Vapaa-ajattelijat & kirkosta eroaminen

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Vapaa-ajattelijat & kirkosta eroaminen

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Vapaa-ajattelijat haluaisivat laskea omatoimisen kirkosta eroamisen ikärajaa 18v -> 15v.

vapaa-ajattelijat.fi

Tällähetkellähän käytäntö on hyvin sekava, sillä liittyä saa jo 15v, mutta erota ei ennen 18. Jos liityt vaikka 15v, kadut parin vuoden päästä liittymistäsi, niin et voi erota ilman vanhempien lupaa. :roll:

Mitä mieltä olette, tulisiko ikärajaa laskea?

edit: tänne voi myös laittaa muutakin keskustelua vapaa-ajattelijoiden toiminnasta
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Olen sitä mieltä, että uskonnolliseen yhdyskuntaan liittyminen (tai liittäminen) pitäisi kieltää kokonaan alle 18-vuotiailta.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jakke kirjoitti:Olen sitä mieltä, että uskonnolliseen yhdyskuntaan liittyminen (tai liittäminen) pitäisi kieltää kokonaan alle 18-vuotiailta.
Se olisi ihan hyvä asia, mutta huomioonottaen suomen historian ja kirkkoon kuuluvien suuren määrän, tätä tuskin tulee tapahtumaan.

Mielestäni olisi hyvä, että aloitettaisiin suuntaus laskemalla ainakin eroamisen ikärajaa. Kuten tuosta VA tiedotteesta käy ilmi, tällähetkellä juuri 18 täyttävät ovat suurin eroavien ryhmä, eli tilausta muutokselle on.

Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että Tampereen Vapaa-ajattelijoilta kiellettiin aluksi rahankeräyslupa sivustonsa ylläpitoon, koska toiminta oli "paikallista". (Miten nettitoiminta voi olla paikallista..?) Noh, hallinto-oikeus kumosi tämän.

Vapaa-ajattelijat ovat tunnettuja siitä että he käyvät hallinto-oikeudessa lähes jatkuvasti kamppailua jostakin asiasta. Tällähetkellä ongelmia on mm. se että kaikki maistraatit eivät hyväksy eroakirkosta.fi kautta jätettyjä hakemuksia, vaan ainoastaan itse sähköpostilla jättämät. Aikaisemmin kaikki eivät hyväksyneet edes sähköpostia, mutta sittemmin oikeus on toteutunut. Suomessa sähköposti vastaa kirjettä (mm. kirjesalaisuus koskee myös sähköpostia)
nasiiri
Viestit: 125
Liittynyt: 08.12.2008 16:22

Re: Vapaa-ajattelijat & kirkosta eroaminen

Viesti Kirjoittaja nasiiri »

Hyvä idea. Tyhjästä on tyhmää maksaa. Itse henkilökohtaisesti olen ollut kirkosta eronneena jo vuosia.
Vastaa Viestiin