Kenttäpuuhan motivaatio
Valvoja: Moderaattorit
- Sukututkija
Kenttäpuuhan motivaatio
Mikä saa JT:t ihmisten oville?
Olen kuullut perusteltavan sitä mm. sillä, että Jeesus sanoi omasta työstään "Minun ruokani on, että teen Isäni tahdon" ja "Olen tehnyt nimesi tunnetuksi kaikille".
Onko se vain tämä, eikö ole mitään väliä saako ihmisiä käännytetyksi tms.?
Olen kuullut perusteltavan sitä mm. sillä, että Jeesus sanoi omasta työstään "Minun ruokani on, että teen Isäni tahdon" ja "Olen tehnyt nimesi tunnetuksi kaikille".
-
Hiipuva
-
Vieras
Re: Kenttäpuuhan motivaatio
Jokainen JT palauttaa kuukausittain seurakuntaansa raportin, jossa erittelee ovityössä levitetyn kirjallisuuden ja käännytykseen käytetyn ajan. Jos joku JT ei palauta raporttia tai esittelee siinä nollatunnit, hän saa seurakunnassa statukseksi epäsäännöllinen.Sukututkija kirjoitti:Mikä saa JT:t ihmisten oville?
Tämä leimaaminen on monesti riittävä "kannustin" saada ihmiset oville.
- Sukututkija
Jotain tämmöstä hain.Guest kirjoitti: Jokainen JT palauttaa kuukausittain seurakuntaansa raportin, jossa erittelee ovityössä levitetyn kirjallisuuden ja käännytykseen käytetyn ajan. Jos joku JT ei palauta raporttia tai esittelee siinä nollatunnit, hän saa seurakunnassa statukseksi epäsäännöllinen.
Tämä leimaaminen on monesti riittävä "kannustin" saada ihmiset oville.
Kysymyksen tausta on, että taannoin sivulauseessa sivuttiin aihetta ja silloin kanta oli se, että ovityön motiivi ei ole käännyttäminen saati lehtimyynti, vaan asian tunnetuksi tekeminen. En puuttunut siihen silloin sen enempää, mutta pistin sen käsiteltävien aiheiden listalle siksi, että minusta se vaatii lisäpohdiskelua.
Pari lisäkysymystä.
Kun lavalta kannustetaan oville, niin viitataanko nähin raamatunkohtiin vai millä sen tärkeyttä perustellaan?
Olen saanut käsityksen, että kenttätyöhön olisi käytettävä tietty määrä tunteja per kuukausi. Kuinka suuri se tuntimäärä on ja onko se ehdoton, ts. jos täyttää vain osan suosituksesta, niin joutuuko selittelemään?
-
Hiipuva
Aina sieltä voidaan heittää randomisti joku kiireellisyyteen ja lopun aikaan liittyvä kohta Raamatusta. Seura saa minkä tahansa kohdan Raamatusta sopimaan mihin tahansa, sen verran älyttömiä juttuja osaavat tulkinnaksi keksiä. Vai mitä olette mieltä päättyneestä Ilmestyksen huiputuksesta?
Eikä tunteja ole koskaan liikaa, ei, vaan elämää pitää aina vaan yksinkertaistaa jotta olisi enemmän aikaa kenttäilyyn. Aina syyllistetään jos elämää on ollut seurakunnan ulkopuolellakin, monen on kuitenkin käytävä koulunsa ja oltava töissä. Laskut ei tule maksetuksi Raamatulla. Mutta lavalta ei tule ymmärrystä, vaan annetaan ymmärtää että jos et yksinkertaista elämää, et kelpaa Jehovalle. Niille jotka oikeasti uskovat Seuran juttuihin, voi tuollainen painostus tuntua todella pahalta, JT:nä eläminen kun asettaa erilaisia sisäisiä ristiriitoja muutenkin.
Se mitä todella ihmettelen, on että eikö muilla seurakuntalaisilla särähdä korvaan kun taas kerrotaan kuinka paljon työtä on tehty kentällä, että kuinka huonot tulokset ovat? Kuinka paljon turhaa laahustamista kaduilla ja ovilla ja ties missä että saadaan huijattua yksi mukaan! Sitä luulisi ettei moista kannata edes kertoa lavalta.
Että säilytetään nyt sitten se kiireellisyyden tunne. Koko elämä sitä ollaan saatu kuulla eikä loppua näy. Ennemmin maapallo tuhoutuu hölmöjen ihmisten toimesta.
Eikä tunteja ole koskaan liikaa, ei, vaan elämää pitää aina vaan yksinkertaistaa jotta olisi enemmän aikaa kenttäilyyn. Aina syyllistetään jos elämää on ollut seurakunnan ulkopuolellakin, monen on kuitenkin käytävä koulunsa ja oltava töissä. Laskut ei tule maksetuksi Raamatulla. Mutta lavalta ei tule ymmärrystä, vaan annetaan ymmärtää että jos et yksinkertaista elämää, et kelpaa Jehovalle. Niille jotka oikeasti uskovat Seuran juttuihin, voi tuollainen painostus tuntua todella pahalta, JT:nä eläminen kun asettaa erilaisia sisäisiä ristiriitoja muutenkin.
Se mitä todella ihmettelen, on että eikö muilla seurakuntalaisilla särähdä korvaan kun taas kerrotaan kuinka paljon työtä on tehty kentällä, että kuinka huonot tulokset ovat? Kuinka paljon turhaa laahustamista kaduilla ja ovilla ja ties missä että saadaan huijattua yksi mukaan! Sitä luulisi ettei moista kannata edes kertoa lavalta.
Että säilytetään nyt sitten se kiireellisyyden tunne. Koko elämä sitä ollaan saatu kuulla eikä loppua näy. Ennemmin maapallo tuhoutuu hölmöjen ihmisten toimesta.
Veljenne Vallilasta
-
RaM
Saarnaamistyön peruste on yksinkertaisesti Jeesuksen antama määräys käännyttää ihmisiä:
Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
On aika omituista ettei uskovaiset uskalla kuitenkaan enää suoraan sanoa heidän saarnaamisensa tavoitteen olevan käännyttäminen - ei edes Jehovan todistajat. Se kun ei kuulosta nykyisin kovinkaan seksikkältä ja hyväksyttävältä asialta.
Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
On aika omituista ettei uskovaiset uskalla kuitenkaan enää suoraan sanoa heidän saarnaamisensa tavoitteen olevan käännyttäminen - ei edes Jehovan todistajat. Se kun ei kuulosta nykyisin kovinkaan seksikkältä ja hyväksyttävältä asialta.
- Tony
Velvollisuus esimerkiksi. Jokaisen jehovantodistajan velvollisuus on suorittaa vt-seuralle oma osansa ja jos tätä ei tee, ei ole seurakunnassa "hyvää seuraa". Toisinsanoen syyttä 'lusmuilevan' jehovantodistajan sosiaaliset suhteet seurakunnassa kärsivät jos ei täytä suoritevelvoitettaan.Sukututkija kirjoitti:Mikä saa JT:t ihmisten oville?
Toinen syy on tietenkin se, että jehovantodistajuudessa pelastus ostetaan suorittamalla vt-seuralle. Vt-seuran kirjallisuudessa tämä tuodaan esiin enemmän tai vähemmän selvästi. Kesäkuun vartiotorni vuodelta 2000 muotoilee asian näin:
Säilytä ”toivon täysi varmuus”
18 Myös aktiivinen osallistuminen saarnaamistyöhön auttaa meitä pitämään toivomme kirkkaana. Paavali kirjoitti: ”Haluamme, että kukin teistä osoittaa samaa uutteruutta säilyttääkseen toivon täyden varmuuden loppuun saakka.” (Heprealaisille 6:11.) Asettakoon jokainen meistä siis ”kypäräksi pelastuksen toivon” muistaen, että ”Jumala ei määrännyt meitä vihastukseen, vaan hankkimaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen välityksellä” (1. Tessalonikalaisille 5:8, 9). Ottakaamme sydämenasiaksemme noudattaa myös Pietarin kehotusta: ”Terästäkää siksi mielenne toimintaan, pysykää täysin järkevinä; pankaa toivonne siihen ansaitsemattomaan hyvyyteen, joka teille tuodaan.” (1. Pietarin kirje 1:13.) Kaikki, jotka menettelevät näin, näkevät ’pelastuksen toivonsa’ toteutuvan täydellisesti!
