Jonkin aatteen ylipursuava ihannoiminenkin saattaa antaa lähtölaukauksen ylireagoimiselle. Näin on myös jonkin vastaisuus, josta voi hyvinkin tulla alakulttuuria. Niinpä johtopäätökseni on seuraavanlainen suhtautumisessa esim. Jehovan todistajiin.
En tiedä, olenko sinut asian kansaa, mutta en millään tapaa tunne vihaa Jehovan todistajia kohtaan. Se voi olla tietenkin seurausta ainoastaan omista kokemuksesta johtuvista asioista.
Olen alkanut jopa kunnioittaa sukulaisteni vakaumusta ja he saavat puolestani uskoa aivan kuten tuntevat, olipa homma mielenhallintaa tai ei. Heidän uskomukset eivät häiritse minua ja jopa saatan olla samaa mieltä monista asioista enkä pyri enää aktiivisesti todistamaan heitä vastaan tosin tämä tapahtuu myös niitä kohtaan, jotka enemmän tai vähemmän asiallisesti kritisoivat heitä, sillä heillä on siihen varmasti hyvät syyt.
Maailmassa täytyy olla vapaus uskoa, kuten haluaa, liittyä yhteisöihin, jossa tuntee yhteenkuuluvuutta, saada mielenrauha yksilötasolla. Saada olla fundamentalisti, ateisti tai siltä väliltä. Pointtina on toisen asemaan meneminen ja sovinnon, ymmärryksen jalo periaate, missä väittelyä ei harrasteta sen itsensä vuoksi ja että jopa Jehovan todistajalle voidaan hänen uskoaan kunnioittaen sanoa, että saattaahan se niinkin olla, vaikka minulle erotettuna se tuskin tulee eteen enää kovinkaan usein ja joudun kävelemään arvokkaasti hiljaa ohi todistajan, mutta myös toivon mukaan antamalla arvostuksen ja rauhaisan rinnakkaiselon huokua minusta arvostamalla hänen valintaa ja päätöstä. Ehkä joku tuolla ylhäällä hymyilee kaikelle, ehkä ei. Who knows?
(Olin epävarma siitä pannakko tämä yleiselle vai onko tämä tulkintaa?