JT eliitti

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko kukaan joutunut tekemisiin JT-eliitin kanssa. Aika jännää, että järjestö opettaa ihmisten tasa-arvoista asemaa Jehovan edessä ja kaikki kutsuvat toisiaan "veljiksi" (vrt. "toveri" kommunistisessa järjestelmässä). Silti järjestössä on tiukka teokraattinen järjestys, jossa ihmiset on porrastettu järjestössä tekemiensä ansioiden mukaan. Portaikossa edetään hitaasti ylöspäin ja lopulta jotkut harvat (joilla varmaan ei olisi enää käyttöä vapailla työmarkkinoilla) kohoavat portaikon huipulle. Joka maassa on oma eliittinsä ja kaikkein huipuimmalla itse Hallintoelin.

Onko kokemuksia JT-eliitin kohtaamisista? Olen ollut kahden eliittiin kuuluvan luona vierailulla Betelissä. Asunnot olivat melko samanlaisia kuin niilläkin Beteliläisillä, jotka vielä eivät eliittiä ole. Osa JT-eliitistä saa tietääkseni asua Betelin ulkopuolella. Beteliläisillä on lomamökkien (yksi oli hirsihuvila) käyttöoikeus.

Kierrosvalvojia on monen luona vieraillut ja varmaan piirivalvojakin. Ropponen, Leinonen ja Palmu ovat minulle henk. koht. tuntemattomia, mutta Leinonen piti jossain vaiheessa leikkisiä lauluiltoja salilla nuukahtaneen seurakunnan piristämiseksi.

Jäähallilla olen siivonnut loistokasta huonetta, josta oli mahdollisuus monitoreista seurata tapahtumia lavalla. Täälläkö ne puhujat vuoroansa odottivat rahvaan kököttäessä tuntikausia kovilla penkeillä? En tiedä. Konventeissa oli aina hienoa, jos oli saanut "vuotaneita" tietoja puhujista tai puheiden aiheista. Oli myös kunniakasta, jos joten kuten tunsi jonkun eliittiin kuuluvan puhujan tai oli edes naamatuttu niin, että tervehdittiin.

Sain vaikutelman, että srk-toiminnassa oli jopa pyrkimyksenä päästä eliitin kanssa tekemisiin. Varsin tärkeää se oli monelle vanhimmalle tai avustavalle palvelijalle tai tienraivaajalle, joka halusi lisää "palvelusetuja" (lue: lisää turhaa ylimääräistä työtä). Palvelusedut vaikuttivat arvostuksen saamiseen srk:ssa. Jos vastakastettu pääsi kilauttamaan puheaikakelloa tai hoitamaan mikrofoneja, jo hänen "etenemisensä" huomattiin.

Eliitti on kahden tulen välissä: saavat kuulla totuuksia "totuudesta" ja joutuvat niitä Hallintoelimen käsikassarana selittelemään. En usko, että heillä on itse sanoman sisällön ja toimintatapojen suhteen maakohtaisesti paljonkaan vaikutusvaltaa. Joutuvat varmaan omatuntoaan monasti puntaroimaan esitettyjen väitteiden edessä.

Tietysti eliitti hoitaa seuran (salatut) raha-asiat ja rahaliikenteen, mutta mikä on oma palkka siitä? Luopuminen sisällökkäästä elämästä ja syrjäytyminen uskonlahkon "luostariin" vuosikymmeniksi?

Eliitti on omassa piirissään tottunut alempiensa nurkumattomaan tottelevaisuuteen ja luulen, että heitä siksi ärsyttää, kun ajatuksiltaan vapaat voivat ja saavat keskustella näilläkin palstoilla vapaasti järjestön epäkohdista ja koko järjestön olemuksesta. Eliitti yrittää naamioida keskustelun "hengelliseksi sodankäynniksi" jota se ei ole ja leimata mielipiteiden esittäjät valehtelijoiksi. Olen nähnyt perustellusti todennettuja Vt-seuran valheita näillä sivustoilla jokseenkin enemmän kuin ns. "luopioiden valheita", joksi JT-eliitti on vastustajansa leimannut antaakseen näistä jälleen valheellista kuvaa omalle jäsenistölleen.

Miltä tuntuisi kuulua eliittiin ja huomata sitten omatuntonsa kolkuttaessa, ettei poispääsyä ole? Tai on - esimerkiksi kuten Hallintoelimen kuuluisalla veli Franzilla.
Vieras

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Täsmennän vielä tuota "ettei käyttöä työmarkkinoilla". En tarkoita henk. koht. ominaisuuksia, vaan sitä, että työmaailmassa on hyvin erilaiset säännöt kuin Betelissä. Siellä ei ole suljettua järjestelmää, joka aina toimisi odotetulla tavalla, vaan joutuu sopeutumaan vaihteleviin tilanteisiin ja ihmissuhteisiin, jotka eivät ole ehdollisia ja toimi ylempi - alempi -akselilla. Organisaatiot ovat tasa-arvoistuneet usein verkostomalliksi. Ei ole totuttu autoritäärisyyteen.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jos "JT-eliitillä" tarkoitetaan Betelin johtoheppuja, niin en voi sanoa henkilökohtaisesti erityisen hyvin tunteneeni, mutta monienkin kanssa olen toki keskustellut. Mistään erityisistä eduista ei ole havaintoa, jos ei asumista neuvostomallisessa kolhoosissa sellaiseksi lueta.

Valta on sellaista, että sillä tahtoo olla vaikutusta ihmisiin ja toisissa nämä (negatiiviset) vaikutukset näkyvät selvemmin kuin toisissa. Betelin porukoista ei ole tarkkaa tietoa, mutta ihan seurakunnan vanhimmillakin pahalaatuista pisun päähän nousemista olen nähnyt tapahtuneen.

Meidän leveyksiltä käsin Betelin heppujen kanssa oltiin harvemmin tekemisissä, joten mahdolliset p*rseennuoleskelut oli suunnattava lähiseurakuntien merkkihenkilöihin tai kierros/piirivalvojiin. En kyllä suoraan sanottuna tiedä, että harrastettiinko sellaista kovinkaan paljon. Enemmänkin ihailu/palvonta näkyi niin, että tiettyjen puhujien puheita ja lausuntoja lainailtiin ja niitä pidettiin suunnilleen jumalan sanana. Toisaalta oli niitäkin, jotka oli lähteneet näiltä seuduilta, muuttaneet Beteliin ja kenties ulkomaillekin ja kun he palasivat kotiseurakuntaansa vaikkapa esitelmiä pitämään, niin heitä kuunneltiin vähän hihitellen. Tyyliin "eipä olis tuostakaan muutama vuosi sitten uskonut" :mrgreen:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jonkinaisteinen eliitti tuppaa olemaan jokaisessa ihmisten muodostamassa yhteisössä. Jehovan todistajilla myös, vaikka sitä härskisti yritetään peitellä.

Jehovan todistajat on harvinaisen hierarkkinen organisaatio, jossa nimenomaan valta on houkuttimena "uralla" etenemiseen. Koska varsinaista taloudellista houkutinta ei ole, väittäisin että johtotehtäviin hakeutuu tavallistakin enemmän pelkästä vallasta nauttivia yksilöitä. Potentiaalista psykopaattiainesta siis. Pieniähän nuo edut täällä syrjäseuduilla ovat, todellista valtaa pääsee käyttelemään vasta ihan huipulla. Hienointa näiden pikkupomojen mielestä lienee juuri se kun tietää jotain mitä muut eivät tiedä; päätoimiston valtavia kohta julkistettavia "paljastuksia" (kunkin kauden superhypertraktaattikampanja = same shit, different year) tai likaisia yksityiskohtia muiden henkilökohtaisesta elämästä.

Enpä osaa paljon lisätä noihin havaintoihisi. Sen JT-aikana huomasin että kummasti taloudellinen menestys vetää lahkon pikkupäälliköitä puoleensa. Useammassakin seurakunnassa kierros- ja piirivalvoja kovin mielellään kaveerasivat sen seurakunnan ainoan varakkaan ja bisneksissään menestyneen vanhimman kanssa. Onhan se toisaalta kivempi yöpyä luksustalossa jossa on uima-allas kuin "tavistodistajan" kaksiossa lähiössä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Elisa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.08.2008 15:16

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Elisa »

Olen joskus miettinyt sitä, että missä se hallinnon ja hierarkisuuden korkein huppu oikein on?
Ja missä maassa? :oops:
Se, mistä se viimeinen sana esim. ristariitakysymyksissä jaetaan?
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Elisa kirjoitti:Olen joskus miettinyt sitä, että missä se hallinnon ja hierarkisuuden korkein huppu oikein on?
Ja missä maassa? :oops:
Se, mistä se viimeinen sana esim. ristariitakysymyksissä jaetaan?
Korkein HUPPU nimenomaan, hallintoelimessähän oppimuutokset tehdään ihan huppu päässä, irrallaan vallitsevasta todellisuudesta!

Kokoontuukos muuten hallintoelin nykyään Brooklynissä vai Patterssonissa?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Witless »

Kaarmis kirjoitti:Kokoontuukos muuten hallintoelin nykyään Brooklynissä vai Patterssonissa?
Käsittääkseni edelleen Brooklynissä, mutta en ole satavarma.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Elisa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.08.2008 15:16

Re: JT eliitti

Viesti Kirjoittaja Elisa »

:oops: oho
huppu piti olla huippu.
terv. hätähousu :mrgreen: kirjoitusvirheen kera.
Vastaa Viestiin