Toki jehovantodistajuuden julistaminen ja mainostaminen on yksi syy. Tehokkuudella ei näytä olevan liiemmälti tekemistä asian kanssa. Nykyään joudutaan tekemään vajaat kymmenentuhatta tuntia töitä yhden uuden jehovantodistajan eteen ja kun ajatellaan, että valtaosa kasteelle menevistä on jehovantodistajien jälkikasvua, niin tehokkuus on mitä on. Jostainhan se on sitä porukkahenkeä puhallettava ja erilaisten tilastojen ja numeroiden avulla tuollainen onnistuu oikein näppärästi. Tietenkin noita tilastoja julkaistaan aina siinä muodossa, että ne ovat kannustavia. Esimerkiksi vuoden 1975 hypetyksen jälkeiset tilastolliset romahdukset osataan kyllä jättää mainitsematta, mutta toisaalta joitain julistajahuippuja taas hehkutetaan varsin estoitta.Olen kuullut perusteltavan sitä mm. sillä, että Jeesus sanoi omasta työstään "Minun ruokani on, että teen Isäni tahdon" ja "Olen tehnyt nimesi tunnetuksi kaikille".
Näkisin pääasian olevan vt-seuran kirjallisuuden ja propagandan levittämisen ja kakkosena uusien tulokkaiden höynäyttäminen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Aaac
Tärkeää on myös seurakuntalaisten pitäminen kiireisenä lahkotyössä, jotta nämä eivät ehtisi pysähtyä ajattelemaan. Lehtiä plaratessa ja kotitutkistelua pitäessä lahkon opit myös painuvat yhä uudelleen lahkolaisen mieleen.
Religionsfri.
- Sukututkija
Aivan totta. Tätä täytyykin sopivassa välissä ihmetellä ääneen.RaM kirjoitti:Saarnaamistyön peruste on yksinkertaisesti Jeesuksen antama määräys käännyttää ihmisiä:
-
wolframium
Pitkä aika on eletty historiassa, eipä oo näkyny pulikoijia enää pitkään aikaan...RaM kirjoitti:Saarnaamistyön peruste on yksinkertaisesti Jeesuksen antama määräys käännyttää ihmisiä:
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
avartunut
.. nimenomaan "laahustettu ovilla".. Muistan kun muutaman vuotta sitten päästelin tuhattajasataa kiireellä töihin aamupäivällä. Pitkän kadun varrella tunnistin jo kaukaa kuinka kaksi jt-naista nimenomaan "laahusti" "tärkeässä ja vaativassa ov-ov -työssä". Jopa eläkeläisten askel oli ripeämpi. Naurahdin itselleni: Tää on mun aamukevennys (vrt. maikkarin uutisten loppukevennys).
-
Kaarmis
Tuo löntystely onkin satavarma tunnusmerkki kenttäilijäsiskoista. Toinen on kohtuupitkät hameet, kolmas on tavallista käsilaukkua isompi laukku.avartunut kirjoitti:.. nimenomaan "laahustettu ovilla".. Muistan kun muutaman vuotta sitten päästelin tuhattajasataa kiireellä töihin aamupäivällä. Pitkän kadun varrella tunnistin jo kaukaa kuinka kaksi jt-naista nimenomaan "laahusti" "tärkeässä ja vaativassa ov-ov -työssä". Jopa eläkeläisten askel oli ripeämpi. Naurahdin itselleni: Tää on mun aamukevennys (vrt. maikkarin uutisten loppukevennys).
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
berenike
Näen usein kiireisesti köpöttelevän vanhan tienraivaaja-siskon vanhasta seurakunnastani ja ihmettelen, kun en ikinä ole nähnyt hänen kadulla tarjoavan kirjallisuutta kenellekään tai edes puhuvan ihmisille. Kengät lintassa mummu kävelee varmaan useita kilometrejä päivässä ympäri kaupunkia. Istuskelee välillä kauppakeskuksen kahvilassa ja muutaman tunnin päästä näen saman mummun toisella puolen kaupunkia heittävän tossua toisen eteen melkoista vauhtia. Yksin aina liikenteessä. Kaipa hän sitten käy tiputtelemassa lehtiä et-paikkojen postiluukkuihin ja tuntee tekevänsä tärkeää työtä? No, pysyypä eläkeläisen kunto ainakin hyvänä..
