RaM: Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet...
Tunnetko ketään uskoon tullutta pakanaa? Minä en. Teet tahallasi tielle(si) mutkia, mikä tässä on niin vaikea käsittää?
RaM: Viittauksesi - "Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee suusta ulos" - koski toista osaa laissa (ja perinnäissäännöissä) olleesta syömiseen liittyvästä kiellosta.
Hyvä yritys! Ei vakuuta minua eikä muuta UT:n perimmäissanomaa, että vapauteen teidät on vapautettu ja Jeesus sanoi, että hänen antamansa taakka on kevyt kantaa. Niin se onkin, kun ei rämmi noissa VT:n lillukanvarsissa. Sieltä sammaltasolta katsottuna kokonaisuutta ei hahmota, vaan kaikki näyttää pikku kärpäsen silmissä suhteettomalta ja sotkuiselta.
RaM: Veriruokien syöntikiellon syy oli eri - veri oli pyhää ja kuului jumalalle:
3:17 Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö." (HUOM. rasva oli sisäelinten rasvaa)
7:26 Älkää myöskään, missä asuttekin, syökö mitään verta, ei lintujen eikä karjaeläinten.
7:27 Jokainen, joka syö verta, minkälaista hyvänsä, hävitettäköön kansastansa."
17:10 Kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, syö verta, mitä tahansa, sitä ihmistä vastaan, joka verta syö, minä käännän kasvoni ja hävitän hänet kansastansa.
Vastaan tällä, puhukoon puolestaan, harhaoppinen:
Tit. 3:9-11 Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. (1. Tim. 1:4+)
Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. (Room. 16:17)
Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.
Tai:
Tit. 1:10-16 Varsinkin juutalaisuudesta kääntyneiden joukossa on monia kurittomia, tyhjänpuhujia, jotka johtavat toisia harhaan. (Ap. t. 15:1)
Heidän suunsa on tukittava, sillä he villitsevät kokonaisia perheitä esittämällä oman voiton toivossa vääriä oppejaan. (1. Tim. 6:5; 2. Tim. 3:6,7)
Onhan eräs heidän maanmiehensä, heidän oma profeettansa, sanonut: -- Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, ahne ja laiska.
Tämä todistus pitää paikkansa. Nuhtele heitä sen vuoksi ankarasti, jotta he tulisivat uskossaan terveiksi [2. Tim. 4:2]
eivätkä enää kuuntelisi juutalaisia taruja ja sellaisten ihmisten käskyjä, jotka ovat kääntäneet selkänsä totuudelle. [1. Tim. 1:4+]
Puhtaille kaikki on puhdasta, mutta epäpuhtaille ja epäuskoisille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän mielensä ja omatuntonsakin on likaantunut. (Mark. 7:19; Ap. t. 10:15; Room. 14:14; 1. Kor. 6:12)
He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he kieltävät hänet. He ovat inhottavia ja tottelemattomia, kykenemättömiä tekemään mitään hyvää. (2. Tim. 3:5)
Tähänpä on paha enää lisätä mitään! RaM, sinä pakotit minut tähän.