myös arveli, että Jehova voisi suuttua, ellei hän ota osaa lähestyvän muistonvieton leipään ja viiniin. Huh, oli siinä meikäläisellä miettimistä, mutta koko juttu onneksi unohtui kaverin toivuttua ja päästyä kotiin.
Me ollaan Borg ja me lennetään kuutiolla :lol: :lol: Piuhat vaan korviin ja napareikään kiinni ja Vartiotornia sisään...
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Vieras

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Isoptera kirjoitti:Tutkin aikoinaan mielenterveysongelmista kärsivän nuoren kanssa. Erään sairaalavierailun aikana hän paljasti minulle suuren salaisuuden: hän on menossa sinne kuutioon! Kesti hetken ennenkuin hoksasin, että hän tarkoitti Ilmestyskirjan selitysteoksessa olevaa kuvaa taivaallisesta Jerusalemista, mikä muistuttaa tosiaankin "kuutiota". Hän myös arveli, että Jehova voisi suuttua, ellei hän ota osaa lähestyvän muistonvieton leipään ja viiniin. Huh, oli siinä meikäläisellä miettimistä, mutta koko juttu onneksi unohtui kaverin toivuttua ja päästyä kotiin.
...eli herää kysymys, kuinkahan moni näistä "voidelluista" käyttää esim eri lääkkeitä! Vanhemmalla iällä suurimmalla osalla on jonkinlainen lääkitys, on verenpaineeseen, sydämeen, (jotkut sydän-verenpainelääkkeethän aiheuttavat harhoja), jne. Ne joilla on mielenterveysongelmia, voi olla harhoja ja siinä vielä lääkitys päällä joka voi edistää epätodellisuudentuntua.
Alzheimerin sairaus voi alkaa jo aika varhaisessa vanhuusiässä, dementiat sun muut, aiheuttavat aistiharhoja, sitten vielä sarjaan kuuluvat "lapsenmieliset" jne..

Eli oisko kysymys vain aistiharhoista koko "voideltu" jutussa! :roll:



Eikös johtoporras Brooklynnissä ole aika iäkästä!
:roll:
Vieras

Re: Voidellut

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tunsin erään, jonka jo kuoleman korjaama isä olisi ollut voideltu. Mietin aina, että miten ja miksi tuo naapurirapun naisen isä...? Että hän olisi ollut jollakin lailla "valittu". En pystynyt uskottelemaan sitä itselleni.

Kerran tutkistelupitäjäni pohtivat, kun joku oli ottanut osaa vertauskuviin eikä varmuudella kuitenkaan ollut voideltu. Jos voideltu tietää itse, niin miksei?

En ole koskaan voinut ymmärtää, että jotkut tavalliset ihmiset kohotetaan tähän voidelujen kastiin. Onko se kasti muovaantunut jotenkin JT-oppimuutosten mukana. Eli että ennen kaikki ottivat osaa vertauskuviin, mutta kun määrä tuli täyteen, piti keksiä uusia luokkia kuten voidellut ja tavalliset pulliaiset. Olenko väärässä?
Vastaa Viestiin