"Jos haluat tappaa ihmisen, jätä hänet yksin.
Murhata voi sekä ampumalla, että hylkäämällä."
-T. Taberman
Murhata voi sekä ampumalla, että hylkäämällä."
-T. Taberman
-
AchanBeroean
Tuo raamatunlause ei millään tavoin perustele lahkolaisten työtä, onhan esimerksiksi Suomessa valtaosa ihmisistä jo kastettu kertaalleen luterilaiseen kirkkoon.RaM kirjoitti:Saarnaamistyön peruste on yksinkertaisesti Jeesuksen antama määräys käännyttää ihmisiä:
Jehovantodistajien ovelta-ovelle-työn tarkoituksena ei lopulta ole edes käännynnäisten käännytys, niin tehottomia valittu muoto ja sen toteutus ovat.
Tätä eivät edes kaikki entiset jehovantodistajat ole oivaltaneet: Ovelta-ovelle-työn tarkoitus on pitää lahkotyötä tekevä henkilö lahkossa mukana ja työ ensisijaisesti sitoo lahkolaista itseään lahkoon.
Kun ihminen tekee jatkuvasti jotain johon hän on tottunut, niin rutiinin voima ja tarve perustella itselleen tekemänsä työ arvokkaaksi osoittautuvat erittäin tärkeiksi ihmistä motivoivaksi tekijäksi. Jatkuvuus ja rutiininomaisuus ovat oleellisia, siksi jehovantodistajat vaativat joka kuukausi lahkotyötä. Jos teet jatkuvasti jotain johon olet tottunut: poltat tupakkaa, juot keskikaljaa tai kahvia, saunot tai lottoat, niin et kyseenalaista tekemistäsi. Mutta jos onnistut pitämään vaikka kuukauden tauon, niin voit alkaa kyseenalaistamaan tapojasi.
Lahkotyö tulee siis ensisijaisesti nähdä jehovantodistajien lahkon "kalliina riittinä" eli suurena ulkoisena uhrauksena, jonka tarkoitus on ensisijaisesti sitoa lahkolaista itseään lahkoon ja toissijaisena tarkoituksena on toimia kontrollikeinona lahkolaisen aivopesun vahvuudesta. Se, joka uskoo "Jehovaan" ja uskottoman ja ymmärtämättömän orjuuttajan lahkopropagandaan, ei koe vastenmieliseksi kulkea ovelta ovellekaan, kun taas hän, joka on alkanut nähdä lahkon oppien onttouden, joutuu ponnistelemaan, motivoidakseen itsensä lahkon oppien levitykseen.
Lahko todella leimaa velvollisuuden välttäjät, ensin "epäsäännölliseksi" (yhdenkin kuukauden aukko kuukausittaisten raporttien ketjussa viimeisen puolen vuoden aikana) tai "toimettomaksi" (kuuteen kuukauteen ei raportoitua lahkotyötä).
Kun ymmärretään ovelta-ovelle-työn todellinen merkitys ja luonne, tulee selvemmäksi, miksi lahko ei juuri käytä tehokkaampia kontaktinsaantimuotoja potentiaalisiin käännytettäviin: internetiä, lehti-ilmoituksia, koulutustapahtumia, läsnäoloa kaupallisissa ympäristöissä kuten toreilla tms.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
-
Witless
Hienoa että sinä kuitenkin olet.AchanBeroean kirjoitti:Tätä eivät edes kaikki entiset jehovantodistajat ole oivaltaneet: Ovelta-ovelle-työn tarkoitus on pitää lahkotyötä tekevä henkilö lahkossa mukana ja työ ensisijaisesti sitoo lahkolaista itseään lahkoon.RaM kirjoitti:Saarnaamistyön peruste on yksinkertaisesti Jeesuksen antama määräys käännyttää ihmisiä:
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman