Sopimattomat asiat

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja Witless »

Katselin tuossa äsken livenä Hänen purppuraista korkeuttaan ja hänen kirjantutkistelujohtajaansa myös. Hyvin soittivat.

Tästä liikuttavan myönteisestä parista tuli mieleen se kun itsekin tykkäsin esim. musiikista, mutta kaikki sellainen ei vaan käynyt, kun se oli "sopimatonta". Tuliko teille muillekin lapsuudesta asti Jehovan todistajiksi kasvatetuilla vilpittömästi paha olo jos tuli tehtyä jotain "sopimatonta"? Meillä sellainen tarkoitti vaikka vääränlaisten sarjakuvien lukemista. Koska olin reipas ja ryhdikäs Jehovantodistajapoika, mitään isompia syntejä ei tullut pienenä tehdyksi. Mutta jo siitä että mielessään kannatti jotain Jehovan uuteen järjestelmään nähden ristiriitaista ajatusta tuli sellainen olo että väärin on tehty. Sairasta syyllisyydentuntoa. Oliko sulla sellaista?

EDIT (paljon myöhemmin): Kysymys tuli siis mieleen siitä että vaikka Prince Rogers Nelson on epämääräisen statuksen omaava JT, hänen opettajansa Larry Graham kuitenkin on ihan virallisesti JT-vanhin. Kyseisessä konserttitallenteessa on liikuttavaa se miten herra vanhin pidetään suuren osan konsertista piilossa valokeilasta (ihan konkreettisesti), lienee pienempi synti jos funk-musiikkia soittaa seksuaalisempien raitojen kohdalla ilman että näkyy. :)
Viimeksi muokannut Witless, 13.08.2008 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Re: Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja almi »

Muistaakseni romanttisten romaanien lukeminen oli sopimatonta, koska se saattoi johtaa itsetyydytykseen. Sekin oli sopimatonta.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vieras

Re: Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja Vieras »

En ole lapsesta asti ollut JT:n kanssa tekemisissä, mutta omana "palvelusaikanani" opetin VT-seuran mallien mukaan lapselleni aktiivisesti erilaisia sopimattomia asioita. Pääsiäismunat olivat pahemmasta päästä. Ilotulitusrakettien katselu oli sallittua monin selityksin, mutta itse niihin ei saanut osallistua. Sukulaisten ostamat joululahjat piilotettiin ja annettiin myöhemmin ilman paketteja. Opettajan kanssa sovittiin, että äitienpäivänä ei saanut askarrella äitienpäiväkorttia - sai kuitenkin askarrella muun kortin, jonka antaisi "muuten vain". Monet hyvät elokuvat julistin pannaan. Tietokonepelejä arvostelin. En kannustanut harrastuksiin, koska ne oli opetettu hyödyttömiksi.

Kaikenlaisia kieltoja ja rajoituksia annoin ja tyrkytin tilalle VT-seuran oppeja. Suhteet lapsen ovat nyt normalisoituneet, kun olen jäänyt pois eikä minun ole enää pakko manipuloida omaa lastani mihinkään lahkoon. Olen sallivaisempi ja suvaitsevaisempi. Ihmettelen, kuinka joku on saanut minut toimimaan noin! Mutta olin sokea ja suhtauduin lapseen kuten monet JT:t eli pidin häntä pienenä aikuisena. Opetin liian vaikeita asioita, sellaista, mitä hän ei kehitystasoonsa katsoen voinut ymmärtää. Opetuksestani ja käytöksestäni sain osakseni srk:n hymistelyä ja hymistelyä myös lapsettomilta Betel-pariskunnilta, jotka näin jälkeenpäin katsottuna eivät varmaan lastenkasvatuksesta kovin paljon voi ymmärtää.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:En ole lapsesta asti ollut JT:n kanssa tekemisissä, mutta omana "palvelusaikanani" opetin VT-seuran mallien mukaan lapselleni aktiivisesti erilaisia sopimattomia asioita. Pääsiäismunat olivat pahemmasta päästä. Ilotulitusrakettien katselu oli sallittua monin selityksin, mutta itse niihin ei saanut osallistua. Sukulaisten ostamat joululahjat piilotettiin ja annettiin myöhemmin ilman paketteja. Opettajan kanssa sovittiin, että äitienpäivänä ei saanut askarrella äitienpäiväkorttia - sai kuitenkin askarrella muun kortin, jonka antaisi "muuten vain". Monet hyvät elokuvat julistin pannaan. Tietokonepelejä arvostelin. En kannustanut harrastuksiin, koska ne oli opetettu hyödyttömiksi.

Kaikenlaisia kieltoja ja rajoituksia annoin ja tyrkytin tilalle VT-seuran oppeja. Suhteet lapsen ovat nyt normalisoituneet, kun olen jäänyt pois eikä minun ole enää pakko manipuloida omaa lastani mihinkään lahkoon. Olen sallivaisempi ja suvaitsevaisempi. Ihmettelen, kuinka joku on saanut minut toimimaan noin! Mutta olin sokea ja suhtauduin lapseen kuten monet JT:t eli pidin häntä pienenä aikuisena. Opetin liian vaikeita asioita, sellaista, mitä hän ei kehitystasoonsa katsoen voinut ymmärtää. Opetuksestani ja käytöksestäni sain osakseni srk:n hymistelyä ja hymistelyä myös lapsettomilta Betel-pariskunnilta, jotka näin jälkeenpäin katsottuna eivät varmaan lastenkasvatuksesta kovin paljon voi ymmärtää.
Tuo ilotulitusrakettien katselu on muuten jännä esimerkki asiasta joka taas on "vähän kiellettyä", mutta ei kuitenkaan sopimatonta. Niitä kun kokoonnuttiin ihan JT-perheinäkin uutena vuotena (tuona ei "niin sopimattomana" ajankohtana ja "vain vähän" juhlallisin mielin) katsomaan.

Äkkiä miettien näyttäisi olevan niin, että käytännössä Jehovan todistajien keskuudessa on kielletyn ja sallitun lisäksi vähintään kaksi kategoriaa, vaikka "harmaasta alueesta" kovasti puheissa varoitellaankin. "Sopimaton" ei ole täysin kiellettyä, mutta ei sopivaakaan. En tiedä mihin osastoon uudenvuoden juhliminen (tai siis sattumalta uutena vuotena järjestettävä illanvietto, joissa katsotaan raketteja) kuuluu, sille pitäisi varmaan keksiä nimi. Samaan osastoon kuuluivat ainakin mun aikanani urheiluseuraan liittyminen ja metsästys. Niin ja kännääminen suljetussa tilassa JT-seurassa, tietysti. Olisiko se vaikka tämä kuuluisa maan tapa? Tai sopimaton käytös lieventävin asianhaaroin? :)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vieras

Re: Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eniten ihmetyttää se, kuinka vapautuneita nyt ollaan. Nuoret saa käydä keikoilla, jotka mun lapsuudessani olivat ehdottoman nou-nou! Eräs pikkuveljeni tienraivaajakaveri on nyt Antabus-kuurilla ja pikkuvelikin B-vitamiinikuurilla liiallisen alkoholinkäytön vuoksi. Eikös Raamatussa kielletty juopottelu? :shock:
Muutenkin muistan, kuinka mun lapsuudessa _kaikki_ oli kiellettyä, ei edes musiikkia saanut suunnilleen kuunnella, ellei se ollut jotain Mattia ja Teppoa tai Tapio Rautavaaraa. Harrastuksetkin oli huilunsoittoa, sekin mielellään valtakunnanlauluja. Ja nykymeno on taas ihan toista! Olenpa katskera lapsuudelleni! :evil:
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:Eniten ihmetyttää se, kuinka vapautuneita nyt ollaan. Nuoret saa käydä keikoilla, jotka mun lapsuudessani olivat ehdottoman nou-nou! Eräs pikkuveljeni tienraivaajakaveri on nyt Antabus-kuurilla ja pikkuvelikin B-vitamiinikuurilla liiallisen alkoholinkäytön vuoksi. Eikös Raamatussa kielletty juopottelu? :shock:
Kaikestä päätellen kännääminen (ei-julkisesti ainakin) on JT-piireissä kasvavassa määrin siis tätä "maan tapa" -osastoa. Samasta osastosta tuli vielä mieleen yksi: kirkossa käyminen. Se oli Jehovan todistaja -lapsena ensin täysin kiellettyä, mutta sitten joku sukulainen sattui menemään kirkossa naimisiin ja silloin sinne mentiin. Ulkomaanmatkoilla voi myös käydä kirkoissa "tutustumassa". Tosin pahoja virsiä laulettaessa piti istua. Sekin ehkä oli sitä "maan tapaa" (tarvis keksiä parempi nimi). "Sovelletusti ok"?

Pystyisikö Jehovan todistajien avuksi siis rakentamaan esim. neliportaisen numeroilla varustetun taulukon:
4 (kiellettyä) = tupakointi, huumeet, homoseksuaalisuus, aviorikos, veri, vääräoppisuus (kilpailevat uskonnot, juhlapäivät), politiikka (sis. armeija, liput ym.)
3 (tuhmaa) = liian julkinen humala, vastakkaisen sukupuolen klähmiminen (julkisesti), masturbointi, "väärä" viihde (mikä milloinkin Vartiotornissa/vanhimmistossa on tuomittua)
2 (sovelletusti ok) = kirkossa käynti, uuden vuoden juhliminen ystävien kesken tms. dokaaminen, rock-konsertit
1 (ok) = kaikki paitsi 2-4, ellei esivalvoja muuta sano

Täsmentäkää tätä ehdotusta ihmeessä, erityisesti nuoremmat jiiteet.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Sopimattomat asiat

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vieras kirjoitti: Eräs pikkuveljeni tienraivaajakaveri on nyt Antabus-kuurilla ja pikkuvelikin B-vitamiinikuurilla liiallisen alkoholinkäytön vuoksi. Eikös Raamatussa kielletty juopottelu? :shock:
Niinpä :!:

Käypä kerran duunaamassa selvistäpäin (tai pöhnässä, aivan kuinka vain) jotain sutturaa ja jää kiinni, ja johan heilahtaa komitea. Olepa vielä kovemmassa pöhnässä kymmenen kertaa niin että se huomataan ja tiedetään, niin komitea ei ole niinkään varma nakki, ei vaikka seurakunnasta erottamista, ihmisarvon- ja YK:n ihmisoikeuksien julistuksen halveksuntaa perustellaan samalla raamatunkohdalla, jolla sutturan duunaamisesta joutui seurakunnassa 'täysin kuseen'.

Jehovantodistajien erottamiskäytäntö on kaikessa epäloogisuudessaan täysin naurettava kokonaisuus, vaikkakin monien kannalta aiheuttaa paljon aiheetonta surua. Käytännön takana onkin jotain muuta kuin "pitää seurakunta puhtaana". Käytännön tarkoitus on hallita jehovantodistajia, kuten uskontojen tarkoitus yleensäkin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin