Loppu on taas lähellä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Hiipuva
Viestit: 3
Liittynyt: 01.08.2008 00:28

Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Hiipuva »

Tuli mieleen toisesta viestistä täällä, että kuinkahan moni JT todella uskoo lopun olevan lähellä? Tähän ei tietenkään ole vastausta kenelläkään antaa, asia kun ei varmaan ole se ensimmäinen puheenaihe veljien ja sisarten joukossa salilla.

Minua ainakin tympii kuunnella samaa vouhkaamista vuodesta toiseen, kuinka se loppu on lähellä. Jos loppu todella tulee, niin se tulee siitä että ihminen tuhoaa tämän pallon, ja siihen ei ole J:llä mitään vastaan sanomista. Täysin epäonnistunut kokeilu tämä, ihminen ainakin.
Veljenne Vallilasta
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hiipuva kirjoitti:Tuli mieleen toisesta viestistä täällä, että kuinkahan moni JT todella uskoo lopun olevan lähellä? Tähän ei tietenkään ole vastausta kenelläkään antaa, asia kun ei varmaan ole se ensimmäinen puheenaihe veljien ja sisarten joukossa salilla.
Eipä salilla puhuta paljon lopusta tai muistakaan uskon asioista. Ennen alkulaulua ja loppurukouksen jälkeen ei uskonasioista puhuta salilla mitään, vaan aikaa käytetään tuttavien tervehtimiseen ja maallisten kuulumisien vaihtamiseen, kentän sopimiseen jne.

Vapaa-ajalla puhutaan uskonasioista vielä sitäkin vähemmän. Ketään ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Guest kirjoitti:Eipä salilla puhuta paljon lopusta tai muistakaan uskon asioista. Ennen alkulaulua ja loppurukouksen jälkeen ei uskonasioista puhuta salilla mitään, vaan aikaa käytetään tuttavien tervehtimiseen ja maallisten kuulumisien vaihtamiseen, kentän sopimiseen jne.
Hmm... Tämä on syytä ottaa huomioitavaksi, kun seuraavan kerran salilla poikkean. Eipä silti, ei ev.lut kirkosta poistuvatkaan yleensä kirkonmenojen jälkeen jutustelemaan uskon asioista jää, vaikka fyysistä tilaa olisikin ja vaikka tilaisuus kestää ainoastaan tunnin. Kovasti on kiirus kotiin seurakuntaväellä - ja papilla seuraaviin seremonioihin, kenties yleinen piirre meissä ihmisissä. :roll:
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Itse muistan joskus ihmetelleeni lapsena eräälle vanhimmalla, koska loppu tulee ja hän sanoi viisaasti: ..jumalalle tuhat vuotta on kuin silmänräpäys (loppu lähellä voi siis tarkoittaa vaikka miljoonan vuoden päästä) ja emme voi koskaan tietää tarkkaa aikaa, emmehän itse ole jumalia..

Omat vanhempani taas ajattelivat, seuraavan 24h sisään.
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No tähän keskusteluun sanoisin että kyllä vapaiden suuntien seurakunnissa keskustelu jatkuu tilaisuuksienkin jälkeen..Kertoo jotain vaikka niitäkin paljon parjataan :shock:
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ainakin meidän seurakunnassa keskustellaan uskoon liittyvistä asioista tilaisuuksien jälkeen. Samoin silloin kun tavataan muuten tilaisuuksien ulkopuolella ja rukoillaankin yhdessä myös. Ja ihan ev.lut olen, enkä kuulu mihinkään herätysliikkeeseen tai erikoisryhittymään. :o
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

voisihan sitä provosoida salilla.

"luopiot sanovat että lopun piti tulla v.v. 1914, 1925 ja 1975. Olen sitä mieltä, että loppu tulee v. 2009, tosin jehovalle tuhat vuotta voi olla esim. kuin silmänräppäys"
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Koskakohan jt mielipiteeksi otetaan, että jumala tuhoaa maailman kasvihuoneilmiön yms kautta. Vai onko se jo vallalla?
Natsku
Viestit: 282
Liittynyt: 18.08.2008 15:40
Paikkakunta: NZ/Australia

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Natsku »

Mun vanhemmat ajattelee, että loppu tulee hyvinkin pian. Sitä en tiedä, mitä ajattelevat kasvihuoneilmiöstä.
Vieras

Re: Loppu on taas lähellä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Mun vanhemmat ajattelee, että loppu tulee hyvinkin pian"

Se on ollut lahkolle ominaista siitä 1800 -luvun puolivälin maailmanlopun odotuksen päivämäärästä lähtien, joka oli jonkin milleriläislahkon juttu, ja jossa jt-lahkon emolahkon raamatuntutkijain perustaja Russell oli vielä jonkinlaisessa oppipojan tai paremminkin kai tarkkailijan roolissa.

Loppu on sellainen tunnusmerkki, että uskonnollisia yhteisöjä esittelevät kirjat käyttävät usein ryhmittymänimeä "lopun ajan odottajat"

Tuosta tulisi keksiä vanhemmille ajattelua provosoivia kysymyksiä.

- milloinkahan jt:t alkoivat odottamaan maailmanloppua ?

- mitähän lahkossa tehtiin tuossa 1970 -luvun alussa kun ei vielä odotettu maailmanloppua ?

- ? ?
Vastaa Viestiin